راهنمای خرید لوازم

راهنمای خرید یخچال

  • دیگر دوران تولید یخچال فریرزهای مربعی شکل ساده تمام شده است، حالا یخچال فریر های هوشمند، شیک و زیبا تولید می شوند.

    تولید کنندگان یخچال فریزر هر روز نوآوری های جدید و طراحی های خاص را ارائه می کنند. وقت آن رسیده که یخچال فریزر قدیمی آشپزخانه خود را با یک مدل جدید جایگزین کنیم.

    آیا شما آشپزخانه خود را تغییر داده اید ؟ آیا شما می خواهید یک یخچال فریزر هوشمند خریداری کنید ؟ این راهنما به شما برای یک خرید یخچال فریزر مناسب کمک می کند.

    هزینه

    در مورد خرید یخچال، مفهوم «هزینه» کمی با کالاهای دیگر تفاوت دارد؛ هنگام خرید گوشی موبایل یا یک لپ‌تاپ، کالای خریداری شده، با‌توجه به مقدار هزینه‌ای که صرف می‌کنید، امکانات و قابلیت‌های خاصی را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ ولی با هزینه‌ی بیشتر، نمی‌توانید انتظار دیگری جز بهبود این قابلیت‌ها داشته باشید؛ اما در مورد یخچال ، هزینه‌ای که بابت خرید دستگاه می‌پردازید، علاوه‌بر امکانات و رفاه بیشتر، حکم یک سرمایه‌گذاری هم دارد. یخچال‌های رده‌بالا، مصرف انرژی کمتری در مقایسه با یخچال‌های میان‌رده و پایین‌رده دارند و این موضوع باعث می‌شود در چندسالی که قرار است، مهمان خانه یا محل کارتان باشد، تاثیر کمتری روی قبض برق بگذارد. به‌علاوه، به‌دلیل وجود قطعات الکترونیکی بیشتر و قطعات مکانیکی، استهلاک مدل‌های رده‌بالا کمتر بوده و نیاز کمتری به هزینه‌ی سرویس و تعمیر خواهد داشت؛ بنابراین بخش قابل‌توجهی از هزینه‌ای که برای خرید یک یخچال رده‌بالا می‌پردازید، به مرور زمان پوشش داده می‌شود.

    فارغ از این موضوع، مهم‌ترین فاکتور در خرید یخچال مثل هر نوع کالای دیگری، مقدار هزینه‌ای است که برایش در‌نظر گرفته‌اید. ممکن است ساعت‌ها وقت بگذارید و به یخچال مورد‌نظرتان برسید و بعد متوجه شوید که قیمتش چند برابر بودجه‌ای است که برای خرید آن کنار گذاشته‌اید، به‌خصوص اینکه بازه‌ی قیمتی یخچال‌ها خیلی گسترده است و از یخچال‌های چند‌صد هزار تومان تا چند‌ده میلیون تومان وجود دارد؛ پس بهتر است پیش از شروع، تعیین کنید که دقیقا چقدر می‌خواهید برای یک یخچال هزینه کنید.

    چند نوع یخچال داریم؟

    یخچال‌ها در کلاس‌های مختلفی رده‌بندی می‌شوند که این رده‌بندی، می‌تواند عامل کلیدی برای قیمت نهایی و تصمیم‌گیری خریدار باشد. تفاوت و قیمت این کلاس‌ها بسیار زیاد است، به‌طوری‌که فروشنده‌های یخچال، اغلب در فروش یک کلاس خاص از یخچال‌ها فعالیت می‌کنند.

    فریزر در قسمت بالا

    وقتی به عنوان نگاه می‌کنیم، یاد کودکیمان می‌فتیم که آرزویمان دسترسی به آن بخش یخی و سرد یخچال در قسمت بالای یخچال بود تا حداقل بتوانیم شربت آبلیمویی را که درست کردیم در آنجا قرار داده و با کلی ذوق، بستنی یخی لیمویی داشته باشیم.
    پس می‌توان گفت که این نوع یخچالها را نمی‌توان به عنوان یخچالهای مدرن به حساب آورد و اگر می‌خواهید با زمان پیش بروید این نوع دیگر دمده شده است. البته اگر استایل برایتان اهمیتی ندارد، می‌توانید این نوع یخچالها را با قیمتی مناسب در بازار بیابید که از کیفیت خوبی نیز برخوردارند.

    فریزر در قسمت پایینی

    حالا اگر بدنبال یخچالی مدرنتر هستید که دسترسی به مواد غذایی‌اتان نیز برای خود یا کودکتان هم آسانتر باشد، باید سراغ این مدل‌ها بیایید. یخچالهای موجود در این دسته تفاوت چندانی با دسته پیشین ندارند، فقط اینکه فریزر تقریبا نزدیک پاهای شما قرار دارد و در اکثر مدلها به جای در از کشو برای این بخش استفاده شده است. معمولا فریزرهای پایینی از نظر اندازه از فریزرهای بالایی بزرگترند، اما خب تنوع زیادی از این نظر در بازار وجود دارد.

    ساید بای ساید

    یخچالهای این گروه در واقع متشکل از دو بدنه مجزا هستند، یکی به عنوان یخچال(راستی) و دیگری برای فریزر(چپی) در نظر گرفته شده است. برخی از این مدلها برای هر دو یخچال و فریزر فضای یکسان در نظر می‌گیرند و برخی دیگر فضای بیشتری را به یخچال اختصاص می‌دهند. این مدل نسبت به دو مدل پیشین طرفداران بیشتری دارد و به مراتب از ویژگی‌های بیشتری نیز برخوردار است. یکی از مهترین ویژگی‌های این یخچالها، طبقه‌بندی مناسب آنهاست.

    در فرانسوی

    این یخچالها که می‌توان گفت اخیرا بسیار مشهور و پر طرفدار شده‌اند، در واقع از یک یخچال دو در و مجزا و یک فریزر کشویی در قسمت پایینی تشکیل شده‌اند. این مدلها برای آندسته از افرادی که به فضای بیشتری برای یخچال نیاز دارند بسیار مناسب است. خوبی این یخچالها این است که مثلا اگر به چیزی نیاز دارید، تنها با باز کردن در بخش مربوطه نیازتان برطرف می‌شود و سرمای بخش کناری به هدر نمی‌رود.
    مدلهای دیگری از این نوع یخچالها وجود دارند که در آن بخش فریزر از دو کشوی مجزا تشکیل شده و محل قرار گیری کشوی بالایی تا کمر آمده است تا مجبور نباشید برای باز کردن فریزر خم شوید. همانطور که پیش از این هم اشاره شد، پر طرفدارترین مدل یخچال، همین درب فرانسوی است که البته می‌توان آنرا گرانترین نوع موجود در بازار نیز دانست.

    گنجایش و ابعاد

    اکثر یخچال‌ها، فارغ از رده‌بندی و کلاسشان، با گنجایش‌های مختلفی عرضه می‌شوند؛ این عدد، با واحدهای فوت یا لیتر اندازه‌گیری می‌شود. ظرفیت، نشان‌دهنده‌ی تمام فضای قابل‌استفاده‌ی یخچال است. شرکت‌های سازنده‌ی یخچال، معمولا گنجایش کل دستگاه را کمی بیشتر از میزان واقعی اعلام می‌کنند؛ بنابراین بهتر است که هنگام خرید با گنجایش مورد‌نظر، یخچالی تهیه کنید که ظرفیت اسمی بیشتری از ظرفیت مورد نیاز شما داشته باشد.

    گنجایش یخچال، فاکتور مهمی است که می‌تواند به‌تنهایی، خرید یک یخچال را لغو کند. اول اینکه باید فضای آشپزخانه را در‌نظر گرفته و با‌توجه به فضایی که برای یخچال اختصاص داده‌اید، سراغ گنجایش مورد نظرتان بروید. مورد بعدی اینکه برای رسیدن به بهترین کارایی سیستم خنک‌کننده‌ی یخچال، باید چند سانتی‌متر، اطراف و پشت یخچال خالی باشد تا جریان هوا قطع نشود. در ضمن، بسته به رده‌بندی یخچال، فضایی هم باید برای باز شدن کامل درهای آن و همچنین فاصله تا دیوار یا کابینت برای هواکشی دستگاه، در‌نظر‌گرفته شود.

    مصرف انرژی

    یخچال‌ها همیشه جزو پرمصرف‌ترین وسایل برقی بودند و نقش زیادی در ارقام موجود روی قبض برق ایفا می‌کردند؛ اما امروزه به‌لطف فناوری‌های پیشرفته، مصرف برق یخچال‌ها بسیار کم شده است. شرکت‌های سازنده‌ی این لوازم‌خانگی هم، از مصرف انرژی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار برای بازاریابی یخچال‌هایشان استفاده می‌کنند. هنگام خرید یخچال، بد نیست که نگاهی هم به مصرف برق دستگاه بیندازید. یخچال‌هایی که مصرف انرژی کمی دارند، می‌توانند به‌صورت سالانه، تا چندصد هزار تومانی در مقایسه با یخچال‌های پرمصرف، در هزینه‌ی برق صرفه‌جویی کنند.

    برای مقایسه‌ی مصرف انرژی یخچال‌ها، باید به «برچسب انرژی» که روی بدنه‌ی دستگاه چسبانده شده، نگاه کنید. روی این برچسب علاوه‌بر یک‌سری اطلاعات مثل مصرف سالانه‌ی انرژی و میزان صدای تولید شده توسط موتور یخچال، رده‌بندی مصرف انرژی یخچال هم مشخص شده است. این رده‌بندی که از حروف A+++ (برای بهترین مصرف انرژی) تا D (برای بیشترین مصرف انرژی) درجه‌بندی شده، می‌تواند معیار خوبی برای مقایسه‌ی مصرف انرژی یخچال‌های مورد نظرتان باشد.

    استفاده از موتورهای خطی اینورتر در دستگاه‌های جدید یا به‌کار‌گیری تکنولوژی‌های بهینه، تاثیر بسیار زیادی در مصرف کم انرژی در مقایسه با دستگاه‌های قدیمی که از کمپرسورهای معمولی استفاده می‌کنند، دارد.

    مراقبت از غذاهای مورد علاقه‌اتان

    اول از همه به مواد غذایی مورد علاقه یا خوراکی که دوست دارید بپزید فکر کنید و به دنبال ویژگی‌هایی باشید که از خوراک عزیزتان به خوبی نگهداری کنند. مثلا اگر از آندسته افراد هستید که زمانی که به بازار می‌روید کلی میوه سبزی خریده و در خانه برای چند روز انبار می‌کنید، پس به دنبال یخچالی باشید که فضای مناسب برای نگهداشتن این موارد برای مدت طولانی و به تازه‌ترین شکل ممکن را داشته باشد. مثلا ویژگی Frost Guard خوراک شما را فریز کرده اما از یخ زدن آن نیز جلوگیری می‌کند. یا برخی از یخچالها زمانی که مثلا خوردنی را درون آن قرار می‌دهید، هوای موجود در محفظه را خالی کرده و به این ترتیب به تازگی مواد شما کمک می‌کند.

    با مالتی تسکینگ در زمانتان صرفه جویی کنید

    برخی ویژگی‌های جالب توجهی در یخچالهای امروزی یافت می‌شوند که صحبت از آنها خالی از لطف نیست. آب سرد کن‌ها مدت زیادی است که بر روی یخچالها تعبیه شده‌اند، اما با وجود ویژگی جدیدی با نام PreciseFill آب سرد کن شما دقیقا به همان اندازه که آب نیاز دارید به شما آب می‌دهد. برخی از این آب سردکنها، آب داغ نیز برایتان فراهم می‌کنند.
    در برخی دیگر از یخچالها با قابلیتی روبرو می‌شوید که بسیار کارا و مورد نیاز است. محفظه‌ای وجود دارد که می‌توانید قوطی نوشیدنی خود را در آن قرار داده و در کمتر از ۵ دقیقه آن را خنک کنید.

    موارد دیگری که باید یخچال داشته باشد:
    – سیستم ساکت کننده که صدای یخچال را به حداقل میزان ممکن می‌رساند
    – پوشش آنتی باکرتیال داخلی برای سالم نگه داشتن غذاهای مانده
    – چراغ ال ای دی
    – لولاهای استیلی در برای بالا بردن مقاومت آنها
    – قفسه‌بندی مناسب برای جلوگیری از ریختن مایعات در سرتا سر یخچال
    یخچالهایی وجود دارند که دارای صفحه نمایش لمسی و وافای و کلی ویژگی دیگر هستند که سازندگان ادعا می‌کنند با وجود آنها آشپزخانه‌اتان هوشمند خواهد شد. اما یک پرسش در اینجا مطرح می‌شود که آیا من به یک یخچال هوشمند نیاز دارم؟
    از همین ابتدا بگویم که یخچالهای هوشمند دستگاه‌هایی هستند که زندگی بدون آنها هم ممکن است. یخچالهای هوشمند ارزان نیستند و گرانی‌اشان هم از نوع بسیار بالاست، اما برای خیلی‌ها واژه هوشمند تداعی کننده حیله‌های تبلیغاتی است و هیچ مفهوم دیگری ندارد. اگر شما هم چنین فکر می‌کنید، پس پرداخت حدود ۲ الی ۳ میلیون پول اضافه‌تر برای خرید یک یخچال هوشمند که مثلا از طریق آن بتوانید وارد سایتهای گوناگون شوید و زمان تمام شدن شیر مطلع شوید کار تماما اشتباهی است.
    اما زیاد هم دیدتان را نسبت به این گروه منفی نکنید. بعضی از آنها هستند که ویژگی‌های مفیدتری ارایه می‌دهند.

    حرف آخر

    شاید در نگاه اول، خرید یک یخچال کار ساده‌ای به‌نظر آید؛ ولی درعمل، فاکتورهای زیادی هنگام خرید این دستگاه‌های دوست‌داشتنی دخیل هستند که می‌توانند تاثیر زیادی در قیمت نهایی آن داشته باشد. به‌خصوص اینکه یخچال کالای گران‌قیمتی است و حداقل چند سالی مهمان منزل یا محل کارتان خواهد بود.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 + 8 =