چگونه تصاویر و عکس های تاثیر گذاری را برای وبسایت خود انتخاب کنیم؟ (بخش 2)

  • انتخاب تصاویر تاثیر گذار برای سایت

    این مقاله در ادامه مجموعه راهکارهایی قرار دارد که سعی در کمک کردن به شما در ارتباط با انتخاب تصاویر وبسایت داشتند. در بخش نخست، من به بررسی و پوشش برخی از اصول اولیه این موضوع پرداختم که برای یادآوری می توان به حس و حال تصویر، یکتا بودن آن، کیفیت محتوا و تغییر اندازه آن با توجه به محتوا تامین شده اشاره کرد. در این مقاله، به بررسی روشهایی برای استفاده از تصاویر جهت حمایت و پشتیبانی و تقویت برند یک کسب و کار می پردازم.

    راهکار #1: در ابتدا درکی جامع و کامل از برند خود داشته باشید

    قبل از اینکه به این موضوع نگاهی داشته باشیم که تصاویر چگونه قادر به حمایت و پشتیبانی از برند شما هستند، اجازه دهید قدمی به عقب بر داریم و نگاهی به موجودیت برند شما داشته باشیم. با چه وضوحی می توانید نام تجاری خود را توصیف می کنید؟ آیا می دانید خواهان رساندن و انتقال چه ویژگیها و خصایصی توسط آن هستید؟ اگر قرار بر این بود که برند خود را با استفاده از 4 کلمه توصیفی بطور خلاصه بیان کنید، آن کلمات چه بودند؟ و حتی مهم تر از آن، آن بازار هدف شما در تطابق با تشخیص و تخمین شما می باشند؟

    در یک سطح استراتژیک، انتخاب تصویر بطور ساده پیامد اصول اساسی بازاریابی است. زمانی که شما اقدام به متبلور ساختن و تحکیم شخصیت، پیام و ارزش قابل ارائه ویژه برند خود کردید، شما نه تنها قادر به قضاوت در رابطه با تصاویر هستید بلکه می توانید در مورد رنگها هم نظر داده و ظاهر عکس را هم بر اساس استانداردها به قضاوت بگذارید و بهترین مورد مناسب را انتخاب کنید.

    به عنوان یک مثال اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به دو برند از شرکت های ساختگی و به عبارتی خیالی و ویژگی ها و خصوصیات هدف گرفته شده توسط آنها.

    شرکت اول – ” LotsaSocks.com “

    ارائه ارزش ویژه و منحصر به فرد: جورابهایی با طراحی سرگرم کننده و منحصر به فرد، از سراسر دنیا با قیمت های بسیار مناسب.

    4 کلمه توصیفی که این برند را خلاصه می کنند:

    • فراوان
    • سرگرمی
    • چند فرهنگی
    • مقرون به صرفه

    با در اختیار داشتن این توصیف اولیه و پایه از برند، انتخاب تصویر تا حدودی ساده تر می شود، چرا اکنون دیگر شما دارای فیلتری برای استفاده در این فرایند هستید. شما می توانید از این کلمات توصیفی به عنوان یک چک لیست استفاده کنید و همواره این سوال را از خود مطرح کنید که “آیا این تصویر بازگو کننده حس سرگرمی؟ فراوانی؟ قابل تهیه با قیمت معقول؟ و چند فرهنگی بودن است؟” به نظر من تصویر باید حداقل توانایی انتقال دو مورد از این مفاهیم انتخاب شده را داشته باشد، در غیر اینصورت این تصویر در سایت شما جایی برای خود نخواهد داشت.

    تصاویر ممکن برای این سایت می توانند به قرار زیر باشند:

    انتخاب تصاویر تاثیر گذار برای سایت
    انتخاب تصاویر تاثیر گذار برای سایت
    انتخاب تصاویر تاثیر گذار برای سایت

    دومین مورد از این شرکتهای خیالی و به اصطلاح ساختگی ما دارای مجموعه متفاوتی از خصوصیات مطلوب برند می باشد:

    شرکت دوم – “SocksForRealMen.com”

    ارائه ارزش ویژه و منحصر به فرد: با بالاترین طول عمر، جورابهایی مردانه در دنیایی از کار و تلاش، ورزش و کسب و کار.

    چهار کلمه توصیفی مورد نظر: قوی، مردانه، عاری از لودگی و مسخره بودن، با طول عمر بالا

    تصاویر ممکن و قابل قبول برای این سایت:

    انتخاب تصاویر تاثیر گذار برای سایت
    انتخاب تصاویر تاثیر گذار برای سایت

    یکی از روش هایی که بر آن اساس تصاویر بالقوه مناسب را تشخیص می دهم زمانی است که موجب الهام گرفتن من و فکر کردن در مورد شعارهایی می شوند که همخوان با قصد و نیت برند هستند. به عنوان مثال، زمانی که تصویر بالا را که نشان دهنده یک فرد تجاری است که در ضمن خارج کردن پاهای خود از درون کفش در حال استراحت بر روی یک مبل است را دیدم، با خودم به این فکر می کردم که، “جورابهایی که می توانند دوام و عمر بیشتری نسبت به یک هفته کاری شما داشته باشند”. تصویری که نشان دهنده یک فرد در حال پیاده روی است من را به این فکر انداخت که “جوراب های شما توانایی دوام آوردن و موفقیت در آن را دارند – آیا شما هم می توانید؟” و تصویر جورابها همراه با یک گل آفتابگردان من را به یاد “استراحت و آرامش – در جوراب های ما به موضوع سرگرمی و لذت ما هم توجه شده است” انداخت. البته اینها همگی ایده هایی خام و شکل نگرفته هستند، اما زمانی که چنین چیزی اتفاق می افتد، نشانه ای است که باعث می شود تا توجه ویژه ای به آن داشته باشم. آنها همیشه به من گوشزد می کنند که این تصویر دارای عمقی قابل قبول است، نشان از داستانی در پشت خود دارد و انتقال دهنده پیامی مرتبط با برند به من هستند.

    راهکار #2: آیا رنگهای استفاده شده در تصویر در حمایت از برند شما قرار دارند؟

    رنگ – یا عدم وجود آن – می تواند به عنوان یکی از قویترین عناصر حوزه برندینگ بر روی یک وبسایت در نظر گرفته شود. از طریق مشارکت و استفاده از کاربردهای هنری و فرهنگی و طبیعی رنگ، ما بصورت ناخودآگاه رنگهای مختلف را با برخی از مفاهیم ضمنی، ویژگیها و خصوصیات مرتبط می سازیم. کنترل استفاده از رنگ در تصاویر وبسایت شما، یکی از روشهای مناسب برای تقویت برند شماست.

    اگر پیش از این پالت رنگی را برای برند خود بسط و توسعه داده اید، در این بخش می توانید از آن برای هدایت رنگهای مناسب جهت تاکید بر تصاویر خود استفاده کنید.

    این دو مثال بعدی که از برندهای معروف انتخاب شده اند قدرت تمرکز و تکیه بر یک رنگ منفرد را بخوبی نشان می دهد:


    تیفانی Tiffany برای داشتن برندی به رنگ شناخته شده برای  برند و لوگو خود که نزدیک به آبی سیر است، معروف می باشد. در این صفحه، توجه کنید که چگونه رنگ مورد نظر نه تنها در تطابق با پس زمینه صفحه، متن اصلی، بخش هدایت کننده سایت و عناوین قرار گرفته، بلکه با تصویر استفاده شده در سایت نیز در هماهنگی است. تمامی جزئیات نشان داده شده در تصویر تقریبا با سایه ای طبیعی از این رنگ در تطابق می باشد – غیر از بسته ای از این شرکت که مرد به تصویر کشیده شده در پشت سر خود نگاه داشته است. این بخش از تصویر به گونه ای یکباره از درون تصویر به چشم می آید که اگر بر فرض لباس مورد استفاده توسط خانم به رنگ قرمز بود، یا گلهای نشان داده شده به رنگ زرد روشن بود، اصلا به چشم نمی آمد. در سایت Tiffany.com استفاده از رنگ به شدت تحت کنترل است و در حمایت و پشتیبانی از برند شرکت بسیار موثر عمل کرده است.

    شرکت دیگری که با یک رنگ کانونی بسیار قوی ظاهر شده است کوکا کولاست.

    در سایت کوکا کولا در کنار رنگهای فرعی مشکی، نقره ای و سفید رنگ قرمز قدرت بلامنازع بوده و برای خود فرمانروایی می کند. در حالی که این برند اجازه استفاده از دیگر رنگ ها در تصاویر خود را می دهد ( به رنگ سبز موجود در نمونه فوق توجه کنید)، اما همیشه رنگ قرمز رنگ غالب است.

    البته قبل از اینکه اقدام به انتخاب تصاویر سایت خود بر اساس پالت رنگ شرکت خودتان بکنید، ابتدا باید اطمینان کسب کنید که پالت طراحی شده در حمایت و تائید کامل برند شما قرار داشته باشد. فقط یک لحظه تصور کنید که اگر برندهای تیفانی و کوکا کولا پالت های رنگ خود را با یکدیگر تعویض می کردند. جعبه کادو تیفانی به رنگ قرمز روشن بود و لوگو کوکا کولا نیز به رنگ آبی سیر زیبا تبدیل می شد. به نظر اشتباه می آید، درست است، حتی در تصور نیز درست به نظر نمی آید. این بدان دلیل است که مفهوم ضمنی و دلالت ضمنی رنگ با هر برند متفاوت دیگری در توافق قرار نمی گیرند.

    هر چند که بحث در مورد رنگ آنقدر گسترده و وسیع است که پوشش دادن تمامی جزئیات آن در این مقاله ممکن نیست، اما اصول اولیه آن را تقریبا سریع می توانید بیاموزید.

    دو تقلب سریع در رابطه با رنگ

    اغلب پیدا کردن تصاویری که از رنگهای استفاده شده برای برند شما حمایت و پشتیبانی کامل داشته باشند بسیار سخت می باشد، خصوصا زمانی که به این منظور بودجه مشخصی را تعریف کرده اید. بنابراین اینها روشهای ساده ای برای تقلب هستند، شما یا طراحی که برای شما کار می کند می تواند با یک نرم افزار ساده ویرایش عکس از آنها بخوبی بهره مند شود – شیوه هایی برای تقلب که می توان از طریق آنها یک عکس آرشیوی استاندارد را از آن خودتان بکنید.

    شیوه اول – “شستشو” (که از آن تحت عنوان واش، wash هم نام برده می شود)

    برای این حقه، همیشه بهترین نتیجه را از یک تصویر ساده می توان گرفت، تصویری که دارای جزئیات و عناصر کمی باشد. ابتدا اجازه دهید با این تصویر شروع کنیم که از سایت SocksForRealMen برداشته شده است:

    اجازه دهید بگوئیم که پالت رنگ این شرکت از رنگ های آبی و خاکستری تشکیل شده است، اما هیچ رنگی از خانواده قهوه ای و نارنجی در آن موجود نیست. اولین چیزی که تمایل به انجام دادن آن داریم خلاص شدن از دست تمامی رنگ ها است، حتی تا جایی که تصویر را به یک تصویر سیاه و سفید محض تبدیل کنیم:

    روش دقیق و مشخصی که برای این منظور مورد استفاده قرار می دهید بستگی به نوع نرم افزاری دارد که از آن استفاده می کنید. به عنوان مثال در فتوشاپ، یک راه سریع برای انجام این کار از طریق باز کردن تصویر و انتخاب مسیر زیر می باشد:

    ” Image > Mode > Grayscale”

    زمانی که از این طریق تمامی رنگ های غیر مرتبط با برند خود را حذف کردید، باید در سراسر عکس لایه ای کمرنگ (wash) از رنگ برند خود را قرار دهید، بدین طریق به تصویر زیر دست پیدا می کنیم:

    در نرم افزار فتوشاپ، این کار از طریق افزودن یک لایه تک رنگ و قرار دادن حالت ترکیب آن بر روی “overlay” انجام پذیر می باشد.

    گذشته از مسائل تکنیکی و فنی، نکته مهم در رابطه با این تکنیک این است که شما قادر به کنترل استفاده از رنگ بوده و تصاویری را ایجاد می کنید که ضمن اصلاح رنگ بطور کامل در حمایت و پشتیبانی از رنگ رسمی و تعیین شده برای برند شما می باشند.

    شیوه دوم – به یکباره دیده شدن (که از آن تحت عنوان پاپ، pop نیز نام برده می شود)

    آیا تصویر استفاده شده توسط برند تیفانی را به خاطر دارید که در ابتدای مقاله به آن پرداختیم، و اینکه چگونه جعبه قرار گرفته در دستان آن مرد تنها عنصر موجود در تصویر بود که از رنگ مورد استفاده و رسمی این برند استفاده می کرد؟ تکنیک “پاپ” چیزی شبیه به ان است. با فرض داشتن یک رنگ در پالت رنگ برند خود که از قدرت کافی برای به چشم آمدن برخورد است، اقدام به افزودن آن رنگ به یک عنصر مجزا در یک تصویر خنثی می کنیم.

    حقه اصلی در استفاده از این تکنیک این است که باید از ابتدا تصویری را برای کار خودمان انتخاب کنیم که در بر گیرنده یک کالا یا موضوع واضح و شفاف بوده و به راحتی دیده شود.

    به عنوان مثال اجازه دهید با این تصویر کار را آغاز کنیم:

    در این تصویر، یک هدف خوب و مناسب برای تغییر رنگ چتر می باشد. این هدف دارای شکلی قابل تشخیص بوده و بخوبی در تصویر به چشم می آید. همچنین، بقیه قسمتهای تصویر تقریبا خنثی بوده و شامل هیچ رنگ آنچنان پر قدرت دیگری نمی شود.

    با فرض اینکه رنگ قرمز رنگ مورد نظر در فرایند برندینگ سایت شما می باشد، به راحتی می توانیم آن را انتخاب کرده و رنگ مشکی استفاده شده بر روی چتر را با رنگ قرمز تعویض کنیم:

    اکنون تصویری در اختیار داریم که پالت رنگ مورد نظر برند ما را تقویت کرده و کاملا با یک تصویر ساده و عادی و تحت فرایند برندینگ قرار نگرفته، متفاوت می باشد.

    منابع

    از آنجایی که برای تهیه این مطلب ار منابع مختلفی بهره برده ام تنها به ذکر موارد و منابع مورد علاقه خودم در رابطه با رنگ ها می پردازم.

    Leatrice Eiseman, Color – Messages & Meanings: A PANTONE Color Resource (Hand Books Press, 2006, ISBN 0971401063).

    کتابی که به شما کمک می کند تا معنا و تاثیرات رنگ را بخوبی درک کنید. البته این نویسنده چندین کتاب دیگر نیز در این حوزه منتشر کرده است.

    Classic Color Schemes, Color Wheel Pro.

    یک مقدمه کوتاه و خلاصه در رابطه با الگوهای استفاده از رنگ

    Adobe’s Kuler.

    یک وبسایت فوق العاده برای پیدا کردن و ایجاد الگو ها و طرح های رنگ پس از اینکه بر روانشناسی رنگ بطور کامل تسلط پیدا کردید.

    تا مقاله بعدی در این موضوع از زندگی لذت ببرید!

    نویسنده ساندرا نیهوس

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | تبلیغات در شبکه های اجتماعی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 139 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • sofya
      آگوست 7, 2014 در 12:06 ب.ظ

      مطالب بسیار مفیدی بود استفاده کردم
      مرسی اقای رمضانی

      • فرشید رمضانی
        آگوست 7, 2014 در 10:10 ب.ظ

        سپاسگزارم از توجهتان و خوشحال شدم که مفید بوده . پیروز باشید .

    یک نظر اضافه کنید