تا حالا کارمند بودم یا تجربه ای نداشتم، فرقش با کسب و کار چیه؟

نویسنده :

با گوش کردن به فایل صوتی زیر نیازی ندارید متن را مطالعه کنید، فقط به انتهای مطلب رفته و بخش انجام دهیم را ملاحظه کنید.

خب البته که اتفاقات و تفاوت های زیادی میتونه بین کارمندی و داشتن کسب و کار مستقل وجود داشته باشه. ولی این معنیش این نیست که این تفاوت ها ذاتی است و بعضی ها حتما کارمند و بعضی دیگر حتما کارآفرین باید باشند. در واقع غیر از اون بخش ذاتی و روحیاتی که در هرکس وجود داره، این یک انتخاب است. هرکدام از این حالتها را که انتخاب کنید باید بهترین در آن باشید و شیوه های درست آن را بدانید.

حتما شنیدید که نزدیک به ۹۹ درصد کسب و کارهای نوپا در ۵ سال اول فعالیت از بین میروند. معمولا اونهایی هم که میمونند بخش زیادیشون به ده سال نمیرسند. یکی از مهمترین دلایلش این هست که ما از کودکی با ذهنیت کارمندی رشد میکنیم. خوب درس بخونیم که شغل خوبی پیدا کنیم، تلاش کنیم که در شغل خودمون ارتقا پیدا کنیم و … معمولا کمتر بهمون یاد میدن که خودمون شغلی ایجاد کنیم و اون را گسترش بدیم. در بهترین حالت مارا به سمت شغل آزاد سوق میدن که اونهم با بیزینس فرق میکنه که البته درباره اش صحبت خواهیم کرد. قبل از اینکه وارد تفاوتهای دنیای کارمندی و کارآفرینی بشیم ببینیم بیشترین دلایل شکستهای کسب و کارهای کوچیک چیه که بعد بتونیم بر محور اونها بحث را پیش ببریم.

عمده ترین دلایل شکست کسب و کارهای نوپا

  1. مدارس کارمند تربیت میکنند و آموزش میدهند نه مدیر و کارآفرین
  2. بعضی ها فکر میکنند اگر کارمند خوبی هستند پس میتونند مدیر خوبی هم باشند. ولی این دو کاملا با هم تفاوت داره و آموزشهای خودشو لازم داره.
  3. اکثرا تفاوت بین شغل آزاد و بیزینس را نمیدونن، کسب و کاری که دارند فقط به خودشون متکی هست و بالاخره روزی از پا در میان.
  4. نداشتن تجربه و سرمایه کافی و یا بلد نبودن راه های دستیابی به آن
  5. نداشتن مهارتهای لازم، تیمهای مناسب و اساس یک کسب و کار موفق(که درباره ش صحبت زیاد خواهیم کرد)

کارآفرین مثل کسی هست که از هواپیما بدون چترنجات به بیرون میافته و تا زمان رسیدن به زمین فرصت داره چتر نجاتی بسازه.

رابرت کیوساکی

تفاوت کارمند، شغل آزاد و کارآفرینی

فرض کنید شما یک معلم هستید، هر روز صبح به مدرسه میروید و تدریس میکنید. سرماه حقوق میگیرید و تعطیلات و تابستان و نوروز تعطیل هستید. خب همگی میدونیم که این تعریف ساده کارمندی هست.

حالا تصور کنید تصمیم میگیرید تدریس خصوصی داشته باشید. دیگه تقریبا ساعات کاری دست خودتون هست، حتی میتونید قیمت را هم شما تعیین کنید، روزهای تعطیل کار کنید یا نکنید. تعداد شاگرد و مواردی از این دست همه دست شماست و قابلیت برنامه ریزی دارد. چه بسا درآمدتان هم بیشتر شده باشد و طبیعی است که باید آنرا مدیریت کنید، بازاریابی و تبلیغات کنید و در آن رشد کنید. ولی این تجارت و بیزینس نیست. این یک شغل آزاد هست و به خودتان وابسته هست. تا زمانی که فعالیت کنید درآمد دارید و غیر از آن خیر.

چنانچه از تجربیات خود استفاده کنید، یک موسسه آموزشی راه اندازی کنید، خودتان و دیگران در آن تدریس کنید و یک سیستم بوجود آورید، حالا شما صاحب یک بیزینس هستید. میتانید آنرا به نحوب پیش ببرید که در غیاب شما هم به فعالیت خود ادامه دهد. حتی میتوانید شعبات آنرا بیشتر کنید. تجارت و کسب و کار خودتان را گسترده تر کنید و روز به روز به آن رونق دهید. پس این مهم هست که بدانید قرار است شغل آزاد داشته باشید یا یک تجارت و بیزینس. بر همین راستا شیوه های مدیریت، بازاریابی و فروش و حتی موارد حقوقی و مالی و اینها میتونه تفاوت داشته باشه. ولی در اینجا فقط میخواهیم از ویژگیهای اخلاقی و روحیات و انگیزه های یک کارآفرین صحبت کنیم.

مسئولیت پذیری

اولین شرط کارآفرین بودن، مسئولیت پذیری هست. مسئولیت صددرصد اتفاقات، پیروزی ها و شکست ها با شماست. هر سود و ضرری بدست بیاید نتیجه تصمیمات و عنلکرد شماست. دنبال مقصر گشتن یا زمین و زمان را ناسزا گفتن هیج دردی از شما دوا نمیکند. اگر کارمندتون تخصص لازم را نداره کارمند بهتری استخدام کنید، اگر برق رفتن های زیاد برنامه هاتون را بهم میزنه از برق اضطراری استفاده کنید، اگر در موردی ضعف دارید چندبرابر برایش زحمت بکشید یا از مشاورین و متخصصین کارآمد استفاده کنید و بطور کلی هر نقصی که در مجموعه شما باعث ضرر و زیان میشود مستقیما مسئولیتش با شماست.

اگر در زمان کارمندی، خطایی میکردید و فقط توبیخ میشدید، الان باید آماده باشید که ضرر و تاوان اشتباهات خودتون و کارمندانتون را بدهید. مسئولیت داشتن در زمان کارمندی با کارآفرینی متفاوت هست و آنچه لطمه میبیند کسب و کار و درآمد شماست و با توبیخ دیگران چیزی عوض نمیشود. قبول مسئولیتها و پذیرفتن اشتباهات اولین روحیه ای هست که باید در خود تقویت کنید.

دیدن جزییات

یک قهرمان دو، فقط چندصدم ثانیه از نفر دوم سریعتر میدوه. هر دو تمرینات فشرده و سنگینی را در طول سالها انجام میدهند ولی یکی از آنها کارها و فعالیتهایی را با دقت و تمرکز بیشتر انجام داده و همان کار کوچک به مرور زمان اهمیت خودش را نشان میدهد. شما باید به مرور تفاوت جزییات و کارهای بی اهمیت را تشخیص دهید. این دو با هم خیلی تفاوت دارند و برخی از جزییات بسیار با اهمیت هستند و برتری ها را برایتان هدیه میاورند. بخصوص اگر آنها را مستمر انجام دهید و پیگیری کنید.

انجام ندادن کارهای بیهوده

انجام دادن کارهایی که به راحتی میتوانید به دیگران محول کنید و یا اصلا انجام دادن و ندادن آن به نسبت زمانی که صرف آن میکنید مفید نیست، فقط باعث خستگی و دلزدگی شما میشود. نیروی شما را برای تصمیمات و کارهای جدی تر از بین میرود و گاهی آنقدر شما را غرق در تجارت میکند که یادتان میرود قرار است پول در بیاورید.

یکی از کارهایی که در این دوره به آن میپردازیم استفاده منطقی و اصولی از چک لیست ها و تفکیک اینگونه کارهای غیر ضروری از کارهای مهم هست. ولی این روحیه نیز باید در شما شکل بگیرد که برای انجام ندادن بعضی از کارها استرس نداشته باشید و به این اطمینان برسید که کار مهتری را انجام داده اید.

یکی از مهمترین دلایل نابود شدن کسب و کارهای کوچک، خسته شدن مغرط هست. دویدن دنبال کارهایی که براتون درآمدزایی نداره ولی از بعضیهاش هم نمیشه ازش گذشت. پس باید بپذیرید برخی کارها را باید به تیم خود واگذار کنید.

تمرکز بر رشد و تجارت

حالا که به تفاوت بین کار آزاد و تجارت اشاره کردیم، باید بدونید شما از ابتدا باید تفکر بیزینس و تجارت داشته باشید. حتی اگر یک نفر با یک لبتاپ هستید ولی باید به نحوی برنامه ریزی و ادامه دهید که بیزینس شما قابل رشد، گستردگی، ادامه حتی بدون وابستگی به حضور شما، ایجاد تیم و سیستمها و موارد این چنینی باشد.

فکر کنم اینجا لازم باشه یک مثالی که خیلی ها این روزها باهش درگیر هستن رو مطرح کنم.

خیلی از دوستان صنایع دستی یا هر هنر دیگه ای رو تولید یا ارائه میکنند و با داشتن یک پیج اینستاگرام شروع به فروش آن میکنند و خب در برخی مواقع درآمد خیلی خوبی هم دارند. ولی این لزوما یک تجارت نیست بلکه بیشتر شغل آزاد هست. مثلا اگه یک هفته به مسافرت بروید چه اتفاقی میوفته؟ چه کسی محصول تولید میکنه، جواب مشتری هارو میده و یا براشون محصولات رو ارسال میکنه؟

اینکه شما یک شغل آزاد برای خودتون فراهم کردید فوق العاده خوب و ارزشمنده ولی از همین ابتدا باید به فکر تبدیل اون به یک تجارت باشید. نه اینکه همین الان پرسنل استخدام کنید و دفتر اجاره کنید و … نه. ولی سیستم سازی و تقسیم کارها از همین ابتدا باید توی ذهنتون و برنامه هاتون باشه. باید به سمتی بروید که کسب و کارتون وابسته به شخص شما و زمان و مکان شما نباشه.

مهارتهای شخصی

طبیعیه که مهارتها و رفتارهایی مثل نگرش مثبت، خلاقیت، مهارت در فروش و مذاکره، غلبه بر ترس ها، ایده پردازی، مدیریتهای مالی و مواردی از این دست خیلی میتونه در موفقیت شما حادز اهمیت باشه و خبر خوب اینه که همه اونها نسبی و اکتسابی هست و میتونیم اونها را فرا بگیریم یا تقویت کنیم.

آیا همه میتونند کارآفرین شوند؟

بله قطعا، کارآفرینی یک مهارت و تخصص اکتسابی هست که هرکسی میتواند وارد دنیای آن شود. تفاوتها در این است که آیا همین الان روحیات آن را دارید و یا اینکه باید آن روحیات را در خود ایجاد و تقویت کنید.

همونطور که وقتی میخواهید به یک سفر بروید یا از قبل کاملا به آنجا آشنا هستید و یا اینکه تلاش میکنید اطلاعاتی از مقصد بدست آورید، همه لوازم مورد نظر را فراهم کنید، نقشه راه را مرور کنید و به سفر روید. اینکه تا به حال به آن مقصد سفر نکرده اید دلیل بر این نیست که در آینده هم نمیتوانید سفر کنید.

انجام بدیم

با شرکت در این آزمون ببینید تا همین الان چقدر آمادگی کارآفرین شدن و ایجاد یک کسب و کار مستقل را دارید؟

این آزمون به من کمک میکنه با شما و سیستم تفکر شما بیشتر آشنا شوم و در آینده بتوانم بر روی نقاط قوت و ضعفی که خودتان به آن اشراف دارید تمرکز کنم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
این مطلب در مجموع ۳۲ بار و امروز ۱ بار مشاهده شده است.
.
FavoriteLoading به علاقه مندیهایم اضافه کن!
۴.۹/۵ (۷ نظر)
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است