چگونه بدون نابود کردن کسب و کار خودمان دست به آزمون و خطا در حوزه بازاریابی بزنیم؟

  • اکنون دیگر بازاریابی همانند آنچه که در دوره مادربزرگ های ما مرسوم بود، نیست. از هر دوره دیگری روش های بازاریابی بیشتر و متنوع تر شده است. اما نکته احتیاطی مهمی در رابطه با تمامی این روش های بازاریابی وجود دارد. بسیاری از این روش های میانبر بازاریابی می توانند بجای رشد و گسترش کسب و کار شما بصورت عکس موجب نابودی آن شوند.

    روشهای پر مخاطره و ریسک دار به راحتی می توانند کسب و کاری را که تاکنون با خون دل به اینجا رسانده اید، در لحظه ای به مرحله هیچ برسانند. تنها یک حرکت اشتباه برابر با پیوستن شما به تاریخ گذشته است. همچنین در این بین موضوع دیگری تحت عنوان هزینه خطر کردن هم وجود دارد که به اعتقاد من خود بزرگترین خطر می باشد. شما باید همواره از بر باد دادن سرمایه و بودجه تبلیغات و بازاریابی خود با هزینه کردن آنها در روشهایی که نتیجه ای برای شما به دنبال ندارند، جلوگیری کنید.

    بنابراین، شما چگونه می توانید از روشهای بالقوه خوب و مناسب بازاریابی مدرن استفاده کنید، در حالیکه از خطرهای همراه آن جلوگیری می کنید؟ این ها 5 نکته مهم  هستند که همواره باید در خاطر داشته باشید:

    همواره هدف های خود را در در مرکز دید و توجه خود داشته باشید.

    هر کسب و کار خوب و موفقی برای خودش اهدافی دارد — و البته این اهداف تنها مانند اهداف معمول دیگر نیست که مثلا شامل “بزرگتر شدن” و “کسب درآمد بیشتر” باشند. اهداف شرکتهای بزرگ و با ارزش مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی و وابسته به زمان هستند. همچنین این اهداف اغلب دستخوش تغییر می شوند: سالانه، فصلی و بصورت استراتژیک.

    اهداف باعث می شوند تا شرکت بر مسیر مشخص شده برای آن حرکت کند. هرگاه روند های موجود در بازار تغییر می کنند، و البته که زیاد هم این اتفاق روی می دهد، تنها کاری که باید بکنید داشتن نگاهی به اهداف و پرسیدن این سوال از خودتان است که: “آیا این روند منجر به رسیدن به اهداف ما می شود، یا اینکه ما را از مسیر خودمان خارج می کند؟”

    به این سوال پاسخ دهید. گاهی اوقات، باید از حش ششم خودتان استفاده کنید. گاهی اوقات ممکن است نیاز به خطر کردن و پذیرفتن ریسک داشته باشید. اما اکثر اوقات، بدون خطر و دردسر می توانید این مرحله را پشت سر بگذارید. پس این فرصت را از دست ندهید.

     آزمون و خطا در حوزه بازاریابی
    آزمون و خطا در حوزه بازاریابی

    بجای هزینه کردن اضافی بیشتر بدنبال رشد سریع باشید.

    من یکی از طرفداران سفت و سخت پیشگامی در رشد هستم. متاسفانه، پیشگامی در رشد اغلب بصورت اشتباه درک شده است. من اغلب به این منظور روش های مورد استفاده در مدیریت پیشگامانه در رشد را در مقابل روش های سنتی مورد استفاده در بازاریابی قرار می دهم. روشهای سنتی در بازاریابی نیازمند پول و سرمایه است ( آن هم به مقدار زیاد). مدیریت پیشگامانه در رشد هم به همین صورت نیازمند پول و سرمایه است.

    فقط آنقدر به پول و سرمایه نیاز ندارد. به همین دلیل است که تعدادی از استارت آپ ها به سراغ استفاده از این روش برای بازاریابی خود می روند. من تصور می کنم که فکر کردن در مورد روش های مورد استفاده در این شیوه از بازاریابی کار ساده ای باشد.

    ابتدا بپرسید، “این روش چقدر هزینه بر می دارد؟”

    • اگر گران بود، خوب صرف نظر کنید، به تعویق بیاندازید یا اینکه کسب اطمینان کنید که ریسک آن در حد صفر است.
    • اگر رایگان بود یا هزینه اندکی برای شما داشت، خوب امتحان کنید.

    دلیل پیشنهاد این روش از طرف من این است. اغلب اوقات آن دسته از روش های بازاریابی که نیاز به سرمایه و هزینه بالایی دارند، برای کسب و کارهای کوچک، کسب و کارهایی که متولدین هزاره را یا به عنوان بازار هدف خود انتخاب کرده اند یا کسب و کارهایی که به دنبال رشد و توسعه در بازار پست مدرن هستند، آنقدر مفید و اثر گذار نیست. روش های رایگان و کم هزینه ریسک و خطر خودشان را دارند. اما ریسک و خطری که با این موارد همراه است آنقدر زیاد نیست.

    کسی را استخدام کنید که در عین ظالم بودن به شرایط و محدودیت بودجه هم واقف باشد.

    مگر اینکه در حالت و شرایطی کاملا تنها و بدون کمک دیگران در این فرایند کارآفرینی قرار گرفته باشید، در غیر اینصورت یکی از مهمترین افرادی که باید استخدام کنید یک فرد حرفه ای در حوزه بازاریابی می باشد.

    توجه کنید برای این استخدام خود حتما دلایل لازم و کافی در اختیار داشته باشید. هر کسی که استخدام می کنید باید دارای سابقه ای درخشان در زمینه رشد کسب و کار های مختلف داشته باشد. اما دو نکته مهم دیگر هم که در استخدام خود باید به آنها توجه کافی داشته باشید به قرار زیر می باشد:

    1- آگاه به شرایط موجود بودجه

    2- بی رحم بودن در برابر دیگران

    یک رهبر بازاریابی باید بخوبی بداند که مقدار بودجه محدودیت دارد. این موضوع وی را مجبور می کند که همواره قدم ها و تصمیم هایی اتخاذ کند که بجای همراه بودن با درصدی از خطر همواره استراتژیک باشند. بی رحم بودن نیز توصیف کننده شخصیت فرد نیست، بلکه بیش از هر چیزی نشان دهنده تصمیم قاطع فرد برای دست یابی به اهداف تعیین شده از قبل می باشد.

    در زمان استخدام یک فرد حرفه ای در خوزه بازاریابی، می توانید انتظار پرداخت مبلغی در حدود 40 تا 65 هزار دلار، بصورت متوسط، در یک سال را داشته باشید.

    مشتریان خود را به مبلغان خود تبدیل کنید.

    با تبدیل کردن مشتریان خود به مبلغان خود هرگز با شکست مواجه نمی شوید. آنها مطمئنا از هر آنچا که بتوانید تصور کنید موفق تر از شما عمل خواهند کرد، چرا که آنها مشتریان شما هستند.

    همچنان که در تفکر و بررسی شیوه های مدیریت پیشگامی در رشد سریع می باشید، فراموش نکنید که به این منبع بالقوه بازاریابی نیز توجه خاصی داشته باشید. تا زمانی که آنها از این موضوع بطور کامل راضی هستند، مطمئنا همانند مبلغین دین مسیح به تبلیغ محصولات شما می پردازند. به تنها چیزی که در این رابطه به آن نیاز دارید، اشاره از سوی شما و همچنین یادآوری کردن راه و روش های مناسب برای انجام دادن این کار می باشد.

    تبلیغ بطور کلی اشکال و شیوه های مختلفی دارد. گاهی اوقات، این نوع از تبلیغ برای مشتریان شما از طریق ارائه یک نسخه ویژه و سفارشی از محصول یا خدمات شما جبران می شود. اما موثر ترین نوع از تبیلغ بصورت ناخودآگاه و مشتاقانه صورت می پذیرد. که در آن اگر شما محصول خوبی طراحی و تولید کنید، با مشتریان خود برخورد خوبی داشته باشید و اشاره ای هم برای تبلیغ محصولات خودتان به آنها بکنید، آنگاه آنها با خوشحالی و اشتیاق و البته بصورت رایگان اقدام به تبلیغ محصولات و خدمات شما می کنند.

    محتوای مرتبط منتشر کنید.

    بازاریابی محتوایی یکی از موثر ترین شیوه های رشد یک کسب و کار در دنیای مدرن و جدید عصر اطلاعات می باشد.

    بازاریابی محتوایی دیگر یک شیوه جدید و رو به رشد نیست. شرکت هایی که اقدام به بازاریابی محتوایی نکنند، مطمئنا در اقلیت قرار می گیرند. به منظور کسب موفقیت در این زمینه، شما باید به سختی کار کنید، محتوای بهتری منتشر کنید و رویکردی استراتژیک برای خود اتخاذ کنید.

    اغلب شرکتهایی را می بینم که بازاریابی محتوایی را بعد از مدتی ترک می کنند، چرا که آنچنان که آنها می گویند، بازاریابی محتوایی موثر نبوده و تاثیر گذار نمی باشد. معمولا دلیل این موضوع اینست که این شرکتها این روش را برای مدت کافی انجام نداده اند. بازاریابی محتوایی یک راهکار و شیوه کوتاه مدت و فوری نیست. این یک روش بازاریابی ماراتن مانند است.

    همواره روشهایی برای ارتقاء و بهتر کردن قدرت بازاریابی محتوایی وجود داشته است. اولین روش از طریق ایجاد یک لیست ایمیل و مهار کردن قدرت بازاریابی ایمیلی به منظور ارتقاء محتوای منتشر شده توسط شما می باشد. شیوه دوم استفاده از اشکال مختلف محتوا می باشد. نکته: توجه کنید که نتیجه کار شما می تواند بیشتر و گسترده تر از یک وبلاگ ساده باشد. بازاریابی محتوایی می تواند شامل ویدئو ها، فروم ها، اینفوگرافیک ها، انتشار در شبکه لینکداین، کتاب های الکترونیک و . . .  باشد.

    تبلیغ برند شخصی خودتان

    آخرین و شاید مهمترین روش برای حفظ یک ذهنیت باز و مناسب از بازاریابی در عین حفظ و مراقبت از کسب و کار خودتان، تبلیغ برند شخصی خودتان است.

    کسب و کارها ممکن است با شکست مواجه شوند، اما شما به عنوان یک فرد باید جدا از آنها قرار بگیرید. مطمئنا در آینده تجربه راه انداری کسب و کارهای بیشتری راخواهید داشت. کارهای بیشتری انجام خواهید داد.

    برند شما از آنچه که تصور می کنید بسیار مهم تر است. در حالی که تمام تلاش و انرژی خود را صرف راه اندازی یک کسب و کار جدید می کنید، از برند شخصی خود نیز چشم پوشی نکنید. شما حتی می توانید از برند شخصی خودتان برای رشد کسب و کار خودتان نیز استفاده کنید و کسب و کار جدید شما هم در صورت موفقیت می تواند به رشد کسب و کار شما کمک فراوانی بکند.

    اگر کسب و کار شما با شکست مواجه شود، شما برند شخصی خودتان را برای تکیه کردن بر آن در اختیار دارید.

    نتیجه گیری

    بازاریابی سفری شاد و جذاب و در عین حال پر خطر است. تقریبا هیچ چیزی شبیه پیدا کردن آن نقطه و سرچشمه شیرین که سرازیر کننده مشتری به سوی شما باشد، وجود ندارد. پیدا کردن یا ساختن آن برای شما زمان بر است. در این بین، به آزمودن و جستجو کردن ادامه دهید، اما همچنان برای حفظ کسب و کار خودتان هم تلاش کنید.  ضمن داشتن ذهنی باز همواره سعی در حفظ مواردی داشته باشید که از بالاترین میزان اهمیت برخوردار هستند.

    نویسنده: نِیل پَتِل – 9 بهمن 1393

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 186 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید