ده راه غیر عادی استیوجابز برای رساندن اپل به جایگاه فعلی

  • با اعلام خبر درگذشت استیو جابز، برای آخرین بار هم که شده، توجه دنیا به این مدیر برتر جلب شد. اما مطمئنا تصمیم ها، عقاید و فلسفه های استیو جابز بودند که او و اپل را به جایگاه کنونی شان رساندند.

    با این اوصاف، اگر بتوانیم روش های مدیریتی او را بهتر بشناسیم، جابز را هم بهتر شناخته ایم. در ادامه مطلب به راه هایی می پردازیم که استیو جابز برای تبدیل اپل به یکی از تحسین بر انگیز ترین شرکت های تکنولوژی جهان به کار گرفت. با ما همراه باشید.

    همکاری با دشمنان:

    با دوستان مروت با دشمنان مدارا! این روش استیو جابز هم بود. تصور کنید پپسی و کوکاکولا با هم همکاری کنند. یا ایرانسل و همراه اول به هم بپیوندند! آن وقت است که اعجاب همکاری مایکروسافت و اپل را در مک ورلد 1997 در می یابید. بعد از دوازده سال افت مالی اپل، جابز برای توسعه اپل نیاز به پول داشت و سریعا هم نیاز داشت. پس به بیل گیتس روی آورد تا سرمایه 150 میلیون دلاری اش را به اپل جذب کند.

    استیو جابز همان موقع گفت:«تا آن جا که من می دانم، دوره همکاری اپل و مایکروسافت به پایان رسیده است. این همکاری برای سالم کردن اپل است. برای قادر کردن اپل به مشارکت های بزرگ صنعتی و رونق بخشیدن دوباره به این شرکت.» هر چند بعدا با قدرتمند تر شدن مک، بار دیگر زبان اپل در انتقاد از مایکروسافت تند شد. البته این شرکت به جز انتقاد لفظی کار دیگری انجام نمی داد.

    گنجاندن جذابیت در محصولات:

    به عنوان یک فروشنده خوب، جابز به خوبی از اهمیت زیبایی شناسی آگاه بود. او به طراحی مدرن محصولات اپل کمک بسیاری کرد. در سال 1998، جابز یک جلسه در اپل به راه انداخت و در حضور همه پرسید: « می دانید مشکل این شرکت چیست؟ این که هیچ جذابیتی در محصولات نیست.»

     امروز اپل نه تنها طراحی های مدرنی از خود ارائه می دهد، بلکه در برخی موارد استاندارد ها و معیار های طراحی بازار را هم طراحی می کند.

    ده راه غیر عادی استیوجابز برای رساندن اپل به جایگاه فعلی

    تغییر ظاهر و روش تجاری:

    اپل به عنوان یک کمپانی کامپیوتری شروع به کار کرد. اما جابز می دانست که برای موفقیت واقعی حتما باید عقاید و فلسفه اش را میان مردم مطرح کرده و گسترش بدهد. بعد از مدتی، اپل تصمیم گرفت محصولاتی بیش از کامپیوتر تولید کند. اولین قدم را با نرم افزار Final Cut Pro برداشت. بعد از آن آیپاد به دنیا آمد و سپس آیفون و آیپد.

     استیو جابز همچنین نام کمپانی را از اپل کامپیوتر، به اپل تغییر داد. تا نشان دهد که در تعیین یک چشم انداز کامل جدید و گسترده برای این شرکت جدی است.

    ایجاد راه حل برای گذشتن از موانع بزرگ:

    زمانی بود که خرده فروشان محصولات اپل را در موقعیت مناسبی قرار نمی دادند. این باعث می شد که محصولات نتوانند آن طور که باید فروش کنند. راه حل جابز فروشگاه اپل بود. فروشاه هایی که امکان کار کردن با تک تک محصولات را به مشتریان می دادند و شیوه اداره آن ها هم با تک تک فروشگاه های موجود متفاوت بود.

     این فروشگاه ها از مهمترین و بزرگترین ریسک های اپل در آن زمان بودند. اما در نهایت موفق شده و هم اکنون در تمام دنیا پراکنده شده اند. اپل با اتکا به نفوذ این فروشگاه ها شیوه های بازار یابی متفاوت و جدیدی به کار گرفت. از تبلیغات متفاوت گرفته تا تربیت فروشندگان خبره برای این اپ استور ها.

     اپل استور هم اکنون یکی از جذاب ترین فروشگاه های خرده فروشی کامپیوتر است. شاید چند سال دیگر گوگل هم در جذابیت با این فروشگاه ها رقابت کند.

    گفتن نیاز مشتریان به آن ها، به جای درخواست باز خورد از آنها

    جابز همیشه نیاز مشتریان را وقتی به آن ها می گفت که خودشان از آن خبر نداشتند. به عبارتی دیگر اپل برای مشتریان نیاز تعریف می کرد. در واقع اپل سابقه درخشانی در علاقه مند کردن شما به خرید چیز هایی دارد، که قبلا فکر می کردید نیازی به آن ها ندارید. وقتی آیپد برای اولین بار رونمایی شد، مردم هیچ ذهنیتی از آن نداشتند و فقط نگاهش می کردند. یک سال بعد فروش آیپد به 20 میلیون نسخه رسید. این واقعا جالب است!

    وصل کردن نقطه ها:

    استیو جابز می گفت:«خلاقیت فقط متصل کردن چیز هاست». اپل محصولات را طوری عرضه می کند، که نوآوری هم در خود محصول باشد هم یک محصول نوآوری محصولات دیگر را تکمیل کند! اپل همچنین تلاش زیادی برای یکپارچه شدن اکوسیستم اش می کند. آیپاد تاچ، آیپد و آیفون، همگی از آیتیونز و اپ استور بهره می برند. اپل در همین جا متوقف نشده و به تازگی سرویس آی کلاود را هم برای یکپارچه کردن هر چه بیشتر دستگاه هایش با هم به کار گرفته است.

    استخدام افراد علاقه مند و متعهد:

    فارق التحصیلان یک رشته خاص، تنها افرادی نیستند که اپل را به پیش می برند. استیو جابز می گوید:« یکی از علت های عالی بودن مکینتاش این بود که موسیقی دان ها و شاعران و هنرمندان و مورخانی روی آن کار می کردند که در عین حال از بهترین دانشمندان علم کامپیوتر هم بوده اند!»

    تشویق دیگران به متفاوت فکر کردن:

    کمپین تبلیغتی «متفاوت فکر کن» اپل که در اواخر دهه 90 برگزار شد، از تاثیر گذار ترین تبلیغات همه ایام بود. این کمپین فضای نو آوری ها و باز ابداعات اپل را با همین کلمه «متفاوت فکر کن» برای مخاطبان تصویر می کرد و سعی می کرد که توجه آن ها را به تحولاتی که اپل در حال انجامشان است جلب کند.

    پرهیز از پیچیدگی:

    سادگی سعادت است! طراح ارشد اپل، جاناتان آیوز می گوید اپل دائما در حال طراحی یک راه حل بسیار ساده برای انجام کار هاست. به طوری که شما بتوانید خود به خود متوجه طرز کار یک سیستم باشید.

     به عبارت دیگر برای اپل سادگی همه چیز است. این را می توان در طرحی آیفون و آیپد و آیپاد و حتی مک هم دید.

    فروش رویا ها و نه محصولات!

    استیو جابز بیش از همه احساس را به مردم منتقل می کرد. در واقع بسیاری از مشتریان محصولات را فقط به خاطر مشخصات روی کاغذ آن ها نمی خرند. بلکه آن ها را به خاطر حس و فلسفه متفاوتی که به کاربر می دهند، می پسندند.

     به یاد داشته باشید که مردم اول به خودشان فکر می کنند. پس محصولات باید طوری باشند که افراد با آن ها احساس نزدیکی کنند. محصولاتی که بتوانند دقیقا انتظارات فرد را از خریدشان برآورده کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 66 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید