داستان گویی در طراحی سایت

  • داستان گویی  شکلی قدرتمند از ارتباطات به شمار می آید. اما بازاریابان اغلب این موضوع را نادیده می گیرند. در این مطلب روشهایی را ارائه می کنم که شما می توانید از طریق آنها داستان گویی را با برند خود ترکیب کنید.

    نشان دهید، تعریف نکنید.

    اگر تا حالا در دوره های آموزشی نویسندگی حرفه ای شرکت کرده باشید، احتمالا به شما گفته اند که “در زمان نوشتن چیزی را تعریف نکنید، آن را نشان دهید”. همین مطلب در رابطه با داستان گویی در رابطه با برند نیز صادق است. با شرح یک محیط، شخصیت، یک حادثه، داستان پردازان کسب و کارها به مشتریان خود اجازه می دهند تا در یک قالب شخصی و مرتبط وارد داستان برند مورد علاقه خود شوند. در برخی از موارد، این شخصیت می تواند خود مشتری و حادثه شرح داده شده هم می تواند همان ماجرای فروش باشد.

    داستان برند شما چیست؟

    قبل از اینکه بخواهید شروع به گفتن داستان برند خود کنید، خودتان باید کاملا از جزئیات آن اطلاع داشته باشید و بدانید که جریان آن چیست. شما کی هستید؟ چه می فروشید؟ چه اهمیتی دارد؟ چه جو و محیطی دوست دارید بیانگر و معرفی کننده کسب و کار شما باشد؟ مشتریان اصلی و اولیه شما چه کسانی هستند؟ پاسخ این سوالها همگی نقش عمده ای در تشکیل شمای کلی از داستان برند شما دارد.

    ابزارهایی برای گفتن داستان برند شما

    زمانی که شما یک طرح کلی از داستان خود را در ذهن دارید، حالا می توانید از عناصر مختلف طراحی برای تهیه پیش نویس این داستان اقدام کنید. در این بخش با تعدادی از این عناصر برای بیان این داستان مفید می باشند آشنا می شوید.

    کلمات – تصور نکنید که کلمات بخش مهمی از طراحی سایت را تشکیل نمی دهند. در حقیقت، کلمات بیشترین نقش را در بخش لفظی طراحی سایت بر عهده دارند. برای تبدیل متن به ابزاری جهت ترغیب کردن بازدید کننده به خرید، کلمات به شما کمک می کنند تا داستانی را که بر روی سایت ارائه کرده اید دنبال کنند و به پایانی برسانند که شما برای آنها در نظر گرفته اید. کلمات همچنین به محیط و زمینه داستان حال و هوای دیگری می بخشند. سبک نگارش، لحن و واژگان استفاده شده همگی نقشی را در این داستان گویی آنلاین بازی می کنند.

    میل چیمپ نمونه خوبی در استفاده از کلمات برای ایجاد یک جو مناسب می باشد. میل چیمپ از کلمات برای ایجاد یک لحن روان، سرزنده و شوخ در سراسر سایت خود استفاده می کند.

    داستان گویی در سایت

    میل چیمپ گزینه ای دارد برای غیر فعال کردن این زبان همراه با سرگرمی

    فن چاپ (فن بیان و تعریف چیزی بصورت علائم و نشانه های رمزی)

    برخی اعتقاد دارند که فن چاپ می تواند به همان شیوه سبک نگارش، لحن و واژگان به ایجاد یک جو خاص در سایت اقدام کند. با استفاده از فن چاپ به عنوان یک عنصر از داستان گویی، رسانه همان پیغام مورد استفاده است. اندازه حروفی که انتخاب می کنید چگونه می تواند بیانگر جو حاکم بر برند شما باشد؟

    رنگ

    در مقاله “روانشناسی رنگ و تجارت الکترونیک” من قبلا توضیح داده ام که رنگ ها چگونه بر روان ما به عنوان بازدید کننده تاثیر می گذارند، رنگها می توانند برای ایجاد حس و حالی خاص مورد استفاده قرار بگیرند.

    عکس

    عکس ها هم بطور همزمان می توانند زمینه، شخصیت، و شرح یک داستان را بازگو کنند.  به عنوان مثال، عکسی که نشان دهنده کاربرد یک محصول است، در حقیقت بیانگر یک داستان است. یک تصویر پس زمینه هم که نشان دهنده یک زمینه مشخص است، برای خود در حال بازگویی  داستانی است.

    تصویر سازی

    تصویر سازی هم شبیه به عکس عمل می کند، اما توانایی بالقوه بیشتری برای نشان دادن روایت های انتزاعی دارند. به عنوان مثال شاید نشان دادن مفهوم سیستم های اشتراک گذاری ابری با استفاده از یک عکس ممکن نباشد.

    داستان گویی در سایت

    این تصویر سازی از دراپ باکس جریان اشتراک گذاری فایلها از ابرها را بازگو می کند.

    تصویر سازی همچنین می تواند برای نشان دادن جریان داستانهای بلندتر بصورت یکپارچه به کار رود، که در غیر اینصورت بیان آنها توسط عکس تنها غیر ممکن به نظر می رسد.

    ویدئو

    ویدئوها توان بالقوه داستان گویی عکس ها و تصویر سازی را یکجا جمع کرده و به واقعیت تبدیل می کند. ویدئوها در به تصویر کشیدن کاربرد محصولات موثر تر از عکس عمل می کنند و در توضیح و توصیف روایت های انتزاعی با استفاده از تصویر سازی کارتونی بهتر ظاهر می شوند.

    شگون نما (سمبل)

    شگون نماها از عناصر پر قدرت داستان گویی به حساب می آیند، چرا که می توانند نقش راوی یا داستان روایت شده را بر عهده بگیرند. شگون نماها می توانند برای هدایت بازدید کننده در یک سایت یا برای نشان دادن نقشی که شما می خواهید بازدید کننده در جریان داستان برند شما بر عهده داشته باشد، مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از این موارد در ایجاد یک داستان زیرکانه تر هم می تواند باشد. به عنوان نمونه، میل چیمپ مثال خوبی از این دست است که از شگون نمایی به صورت یک میمون استفاده می کند، که در جای جای اینترنت وجود داشته و ایمیل های مختلف را به مقصد می رساند و همچنین ویدئوهای جالب و خنده دار را از سایت یوتیوپ به کاربران خود پیشنهاد می دهد.

    داستان گویی در طراحی سایت

    شگون نمای میل چیپ نمونه خوبی است از هر دو مورد شخصیت و عملکرد در داستان گویی و همچنین با پیشنهاد دادن ویدئوهای جالب از یوتیوپ به سایت شخصیت می بخشد.

    در حالیکه معمولا شگون نماها تصویری از یک میمون یا یک دانشمند خل و مجنون است، ولی در عمل همیشه هم نباید اینچنین باشد. شما خودتان می توانید شگون نمای سایت خودتان شوید. تا زمانی که شخصیت شگون نمای شما با داستانی که سعی در خلق آن داشته، همخوانی و هماهنگی دارد، اینکه شگون نمای شما چه کسی یا چه چیزی باشد، اهمیتی ندارد.

    شمایل و نمادها

    برخی از کلمات و تصاویر بار معنایی در خود دارند که توسط مردم و فرهنگ مربوطه به آنها بخشیده شده و البته توسط مردم هم بخوبی قابل شناسایی و درک آن هست، که البته جای قدردانی از مردم آن هم فرهنگ هم محفوط است. برای مثال، نشان صلح و لوگوی بتمن هیچ معنای ذاتی با خود به همراه ندارند، اما می دانیم بخاطر فرهنگ همراه آن، معرف شخصیت بتمن و صلح هستند. ما همچنین ارتباطات معنایی را بین اسامی، اشیاء و معانی ایجاد میکنیم. به عنوان نمونه ممکن است جغدها و اسم “سلیمان” را با خرد مرتبط بدانیم. این ارتباطات فرهنگی اجازه می دهند تا از مفهوم ضمنی برای بیان داستان خود استفاده کنیم.

    داستان گویی در سایت

    تعامل

    اجازه دادن به کاربر برای تعامل داشتن با داستان های شما خود می تواند به عنوان یک ابزار روایت کننده مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال، اسکرول کردن به طرف پایین صفحه می تواند احساس یک پیشروی خطی و راوی گونه را منتقل کند و خود در زمانی که تصویر پس زمینه با سرعت های متفاوتی حرکت می کند، ایجاد جذابیت می کند. دیگر انواع تعامل از قبیل کلیک کردن بر دکمه “بعدی” در زمان فرایند بازدید از سایت می تواند همین هدف را دنبال کند، البته اگر همزمان از دیگر عناصر داستان گویی که در بالا به آنها اشاره شد نیز استفاده کنیم.

    داستان گویی گسترده

    داستان گویی برای برند لازم نیست حتما محدود به محیط وبسایت شما باشد. داستان گویی می تواند به رسانه های اجتماعی، شیوه های بازاریابی، خدمات مشتری، حمل و نقل و حتی بسته بندی نیز بسط و توسعه پیدا کند. داستان گویی می تواند برند شما را بطور کامل در بر گرفته و آن را قابل بازگو شدن برای مشتریانتان در سطحی حتی شخصی هم تبدیل کند. علاوه بر این، ایجاد یک داستان روشن و ملموس برای برند، حفط برند همگام با دیگر بخش های کسب و کار شما را حتی آسان تر هم می کند.

    نویسنده: درو کافین

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 242 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    یک نظر اضافه کنید