مذاکره و متقاعد کردن دیگران

از سعدی وام بگیرید مذاکره 18

  • مذاکره 18 – توی یک مجلسی، دارید درباره یک موضوعی صحبت میکنید. یه دفعه یک نفر میگه که حدیث داریم که اینطوری. باز صحبت ادامه پیدا میکنه و دوباره ایشون میگه که حدیث داریم که اینطوری. شما بلافاصله متوجه میشید که این آدم یک آدم مذهبی هست. و درباره مذهب مطالعه داره که میتونه در جای مناسب یک حدیث مناسب اون بحث رو عنوان کنه.

    خیلی خوب اگر این آدم تونسته با دو تا حدیث ماهیت و شخصیت خودشونو نشون بده. چرا شما اون شخصیتی که دوست دارید رو با دو تا استعاره نمایش ندین. امروز می‌خوایم از نقش پررنگ استعاره تو صحبت‌هامونو تو مذاکراتمون استفاده کنیم.

    سلام فرشید هستم. کانال لیدرمارکتر رو گوش می‌کنید در یوتیوب و خیلی افتخار دارم که هر روز صبح تلاش می‌کنم که یک ترفندی، یک تکنیکی، از فروش، مذاکره، روابط عمومی رو براتون در پلی لیست مذاکره قرار بدم.

    از سعدی وام بگیرید مذاکره 18

    از سعدی وام بگیرید مذاکره 18

    من هم خب مثل همه حافظ رو دوست دارم حالا سوادم در حد حافظ شناسی نیست. ولی اونقدری که حافظ رو بخونم یا شعراشو بشنوم و لذت ببرم حافظ رو دوست دارم. یه برنامه‌ای رو نگاه می‌کردم.

    جناب آقای دکتر کاکاوند، استاد کاکاوند توش حضور داشت. و دوتا شعر، دوتا بیت در واقع از حافظ آورد اون جای لازم. که من واقعاً عاشق حافظ شدم. حالا علاوه بر اینکه عاشق ایشون شدم که نشان از سواد بالاشون داشت. ولی تازه فهمیدم من اصلاً هیچی از حافظ نمی‌فهمم یعنی تازه اینطوری عاشق حافظ شدم که فهمیدم خب هیچی نمی‌فهمم تکلیفم با خودم روشن شد.

    ولی این استاد، با این دو بیت شعر جایگاه خیلی خیلی بزرگی رو در ذهن من برای خودش به وجود آورد. که این آدم چقدر حافظ رو می‌شناسه و چقدر به موقع از اشعار اون در جای مناسب استفاده می‌کنه. اشعار رو که ایشون نگفته حافظ گفته حافظ با اون عظمت با اون تسلط به شعر به ادبیات و… ولی ایشون هم از حافظ کمک گرفت و سواد خودش رو نمایش داد. چرا ما این کارو نکنیم؟

    ما دوست داریم دیگران ما رو چطوری بشناسند. به طنازی سعدی بشناسند؟ به مهارت مناظره پروین اعتصامی بشناسند؟ به ادبیات شکسپیر بشناسند؟ استعاره مثل یک نارنجک عمل میکنه یعنی به سرعت شما میتونید خودتون رو معرفی کنید و یک متن یک توصیف، شاید پنج صفحه‌ای رو در یک جمله بیاریم. وقتی میگید مثل ساعت دقیق کار میکنه دیگه تموم شد نمی‌خواد هی راجع به دقت کار توضیح بدید اون ساعت همه چی رو توصیف میکنه.

    وقتی میگید مثل کوه محکمه، کافیه، دقیقاً دیگه هر کسی می‌دونه کوه چقدر محکمه شما دیگه نیاز نیست از قدرت و کیفیت و نمیدونم استحکامش صحبت کنیم. گذشته از اون چه چیزی راحت‌تر و سریع‌تر از اینکه شما ماهیت و شخصیت خودتون رو اونطوری که دوست دارید نشون بدین. طرف یه هفته میره خارج از ایران برمی‌گرده ۶ کلمه حرف میزنه سه تاش انگلیسیه من به مثبت و منفیش کاری ندارم اون به خودش مربوطه. ولی اون داره دیگران رو متوجه میکنه که آقا من خارج از کشور بودم به سرعت در عرض یک جمله، دو جمله. چرا از این در بهترین حالتش استفاده نکنید؟

    ما در موضوع گذشته راجع به شوخی صحبت کردیم و استعاره ها، راحت ترین و سریع‌ترین روش هستن برای اون طنازی، که ما وارد صحبتمون کنیم ازشون استفاده کنیم. و علاوه بر اینکه داریم منظورمون رو بهتر به مخاطب می‌رسونیم از خودمون هم چهره مناسب‌تری نمایش بدیم.

    حالا بلد نیستی استعاره زیاد کار نکردی خوندن یک حکایت از گلستان سعدی،سه دقیقه طول میکشه .اگر بگی من در شبانه روز سه دقیقه فرصت ندارم به خودت ظلم کردی. خوندن یکی از مناظره های پروین اعتصامی پنج دقیقه طول میکشه. نیازی نیست حفظش کنیدا میتونید بگید به قول پروین اعتصامی که اینطوری میگه… نمیخواد شعر رو بخونید.

    همون مضمونش رو بگین. شعر رو بخونید که دیگه فبه المراد. حالا شاید بگید این مثلا تظاهر نیست مثلا ریا نیست. خب عزیزم تو امشب که یه حکایت از سعدی بخونی که همین فردا به کارت نمیاد. تو هر روز باید وقت بذاری یه حکایت بخونی. یه کتاب بخونی. یه شعر بخونی. یه نکته بخونی. تا هر جایی که لازم شد از یه دونه‌ش استفاده کنی. خب کسی که هر شب داره یه حکایت و یه داستان و یه کتاب می‌خونه خب باسواده دیگه چرا تظاهر باشه؟ واقعا این آدم داره باسواد میشه و به سوادش افزوده میشه.

    یادآوری یک حکایت، یک اتفاق از گلستان سعدی، یک نکته طنز از زاکانی، یک شعر حماسی از فردوسی یک شعر ادبی از حافظ از نویسندگان شاعران و ادیبان خارجی. همه اینها هم کمکتون می‌کنه که منظورتون رو به قشنگترین شکل و طنازانه برسونید. و هم سواد شما رو نمایش میده سوادی که خب با مطالعه دارید بدست میارید.

    عرض میکنم با شبی چها، پنج دقیقه واقعا دارید اونو بدست میارید و خودتون رو بلافاصله معرفی میکنید. شما اگه دوتا مثال فوتبالی بزنی میشه ورزشی. اگه دو تا مثال نمیدونم رزمی و جنگی از ناپلئون بزنی میشه یه آدم تاریخی مثلا و همینطور الی آخر. ما خودمون شاعر نیستیم ولی میتونیم از اعتبار شعرای بزرگمون وام بگیریم و به کمک اونها ما هم طنازانه منظورمون رو برسونیم.

    برای شروع شوخ طبعی و برای شروع رسوندن حس خوب، استعاره‌ها از بهترین ها هستند که میتونید از اینجا شروع کنید. اگر الان برگردید به تمرین شماره ۹ مون که راجع به قشنگتر صحبت کردن و گفتار قشنگ صحبت می‌کردیم. وقتی که دارید یه چیزی رو توصیف میکنید چون ما قرارمون برای این بود دیگه. قرارمون بر این بود که یه چیزی رو توصیف کنیم و از روش بخونیم حتماً وقتی دارید یه چیزی رو توصیف میکنید میشه اون رو به یک چیزی نسبت داد.

    توی اون متن‌تون سعی کنید یک استعاره یا دیگه حداکثر دوتا که دوتا زیاده برای یک متن سه،چهار دقیقه ای… دو تا زیاده مگر اینکه قصدتون تمرین بیشتر باشه ولی سعی کنید تو یک متن چند دقیقه‌ای یک استعاره بگنجونید مثل اون ساعت و کوه و دریا و خورشید میتونه در یک کلمه باشه. یا اشاره به یک حکایت و شعر و اتفاق هم میتونه یک نوع دیگش باشه. نقل قول ها به شما خیلی کمک میکنه. وام گرفتن از بزرگان هست و دیگران رو راحت‌تر و سریعتر متقاعد میکنه علاوه بر اینکه شخصیت شما رو شکل میده و به شما شخصیت بهتری میده.

    من یه پلی لیست هم دارم که البته فیلم های کوتاه هست نقل قول ها رو توش آوردم شاید اونم کمک کنه یا هر چیزی که خودتون دوست دارید. هر جایی هر منبعی که خودتون دوست دارید. یواش یواش توی مطالبمون از شوخ طبعی و استعاره هم بیشتر صحبت خواهیم کرد. خیلی ممنونم سلامت باشید

    لینک پادکست از سعدی وام بگیرید مذاکره 18 در یوتیوب

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دوازده − 9 =