بازاریابی اولیه: 4 روش برای ایجاد یک ارتباط فوری با مشتریان

  • دانشمندان برای سالیان متمادی تحقیقات مختلفی را برای گشودن اسرار ذهن بشر انجام داده اند – و پیوسته بازاریابان بیشتری در حال توجه کردن به این موضوع می باشند. اینها 4 روش بر اساس این تحقیقات هستند که می توانید از آنها در فعالیت بازاریابی خود استفاده کنید تا به نتایج به مراتب بهتری دست پیدا کنید.

    1- یک داستان مطرح کنید.

    عکس العمل یکباره و بدون ملاحظه قبلی در عرض سه ثانیه و یا کمتر اتفاق می افتد و بازاریابان تنها این بازه زمانی را در اختیار دارند تا شخصی در طی آن صندوق دریافت ایمیل های خودش را بسیار سریع بررسی کند و ضمن توجه به ایمیل شما اقدام به باز کردن آن نماید.

    انتخاب کلمات برای بخش موضوع ایمیل بخش اصلی و کلیدی می باشد. مجموعه Outbrain به این نتیجه رسیده است که عناوین و موضوعاتی که قول بهره وری و مناسب بودن را مطرح می کنند و (از کلماتی مانند ایده ها، حقه ها، سریع و . . . ) استفاده می کنند، از 22% نرخ بازگشایی بالاتر برخوردار می باشند.

    و البته زمانی که مشتریان بر ایمیل شما کلیک کردند، یکی از بهترین روشهایی که برای ایجاد یک ارتباط می توانید از آن بهره ببرید بیان یک داستان می باشد. مطرح کردن یک داستان به بازاریاب این امکان را می دهد که یک جذابیت احساسی برای مصرف کننده ایجاد کند و از آن واکنش احساسی برای تحت تاثیر قرار دادن رفتار استفاده کند.

    ایجاد یک ارتباط فوری با مشتریان
    بازاریابی اولیه: 4 روش برای ایجاد یک ارتباط فوری با مشتریان

    در یک تحقیق، یکی از اساتید دانشگاه استنفورد از هر یک از دانشجویان خودش خواست تا یک سخنرانی و معرفی یک دقیقه ای ارائه کنند. تنها یک دانشجو به ازاء هر یک دانشجو در این فرصت معرفی و سخنرانی خود از داستان استفاده کرد، در حالی که باقی دانشجویان صحبت های خود را بر اساس اشاره کردن به حقایق و آمار علمی و آماری بنا نهاده بودند. این استاد دانشگاه سپس از دانشجویان خواسته بود تا هر آنچه را که در مورد هر یک از این سخنرانی را به خاطر می آورند بر روی یک برگه کاغذ بنویسند. تنها 5% از این دانشجویان آمار و اطلاعات ارائه شده را به خاطر می آوردند، اما تعداد بسیار زیادی از این دانشجویان، چیزی در حدود 63%، داستان بیان شده را بخوبی به خاطر می آورند.

    2- از طریق عناصر بصری توجه مخاطب خود را جلب کنید.

    انسان ها بگونه ای برنامه ریزی شده اند که موجوداتی بصری باشند: 90% اطلاعات ورودی به مغز ما از طریق اعصاب نوری وارد مغز می شوند و این نوع از اطلاعات تا 6000 مرتبه سریعتر از اطلاعاتی که از طریق متن به دست ما برسد مورد بررسی و پردازش قرار می گیرد.

    بازاریابان برای بهره بردن از این فرصت می توانند به استفاده از تبلیغات و پیام های ویدئویی روی بیاورند. در تحقیقی که در سال 2014 توسط مجموعه Outbrain به انجام رسیده است، مشخص شده است که عناوینی که مرتبط با روزهای تعطیل بوده و در آن نشان از یک محتوای ویدئویی بوده بطور متوسط دارای 27% نرخ کلیک بالاتر برخوردار بوده است. زمانی که یک فایل ویدئویی مرتبط با محصول، سفارش و توصیه یا یک ویدئو خنده دار از تصاویر پشت صحنه قرار را به پیغام ایمیلی خود پیوست می کنید، حتما توجه کنید که محتوای این ویدئو با موضوع درج شدن در موضوع ایمیل در هماهنگی باشد.

    ویدئویی برای تبلیغ و ترفیع محصولات و خدمات خود در اختیار ندارید؟ نیاز به نگرانی نیست. مغز در برابر تصاویر مختلف نیز به خوبی واکنش نشان می دهد – – و البته که ما تصاویر همراه با عکس و تصویر را بسیار سریعتر و بهتر از متون بدون عکس پردازش کرده و به خاطر می آوریم. مغز قدیم در انسان بطور کلی نسبت به موضوعاتی جلب می شود که نشان دهنده مسائل جنسی، هشدار دهنده در مورد خطر و یا در ارتباط با غذا باشد – – به عبارتی تصویر یک چترباز در حال پرش از ارتفاع که در حال خوردن یک ساندویچ چیز برگر است تاثیر بسیار زیادی بر مخاطب و بیننده از خود باقی می گذارد. البته باید توجه داشته که تصویر مورد نظر فقط در بر گیرنده این خصوصیات نباشد و باید در ارتباط با برند شما هم باشد.

    همچنین هرگز استفاده از انواع مختلف اینفوگرافیک را هم فراموش نکنید. استفاده از اینفوگرافیک ها روشی فوق العاده برای نشان دادن اطلاعات و مفاهیم پیچیده در قالب تصویر می باشد. ما انسان ها علاقه بسیار زیادی به آنها داریم، چرا که فهم و درک آنها بسیار ساده می باشد و البته از نرخ اشتراک پذیری بسیار بالایی هم برخوردار می باشد: به عبارتی می توان به گزارش گوگل مبنی بر افزایش 800% میزان جستجو برای کلمه اینفوگرافیک در طی دو سال گذشته اشاره کرد. علاوه بر این، هشتگ اینفوگرافیک نیز بطور متوسط 342000 مرتبه در طی هر ماه مورد استفاده قرار می گیرد.

    3- به احساسات متوسل شوید.

    انسان های اولیه، به منظور جان سالم به در بردن از طبیعت خطرناک و خشن اطراف خود مجبور به اتکا به ابتدایی ترین غرایز مرتبط با مغز در زمان روبرو شدن با شکارچیان و یا دیگر انسان ها بودند.

    بخشی از مغز که در کنترل این انگیزش های اولیه قرار دارد، آمیگدالا نام دارد. حتی پس از چندین هزار سال از تکامل، این بخش همچنان مسئول فرایند اولیه تصمیم گیری ما (حتی اگر این تصمیم دیگر در ارتباط با فریب دادن یک ماموت وحشی و در حال حمله کردن نباشد) می باشد. این بخش از آمیگدالا همچنین مسئول غریزه و علاقه ما برای برقراری ارتباط با افراد دیگر می باشد.

    انسان ها همواره علاقه بسیار زیادی به نگاه کردن به صورت انسان ها دارند. تصاویر صورت همواره جلب توجه می کنند، ایجاد اعتماد می کنند و گیرنده های احساسی مغز انسان را فعال می سازند، حتی اگر این چهره ها در یک وبسایت یا ایمیل قرار داشته باشند.

    اگر شما از تصاویر مردم در بازاریابی ایمیلی خود استفاده کنید، این موجب تحریک بخش آمیگدالا شده و علاقه فرد بیننده را تحریک می کند. به منظور بالا بردن شدت تاثیر آن، از تصاویری استفاده کنید که بصورت بصری خواننده را به حیاتی ترین بخش از پیام شما هدایت کند. به عنوان مثال، تصویر یک مدل در حال خندیدن را در حالی که نگاه وی بر روی سایت یا محتوای شما به سمت ترغیب کننده مورد استفاده توسط شماست، انتخاب کنید. بخش آمیگدالا مغز به سرعت پی به این نکته برده و بصورت ناخود آگاه به همان بخشی که ترغیب کننده شما در آن قرار گرفته است نگاه می کند.

    4- رنگ مناسب را برای کار خود انتخاب کنید.

    علم و دانش بسیار زیادی در پشت رابطه ما با رنگ قرار دارد و بخوبی می دانیم که رنگ به تنهایی نقشی حیاتی در فرایند تصمیم گیری ما بازی می کند. این نقش حتی کمک شایانی به ایجاد باوری منفی یا مثبت نسبت به برند مربوطه می کند.

    درصد اعجاب آوری از احساس یک مصرف کننده نسبت به یک برند که چیزی در حدود 62 تا 90% می باشد، به تنهایی توسط رنگ تعیین می شود – – و رنگ های متفاوت در حقیقت پیام های متفاوتی به مغز ما ارسال می کنند.

    رنگ زرد بخش مربوط به اضطراب و نگرانی را در مغز ما فعال می کند، که در صورت تمایل شما به انگیزش یک خواننده برای انجام کاری یا عدم فراموشی موضوعی بسیار کاربردی می باشد. رنگ آبی موجب شکل گیری اعتماد می شود، که خود دلیلی برای انتخاب آن جهت برند بسیاری از بانک ها و موسسات مالی می باشد. رنگ قرمز موجب تحریک پاسخ جنگ یا گریز شده و در واقع می تواند منجر به افزایش فشار خون و ضربان قلب مخاطب شود. علاوه بر این، این رنگ می تواند موجب تمرکز حواس و توجه ما شود، که آن را تبدیل به رنگی فوق العاده برای استفاده در طراحی ترغیب کننده ها جهت انگیزش مردم نسب به خرید تبدیل می کند.

    البته هر مخاطبی نسبت به دیگری متفاوت است. از نبوغ ذاتی بازاریابی خود استفاده کنید و ترکیبی از این راهکارهای تائید شده توسط اصول علمی مغز و اعصاب را آزمون کنید تا ببینید که کدام یک از این موارد تاثیر بهتری بر مخاطبین شما می گذارد.

    نویسنده: سینثیا پرایس – 26 اسفند 1393

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 545 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • مهسا
      ژوئن 15, 2015 در 1:57 ق.ظ

      سلام عالی و مفید بود ممنون

      • فرشید رمضانی
        ژوئن 21, 2015 در 12:19 ب.ظ

        سلام . خوشحال شدم که مفید بوده .
        و ممنون از اظهار لطفتان .

    یک نظر اضافه کنید