طنز و شوخی در بازاریابی برند: خوب و موثر یا بد؟

  • افزودن طنز و شوخی به استراتژی های بازاریابی شما می تواند موجب برجسته و منحصر به فرد شدن برند شما نسبت به بقیه برند ها شود، مخاطبین شما تمایلی بیشتر به اشتراک گذاری تبلیغات شما با دوستان در شبکه های اجتماعی داشته و در نتیجه موجب گسترش ویروسی پیام بازاریابی شما می شود.

    یک مثال معروف و شناخته شده از فجایع بازاریابی همراه با طنز “unhate campaign” است که توسط United Colors of Benetton اجرا شده است و در آن رهبران جهان با استفاده از نرم افزار فتوشاپ در حال بوسیدن یکدیگر نشان داده شده اند. بلافاصله پس از آغاز و معرفی این کمپین تبلیغاتی بحث برانگیز، این کمپین با هزاران هزار انتقاد منفی از تشکل های رسانه ای مختلف، دولت های کشورها و بدتر از همه از طرف مشتریان بالقوه آنها در سراسر دنیا روبرو شد. این تبلیغ بطور ویروسی با بازخورد های زیادی روبرو شد، هر چند که تمامی این بازخورد ها بطور غیر منتظره و بصورت منفی بود.

    طنز و شوخی در بازاریابی برند
    طنز و شوخی در بازاریابی برند: خوب و موثر یا بد؟

    در این رابطه یک قانون عمومی و به عبارتی سر انگشتی وجود دارد که بر اساس آن بازاریاب در زمان استفاده از طنز در پیام های تبلیغاتی خود همواره باید از خرد خود استفاده کرده و بازخورد های محتمل مخاطبین را پیش بینی کند. در این رابطه به 5 رویکرد اساسی مطرح شده در زیر توجه کنید:

    1- بصورت صحیح و مناسب اقدام به شکستن و سرپیچی از قوانین بکنید

    شکستن قوانین موجب ایجاد کنجکاوی شده و توجه مشتریان بالقوه شما را تحریک می کند. با این وجود، این کار را بصورت صحیح و مناسب انجام دهید. شکستن قوانین به این معنا نیست که شما اجازه صحبت کردن و پرداختن به هر موضوعی بدون در نظر گرفتن حواشی آن را دارید. هرگز اقدام به مطرح کردن موارد و موضوعاتی که بطور بالقوه موجب تعصب در رابطه با مذهب، سیاست، جنسیت یا هر موضوع حساسیت برانگیز دیگری می شود نکنید. حتی اگر طنز مورد استفاده شما بقدری موجب خنده مخاطب می شود که از شدت خنده مجبور به غلط زدن بر روی زمین شود، باز هم ممکن است در عین حال موجب ناراحتی یا خشمگین شدن عده ای دیگر شود. پس همیشه این کار را با توجه و دقت بسیار زیاد انجام دهید.

    2- همواره بصورت مرتبط با موضوع مورد فعالیت اقدام کنید

    بدون توجه به اینکه پیام های بازاریابی شما تا چه حد می تواند خنده دار باشد، همچنان باید تمرکز و توجه زیادی را بر مرتبط بودن آن با گروه هدف خودتان داشته باشید. سعی کنید هرگز از موضوع اصلی خارج نشوید. بدترین چیزی که در این رابطه می تواند برای یک بازاریاب اتفاق بیفتد مرتبط دانسته شدن محصولات وی بصورت اشتباه با یک گروه دیگر از مخاطبان می باشد. در پایان روز، هدف پیام های بازاریابی شما (که شامل انبوهی از خلاقیت و سرمایه صرف شده برای تولید و انتشار تبلیغات است)، باید موجب تبدیل کردن مشتریان بالقوه شما به مشتریانی شود که برای بدست آوردن پیشنهاد شما پولی را مبادله می کنند. پیام های بازاریابی نامرتبط موجب از دست رفتن آن هدف می شوند.

    3- پیام خود را به روشنی بیان کنید

    روشن و واضح باشید. هرگز سعی نکنید بر خلاف روش معمول و عرف تبلیغات اقدامی را انجام دهید. هرگز موجب نشوید مشتریان بالقوه شما پس از دیدن تبلیغات شما با خود بیاندیشند: “این چی بود؟” فقط به خاطر داشته باشید، پیام بازاریابی شما همراه با طنز هر قدر ساده تر باشد، بهتر و واضح تر در اذهان مشتریان شما تاثیر می گذارد.

    4- همیشه یک تاثیر مثبت و عمیق از خود بر جای بگذارید

    یک کار را بصورت متفاوت از دیگران انجام دهید، در نتیجه تاثیر عمیق تری بر اذهان مشتریان خود باقی خواهید گذاشت. علاوه بر این، سعی کنید پیام بازاریابی طنز گونه خود را بگونه ای مرتبط با موضوع و فعالیتی قرار دهید که بیش از هر چیزی ذهن مشتری شما در حال حاضر درگیر آنست، بنابراین هر گاه که آنها با آن موضوع یا فعالیت خاص برخورد داشته باشند، برند شما در ذهن آنها یادآوری می شود.

    با این وجود، آن را به هر شکل درست و مطلوب انجام دهید. اگر اینگونه نباشد، برند شما بصورت منفی در ذهن مشتریان بالقوه شما یادآوری شده و تاثیر این یادآوری باقی می ماند.

    5- تمرکز بر برند خود را از دست ندهید

    طنز موجب بهتر شدن و شیرین شدن یک روز برای مخاطب می شود، با این کار در هر بار خواندن یا دیدن آن تبلیغ خنده بر لبهای مخاطب می نشیند، به آن خندیده و خوشحال می شود. با این وجود، هرگز نباید تمرکز از روی برند مورد نظر برداشته شود.

    برخی از صفحات کمپانی های مختلف در فیسبوک (حتی برخی از برند های بزرگ) امروزه تمایل به افراط در این رابطه دارند، زمانی که اقدام به انتشار جوک، تصاویر بامزه یا جملات نغزی می کنند که بطور کامل نامرتبط با برندها یا صنعت مورد فعالیت آنها می باشد، تنها به برند و کسب و کار خود ضرر می زنند.

    جوک های با مزه و خنده دار با وجود اینکه به صورت ویروسی و بسیار بهتر از هر محتوای دیگری در سطح شبکه های اجتماعی دست به دست شده و به اشتراک گذاشته می شوند، اما موجب از دست رفتن تمرکز از برند می شوند. زمانی که تمرکز برند از دست برود، برند شما به عنوان یک کارشناس در صنعت مورد فعالیت دیده نشده و در نهایت کسب و کار و تجارت بالقوه شما از دست می رود. این موضوع بسیار مهم و حیاتی می باشد، حتی اگر 100000 طرفدار هم در صفحه خود داشته باشید، جوک بامزه شما تنها همانند یک جوک با مزه دیگر به نظر می رسد و تفاوتی ایجاد نمی کند. این جوک موجب افزون شدن علاقه آنها به برند، محصولات و خدمات شما نمی شود. بنابراین همیشه سعی کنید بر کار و فعالیت اصلی خود تمرکز داشته باشید.

    یک پیشنهاد در این رابطه شاید انجام دادن یک تست بر روی تبلیغات خود پیش از منتشر ساختن آن برای عموم باشد. شما این تست را می توانید با کمک شرکای تجاری خود به راحتی انجام دهید.

    بطور خلاصه و مختصر، طنز می تواند موجب نابودی یا موفقیت کسب و کار شما شود، طنز به شدت از خاصیت ویروسی برخوردار بوده و تاثیر بسیار زیادی از خود بر جای می گذارد، به شرطی که بدرستی از آن استفاده شود. همچنین استفاده از آن می تواند بدون تاثیر باشد و حتی برند شما احمق جلوه دهد، اگر بخوبی روش استفاده از آن را ندانید.

    نویسنده: جَکی تان

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    این مطلب در مجموع 2,168 بار و امروز 2 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    یک نظر اضافه کنید