مذاکره 6:مغالطه تایید جمعی یا برهان اجتماعی

  • برهان اجتماعی در مذاکره – ما اکثرمون از اینکه از سمت دیگران تایید بشیم. حال خوبی داریم. کم و بیش این روحیه در همه‌مون هست توی بعضیامون خیلی بیشتره. بعضی فروشنده‌ها از این استفاده می‌کنند. شانسشونو امتحان می‌کنن. که اگر شما جز این آدما هستین محصولشون رو با ذکر اینکه دیگران هم همینو خریدند به شما بفروشن. ولی این در واقع یک مغالطه است که به برهان اجتماعی معروف هست.

    سلام فرشید هستم. خدمتتون خیلی ممنونم که منو همراهی می کنید هر روز ۸ صبح یک نکته کمتر از ۵ دقیقه توی این پلی لیست براتون قرار میگیره.

    مذاکره 6: مغالطه تایید جمعی یا برهان اجتماعی

    آقا میری تو فروشگاه پوشاک چند تا محصول رو نگاه می کنید. چند تا پوشاک رو نگاه می کنید. شک دارید کدومشو بردارید. فروشنده میگه من خودم از این می‌برم یا میگه که، همه اون مدل رو می برند. برای بچه ها از این بردم، این خیلی‌ها رو اقناع میکنه که خوب اگه همه اینو می پسندن، همه اینو بردن، این فروشنده خودش هم داره استفاده میکنه پس حتما جنسش خوبه. ولی خوب این بیشتر مغالطه است. بحث امروز:

      مذاکره 6:مغالطه تایید جمعی یا برهان اجتماعی

    اولاً که همه بردن که بردن. حالا به هر دلیلی شاید اونا دوست داشتن و من نداشتم.خودت هم از همین می پوشی که خوب بپوشی شاید تو سایزت، استایلت، سلیقه‌ات، با من فرق کنه. شاید این لباس به تو میاد به من نیاد حتی جنسش، شاید تو این جنس دوست داشته باشی من نداشته باشم. بودجه‌اش، هزینه‌اش، این تکنیک برهان جمعی یا برهان اجتماعی یا اتفاق نظر جمعی، همه چیز بهش میگن. بیش از اینکه یک تکنیک فروش باشه یک نوع مغالطه است که البته عیبی هم نداره شما هم میتونید ازش استفاده کنید. برای فروش محصولتون تصمیم گیرنده در نهایت کسی دیگه است.

    فروشنده به شما میگه کار اشتباهی نمیکنه باز تصمیم گیرنده شمایید. نکته مغالطه و فریبکاریش وقتی هستش که حالا مثلا یک سیاستمداری یا یک مسئولی، یک پاسخگویی از این تکنیک و از این مغالطه استفاده میکنه و ذهن شما رو به این سمت میبره که این یک مسئله خیلی عادیه.

    میگید اینجا چرا اینطوری شده همه جای دنیا اینطوری میشه، اونجا چرا اونطوری شده، همه جای دنیا اینطوری میشه. خوب همه جای دنیا بشه دلیل نمیشه که این کار خوبیه که همه جای دنیا هم داره میشه و یا همه جای دنیا هر کدومش تو یک جای دنیا اتفاق میفته اینجا همش داره با هم اتفاق میفته.

    حالا از این جور بحث‌ها من نمیخوام وارد بحث سیاسیش بشم. ولی از این تکنیک مغالطه خیلی استفاده میکنن. و این رو نسبت میدن به اینکه همه همین کارو میکنن پس ما هم اگه میکنیم عیبی نداره. اینجاست که میشه مغالطه و فریبکاری.

    این لحن تایید جمعی یا برهان اجتماعی. نقطه مقابل لحن کمیابی هست. بعضی‌ها دوست دارند متفاوت باشند چیز خاص بخرن. از فقدان اون و از تموم شدن اون می‌ترسند. بعضیها دوست دارن، نه برعکس اون لحن کمیابی از چیزی استفاده کنند که مورد تایید اکثریت هست. اکثریت اونو پسندیدن حالا خود فروشنده هم پسندیده و احساس می‌کنن که اگه اینو بخرن، کمتر مورد قضاوت قرار می گیرند.

    کمتر کسی بهشون میگه چرا اینو خریدی یا اگرم بگه جواب دارن تو ذهن خودشون این جواب رو دارن که خب همه اینو خریدن. اکثراً اینو می‌خرن. خود فروشنده هم همینو داشت. و…، از اینجور توجیهات ذهنی. عرض میکنم ، این از مغالطه‌هایی نیستش که غیر اخلاقی باشه یافریبکاری باشه یک ترفند فروش هست.

    بعضیا ازش استفاده میکنن شما هم میتونید استفاده کنید فروشنده نگاه میکنه اگر دست گذاشته رو جنسی که دو تا ازش مونده میره سراغ لحن کمیابی. میگه همه بردن همین دوتا ازش باقی مونده، معلوم هم نیست سری بعد داشته باشیم یا نه. اگه دست گذاشته رو محصولی که ۱۰۰ تا ازش مونده میگه این خیلی پرفروشه همه اینو میبرند. بنابراین ما همیشه اینو شارژ داریم همیشه پر نگه میداریم و خیلی ازش میاریم.

    حالا یه فروشنده بهتر نمیگه همه اینو خریدن خودمم اینو بردم. میگه اتفاقاً همه نظرشون اینه که این قشنگتره خودم هم همینطوری فکر می‌کنم.خودمم اگه باشم اینو میپسندم. اکثرا این رنگو میبرند. یا این رنگ و دوست دارن.

    یعنی باز از خریدن و بردن و همه و اینها میاد سمت سلیقه و در واقع سمت تایید شما، چه خوب شما هم سلیقت خوبه همه هم سلیقه شان این بوده اکثراً اینو خوشگل میدونستند. باز این یکی از شیوه هایی که درست از کلمات استفاده کنید کلمات بهتری رو به کار ببرید.

    اگر هنوز مقدمه رو گوش نکردید. مقدمه این بخش بهتون کمک میکنه که از این پادکست‌های کمتر از ۵ دقیقه احتمالاً بهره بیشتری ببریم خیلی ممنونم همراهی میکنید موفق و سلامت باشید.

    لینک پادکست این موضوع در یوتیوب

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 16 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید