سایت شما چه زمانی نیاز به دوباره سازی و بازبینی دارد ؟

  • زمانی که مردم به سایت شما مراجعه می کنند اولین احساس و یا به عبارت بهتر اولین ادراک خود نسبت به کسب و کار شما را شکل می دهند.

    سایت شما در نگاه اول چه احساسی به آنها می دهد؟

    اگر سایت شما کسل کننده، غیر حرفه ای، آشفته و گیج کننده و عاری از سر زندگی باشد، در نتیجه کسب و کار شما هم احساسی اینچنین را منتقل خواهد کرد. بنابراین، این موضوع مهم است که سایت شما خوب به نظر برسد، بخوبی کار کند، گیج کننده نباشد، و از همه مهمتر بازاریابی کسب و کار شما را انجام دهد.

    بر چه اساسی می توانید بگویید که سایت شما نیاز به یک تغییر اساسی دارد؟ یکی از روش ها اینست که آیا شما در طی 5 سال اخیر ظاهر کلی سایت را تغییر داده اید یا خیر؟ اگر این کار را انجام نداده اید، شانس خوبی برای تغییر ظاهر آن دارید. راه دیگر مقایسه سایت خودتان با سایت رقیبانتان است و بعد قضاوت در رابطه با برتر بودن یا نبودن آن نسبت به آنهاست. اگر فقط خیلی ساده حدود یک تا دو ساعت صرف این مقایسه کنید، به تفاوتهای وحشتناکی دست خواهید یافت که نیاز به تغییر دارند.

    نمونه های زیر را در نظر بگیرید. اگر به دنبال دندانپزشک بودید و هیچ اطلاعی در مورد هریک از دو دندانپزشکی که در زیر معرفی شده اند، نداشتید؛ کدام یک را انتخاب می کردید؟

    نمونه اول از سایت یک دندانپزشک
    نمونه اول از سایت یک دندانپزشک

    نمونه اول بدلیل حضور رنگهای مختلف قوی و پر انرژی به نظر می رسد. بلافاصله، شما متوجه می شوید که این دندانپزشک خدمات کاشت دندان، خدمات دندانپزشکی در حالت بیهوشی، و ارتودنسی و … را انجام می دهد. اما در نمونه دوم شما باید قسمتهای زیادی از سایت را جستجو کنید تا موفق به یافتن خدمات فوق شوید، کاری که اغلب بازدید کنندگان از سایت شما انجام نمی دهند.

    نمونه دوم از سایت یک دندانپزشک

    علاوه بر آن، من این احساس را دارم که دندانپزشک اول به روزتر است. بنابراین، احتمال اینکه بسیار با دقت باشد و در هنگام کارکردن بر روی دندان، من درد کمتری را متحمل شوم نیز بیشتر است. همچنین این احساس را از آن دارم که در کار کردن بسیار حرفه ای تر، لذت بخش تر بوده و باعث به جا ماندن خاطره ای خوش در ذهن من می شود. احساسی که از نمونه سایت دوم به من منتقل نمی شود.

    و اما نکته بعد اینکه، همانطور که وبسایت دیگر رقبا را بررسی می کنید، شما ممکن است به ایده هایی دست یابید که موجب افزایش زیادی در تعداد مشتریان شما شود.

    مدت زمان باقی ماندن در سایت

    نکته مهم دیگر اینکه، در رابطه با چگونگی پنداشت خود در رابطه با ارتباط برقرار کردن دیگران با سایت سایت خود باید بسیار دقت داشته باشید. این روزها مردم همیشه در عجله هستند. اینگونه به نظر می رسد که آنها در مراجعه به سایت شما نیاز به اتخاذ تصمیم در کوتاه ترین زمان ممکن دارند و در حقیقت زمان کافی برای خواندن تمامی اطلاعات ارائه شده از طرف شما را ندارند. تنها به دلیل اینکه تمامی مطالب عرضه شده در سایت از نظر شما با اهمیت است، نمی شود گفت که از دید دیگر بازدید کنندگان نیز به همین معنا باشد.

    اگر می خواهید خودتان این مورد را آزمون کنید، می توانید اطلاعات آماری سایت خود را بررسی کنید و ببنید که بازدید کنندگان در حقیقت در هر بار بازدید چه مقدار زمان را در سایت شما صرف می کنند. از اینکه ببینید آنها چقدر اندک در هر یک از صفحات شما باقی می مانند، شوک زده خواهید شد، و اگر قدری بیشتر زمان صرف این بررسی کنید، متوجه می شوید که در زمان مراجعه به سایت شما، بازدید کنندگان بیشترین زمان خود را در کدام قسمتها صرف می کنند.

    اگر صفحه ای با عنوان “درباره ما” و “گواهی نامه ها” دارید، اطلاعات آماری مربوط به آنها را هم مورد بررسی قرار دهید. متوجه خواهید شد که مراجعه کنندگان بخش زیادی از زمان خود را در آن صفحات صرف می کنند. بهتر است بگوییم که صرف کردن زمان، انرژی، فکر و بازارایابی بر روی صفحاتی که بیشترین اعتبار و شهرت در بین مراجعین دارند، کاری بس عاقلانه است.

    فکر و برنامه ریزی زیاد را صرف صفحاتی کنید که مراجعین بیشترین زمان خود را برای آنها صرف می کنند. آن صفحات را با رنگهای چشم گیر، جذاب تر کنید. صفحات را با متون زیاد که عموما مورد توجه کاربران هم قرار نمی گیرد، شلوغ نکنید. از خودتان بپرسید، “فکر می کنید مشتریان می خواهند در مراجعه به سایت چه چیزی را بدانند؟”. از این تله قدیمی که هر آنچه را که شما مهم می پندارید، بقیه مردم هم مهم می پندارند بر حزر باشید. به عنوان مثال، زمانی که مردم بصورت آنلاین در جستجوی شما هستند، یکی از اولین مواردی که انها به دنبال آن هستند، شماره تماس شماست، چرا که در آن لحظه آنها آماده برقراری تماس هستند. در حالیکه این موضوع کاملا بدیهی به نظر می رسد، من شخصا با مواردی روبرو بوده ام که در آنها مراجعه کننده باید مثل یک شکارچی بدنبال شکار، در جستجوی شماره تلفن برای تماس باشند. اکثر مردم چنین کاری را انجام نمی دهند. هر قدر روش تماس بر قرار کردن با مشتریان احتمالی خود را راحت تر نمائید، احتمال افزون شدن کسب و کار شما هم بالا می رود.

    مورد بعدی که مردم بدنبال دانستن آن هستند آدرس شماست – اینکه دفتر شما در کجا واقع شده است. در حقیقت آنها در ذهن خود در حال بررسی کردن زمان دسترسی به شما و اینکه آیا در جای خیلی دوری واقع شده اید یا نه، هستند. در حالی که این موضوع هم بسیار بدیهی به نظر می رسد، در بررسی های خودم به مراتب با نبود آن برخورد داشته ام.

    درباره ویدئوها چطور؟

    و اما درباره قرار دادن فایلهای تصویری بر روی سایتتان ! آیا قرار دادن چنین فیلمهای مناسب است؟ بستگی دارد، و این هم دلیل آن است.

    من کارهای ویدئو مارکتینگ زیادی را در محیط فیسبوک انجام داده ام. در ابتدا به اشتباه فکر می کردم که مردم     حجم زیادی از ویدئوها را به تماشا می نشینند. اما بر خلاف آن به این نتیجه رسیدم که مردم آنقدر ها هم که من فکر میکنم ویدئو ها را نگاه نمی کنند. نکته دیگر اینکه، اگر ویدئوها بیشتر از چندین دقیقه باشند، به ندرت دیده می شوند. این موضوع باز هم تاکیدی دارد بر اینکه مردم این روزها در عجله به سر می برند. همچنین به این نتیجه رسیدم که هر قدر یک ویدئو کوتاه تر باشد، احتمال دیده شدن آن بیشتر می شود. حتی اگر این ویدئو، یک فیلم کسل کننده هم باشد، در صورتی که کوتاه باشد، باز هم احتمال دیده شدن آن افزایش می یابد.

    بر تصاویر تاکید داشته باشید

    بنابراین، آن نکته اخیر من را به این موضوع رساند، که تصاویر بطور کلی در وبسایت ها بسیار کاربرد دارند. اگر از تصویر کاری که انجام می دهید بر روی سایت خودتان استفاده می کنید، همیشه تصویر نتیجه مطلوب نهایی را پست کنید و از در نظر گرفته شدن زیر نویس برای آن مطمئن شوید. ما به این نتیجه رسیده ایم که مردم همیشه زیرنویس تصاویر را بطور دیوانه واری می خوانند.

    آن دسته از صاحبان کسب و کار که در زمینه تولید و نصب سقف برای ساختمان ها فعالیت دارند، باید در سایت خود از تصاویر این سقف ها استفاده کنند. دندانپزشکان می توانند از تصاویر خنده های زیبا که در شکل گرفتن آنها نقش داشته اند، استفاده کنند. استفاده از تصاویر قبل و بعد از کار نیز مناسب است. تصاویر قبل از کار عموما درباره شدت غیر جذاب بودن یک چیزی است، بنابراین زمانی که شما تصویر بعد از کار را می بیند درباره کیفیت کار آن شرکت تحت تاثیر قرار می گیرید. آنها در بیننده ایجاد تاثیر می کنند. اما تصور نکنید که این تصاویر همان تاثیری را که شما در نظر دارید بر روی بیننده خواهند داشت. همیشه آنها را قبل از استفاده ازمون کنید.

    به عنوان مثال، اگر شما یک دندانپزشک هستید و می خواهید تصاویر قبل و بعد از کار را پست کنید، شما ممکن است پست کردن تصاویر دندانهای زشت و موحش را در کنار یک تصویر از دندانهای زیبا و درست شده امتحان کنید. بعد از اینکه این کار را انجام دادید، نتایج آماری سایت خود را در رابطه با چگونگی ارتباط برقرار کردن مردم با آن بررسی کنید. ممکن است به این نتیجه برسید که مردم علاقه خود را از دست می دهند و تنها زمان اندکی را صرف مشاهده آن می کنند. بر خلاف این ممکن است اعداد به شما چیز دیگری را بگویند. پاسخ در اطلاعات آماری شما نهفته است و نه در حدس و گمان.

    سپس، همین که در حال بررسی سایتهای دیگر رقبا برای بدست آوردن ایده هستید، دچار این ذهنیت غلط نشوید که “او فلان چیز را دارد، پس من هم آن را می خواهم.” تنها به دلیل اینکه یک سایت ویژگی ای دارد که از نظر شما مطلوب است، نمی شود گفت که داشتن آن ویژگی بخصوص، سود خالص شما را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال سایتهایی را دیده ام که در زمان ورود به آنها و قبل از دسترسی به هر قسمت دیگر از سایت برای شما نمایشی 10 تا 20 ثانیه ای از تصاویر زیبا و دلنشین در نظر گرفته شده است. این یک اشتباه خیلی بزرگ است.

    Andy Curry

    مشاور سئو  تبلیغات  و بازاریابی در شبکه های اجتماعی   فرشید رمضانی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 38 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید