قصد نوشتن یک طرح کسب و کار را دارید؟ 13 چالشی که باید پشت سر بگذارید . . .

  • در حال راه اندازی یک کسب و کار هستید؟ اغلب فعالان این حوزه به خوبی می دانند که داشتن یک ایده اغلب ساده ترین راه در این بین می باشد و شکل دادن و پرورش ایده و رفع نقص های آن است که یک چالش واقعی به حساب می آید و البته یکی از اولین قدم ها برای پشت سر گذاشتن آن چالش ایجاد یک طرح کسب و کار است، کاری که بدون توجه به بزرگ و بی همتا بودن ایده شما بسیار بزرگ و دلهره آور به حساب می آید.

    طرح کسب و کار شما اساسا طرح موفقیت شما به حساب می آید – – به عبارتی خلاصه ای از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما و تحقیقاتی است که شرکت شما برای قرار گرفتن بر مسیر صحیح نیاز به آن دارد و همچنین سندی مهم برای سرمایه گذاری در پروژه شما به حساب می آید.

    سخت ترین بخش نگارش یک طرح کسب و کار چیست؟ در این مطلب به 13 چالش موجود در نگارش یک طرح کسب و کار به اعتقاد صاحبان کسب و کار، استراتژیست ها و کارشناسان مختلف پرداخته شده است.

    در واقع آغاز کردن آن است

    جان گاویگان، مدیر اجرایی در 43North:

    “سخت ترین بخش نگارش یک طرح کسب و کار شروع به نگارش آن است. اینکه بتوانید خودتان را در یک اتاق محبوس کنید و با خاموش کردن تلفن همراه به کار خود تمرکز داشته باشید.”

    آماده کردن بخش های مالی

    رز ماری اُ. برایان، مدیر مالک در Pocket Parks Publishing:

    “سخت ترین بخش نگارش یک طرح کسب و کار بخش مالی آن است. پیدا کردن اعداد و ارقام و پیش بینی کردن شرایط در رابطه با یک برند جدید که شاید یک مفهوم و کسب و کار جدید هم باشد، کار سخت و پیچیده ای است. در عمل هیچ نقشه راهی برای پی گرفتن وجود ندارد. هیچ کسی قبل از شما این راه را نرفته که از او کمک بگیرید. بهترین راه پیدا کردن یک شرکت یا سازمان ارائه دهنده خدمات مشابه و اندازه گیری و معیار قرار دادن روند کار آنها می باشد.”

    داشتن اطلاعات جمعیت شناختی از بازار هدف

    دیوید باچلر، موسس سایت DialMyCalls.com:

    “سخت ترین اما مهمترین بخش داشتن شناخت نسبت جمعیت بازار هدف شما می باشد. شما باید بخوبی بدانید که به چه کسی می خواهید محصول یا خدمات خود را بفروشید و اینکه وسعت این بازار تا چه اندازه ای است تا با کمی دقت بتوانید تقریبی از تعدادی افرادی که قادر به دسترسی پیدا کردن به آنها و فروش محصول و یا خدمت خود هستید، بدست بیاورید.”

    قصد نوشتن یک طرح کسب و کار را دارید؟
    قصد نوشتن یک طرح کسب و کار را دارید؟ 13 چالشی که باید پشت سر بگذارید . . .

    برنامه ریزی برای تغییرات مختلف در حوزه فن آوری

    مونیف کلارک، مدیر عامل و موسس Monif C :

    “پیش بینی متغیر های غیر منتظره در حوزه فن آوری که در آینده محتمل است، خود یک چالش مهم به حساب می آید. زمانی که من خودم کسب و کار خودم را در 10 سال گذشته راه اندازی کردم، هیچ فعالیت بازاریابی در عرصه فیسبوک وجود نداشت و سایت های اجتماعی دیگر از قبیل توئیتر و اینستاگرام هم هنوز وجود نداشتند. امروزه این سایت ها نقش بسیار زیادی در استراتژی بازاریابی کسب و کار من بازی می کنند و بطور مستقیم بر میزان فروش من تاثیر گذار هستند.”

    دقیق بودن

    ریک فولک، رئیس و مدیر عامل Intronis:

    “یکی از مهمترین چالش ها خلاصه و شیرین نگاه داشتن آن است. هر قدر طرح کسب و کار شما متمرکز تر و دقیق تر تهیه شده باشد، احتمال دست یابی صاحبان کسب و کار به اهداف تعیین شده برای خودشان و کل کسب و کار بیشتر و بیشتر می شود.”

    جالب و جذاب ساختن آن

    ام. جِی پِدون، مدیر و موسس Indra Public Relations:

    “سخت ترین بخش نگارش یک طرح و کسب و کار بیان کردن داستان مد نظر شما بگونه ای است که برای مخاطبین جذاب باشد و موجب پذیرفتن شدن ایده کسب و کار شما شود. اگر شما یک داستان بی ارزش و بی معنی به مخاطبین ارائه کنید، آنها هم برای سرمایه گذاری در پروژه شما ترغیب نمی شوند.”

    تعیین اهداف عملی

    تعیین اهداف مشخص، دقیق و قابل فهم – – این اهداف همچنین باید واقع گرایانه نیز باشند. زمانی که مردم قادر به دیدن چشم انداز طرح نباشند، هیچ اقدامی برای پی گرفتن طرح نمی کنند. علاوه بر این با تعیین اهداف که مطابق با طرح شما باشد، شما دارای اهدافی قابل اندازه گیری می شوید تا از طریق آنها روند پیشرفت خود را دنبال کنید.”

    استوار و منطقی باقی ماندن

    ویکرام آگاروال، مدیر عامل و موسس EnergySage:

    “شما باید با خودتان صادق باشید. اصولا کارآفرینان بطور ذاتی افرادی مثبت اندیش و رویا پرداز هستند و طرح های کسب و کار نیازمند این موضوع است که آنها فرضیات خود را در مورد فرصت بازار، میزان رقابت ، ارزش محصول آنها و میزان رشد نشان داده شده به چالش بکشند. این دقیقا همان نقطه ای است که آنها در تعریف کردن یک طرح کسب و کار آرمانی و تا حدودی واقع گرایانه با مشکل مواجه می شوند.”

    واقع گرا بودن در مورد نتیجه

    چارلی جانسون، رئیس Magnolia Financial:

    “بزرگترین مسئله ای که من در رابطه با طرح های کسب و کار می بینم، عدم وجود چشم انداز می باشد. نویسندگان طرح های کسب و کار در حالی که در رابطه با ایده خود بسیار هیجان زده هستند، از نقطه ای غیر قابل شکست آغاز می کنند و هرگز تمامی خطرات و ریسک های مرتبط با طرح خود را در نظر نمی گیرند.”

    پیدا کردن میزان مناسب از انعطاف پذیری

    ایدان ایشپیزیر، موسس و مالک 911 Restoration: “سخت ترین چیز در رابطه با نگارش یک طرح کسب و کار در نظر گرفتن میزانی از انعطاف پذیری در آن برای مقابله با تغییرات بدون ایجاد انعطاف پذیری بیش از حد در آن که دیگر نتوان به آن یک طرح کسب و کار گفت، می باشد. همواره یک حد متوسطی بین این دو حالت وجود دارد و این دقیقا همان نقطه ای است که بخش عمده ای از موفقیت در آن نهفته می باشد.”

    اثبات ارزشمند بودن ایده شما

    کیم کونورز، مدیر استراتژیک Blue Fountain Media:

    “زمانی که نوبت به توسعه یک طرح کسب و کار می رسد، مطمئنا اثبات درآمد زا بودن ایده آن طرح سخت ترین بخش نگارش آن طرح می باشد. گاهی اوقات استارت آپ ها ایده هایی خلاقانه همراه با جاه طلبی در خود نهفته دارند، اما از بودجه یا سرمایه گذاری لازم برای زندگی بخشیدن به آنها برخوردار نمی باشند. زمانی که شرکت های مختلف به ما مراجعه می کنند، ما همیشه در رابطه با نیازی که آن طرح به آن پاسخ می دهد، سوال می کنیم، چرا که همواره نیاز است که موجب حرکت کردن و درآمد زا شدن کسب و کار ها می شود. اگر نیازی در آن مطرح نباشد، در رابطه با طرح و کسب کار خود به موفقیتی دست پیدا نمی کنید.”

    عدم موفقیت در پیش بینی صحیح تمامی موارد

    نِها میتال، سرپرست استراتژی و توسعه Arrow Devices:

    “بدون در نظر گرفتن میزان دقت و جزئیات مورد توجه قرار گرفته در طرح کسب و کار شما، با اطمینان می گویم که همیشه شما دچار خطا هستید! پیش بینی میزان درآمد ها همانند نگاه کردن به درون یک گوی کریستالی می باشد. از آنجاییکه هزینه ها تحت کنترل شرکت قرار دارند و وابسته به استراتژی کلی و تمرکز شرکت هستند، همواره قابل پیش بینی هم می باشند، اما با این وجود و با در نظر گرفتن این موارد، باز هم برخی از هزینه ها قابل پیش بینی بصورت دقیق نمی باشند.”

    کارآمد و مفید ساختن طرح خودتان

    رِنی فِلمَن، کارشناس مدیریت در Renee Fellman & Associates :

    “به تجربه من، بزرگترین چالش مدیران عامل تهیه یک طرح کسب و کار است که در حقیقت قابلیت اجرایی داشته باشد. برخی از شرکت ها طرح هایی تهیه می کنند که اغلب تنها در طبقات کتابخانه یا آرشیو شرکت قرار گرفته و هیچ اقدام اجرایی برای آنها صورت نمی پذیرد و هدف های تعیین شده در آنها به نتیجه نمی رسد.”

    نویسنده: بریتنی هلمریچ – تاریخ: 28 اردیبهشت 1394

    فرشید رمضانی:مشاور سئو | اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 156 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • خرید سرور مجازی
      سپتامبر 14, 2016 در 9:44 ق.ظ

      مطلب مفیدی بود
      ممنون

    یک نظر اضافه کنید