10 فوت و فن و راهکار برای بدست آوردن اولین مشتری

  • رها کردن شغل فعلی و راه انداختن کسب و کار رویایی که همیشه آرزوی آن را داشته اید، تنها نیمی از این جنگ بزرگ و طاقت فرساست. جنگ اصلی پیدا کردن افرادی است که حقیقتا محصول یا خدمات شما را بپسندند و از آن استفاده کنند.

    مانند بسیاری از کارآفرینان زمانی که من در سال 1998 کسب و کار خودم را آغاز کردم، در مورد پتانسیل شرکت خودم بسیار خوشبین بودم. من تصور می کردم که اگر من یک محصول یا خدمت عالی عرضه کنم، مشتریان خودشان پیدا می شوند. اجازه دهید که خلاصه بگویم این مسئله در واقعیت انجام نشد. در حالیکه هیچ ایده و نظری در مورد فروش و بازاریابی نداشتم، مجموعه ای از کارکنان را بصورت تمام وقت به خدمت گرفتم که البته بعدها مجبور به قطع همکاری با آنها شدم.

     بدست آوردن اولین مشتری

    با توجه به سفرم به هنگ کنگ و تجربیاتی که از آن بدست آوردم ، می بینم از آن موقع به بعد من فرصتهای زیادی داشتم تا بتوانم مجددا از نو شروع کنم. در طی این سفر، من نکات بسیار مهمی در رابطه با بدست آوردن آن اولین و البته مهمترین مشتری بدست آوردم. در اینجا برای شما نکاتی را در زمینه بدست این اولین مشتری و البته مشتری های بعدی که در پی آن می آیند عنوان کرده ام.

    1- بخودتان قدری فرصت دهید.

    برخی از شرکتهایی که آینده خوبی را در پیش دارند اغلب به این دلیل با شکست مواجه می شوند که منابع کافی برای ادامه دادن تا به نتیجه رسیدن کارها و فعالیت های خود را در اختیار ندارند. شما تا چه زمانی می توانید بدون داشتن مشتری یا مراجعه کننده ادامه دهید؟ هر قدر پول نقد بیشتری را در بانک ذخیره کرده باشید، میزان ریسک شما کمتر می شود و به همین ترتیب شانس موفقیت شما افزایش می یابد. من پیشنهاد می کنم در صورتی کار را شروع کنید که هزینه های 6 تا 12 ماه آینده خود را در اختیار داشته باشید.

    2- با هر کسی که می شناسید صحبت کنید.

    فرستادن یک ایمیل به همه افرادی که می شناسید و از این طریق معرفی کردن کسب و کار جدید خودتان روش خوبی است، اما به نظر من صحبت کردن مستقیم با تعداد کمتری از آنها که می دانید اثر گذار تر هستند، بهتر از ارسال ایمیل است. زمانی که با افراد مختلف روبرو می شوید در مورد کسب و کار آنها سوال نکنید. بجای این کار از آنها در مورد پیشنهاد همکاری بپرسید یا اینکه آیا می توانند شما را به دیگران معرفی کنند.

    3- با اجتماع اطراف خودتان ارتباط برقرار کنید.

    مردم معمولا با افرادی کار می کنند و دست به معامله می زنند که آنها را بخوبی می شناسند و به آنها اعتماد دارند. معمولا توافقات مهم در این زمینه در مراسم های مختلف مذهبی، مسابقات فوتبال بچه ها یا در فعالیت های داوطلبانه نهایی می شود. البته که شما نمی خواهید مردم شما را به عنوان فردی بشناسند که همیشه در این گونه مراسم برای رسیدن به اهداف شخصی خود شرکت می کنند. در ابتدا بر روی تبدیل شدن و شناخته شدن به عنوان یک فرد خوب و مفید در هر یک از این اجتماعات تمرکز داشته باشید، و مطمئن باشید که پس از آن فرصتهای مختلف کسب و کار بصورت خودکار و بدون هیچ گونه اجباری بسمت شما می آیند.

    4- در جمع های کاری و . . . مرتبط شرکت کنید و فعالیت داشته باشید.

    زمانی که ابتدا وارد هنگ کنک شدم به هر رویدادی مرتبط با کسب و کار که برگزار می شد مراجعه می کردم. در این بازدید ها هر رویدادی یا جمعی را که سعی در کمک کردن به صحنه کسب و کار هنگ کنگ را داشتند شناساسیی می کردم و ضمن معرفی خودم هر کاری که برای کمک به آنها می توانستم انجام دهم، عنوان می کردم. تقریبا از این کمک ها و کارهای داوطبانه نتایج خوبی بدست آوردم.

    5- با رقبای خود همکاری کنید.

    اگر شما هر رقیبی را به عنوان یک دشمن یا در بهترین حالت یک هم آورد برای خود در نظر بگیرید که باید آن را شکست دهید، تعداد بسیاری از رقبای خود را از دست می دهید. یکی از مهمترین کارهایی که من در زمان ورود خودم در هنگ کنگ انجام دادم شناسایی رقبا و برقراری ارتباط با آنها بود. بیش از نیمی از آنها در این ارتباطات اشاره کردند که حجم بالایی از کارها را در اختیار دارند که از ظرفیت و توانایی آنها بیشتر است و از من می خواستند که آیا می توانم حجم کاری افزون بر ظرفیت آنها را بر عهده بگیرم یا خیر؟

    هفته گذشته با یکی از همین رقبا ملاقاتی داشتم. در نتیجه این ملاقات ما با هم در حال برنامه ریزی برای برگذاری مجموعه ای از کلاس های آموزشی برای آموزش بازاریابی آنلاین به مدیران اجرایی حوزه خودمان هستیم. در کنار همدیگر اکنون توانایی دسترسی پیدا کردن و پشتیبانی حجم بیشتری از افرادی را داریم که در صورت فعالیت بصورت جدا از یکدیگر توانایی پشتیبانی آنها را می داشتیم.

    6- از شبکه های اجتماعی آنلاین بهره ببرید.

    توئیتر، فیسبوک، گوگل+ و لینکداین فرصتهای فوق العاده ای را پیشنهاد می دهند که که شما می توانید از آنها برای ارتباط برقرار کردن با گروههای هدف مختلف که ممکن است نسبت به محصول یا خدمات شما علاقه داشته باشند، استفاده کنید. اما شبکه های اجتماعی همین طور بصورت عکس می توانند وقت شما را هم هدر دهند، بنابراین همیشه بصورت عاقلانه از آنها استفاده کنید. من همیشه از طریق ارسال کردن متون مختلف در رابطه با روشهای بازاریابی یا کارآفرینی، نقل از افراد مشهور و کارشناسانی که خود مطالب اشتراک گذاشته شده من را باز نشر می کنند مشتریان و ارتباطات جدیدی را بدست آورده ام.

    7- وبسایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

    من همیشه به مراجعین خودم می گویم، فرایند بهینه سازی چندین ماه زمان می برد تا شما بتوانید از سایت خود مشتری یا فروشی را کسب کنید. این زمان و روش معمول برای موفقیت این کار است، اما گاهی بر حسب شرایط این فرایند سریعتر پیش می رود. مثلا ما از نسخه ای از سایت خودمان که برای هنگ کنگ آماده کرده بودیم در طی چند هفته موفق به جذب مشتری شدیم.

    8- صحبت کنید.

    برخی از سازمانها، مانند اتاق های بازرگانی، علاقمندند که سخنرانانی را دعوت کنند که می توانند مطالب جدیدی را برای اعضای آنها بازگو کنند. اغلب این سازمانها بسیار علاقمند برای پیدا کردن کسی هستند که حتی فقط قادر به ارائه یک مطلب جدیدی باشند که از طرف آنها داده می شود، و در این مواقع ممکن است برای اشتراک گذاری مطالب با شما هم ارتباط برقرار کنند.

    9- به نویسندگی هم روی بیاورید.

    در کنار وبلاگی نویسی، من اقدام به نوشتن مطلب برای چندین انتشارات مختلف هم میکنم. نویسندگی چیزی نیست که همه به آن علاقه داشته باشند، اما اگر شما از آن لذت می برید، حتما ارائه چندین مقاله به آن دسته از انتشاراتی را که مشتریان شما جزء مخاطبان آنها هستند، امتحان کنید.

    10- از روابط عمومی استفاده کنید.

    در سرویس Help A Reporter Out که یک خدمت رایگان برای مرتبط ساختمان منابع با خبرنگاران است عضو شوید. شما از این طریق هر روز ایمیلی را دریافت می کنید که در آن از منابع مورد علاقه خبرنگاران نام برده شده و اگر شما چیزی را در این ایمیلها ببینید که مرتبط با شما هستند، می توانید از این طریق باعث شوید تا خود و شرکتتان در محتوای منتشر شده حداقل یکی از این تامین کنندگان محتوا قرار بگیرید. یا حتی می توانید خودتان بطور مستقیم با آن خبرنگار مربوطه تماس بگیرید و منبع و ایده های خود را با وی در میان بگذارید و از این طریق و با کمک شما آنها اقدام به تحریر یک مطلب جدید می کنند.

    نویسنده جوشوآ اِستِیمِل – 21 بهمن 1392

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    این مطلب در مجموع 6,462 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • احمد
      اکتبر 27, 2014 در 9:42 ق.ظ

      عناوین ومطالب مناسب وکاربردی هستند. خیلی خوب

    • mahdi
      نوامبر 26, 2014 در 9:15 ق.ظ

      Farshid jan khili aliii bod

    یک نظر اضافه کنید