بهترین روش های تحقیقات بازار برای طرح کسب و کار شما

  • تحقیقات بازار عموما با هدف درک دلایلی که مصرف کنندگان بر آن اساس اقدام به خرید محصولات شما می کنند، انجام می پذیرد و به مطالعه مواردی از قبیل رفتار مصرف کننده، شامل فاکتورهای فرهنگی، اجتماعی و شخصی تاثیر گذار بر آن رفتار می شود.

    تحقیقات بازار بطور کلی به دو دسته تقسیم می شود: اولیه و ثانویه. تحقیقات اولیه بطور مستقیم به مطالعه مشتریان پرداخته، در حالیکه تحقیقات ثانویه به مطالعه اطلاعاتی می پردازند که دیگران در مورد مشتریان جمع آوری کرده اند. تحقیقات اولیه می تواند شامل مصاحبه های تلفنی یا نظرسنجی های آنلاین از افرادی که بصورت تصادفی از گروه مخاطب و هدف انتخاب شده اند، باشد. شما همچنین به منظور جمع آوری اطلاعات اولیه اقدام به مطالعه سوابق فروش خودتان بکنید. تحقیقات ثانویه ممکن است در نتیجه گزارشات موجود بر روی وبسایت های مختلف و از سازمان های مختلف دیگر که در مورد آن صنعت محتوایی تولید کرده اند، باشد. شما برای تحقیقات خود از هر یک از این دو روش تحقیق یا ترکیبی از هر دو آنها استفاده کنید.

    سوالات اصلی و اساسی که با تحقیق خود خواهان پاسخ دادن به آن می باشید، شامل موارد زیر می شود:

    مشتریان شما چه کسانی هستند؟ آنها در قالب سن، شغل، درآمد، سبک زندگی، تحصیلات و . . . توصیف کنید.

    آنها چه چیزی می خرند؟ عادات خرید خود را در رابطه با محصول یا خدمات خود، شامل میزان خرید آنها، عرضه کنندگان مورد علاقه آنها، ویژگیهای مورد علاقه و طیف قیمتی مورد توجه آنها توصیف کنید.

    روش های تحقیقات بازار
    بهترین روش های تحقیقات بازار برای طرح کسب و کار شما

    آنها چرا اقدام به خرید می کنند؟ این سوال قدری نکته دار می باشد، چرا که سعی دارد در اعماق ذهن خریدار شما نفوذ کند. پاسخ به این سوال بستگی به محصول و کاربردهای آن دارد. خریداران ظروف و لوازم آشپزخانه ممکن است لوازم و مواردی را بخرند که دارای سطحی نچسب می باشند، یا اقدام به خرید آن مواردی بکنند که در یک مجموعه و با مبلغ معینی تعداد ظروف بیشتری را ارائه دهند یا آن دسته از محصولاتی که در رنگهای جذاب تر و بهتر عرضه می شوند.

    چه چیزی باعث می شود آنها از شما خرید کنند؟ با وجود آنکه برخی از این سوالات به نظر سخت و مشکل می آیند، از میزان اطلاعات و جزئیات موجود در رابطه با بازارها، ارقام فروش و انگیزه های خرید خریداران وجود دارد، متعجب می شوید. جستجو و استفاده از منابع اطلاعاتی به منظور فراهم آوردن پاسخ های بیشتر به سوالات مطرح شده طرح شما را به مراتب باور پذیر تر ساخته و احتمال موفقیت شما را بالا می برد. همچنین نرم افزار های موجود برای طرح های کسب و کار دارای تحقیقات جزئی و کامل هم بصورت آنلاین و هم بصورت آفلاین می باشند. اگر از چنین نرم افزارهایی بهره می برید، از این ویژگیهای آنها هم استفاده کنید و اطلاعاتی که از دیگر منابع به دست می آورید را به آنها اضافه کنید. دلیل اینکه همواره اضافه کردن اطلاعات منحصر به فرد خودتان به این طرح ها توصیه می شود، اینست که تمام کسانی که از این نرم افزار ها استفاده می کنند همواره از این اطلاعات بهره می برند، و این در حالی است که شما خواهان تفاوت داشتن طرح خود نسبت به دیگر کارآفرینان فعال در صنعت خود می باشید.

    شما همچنین می توانید شرکت هایی را پیدا کنید که همه چیز از مطالعات صنعت گرفته تا گزارشات اعتباری در خصوص شرکتهای خاص و مختلف را به شما می فروشند. تحقیقات بازار هرگز موضوع ارزانی نیست. تحقیقات بازار عموما به تخصص بسیار بالا، نیروی انسانی و فن آوری به منظور توسعه طرح نیاز دارد. شرکت های بزرگ بطور عادی ده ها هزار دلار برای تحقیق در رابطه با اموری هزینه می کنند که در پایان در رابطه با آنها به این نتیجه می رسند که علاقه ای به آن نداشته یا ندارند. اغلب شرکتهای کوچک قدرت و قابلیت چنین هزینه هایی را ندارند.

    برای شرکت ها در اندازه های مختلف، بهترین نوع تحقیقات بازار، آن نوع از تحقیقات بازار می باشد که شما خودتان اقدام به انجام آن بکنید. تحقیقات بازار داخلی ممکن است در قالب مصاحبه های تلفنی دست اول با مصرف کنندگان، تجزیه و تحلیل اعداد و اطلاعات حاصل از منابع معتبر یا شاید اطلاعات رقابتی که خودتان در محیط های اجتماعی در مورد رقبای خودتان کسب کرده اید باشد. شما می توانید اطلاعات کامل و دقیق در مورد تعداد دفعات پسندیدن، عدم پسندیدن و تمایلات و علایق کاربران را از طریق فیسبوک به دست بیاورید و با استفاده از گوگل آنالیتیکز آنها را مرتب کرده و میزان ارتباط آنها با کاربران خود را مشخص کنید. مردم همواره در حال جستجو و ابراز نظر و عقیده خود در سطح اینترنت هستند، بنابراین بصورت الکترونیک و از طریق نگاه کردن به این موارد اطلاعات و مفاهیم بسیار زیادی برای شما قابل دسترسی می باشد.

    شما همچنین ممکن است تمایل به طی مراحل منطقی و پله به پله برای تحقیقات خود در صنعت مربوطه را هم داشته باشید. زمانی که به کسب و کارهای قابل مقایسه با یکدیگر ( و اطلاعات آنها) توجه می کنید، یک همتا مناسب و دقیق با خودتان را پیدا کنید و به منظور اهداف نسبی موارد زیر را هم مد نظر قرار دهید:

    1- شرکت های با یک اندازه نسبی

    2- شرکتهایی که به یک منطقه جغرافیائی خدمات ارائه می دهند،

    که اگر قصد تبدیل شدن به یک کسب و کار اینترنت محور را داشته باشید می تواند بصورت جهانی هم در نظر گرفته شود.

    3- شرکتهایی با ساختار مالکیت مشابه،

    اگر کسب و کار شما دارای دو شریک و پایه گذار است، به دنبال شرکتهایی باشید که بجای بهره مندی از یک هیئت مدیره 12 نفره تنها چند نفر اندک در آنها فعالیت و تصمیم گیری داشته باشند.

    4- شرکت هایی که به نسبت جدید هستند.

    در حالیکه می توانید از شرکت های با سابقه زیاد تجربیات خوبی کسب کنید، اما آنها ممکن است به دلیل سابقه فعالیت طولانی و اعتبار خود که شاید در حدود 25 سال هم بیشتر باشد، به موفقیت دست یافته اند.

    شما خواهان استفاده از این اطلاعات جمع آوری شده به منظور تعیین میزان رشد ممکن کسب و کار خودتان هستید، بلکه در کنار آن خواهان درک چگونگی مطابقت و هماهنگی خودتان با بازار می باشید.

    از این روش ها پیروی کنید تا دلارهای خود را در رابطه با تحقیقات بازار بخوبی و خردمندانه هزینه کرده باشید:

    1- مواردی که در رابطه با بازار خودتان باید از آنها اطلاع داشته باشید را مشخص کنید.

    هر قدر این تحقیق شما از تمرکز بیشتری برخوردار باشد، از ارزش به مراتب بالاتری برخوردار می باشد.

    2- نتایج حاصل شده در مرحله اول را اولویت بندی کنید.

    شما نمی توانید در رابطه با تمام موارد دست به تحقیق بزنید، بنابراین بر اطلاعاتی تمرکز کنید که بیشترین (یا سریعترین) بازده را برای شما به ارمغان می آورند.

    3- تحقیقات جایگزین ارزان تر را هم مد نظر قرار دهید.

    مراکز توسعه کسب و کارهای کوچک می توانند به شما در تهیه و توسعه پرسشنامه های مشتریان و . . . کمک نمایند. انجمن ها یا موسساتی هم هستند که می توانند برای انجام تحقیقات ثانویه به شما کمک های بسیاری بکنند. سعی کنید در این رابطه خلاقانه عمل کنید.

    4- هزینه انجام دادن این تحقیقات توسط خودتان را پیش بینی کنید.

    در نظر داشته باشید که با بهره مندی از اینترنت شما نیازی به هزینه کردن مبالغ بالا ندارید. اگر استخدام کردن یک محقق یا مشاور را در نظر دارید، بخاطر داشته باشید که این رویای شماست، اینها اهداف شما هستند و این کسب و کار شماست. برای چیزی که به آن نیازی ندارید، هزینه نکنید.

     نویسنده: مجموعه نویسندگان مجله کارآفرین – 30 دی 1393

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 156 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • Majid Saidii
      مارس 1, 2015 در 12:33 ق.ظ

      پس میشه گفت تحقیقات بازاراصل مهم در بازاریابی , تبلیغات , برندینگ و ..و در نتیجه موفقیت کسب و کار است.
      سپاس

    یک نظر اضافه کنید