بازاریابی محتوایی مناسب با شناخت خوب از مشتریان آغاز می شود

  • تمام این هیاهو درباره “بازاریابی محتوایی” تنها باعث سردرگمی کارآفرینان شده است. چطور باید انجامش دهم؟ از کجا شروع کنم؟ اصلا چی هست؟

    در حقیقت، من اصلا به خاطر نمی آورم که بازاریابی در چه دوره ای در ارتباط با ارائه محتوای مناسب به مخاطب نبوده است. بازاریابان همیشه مشغول جذب مشتریان با ارائه و معرفی یک محصول یا برند بوده اند، اما همیشه یک برند باید چیزی برای گفتن داشته باشد. به این منظور برند باید محتوایی با معنی داشته باشد. در واقع این یک موضوع بدیهی به نظر می رسد.

    مسلما برندهای مختلف به مرور زمان تسلط خود بر این موضوع را افزایش داده و باعث شده اند تا معنای حقیقی “محتوا” در طی زمان غنی تر از قبل شود.

    اگر به گذشته ها برگردیم، در آن زمان محتوا در بهترین حالت ارائه یک بروشور سه صفحه ای برای معرفی محصول بود. سپس در کنار آنها وبسایت ها ظاهر شدند و به برندها اجازه دادند تا پا را قدری فراتر از ارائه اطلاعات خاص درباره یک محصول بگذارند. ناگهان، ما رسانه و فضایی را داشتیم که از طریق آن می توانستیم در مورد سبک زندگی خاص و مرتبط با آن محصول صحبت کنیم، و نه اینکه فقط به صحبت درباره محصول بپردازیم. این همان زمانی است که محتوا به گونه ای که امروزه آن را می شناسیم شروع شد.

    همچنان که تکنولوژی های دیجیتال پیشرفت کردند، توانایی ما هم برای ایجاد محتوای بهتر پیشرفت کرد. حالا دیگر ما قادر به فراهم آوردن اطلاعاتی هستیم که از قالب های چند رسانه ای برای جذب مشتریان و شبکه ارتباطات شخصی آنها استفاده می کنند. داستان گویی بصری و ویدئو های آنلاین همچنان که برندها سعی در فراهم آوردن محتوای قابل تملک و با ارزش برای مشتریان خود دارند، در دنیای امروز به حد انفجار رسیده اند و به آنها چیزی را از منابع مورد اعتماد می دهند که در واقع آنها در پی دست یافتن به آنها هستند. معمولا محتوا در تلاشی برای جذب و سرگرم کردن مخاطبان و ایجاد یک ارتباط دو طرفه و منطقی با آنها وارد صحنه می شود.

    بازاریابی محتوایی بیشتر از معرفی و ارائه محصول در رابطه با فراهم آوردن چیزی است که مشتری بدنبال آن است. از طریق محتوا است که ما قادر به ساختن برند و یک رابطه عاطفی دو سویه با مشتریان می شویم.

    در حال حاضر مثالی بهتر از Nature Valley برای ارائه در دست نیست. به عنوان بخشی از برنامه Trail View خود، تیم عامل این برند اقدام به فیلمبرداری بیش از 400 مایل از مسیرها و مناطق پارک ملی در سراسر امریکا کرده و این تجربیات را در قالب ویدئو، عکس و داستان ثبت کردند. این شرکت قصد دارد بدون ارائه مستقیم محصولات خود اقدام به نمایش نوع زندگی موجود در Nature Valley و تعهد خود نسبت به نگهداری از آن بکند.

    مطمئنا یک تکه granola(نوعی ماده غذایی که در آمریکا به عنوان صبحانه استفاده می شود) غذایی بسیار عالی در طی یک سفر به اعماق طبیعت می باشد، اما این برند به هیچ وجه قصد معرفی محصولات خود را در این برنامه ندارد. به جای آن قصد ایجاد یک رابطه احساسی با مصرف کنندگان خود از طریق ارائه چیزی دارد که آنها واقعا خواهان آن هستند، تا از این طریق بتواند نسبت به خودش عشق و علاقه ایجاد کند. این برند قصد دارد به مصرف کننده های خود محتوایی عرضه کند که به آنها کمک کند تا به گونه ای که انتخاب کرده اند زندگی کنند.

    این دقیقا همان نگاهی است که شما باید برای کسب و کار کوچک خود نسبت به بازاریابی محتوایی داشته باشید. اصلا دلیلی وجود ندارد که شما نتوانید موفقیت به دست آمده توسط برندهای بزرگ از قبیل Nature valley را دوباره تکرار کنید.

    با فکر کردن در مورد چیزی که مشتریان شما خواهان داشتن آن در زندگی خود هستند شروع کنید و نقطه اشتراکی بین آن و محصول یا خدماتی که خواهان ارائه آن به مشتری هستید بیابید. به چیزی فکر کنید که شما می توانید در اختیار مشتریان خود قرار دهید و از این طریق به آنها در زندگی کمک کنید، به آنها کمک کنید تا کارهای خود را بهتر سامان دهند و به آنها در ارتباط با کار، خانواده و یا زندگی اجتماعی کمک کند. با اولویت دادن به نیازهای مشتریان شروع کنید و نوع محتوایی را تعیین کنید که می تواند آن نیازها را ارضا کند.

    همیشه بازاریابی خوب با شناخت درست از مشتریان آغاز می شود، اینکه بدانید نسبت به چه چیزی عکس العمل نشان می دهند و اینکه آنها برای رسیدن به اهدافشان به چه چیزی نیاز دارند. البته هر نوع محتوایی که تولید می کنید نیز باید به گونه ای با شما، محصول و خدمات شما در ارتباط باشد، همانطور که محتوای ارائه شده از طرف Nature Valley نیز با محصول و شعار این برند در تطابق می باشد. اگر شما بطور کامل مشتری های خود را می شناسید، پس حتما می دانید که برآورده کننده نیازهای آنها را چگونه به آنها ارائه کنید که موجب خوشحالی و ارتباط آنها با شما شود – – و چگونه در این فرایند دوباره آنها را به سوی خود بازگردانید.

    این بازاریابی محتوایی برای کسب و کار کوچک شما، برای مشتریان شما و البته برند شما می باشد.

    نویسنده جیم جوزف – 29 اسفند 1392

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 38 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید