احتمالا خیلی ها با خودتون میگید چه محصولی؟ چه خدماتی؟ مثلا من خانم خانه دار محصولی ندارم که و از این حرفا.

ولی بدونید که کسب و کار آنلاین صدها روش مختلف داره که خواهید دید درامد دراون جنبه های متعدد و راهکارهای زیادی داره و مطمئن باشید حتما یه بخشی از این روشها هم میتونه به درد شما بخوره.

حتما نباید بهترین ایده دنیا را داشته باشید

نکته ای که خیلی اهمیت داره و کمتر مورد توجه قرار میگیره، سیر تکاملی ایده و محصول هست. آیا ویندوز یا توییتری که الان استفاده میکنیم، همانی هست که روز اول تولید شد؟ این نرم افزارها مرتب به روز رسانی میشوند و کامل تر میشوند. معنیش این هست که در ابتدا نرم افزارهایی ناقص و دارای ایرادات فراوان را به بازار عرضه کرده اند. به نظر شما کار اشتباهی کرده اند؟ خیر چرا که اگر میخواستند دست نگه دارند که همه ایرادات برطرف بشه هنوزم ما ویندوز نداشتیم. ضمن اینکه بسیاری از ایرادات بعد از ارائه محصول و خدمات و ایده مشخص میشه و بهبود پیدا میکنه. استفاده کنندگان بهترین کسانی هستند که ایده شما را پرورش میدهند و اونو به تکامل میرسونند.

پس ترس و تعلل در شروع نکردن را با کمالگرایی و ارائه یک ایده بی عیب و یک خدمات بی نقص اشتباه نگیرید. اصلا مزیت ایده شما در همین رشد در کنار استفاده کنندگان خواهد بود و با اینکار به کپی کاران غلبه خواهید کرد.

در اینصورت کافی است یک موضوع و ایده اولیه داشته باشید و کار را شروع کنید، به مرور با مواردی که یاد خواهید گرفت آنرا تکمیل و گسترش خواهید داد.

چهار تا راه هست که میتونید ازبین اونها موضوع دلخواهتون رو انتخاب کنید.

اول تخصص و شغلتون:

مثلا طراحی داخلی، معماری، تعمیرکار لوازم و موبایل و اتومبیل و … هرچی. آموزش مثلا زبان، نرم افزار… یا حتی پزشک، دندانپزشک، وکیل… هر چیزی که درباره اش تخصص دارید و میتونید درباره اش اطلاعاتی بدهید و به سئوالات دیگران جواب بدید.

دوم محصولتون هست.

شاید شما محصولی و محصولاتی برای فروش داشته باشید یا بتوانید تهیه کنید. این محصولات میتونه خونگی یا صنایع دستی باشه، از بیرون تهیه بشه، تولید کننده یا واسطه باشید، مجازی و قابل دانلود باشه، فیلم و عکس و آموزش باشه و … واقعا دامنه اش بسیار وسیع هست و میتونید روش فکر کنید و پیداش کنید.

سوم میتونه مهارت و علاقه شما باشه

دقت کنید که مهارت میتونه با تخصص شما فرق کنه. شاید شما وکیل باشید ولی مثلا گیاهان آپارتمانی را خیلی خوب بشناسید و در نگهداری اونها مهارت داشته باشید. جهانگرد و ایرانگرد حرفه ای باشید، یه ورزشی رو خیلی دوست داشته باشید و در اون مهارت داشته باشید، پزشک باشید ولی به ورزش بولینگ خیلی علاقه داشته باشید و بتونید درباره اون صحبت کنید آموزش بدید یا سئوالهای دیگران را جواب بدین. حتی طنزپرداز خوبی باشید، دست به قلمتون برای نوشتن مطالب اجتماعی خوب باشه، یعنی اینکه متوجه باشید شاید مهارت واقعا میتونه هیچ ربطی به تخصصتون نداشته باشه و مطمئن باشید هر مهارت و علاقه ای داشته باشید هزاران و ده ها هزار نفر دیگه هم هستند که به اون علاقه دارند و مطالب شما را دنبال میکنند.

و شیوه چهارم یک ایده و جرقه هست.

شاید تو ذهنتون ایده ای داشته باشید و بخواهید اونو عملی کنید، بهش پروبال بدید و از اون کسب درامد کنید. اون ایده میتونه موضوع فعالیت شمارو شکل بده. حتی اگه تخصص، مهارت یا محصول خودتون هم نباشه. اتفاقی باشه که یکدفعه به ذهنتون رسیده و یا چیزی باعث شده کمبودش احساس بشه.

براتون مثالی بزنم از یک آقای کارگری که توسط مدیران کارخونه اش به جشنی دعوت شد و وقتی کفشش را درآورد متوجه شد جورابش سوراخ هست. خودش میگه در اون لحظه حاضر بودم یک ماه حقوقم را بدهم و یک جفت جوراب نو داشته باشم. این باعث شد ایده ای به ذهنش برسه و سایتی راه اندازی کنه که  با ایجاد شعب مختلف در سراسر یکی از ایالات آمریکا، تضمین کنه که در کمتر از چند ساعت و سریعترین زمان ممکن یک جفت جوراب براتون بیاره. در اوایل ققط هم جورابهای مشکی ارائه میکرد که تقریبا با هر لباسی ست هست و رسمی است و این طرز فکر هم پشتش بود که اگه یک لنگه اش گم شد یا پاره شد، لنگه دیگه همچنان قابل استفاده باشه. اسم سایتش را هم گذاشت ساکس بلک و بعدها یکی از مطرح ترین سایت های آمریکا شد و درامد میلیاردی در سال. البته الان دیگه هر نوع و هر رنگ جورابی داره.

خب برای انتخاب موضوع، یک حالت دیگه ای هم وجود داره که شغل فیزیکی و لوکال کنونی شماست. خب تمام این بحثهایی که کردیم مواردی بود که شما میتونستید به شکل آنلاین به خیلی ها خدماتی ارائه کنید یا محصولی بفروشید و ارسال کنید.

امکان داره شما مثلا یک تعمیرگاه ماشین داشته باشید، یک رستوران محلی، یک آرایشگاه، حتی اصلا سوپر مارکت و میوه فروشی … خب اینها که امکان ارائه به مناطق دیگر رو نداره و اصطلاحا لوکال یا بومی یک منطقه هست. یا مثلا یکسری مشتری خاص خودش رو داره و یا افرادی که گدری با شما آشنا میشوند یا در همان محله هستند.

اصلا اینطور فکر نکنید که شما نمیتونید از دیجیتال مارکتینگ و فعالیت آنلاین به مشتریان خود اضافه نکنید یا آنها را حفظ نکنید. مواردی گفته میشه که میتونید شما هم از مزایای بازاریابی و کسب درامد آنلاین بهره ببرید.

ضمن اینکه من در همین دوره ها هم به شما تخصص هایی یاد میدم که برای کسب و کار خودتون به کار ببندید، ولی حتی میتونید از همین تخصص ها هم برای دیگران استفاده کنید و ازش درامد داشته باشید. مواردی مثل سئو، دیجیتال مارکتینگ، گوگل ادوردز و خیلی چیزهای اینچنینی هست که فرا میگیرید و علاوه بر آنکه میتونید خودتون کسب و کار خودتون را ارتقا بدید میتونید همین خدمات رو برای دیگران هم به کار ببندید.

باید بهتون بگم که شما یک دوره یکساله را تقریبا باید برای اینکار در نظر بگیرید و خسته نشین، بعد از یکسال که همه این موارد را بکار بستید، میتونید قضاوت کنید که چقدر موفق بوده اید و به عقیده من میتونه اونقدر باشه که بخش زیادی از هراس شما رو برای کارهای جدی تر از بین ببره. این درامد میتونه نسبت به سطح توقع شما، ایده و مهارتهای شما، چگونگی اجرای اون ایده و اینکه واقعا چقدر براش وقت و انرژی میذارید متفاوت باشه ولی این اطمینان را داشته باشید که شمارو وارد یک دنیای جدید میکنه.

اصل اول شناخت دنیای آنلاین، انگیزه کافی داشتن، مطالعه کردن و خسته نشدن و استمرار در کار هست. بذارید راحتتون کنم، اگه طبق یک برنامه ریزی سنجیده پیش نروید و باری به هر جهت باشید و از الان با خودتون بگید حالا یه مدت کار کنیم ببینیم چی میشه و … نتیجه نمیگیرید. همینطور باید واقع بین باشین، در قدم اول اینطوری فکر کنید که مثلا به ازای ۸ ساعت کار روزانه، مثلا دو سه تومن حقوق میگیرید حالا کمتر یا بیشتر، خب اگه در ازای چند ساعت کار بیشتر همین حول و حوش هم درامد داشته باشید میشه گفت ضرر نکردید. پس اصل اول انگیزه و استمرار در کار هست.

نکته بعد که باید در نظر بگیرید اینه که در فضای آنلاین، مخاطب یعنی درامد. شما به هر نحوی مخاطبینی داشته باشید، حالا سایت، شبکه های اجتماعی، ایمیل های مفید و سنجیده، تبلیغات … خلاصه هرچیزی که باعث بشه شما عده ای مخاطب داشته باشید و اونها نوشته ها و خدمات شمارو دنبال کنند، ارزشمند هست و میتونید ازش کسب درامد کنید، حتی اگر مستقیما از همون مطالب و نوشته ها نباشه.

نمونه بارزش افرادی هستند که تو شبکه های اجتماعی مثلا طنز مینویسند، کتاب معرفی میکنند، از فیلم و موسیقی میگن و هرچیز دیگه ای … چون مخاطب دارند میتونند از یکی از این روشهای کسب درامد آنلاین که جذب تبلیغات هست استفاده کنند و خودتون بهتر میدونید که گاهی ده ها میلیون تومان درامد ماهیانه دارند. چرا چون مخاطب دارند.

پس اصل دوم داشتن مخاطب هست. اینکه میگم نباید خسته بشین و ادامه بدید، به این دلیل هست که مخاطب شما به شکل تصاعدی رشد میکنه و گشترش پیدا میکنه. مثلا شاید شما در هشت ماه اول ۵۰۰ تا مخاطب جذب کنید و در ۴ ماه بعد هزار نفر دیگه بهش اضافه بشه.

اصل سوم، موضوع فعالیت هست. شما باید یک موضوعی رو برای خودتون به عنوان محور فعالیتتون در نظر بگیرید. میتونه محصول، خدمات، تخصص یا هر چیز دیگه ای باشه که براتون توضیح دادم.

قطعا با راه اندازی و ترویج موضوع مورد علاقه خود به شکل آنلاین، به شیوه های مختلف میتوانید از اینترنت و مخاطبین خود برای رشد و گسترش کسب و کار استفاده کنید.

۴.۵/۵ (۶ نظر)
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است