فضای سفید: عنصر کمتر استفاده شده در طراحی

  • تعدادی عنصر مختلف وجود دارد که ترکیب مناسب آنها با یکدیگر منجر به طراحی یک وبسایت فوق العاده می شود، اما احتمالا یکی از این موارد استفاده از فضای سفید است. هر شکلی از طراحی به نوعی فضای سفید دارد، اما مشکل اینجاست که برای هر نوع از طراحی به میزان مناسب از آن توجه نمی شود. این موضوع به این دلیل اتفاق می افتد که برخی از طراحان با سابقه کار کمتر و البته مشتریان آنها فضای سفید را به عنوان یک فضای خالی می بینند و بنابراین به نوعی آن را هدر رفتن فضای با ارزش صفحه نمایش می دانند. اما در واقعیت، فضای سفید ممکن است به عنوان یکی از مهمترین بخش های طراحی شما باشد.

     

    فضای سفید چیست؟

    با وجود اشاره ضمنی این اصطلاح، فضای سفید لزوما نباید سفید باشد. این اصطلاح نام خود را از آغازین روزهای طراحی گرافیک می گیرد که اغلب محصولات چاپی بر روی کاغذ سفید تولید می شد. فضای سفید به طور ساده همان فضای خالی بین و اطراف عناصر طراحی یک صفحه یا سایت می باشد. این فضا می تواند شامل فضای اطراف کارهای گرافیکی و تصاویر، حاشیه ها، فضای بین ستونها، و حتی فضای بین خطوط تایپ شده هم باشد. به فضای سفید همچنین تحت عنوان “فضای منفی اطراف عناصر طراحی” هم یاد می شود.

    فضای سفید از هیچ چیز خاصی تشکیل نشده، اما نباید اینگونه هم به آن اشاره کرد. مزایای متعددی وجود دارد که میزان مناسبی از فضای سفید می تواند برای یک طراحی به ارمغان بیاورد. به طور ساده با افزایش فضای بین عناصر در یک طرح، طراح می تواند به طرح زیباتری دست پیدا کند و با اضافه کردن فضای سفید بیشتری به مطالب یک صفحه طراحی شده، محتوا بهتر به چشم می آید.

    زیبایی و کمال

    در طراحی چاپی، کاغذ منبع با ارزشی است و مشتریان معمولا از شما می خواهند تا از ذره ذره آن استفاده کنید. به هر حال این کاغذ آنها را متحمل هزینه ای کرده و آنها می خواهند که پول صرف شده ارزش این کار را داشته باشد، یا به عبارتی به بیشترین شکل ممکن از آن استفاده شود. به طور مشابه در طراحی سایت نیز ابعاد مشخصی وجود دارد و این موضوع معرف محدودیت فضایی می باشد که باید در آن یک پیام از طریق متن و کارهای گرافیکی منتقل شود.

    با اضافه کردن فضای سفید بیشتر در اطراف عنصر طراحی، شما این مفهوم را منتقل می کنید که محتوای شما بسیار مهم تر از قسمت اعظم باقی مطالب می باشد. برندهای تجملی این مفهوم را برای تفهیم کردن نشانی از کمال و زیبایی مورد استفاده قرار می دهند.

    به عنوان مثال، اجازه دهید تا به این دو شرکت تولید و عرضه مبلمان نگاهی داشته باشیم. آنها به میزان زیادی از فضای سفید در اطراف محتوای خود استفاده کرده اند. حتی در لوگو آنها، به میزان زیادی از فضای سفید در بین هر کاراکتر یا حرف استفاده شده است.

    فضای سفید در تبلیغات
    فضای سفید در تبلیغات و طراحی

     

    فضای سفید در تبلیغات

    توجه کنید که چگونه لیست لینک های دسته بندی بصورت فشرده در کنار مرز سمت چپ صفحه قرار گرفته است. مواردی از این دست موجب می شود تا طراحی غیر حرفه ای و نامرتب به نظر برسد.

    و حالا نگاهی داشته باشید به سایت این دو برند کاملا شناخته شده – اپل و مایکروسافت. مشاهده می کنید شرکت اپل، که تماما زیبایی و کمال است، به مقدار زیادی از فضای سفید استفاده کرده است، در حالیکه صفحه اصلی مایکروسافت قدری شلوغ تر است. این موارد تماما مطابق با جایگاه این برندها در اذهان مشتریان و کاربران نیز می باشد.

    فضای سفید در تبلیغات

     

    فضای سفید در تبلیغات

    خوانایی و کاربری بهتر

    اگر در سطح کوچک بخواهیم بررسی کنیم، فضای سفید نقش بزرگی در فن چاپ و حتی کاربردی بودن بازی می کند. خواندن متنی که با حداقل فاصله بین خطوط محدود شده باشد، بسیار دشوار است. از طریق اضافه کردن فضای بیشتر به فاصله بین خطوط یک متن، جستجو در متن و خواندن آن بسیار ساده تر از قبل می شود.

     

    فضای سفید در تبلیغات

    در زیر یک نمونه خیلی خوب استفاده از فضای سفید در بین متن دیده می شود. مقدار زیاد فضای سفید بین خطوط خواندن متن را لذتبخش می کند.

    فضای سفید کم نه تنها خواندن متن را راحت تر می کند، همچنین به جدا کردن بخش های مختلف متن از یکدیگر هم کمک می کند. این موضوع به خواننده کمک می کند تا بتواند بین نقاط آغاز و پایان متن تمایز قائل شود.

    نمونه زیر بخوبی نشان می دهد که فضای سفید چگونه می تواند بین بخش های مختلف متن مورد استفاده قرار گرفته و نسبت به دیگر بخش ها ایجاد تمایز بکند. در اینجا از مقدار زیاد فضای سفید برای برای جدا کردن بخش های اصلی متن و مقدار کمتری از فضای سفید بین پارگراف های هر بخش استفاده شده است.

     

    فضای سفید در تبلیغات

    توانایی تعیین میزان مناسب برای فضای سفید را کسب کنید

    مانند برخی از دیگر اشکال طراحی، راهنما یا قانون مشخصی برای محاسبه میزان مناسب فضای سفید وجود ندارد. تمام انواع طراحی نسبت به یکدیگر تا حدودی متفاوت هستند و بنابراین مقداری که طراح باید استفاده کند از یک پروژه به پروژه دیگر متفاوت است. بهترین روش برای یادگیری این میزان آزمودن و مطالعه کار دیگر طراحانی است که به نظر خوب و مناسب می آیند. نهایتا شما موفق به توسعه و ایجاد توانایی لازم و نیز احساس خوب از مناسب بودن میزان فضای سفید برای یک طرح می شوید. پس موفق باشید!

    در پایان سوالی هم برای شما: سایت شما چه زمانی نیاز به دوباره سازی و بازبینی دارد؟ 

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 226 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید