صفحه اول گوگل | روش قرار گرفتن در صفحه اول گوگل(2021)

  • متن سربرگ خود را وارد کنید

    متن سربرگ خود را وارد کنید

    متن سربرگ خود را وارد کنید

    متن سربرگ خود را وارد کنید

    صفحه اول گوگل باشید

    به احتمال خیلی زیاد، شما از صفحه اول گوگل وارد این مطلب شده اید. پس مطمئن باشید مسیر را درست آمده اید چون این مقاله قصد دارد قرار گرفتن در صفحه اول گوگل را به شما آمورش دهد.

    میتوانید پادکست را گوش دهید

    پادکست در یوتیوب

    قرار گرفتن در صفحه اول گوگل ؟ چرا؟

    مدت زمان تخمینی مطالعه: 41 minutes

    قرار گرفتن در صفحه اول گوگل چه مزایایی دارد؟ سئوال احمقانه ‎ای هست، نه؟ وقتی دارید این مقاله را مرور میکنید قطعا جواب این سئوال را میدانید و به ارزش قرار گرفتن در صفحه اول گوگل واقف هستید. با اینحال من فقط چند آمار ارائه میکنم تا کاملا مطمئن شوید وقت، زحمت و هزینه ای که برای صفحه اول گوگل و حتی رتبه اول گوگل میکشید کاملا منطقی و توجیه دارد چرا که وقتی یکی از مطالب یا محصولات شما در صفحه اول گوگل قرار میگیرد نتایج شگرفی در پیش دارد:

    • قرار گرفتن در صفحه اول گوگل به بیشتر دیده شدن و در نتیجه فروش بیشتر شما کمک میکند
    • حضور در نتایج اولیه گوگل به برند شما اعتبار بیشتری میبخشد
    • دیدن شما در صدر نتایج گوگل حس اعتماد برای خرید را در کاربر بالا میبرد
    • رتبه اول گوگل در یک محتوا باعث ارتقای کلی رنک سایت شما و نمایش بهتر دیگر مقالات و محصولات میشود
    • قرار گرفتن در صفحه اول گوگل قیف بازاریابی شما را بزرگتر و تعامل با کاربران را بیشتر میکند
    • هرچه در گوگل بیشتر دیده شوید، اشتراک گذاری مطالب شما در شبکه های اجتماعی رونق بیشتری میگیرد.
    • و ….

    بگذارید همین ابتدا خیالتان را راحت کنم، در انتهای این مطلب روند صعودی آن در گوگل تا رسیدن به صفحه اول گوگل برایتان با ذکر تاریخ گزارش شده است. با توجه به اینکه تمام رقیبان این مطلب از سئوکاران حرفه ای و سایت های معتبر هستند، ملاحظه میکنید که باز هم توانسته با بسیاری از عبارات کلیدی به صفحه اول گوگل بیاید. پس مطمئن باشید محتوای شما ( که احتمالا رقیبانی به این سرسختی ندارد) خیلی راحت تر به صفحه اول گوگل میاید.

    – صفحه اول گوگل چگونه به کسب و کار شما رونق میدهد؟

    روزانه ده ها هزار نفر، دقیقا مطالبی که شما در سایتتان دارید و جوابگوی سئوالات و نیازهای آنها هست را در گوگل سرچ میکنند. ده ها هزار مخاطب و مشتری؟ فقط مخصوص سایت شما.

    90 درصد آنها فقط صفحه اول گوگل را میبینند، پس چنانچه سایت شما در صفحه اول گوگل نباشد بخش بسیار زیادی از مشتریان و مخاطبان خودرا از دست میدهید. از این میزان هم حدود 40 درصد بر روی لینک اول، 13 درصد بر روی لینک دوم و 10 درصد بر روی لینک سوم نتایج صفحه اول گوگل کلیک میکنند.که این میزان برای لینک دهم صفحه اول به حدود 2 درصد میرسد.

    به عبارتی بیش از 70 درصد مشتریان شما از همان 5 لینک اول در صفحه اول گوگل به خواسته خود میرسند. قانع کننده نیست که با صرف وقت و هزینه، این جایگاه را بدست آورید؟

    به عبارتی قرار گرفتن در صفحه اول گوگل بخش بزرگی از موفقیت را به همراه میاورد و به همین دلیل میگویند هر سایتی که گوگل به آن لبخند بزند، بازار به آن قهقهه خواهد زد!

    – قرارگرفتن در صفحه اول گوگل

    حتما برایتان عجیبه که چرا مطالب شما به سختی در نتایج اول گوگل دیده میشود. یا مطلبی که قبلا جایگاه خوبی در گوگل داشته، آن را از دست داده و در صفحات بعدی نمایش داده میشود. راز آ ن در این است که الگوریتم های گوگل تغییرات بسیاری داشته اند و وجود در نتایج اولیه گوگل شرایط بسیار سخت تری پیدا کرده اند. خیلی از مواردی که قبلا خوانده یا شنیده اید دیگر کارایی سابق را ندارند و زمان آن رسیده که حرفه‎ ای تر به قضیه نگاه کرده و خود را با الگوریتم های گوگل وفق دهید.

     صفحه اول گوگل

    کار ساده‎ای در پیش ندارید و باید خودتان را برای یک مبارزه و صرف نیرو و انرژی بالا آماده کنید. ولی نتیجه آن در بلند مدت آنچنان شگفت آور است که قطعا از انجام آن پشیمان نخواهید شد. فراموش نکنید گوگل رساترین بلندگوی تبلیغاتی شماست. هر هزینه ‎ای که برای آن کنید، ارزان تر و مفیدتر از دیگر هزینه های تبلیغاتی میباشد. قرارگرفتن در صفحه اول گوگل خود به تنهایی میتواند موجب پیروزی بر رقیبانتان شود.

    – چگونه در صفحه اول گوگل باشیم؟

    البته که این اتفاق یک فرایند یک روزه (از طریق سئو) نیست و باید گام به گام انجام شود. بالا آمدن سایت در گوگل یک روند تدریجی داشته و گاهی شاید ماه ها زمان صرف شود تا به صفحه اول گوگل برسید. ولی شرط اول اینست که اصلا محتوا و سایت شما استانداردها و حداقل هایی را به این منظور داشته باشد. هر چقدر مطالب شما کیفیت بالاتر، کمیت بیشتر و نظم بیشتری نسبت به رقبا داشته باشد، رسیدن به صفحه اول گوگل و حتی رتبه اول آن سریعتر اتفاق میافتد. من تلاش میکنم در ادامه گام به گام شما را برای رسیدن به اهدافتان کمک کنم.

    سکانس اول: هنگام نوشتن محتوا

    1 – موضوع محتوای شما چیست؟ انتخاب کلمات کلیدی مناسب.

    بله موضوع … دیگر کلمات کلیدی نباید همه تمرکز شما باشد. بلکه مجموعه ای از کلمات و عبارات کلیدی، کلمات مرتبط با موضوع، عبارات مترادف و شیوه استفاده از آنها اولین قدمیست که باید بردارید.

    ابتدا ببینید که توقع دارید محتوای شما با چه عباراتی در صفحه اول گوگل قرار بگیرد؟ اگر کاربران چه چیزی را جستجو کنند و مطلب شما را بخوانند جواب سئوال خود را میگیرند؟ این خیلی مهم هست که به عبارات توجه کنید و همه تمرکز خود را روی کلمات نگذارید. رویایی هم فکر نکنید و منطقی باشید. مثلا چه اهمیتی دارد که کسی با جستجوی کلمه سئو وارد این مطلب شود؟

    آیا این مطلب همه چیز سئو است؟ خیر … پس من نیرویم را بر روی عباراتی مثل صفحه اول گوگل، نتایج اول گوگل، قرارگرفتن در صفحه اول گوگل و … و یا سئوالهایی مثل : چگونه در صفحه اول گوگل باشیم؟ و … متمرکز میکنم. کلماتی مثل سئو، گوگل و … ارزش کمتری دارند.

    عیبی ندارد اگر از سایت هایی که در این زمینه خدمات میدهند استفاده کنید و یا از نرم افزارها کمک بگیرید. ولی در انتها فقط و فقط خودتان و با خلاقیت و تخصص خودتان باید آنها را تفکیک و بهینه سازی کنید.

    پس ابتدا نیاز هست که همه عبارات و سئوالهایی که مورد نظرتان هست را یادداشت کنید. درمورد سئوال ها جلوتر توضیح میدهم که چقدر اهمیت دارند.

    اولویت را اینگونه تعین کنید:

    • موضوع اصلی مطلب. عبارتی که حکم کلمه کلیدی اصلی یا Focus Keyword را دارد
    • چند عبارت که اولویت‎های بعدی را برایتان دارد.
    • عبارات ترند گوگل یا مشابه عبارات کلیدی (توضیح خواهم داد)
    • عباراتی که مترادف و هم موضوع با عبارات و کلمات انتخاب شده هستند.
    انتخاب موضوع اصلی محتوا

    انتخاب کلمات ترند اهمیت بالایی دارند، ترندها عباراتی هستند که کاربران بیشترین جستجو را برای آنها در گوگل انجام داده اند. وقتی عبارات اصلی که برای محتوای خود انتخاب کرده اید را در گوگل جستجو کنید، در پایین صفحه اول گوگل، چند تا از عبارات ترند و کلمات کلیدی مرتبط با آن را به شما نمایش خواهد داد که میتوانند بهترین گزینه ها باشند.

    پس کلمه کلیدی اصلی که در اولویت اول انتخاب کرده اید و همینطور عبارات کلیدی که در اولویت دوم تعیین کرده اید را در گوگل سرچ کنید و عبارات ترند آنها را پیدا کنید.

    بسیاری از آنها مشترک هستند و تعدادی دیگر احتمالا به درد محتوایی که در حال نوشتنش هستید نخواهد خورد. آنها را حذف کنید و اولویت سوم خودرا تکمیل و شسته و رفته کنید. انتخاب کلمات درست و سنجیده و بخش زیادی از این مسیر پر پیچ و خم را برای شما هموار میسازد.

    پس از آن نوبت عبارات مترادف میرسد. مترادف و هم موضوع… مترادف برای الگوریتمهای گوگل دقیقا آن چیزی نیست که ما در کتابهای مدرسه یاد گرفته ایم! شاید میگوییم مترادف چون ترجمه بهتری از آن رایج نیست.

    در واقع غیر از مترادف و هم معنی بودن، باید هم موضوع نیز باشد. این به مرغ مگس خوار گوگل میفهماند که اگر نوشته ایم حافظ، منظورمان خیابان حافظ در تهران نیست و یا حافظ منافع فلان کشور در منطقه!

    به عنوان مثال اگر از حافظ مطلبی مینویسید، عباراتی مثل دیوان حافظ، غزلیات حافظ، شاعران ایران و حتی عباراتی مانند سعدی شیرازی، فردوسی، تاریخ ادبیات و … از کلمات هم موضوع محسوب میشوند و اگر از آنها نیز در محتوای خود استفاده کنیم مرغ مگسخوار را قانع میکنیم که با جستجوهای نا مربوط ما را نمایش ندهد.

    پیشنهاد میکنم قبل از ادامه و برای درک بهتر، مقاله کوتاه چگونه گوگل را متقاعد کنیم که جستجوکنندگان را به سایت ما هدایت کند؟ را مرور بفرمایید.

    KPI چیست وآن را چگونه در کلمات کلیدی در نظر بگیریم؟

    در تعیین کلمات کلیدی KPI را هم در نظر بگیرید. kpi در سئو و کلمات کلیدی، به این معنی هست که بیشترین بهره و عملکرد را با کمترین هزینه بدست آورید.

    به عنوان مثال من اگر بخواهم این مطلب را با کلماتی مثل گوگل، سئو و … به صفحه اول گوگل بیاورم به زمان و هزینه بسیار بالاتری نیاز دارم. ولی بازده آن چندان زیاد نخواهد بود چرا که چنین کلماتی یا آنچنان سرچ نمیشود یا اگر بشود ورود به این صفحه چندان برای آن کاربر مفید نخواهد بود. ولی با هزینه بسیار کمتر و صرف انرژی معقول تر میتوانم بر روی عبارات مناسب تری همچون :

    قرارکرفتن در صفحه اول گوگل

    قرارکرفتن سایت در صفحه اول گوگل

    صفحه اول گوگل

    چگونه به صفحه اول گوگل بیاییم؟

    بالا آمدن سایت در گوگل

    بالا آوردن سایت در صفحه اول گوگل

    تحوه بالا آوردن سایت در جستجوی گوگل

    رتبه اول گوگل

    و … موارد مشابه بپردازم. در این حالت نه تنها کار برایم راحت تر بوده، بلکه شخصی که وارد این مطلب میشود نیز به هدف خود رسیده و جواب سئوال خود را میگیرد. این را یک قانون قلمداد کنید. با جستجوی چه کلمات و عباراتی اگر مخاطب وارد سایت شما شود و مطلب شما را بخواند جواب و نیاز خود را برطرف میکند؟ همان عبارات بهترین عبارات کلیدی شما هستند.

    2 – رقیبان، رقیبان و باز هم رقیبان.

    حتما داستان آن دو شکارچی را شنیده اید که به شکار خرس میروند و یکی از آنها کفش های ورزشی خودرا همراه میبرد. وقتی مورد تمسخر دوستش قرار میگیرد که هر چقدر هم سریع بدوی باز نمیتوانی از خرس سریعتر باشی و جواب میشنود : نیازی نیست از خرس سریعتر بدوم، بلکه کافیست از تو سریعتر بدوم.

     بررسی رقیبان برای صفحه اول گوگل

    هر جا صحبت از رقابت و کسب جایگاه میشود مهمترین اتفاق، رقیبان و میزان آمادگی و مهارت آنهاست. اگر میخواهید اول باشید، کافیست از بقیه بهتر باشید. پس برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل ابتدا باید ببینید چه کسانی این جایگاه را در اختیار دارند و رقابت خودرا با آنان آغاز کنید.

    برای اینکار عبارت اصلی ( و ترجیحا یکی دو عبارتی که در اولویت دوم شما هستند ) را در گوگل جستجو کنید. 15 مطلب اولی که گوگل نمایش میدهد را باز کنید. آنها را مطالعه کنید و یقین پیدا کنید که مطلب شما از همه آنها بهتر و کاملتر است.

    مطمئن شوید مقاله شما بهتر و بیشتر جواب مخاطبین را میدهد، اصول سئو را بهتر مراعات کرده و تصاویر و نگارش بهتری دارد و از همه مهمتر کمترین میزان شباهت و کپی بودن را دارد.

    کار ساده ای نیست ولی آنقدر ها هم که فکر میکنید مشکل نیست. مثلا اگر سه عبارت را جستجو کنید بسیاری از 15 مطلب اول، مشترک هستند و قبلا آنها را باز کرده اید. شاید مجموعا 20 یا 25 مطلب باقی بماند که مطمئن باشید بیش از نیمی از آنها را در یک نگاه میتوانید متوجه شوید که این رقیب شما نیست و قطعا در آینده این جایگاه را نخواهد داشت. در انتها شاید 7-8 مقاله باقی بماند که نیاز داشته باشید که با دقت آنها را بررسی کرده و مطمئن شوید مطلب شما از همه آنها بهتر و کاملتر هست…

    این مرحله از مهمترین کارهاییست که باید انجام شود. ولی در نظر بگیرید آن قدر غرق در دنیای رقیبان نشوید که کار اصلی خودرا فراموش کنید! ابتدا محتوای شما باید عالی و با کیفیت باشد و سپس با رقیبانی که در صفحه اول گوگل هستند مقایسه شده و از آنها پیشی بگیرد.

    اطمینان حاصل کنید که اگر بازدیدکننده ‎ای از گوگل وارد محتوای شما شد، جواب سئوالاتش را بگیرد و نکته نگفته‎ ای باقی نمانده باشد. چون اگر از کلید بک استفاده کند و به گوگل برگردد به شما یک نمره منفی در گوگل تعلق میگیرد.

    این فاکتور چند سالی هست که در گوگل وجود دارد ولی از ابتدای 2019 اهمیت آن خیلی بیشتر شده، تاجایی که آلکسا نیز این مورد را آنالیز و به شما نمایش میدهد و عنوان آنرا Visited right after گذاشته است. نمونه آنرا میتوانید در تصویر زیر ببینید که این میزان هرچقدر نسبت به Visited just before کمتر باشد بهتر خواهد بود:

    بازگشت به گوگل پس از بازدید از سایت شما - Visited right after
    بازگشت به گوگل پس از بازدید از سایت شما

    3 – انتخاب تصاویرمناسب و نکات فنی و سئو

    تصاویر محتوای خودرا تا به حال چگونه انتخاب میکردید؟ سرچ در گوگل و انتخاب از همان تصاویر اولیه که نمایش میدهد؟ خوب این بدترین شیوه ممکن است…

    انتخاب تصاویر کاملا منحصر به فرد و بدون هیچ تکراری در اینترنت هم، اگر بخواهیم منصفانه و واقع گرایانه نگاه کنیم خیلی سخت و وقت گیر و در برخی موارد نشدنی هست. پس بهتر است حالت بینابین و امکان پذیری را انتخاب کنیم. نه کاملا و صد در صد کپی و نه کاملا منحصر به فرد و یکتا. البته پر واضح هست که چنانچه بتوانید تصاویر انحصاری خود را داشته باشید و آنها را مخصوص سایت خودتان طراحی کنید، همین الان از 70 درصد رقبایتان جلوتر هستید.

    برای انتخاب عکس شرایط زیر را در نظر بگیرید:

    • اگر در گوگل جستجو میکنید، از منوی TOOLS تصاویری که شامل کپی رایت نیستند را با انتخاب گزینه Usage rights انتخاب کنید. حتی بهتر است در گوگل عبارت free royalty photos را جستجو کرده و از سایت هایی غیر از گوگل که برای تصاویرشان کپی رایت در نظر نگرفته ‎اند استفاده کنید.
    • تصاویر با سایزهای بزرگتر و واضح تر را انتخاب کنید، هر چه پیش میرویم نه تنها سرعت اینترنت‎ها بیشتر میشود، بلکه رزولیشن مانیتورها و موبایل ها نیز ارتقا پیدا میکند و کاربران صفحات بزرگتری در اختیار دارند. تصاویر کوچک به مرور زمان نه تنها فایده ای ندارند بلکه مثل یک زائده در سایت شما نمایش داده شده و اصلا مفهوم نخواهند بود.
    • تا آنجا که ممکن است سایز تصاویر را به صورت دستی تغییر دهید و آنرا مناسب سایت خودتان کنید. حتی اگر حوصله و توانش را دارید، چند عکس را تلفیق کرده و عکس جدیدی بوجود آورید. ولی مطمئن شوید به لحاظ زیبایی، جذابیت های لازم را داشته باشد و چنانچه در صفحه اول گوگل قرار گرفت، کاربران را ترغیب به کلیک کند.
    • عکس را مرتبط با نوشته و همان پاراگراف انتخاب کنید. موتورهای جستجو به خصوص گوگل به وجود تصاویر در میان نوشته ها خیلی علاقه دارند، اگر میخواهید کاربران نیز علاقه مند باشند و از تصاویر شما لذت ببرند، تصاویری انتخاب کنید که در درک مفهوم نوشته شما به خوانندگان کمک کند.
    • تلاش کنید کاربران با مرور مقاله شما، جذب تصاویر شوند. تحقیقات نشان داده که تصاویر نقش خیلی پر رنگی دارند که کاربران را متقاعد کنند که نوشته شما ارزش خواندن دارد و مجددا به گوگل باز نگردند.
    • توصیه میکنم چنانچه مطلب شما عکسهای زیادی داشت، حداقل یک یا دو عکس را کاملا اختصاصی و برای این مطلب، با فتوشاپ طراحی کنید.
    انتخاب عکس مناسب برای محتوا
    انتخاب عکس مناسب برای محتوا

    نکات فنی در انتخاب تصاویر

    نکات فنی برای بهترین عکس در مقالات را احتمالا هم در خیلی از مطالب دیگر خوانده اید و هم میتوانید در سایت من پیدا کرده و مرور بفرمایید. من تلاش میکنم بیشتر به شکل یک چک لیست آنرا برایتان بیاورم که در هنگام تکمیل کردن محتوا از آن بهره ببریید

    • هر چه میتوانید حجم عکس را کم کنید. سرعت در رتبه محتوا و سایت شما خیلی تاثیر دارد. ولی این به این معنی نیست که کیفیت را فدای آن کنید. عکس های مناسب با سایز معقول داشته باشید ولی با استفاده از ابزارهای موجود مثل توانایی های فتوشاپ و یا پلاگین های وردپرس، تا حد امکان حجم آنها را پایین بیاورید.
    • نام مناسبی برای تصاویر خود انتخاب کنید. اگر مطالبتان طولانی و پاراگراف ها و تایتل های متعددی دارد، اسامی تصاویر آنها را نیز مناسب آن پاراگراف نامگذاری کنید. اگر فارسی هست تلاش کنید بیش از 4-5 کلمه نباشد و از کلمات کلیدی در آن استفاده شده باشد.
    • حتما برای تصاویرتان alt تعیین کنید و توضیحی برایش بیاورید. اگر تصاویر زیادی دارید بهتر است حداکثر برای 80 درصد از آنها alt تعیین کنید، برخی از متخصصین معتقند گوگل تشخیص میدهد که شما برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل افراط کرده اید. بنابراین بین 60 تا 80 درصد تصاویر alt داشته باشند کافی میباشد.
    • همان نکات نامگذاری عکس را رعایت کرده و از alt های تکراری برای همه تصاویر پرهیز کنید. تصاویر نقش مهمی برای رساندن و نمایش شما در صفحه اول گوگل دارند، به شکلی برنامه ریزی کنید که وقتی آنها در نتایج اولیه گوگل دیده شدند به اعتبار سایت و برند شما بیافزایند و تصاویر زیبایی باشند.

    برای این مقاله همین مقدار توضیحات در باره تصاویر کافیست، ولی چنانچه تمایل دارید حرفه ای تر موضوع را دنبال کنید میتوانید لینک های برگزیده زیر را هم در زمان مناسب مطالعه بفرمایید:

    4 – عنوان، توضیحات مطلب و آدرس و نقش آنها در حضور در صفحه اول گوگل

    این دو مورد که همان TITLE و Description هستند، اولین چیزیست که یک جستجو کننده در گوگل آنرا مبیبند. اولین چیزی که اورا متقاعد میکند که بر روی لینک کلیک کند یا خیر. تکراری بودنش آزار دهنده و دروغ بودنش آخرین کلیک آن کاربر را برای شما در پی خواهد داشت.

    قرار گرفتن در صفحه اول گوگل اولین هدف است، ولی پس از آن، تایتل و توضیحات مناسب هستند که باعث میشوند کاربران حتی اگر شما در رتبه 7-8 در صفحه اول گوگل هستید بر روی لینک شما کلیک کنند و رتبه شما را ارتقا دهند.

    تایتل را با رعایت اصول نگارشی، جذاب و ترغیب کننده بنویسید. به نرم افزارهایی که به شما یادآوری میکنند کلمه کلیدی را در ابتدا وارد کنید توجه نکنید. آن چیزی را بنویسید که اگر خودتان جای کاربر بودید رغبت میکردید که کلیک کنید. البته وجود عبارات کلیدی در تایتل موثر است ولی فقط در حالتی آنرا در ابتدا بیاورید که جذابیت و درک عنوان را سخت نکند.

    توضیحات یا دیسکریپشن نیز از دو جهت اهمیت دارد، ابتدا پیدا شدن در گوگل و سپس متقاعد کردن کاربر که در این لینک چه چیزهای مفیدی نهفته است. اصلا آنرا دست کم نگیرید و روی آن فکر کنید و سنجیده بنویسید.

    انتخاب تابتل و موضوع مناسب برای محتوا

    مجموع رعایت نکات عنوان و توضیحات باعث میشود شما کلیک بیشتری جذب کنید و مطمئن باشید عنوان و توضیحات جذابی که در رتبه چهارم گوگل هست از یک تایتل تکراری و توضیحات نامفهوم که در رتبه دوم هست بیشتر کلیک میخورد. کلیک بیشتر یعنی افزایش نرخ کلیک نسبت به نمایش که به آن CTR میگویند. هر چه CTR یک مقاله نسبت به رقبا بالاتر باشد، زودتر جایگاه آنها را برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل تصاحب میکنید.

    پریما لینک یا url همان آدرسی است که کاربران و گوگل آنرا در قسمت آدرس خود میبینند. لزوما نباید با تایتل شما یکسان باشد. اگر تایتل کوتاه بود که هیچ، ولی اگر بلند بود با معنی ‎ترین، خلاصه‎ ترین و کامل‎ترین جمله ای که شامل مهمترین کلمات کلیدی شما هست را در نظر گرفته و مطمئن شوید کاربران جملات ناقص و بی معنی و … نخواهند دید.

    به یاد داشته باشید که در مرحله اول تمام تلاش شما اینست که به صفحه اول گوگل بیایید، ولی پس از آن قطعا تمایل دارید در رتبه های بالاتر و حتی در اولین نتیجه گوگل قرار داشته باشید. آنجاست که نقش تایتل ها و متا توضیحات و … نمایان میشود و موجبات موفقیت شما را فراهم میکند. پس از ابتدا سنجیده عمل کنید.

    5- رعایت نگارش صحیح محتوا و نقش آن در قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

    هر چه جلوتر میرویم حساسیت گوگل روی این بحث بیشتر میشود. الگوریتم های آن پیشرفته تر و ربات های آن هوشمندتر میشود. مطالب را بهتر از قبل آنالیز کرده و بیشتر از قبل به چشم یک انسان آنرا مرور میکنند و نه یک ربات. پس به زبان آدمیزاد و برای آدمیزاد بنویسید.

    چه اهمیتی دارد که شما با صرف هزینه و تلاش زیاد به صفحه اول گوگل برسید ولی کاربر پس از ورود به سایت شما، با جملاتی نامفهوم، نگارشی غلط و مطلبی نه چندان حرفه ای مواجه شود؟ تلاش کنید محتوای شما واقعا شایسته حضور در رتبه اول گوگل و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل باشد. در این صورت میتوانید مطمئن باشید که مدت زمان های طولانی این جایگاه را در اختیار خواهید داشت.

    از پاراگراف ها، عنوان ها، فهرست ها، تصاویر و لینک ها به جای خود و مناسب محتوا استفاده کنید. جملاتتان را طولانی ننوشته و آنها را به پارگرافهایی حداکثر 200 کلمه ای تقسبم کنید. حتما میان پاراگراف ها از عناوین H2 تا H5 استفاده کنید. سلسله مراتب آنرا رعایت کنید.

    پس از تایتل که H1 هست نمیتوان از H3 و بعد از آن از H2 استفاده کرد… به ترتیب تایتل ، H2 سپس H3 و همینطور تا پایین. افراط نکنید از همه چیز به نحوی استفاده کنید که خوانایی را برای خواننده بهتر کرده، محتوا را به دسته بندیهای مناسب تقسیم کرده و شکل ظاهری را برای او زیباتر ساخته است.

    رعایت نگارش صحیح در محتوا

    اگر از وردپرس استفاده میکنید، حتما از گوتنبرگ بهره ببرید و آنرا به ویرایشگر کلاسیک تغییر ندهید. باور کنید آنها یک مشت آدم بیکار نبوده اند که گوتنبرگ را ابداع کنند و شما مجددا آنرا به کلاسیک برگردانید.

    گوتنبرگ به شما امکانات بیشتری برای مدیریت نگارش محتوا مثل پاراگراف ها و عنوان ها میدهد، ایرادها را به شما یادآوری کرده و برای فهرست ها و نقل قول ها عملکرد بهتری دارد. مطالب مهم را میتوانید های لایت کنید و تصاویر را در جای درست تری از محتوا قرار دهید. وقتی به آن مسلط شوید به مراتب از شیوه کلاسیک راحت تر و دلچسب تر هست.

    بگذریم … چند بار مطلب را مرور کنید که غلط املایی نداشته باشید، از ویرگول ها و دیگر علائم نگارشی درست استفاده کنید، چه عیبی دارد؟ اگر مثل من پیرمرد، قدیمی هستید و آیین نگارش جدید را بلد نیستید جستجو کنید و نکات ویراستاری را فرا بگیرید.

    از کلمات و عبارات کلیدی، مترادف ها و هم موضوعات به شکل صحیح و نه افراطی استفاده کنید و سعی کنید در تمام محتوا آنرا تقسیم کرده و از آنها استفاده کنید. ببینید دیگر رقبای شما که در صفحه اول گوگل و یا حتی در صفحه بعد حضور دارند بر روی چه کلمات و عبارات کلیدی مانور داده اند. برای هر کدام از آنها برنامه ریزی کرده و مطالب خود را بدون آنکه مصنوعی و آزاردهنده به نظر بیاید، بر مبنای آنها پاراگراف بندی کرده و از آنها استفاده کنید.

    میپرسید طول محتوا چقدر باشد؟ قدیمترها میگفتند 250 کلمه! بعد 300 و سپس 350 کلمه، سالهای اخیر 700 و 900 کلمه و جدیدا صحبت از 1500 کلمه در میان میباشد.

    ولی هیچکدام … آنقدر بنویسید که کافی باشد. نه کم باشد و نه بیهوده زیاد. اگر لازم بود 5000 کلمه بنویسید. ولی فقط اگر لازم است و شما برای انتقال درک محتوا به آن نیاز دارید. خواننده خودرا با موارد بیهوده و تکراری خسته نکنید. او ( و البته ربات های گوگل ) متوجه مصنوعی بودن متن شما میشوند و به آن واکنش منفی نشان میدهند.

    محبوب صفحه اول گوگل – محتوای آسمان خراش یا (Skyscraper) چیست؟

    محتوای آسمان خراش که با عناوینی مثل Skyscraper یا mega content و یا در فارسی به آن مگا محتوا و مگا پست هم میگویند، محتوایی است که به یک موضوع از زوایای محتلف نگاه کرده و همه جوانب آنرا در نظر میگیرد. اینگونه محتوا ها معمولا کامل و با کیفیت هستند و مورد توجه مخاطبین قرار میگیرند. آنها زمان بیشتری را در سایت شما صرف میکنند و آز آنجا که جواب بیشتر سئوالات خودرا میگیرند کمتر به گوگل باز میگردند. به همین دلیل راحت تر در صفحه اول گوگل و در نتایج اولیه قرار گرفته و سئومارک میشوند.

    این به سیاست استراتژی محتوای شما بر میگردد که آیا مطلبی را به شکل مگاپست بنویسید و از آن یک آسمانخراش بسازید یا خیر. همانطور که قبلا هم اشاره شد، شما با بررسی رقیبان و مطالب صفحات اول گوگل تلاش میکنید مطلبی کامل تر از دیگران بنویسید ولی شاید بخواهید پا را فراتر گذاشته و حتی به موضوع از زوایای بیشتری نیز نگاه کرده و جزییات بیشتری به آن اضافه کنید. در این حالت موارد زیر را حتما در نظر داشته باشید.

    • فقط در مواقعی به این کار اقدام کنید که واقعا حرفی برای گفتن داشته باشید و محتوای شما این قابلیت را داشته باشد. موضوع و مطلب را بیهوده با جملات تکراری، کم اهمیت و کم محتوا کش ندهید. کاربر باید از خواندن محتوای شما استفاده لازم را ببرد و وقتش هدر نرود.
    • گاهی اوقات کاربران عباراتی را جستجو و شما را در صفحه اول گوگل پیدا کرده اند و فقط نیاز به آن مطلب خاص دارند. وقتی با یک محتوای آسمانخراش مواجه میشوند حوصله خواندن همه متن را نداشته و خارج میشوند، بنابراین حتما در ابتدای مقاله (مثل همینجا ) یک لیست از سرفصل ها تهیه کنید. ( به استفاده صحیح از تیترهای H1 تا H6 دقت کنید تا لیست مناسب و مفیدی داشته باشید). میتوانید به بالای همین مطلب برگشته و فهرست مطالب را با دقت بیشتری ملاحظه کنید.
    • مگا محتوا ها باید همواره کامل و جوابگوی همه سئوالات کاربران باشد تا هم سریعتر به نتایج اول گوگل بیاید و هم جایگاه خودرا حفظ کند. به همین دلیل هرازگاهی آنها را ویرایش و مطالب جدید را به آن اضافه کنید. همیشه آنها را از محتواهای سبز و بدون تاریخ مصرف سایتتان در نظر بگیرید.
    • سعی کنید از مطالبی که در گوگل بیشتر سرچ میشود برای نوشتن محتواهای آسمانخراش استفاده کنید که زحمات شما بیشتر مفید باشد. در نظر بگیرید این محتواها کاربران بیشماری را به سایت شما میاورند و آنها از این طریق میتوانند بقیه مطالب سایت شما را هم بخوانند. پس در آنها لینکهای داخلی و خارجی مناسبی را در نظر بگیرید.

    همین مطلبی که در حال خواندن آن هستید یک مگاپست و محتوای آسمانخراش (Skyscraper) بوده و من تلاش کردم همه موارد بالا را در آن رعایت کنم.

    6 – استفاده از فیلم و پادکست

    فیلم و صوت به محتوای شما جان میبخشد. آنرا قابل درک تر و ملموس تر میکند. رباتهای جستجوگر را عاشق محتوای شما میکند و زمان حضور (با علاقه) کاربر را در سایت شما بیشتر میکند. شما را از بسیاری از رقیبان متمایز میکند و پیش میاندازد. ایندکس های بیشتری را برای سایتتان به ارمغان میاورد که حاصل آن نمایش و کلیک بیشتر در موتورهای جستجو میباشد. کاربران را بیشتر به نوشتن کامنت و پرسش و پاسخ ترغیب میکند و … در یک کلام کبریت را زیر بشکه باروت میگیرد تا مثل بمب صدا کنید و شما را برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل یاری میکند.

    نقش ویدئو و پادکست در رتبه اول گوگل

    آنها را علاوه در مطالبتان در شبکه های اجتماعی مخصوص خود انتشار دهید و به مطلب مورد نظر لینک دهید تا تاثیرش چند برابر شود.

    در نظر داشته باشید که گوگل ویدئوها و پادکست ها را جداگانه ایندکس میکند. چه بسا مطلب شما در ضفحات بعدی گوگل باشد ولی ویدئوی شما زودتر به صفحه اول گوگل برسد. حتی ویدئوهایی که در دیگر سایت های اشتراک گذاری فیلم قرارداده اید خیلی زودتر در صفحه اول گوگل و دیگر موتورهای جستجو قرار میگیرد و کاربران را به سایت شما هدایت کرده و برند شما را در ذهن آنها جا میاندازد.

    اگر علاقه مند به دانستن نکات حرفه ای در این زمینه بودید میتوانید موارد زیر را هم مرور بفرمایید

    7- راز جستجوی صوتی

    اصلا بعید نیست که این موضوع را جدی تلقی نکنید… فقط به دلیل اینکه خودتان از آن استفاده نمیکنید.

    ولی بد نیست بدانید با هوشمندتر شدن ابزارها و تطبیق بهتر و بیشتر آواها در زبانهای مختلف روز به روز به طرفداران این اتفاق افزوده میشود و آنهایی برنده هستند که آنرا جدی بگیرند. دیگر وقت آن رسیده که بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی را نیز در اولویت های خود قرار دهید تا بتوانید از برخی از رقبای خود که هنوز در خواب هستند پیشی بگیرید. قرارگرفتن در صفحه اول گوگل وقتی اتفاق میوفتد که مواردی را رعایت کنید که دیگران نکرده اند.

    اینجاست که اهمیت عبارات کلیدی که در بالا ذکر شد که سئوالی هم باشند مشخص میشود. بسیاری از جستجوکنندگان هنگام جستجو سئوال میپرسند و چنانچه شما سئوال های آنها را در رابطه با محتوای خود پیش بینی کرده و از آنها در عبارات کلیدی و داخل متن به کار ببرید بازی را برده اید. نه فورا … ولی قطعا.

    بیشترین جستجوهای صوتی با چگونه آغاز میشود و یا با چیست؟ پایان میگیرد. در متن خود این موارد را رعایت کنید، همینطور عنوان ها و تیترها را مناسب جستجوهای صوتی در نظر بگیرید. اگر پاراگرافهای طولانی دارید تلاش کنید آنها را به بخش های کوچکتر و با سرفصل های بیشتر تقسیم کنید.

    در جستجوی صوتی حالت محاوره را هم در نظر بگیرید. مثلا شاید در نوشتاری بیشتر این عبارت نوشته شود:

    چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟

    ولی در گفتار و جستجوی صوتی در گوگل، حالت های زیر نیز متصور است:

    قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

    صفحه اول گوگل

    چگونه صفحه اول گوگل باشیم؟

    چطور به صفحه اول گوگل بیاییم؟

    چه جوری صفحه اول گوگل باشیم؟

    بالا آمدن سایت در صفحه اول گوگل چطوریه؟

    رتبه اول در سرچ گوگل

    افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو چطوریه؟

    قرار گرفتن در صفحه اول گوگل چه فایده ای داره؟

    اومدن به صفحه اول گوگل چقدر هزینه داره؟

    نحوه قرار گرفتن در صفحه اول گوگل چطوریه؟

    قرارگرفتن در صفحه اول گوگل چقدر زمان میبره؟

    آلکسا نیز در ورژن جدید خود اطلاعاتی از جستجوهای صوتی در سایت شما میدهد که البته در اول راه هست و شاید خیلی دقیق نباشد. ولی قطعا در آینده نه چندان دور گزارش های دقیقتری را در کنسول گوگل شاهد خواهیم بود. ببینید کدام عبارات در آلکسا به صورت صوتی جستجو شده است، همان ها را در متن خود بکار ببرید تا سریعتر به صفحه اول گوگل بیایید.

    8- لینک های داخلی و خارجی

    در محتوای خود به مقالات تکمیلی سایت خود لینک دهید. مطالبی که کاربران را برای درک بهتر موضوع کمک میکند. افراط لازم نیست واقعا لینک هایی را در نظر بگیرید که مفید هستند و خوانندگان را سردرگم نمیکنند. ولی لینک دادن هم قوانینی داره که برخی ازآنها جدید هستند و به تازگی گوگل بر روی آنها توجه بیشتری دارد. برخی از مواردی که باید هنگام لینک دادن توجه کنید موارد زیر هست:

    • برخلاف تصور بعضی ها، نباید عبارات اصلی و کلمات کلیدی خود را در همان محتوا لینک دهید. در این صورت به ربات ها میگویید که صفحه لینک گیرنده درباره این مطلب، صفحه اصلی و مرجع هست. گوگل به صفحات مرجع canonical میگوید ( البته بحث مفصلی دارد که در مقالات دیگر به آن مپپردازیم) و به این صفحات اعتبار بیشتری میدهد.
    • کلمات قبل و بعد از لینک شما هم مهم هست و محاسبه مبگردد. از عبارات مناسب و ارزشمند و کلیدی استفاده کنید.
    • لینکهای خارجی به سایت های معتبر هم مفید هست. تعداد معقول و با انکر تکست مناسب را گوگل اهمیت میدهد
    • وقتی مقاله تکمیل شد، از مقالات دیگر نیز به آن لینک دهید. این لینکها بسیار حائز اهمیت بوده و تا آنجا که ممکن هست از کلماتی در مقاله دیگر برای لینک دادن استفاده کنید که در این مقاله عبارت کلیدی محسوب میشود.

    علاوه بر این موارد که برای هر محتوا به شکل مجزا انجام میدهید، وجود مقالات در دسته بندی های مناسب و تگ و برچسب های سنجیده و فکر شده برای آن، میتواند موثر بوده و به عنوان یک لینک داخلی به شما کمک کند. این اتفاق برای لینکهای مرتبط که در هر نوشته نمایش میدهید نیز صادق است. دسته بندی های مناسب یکی از با اهمیت ترین آیتم های مورد بررسی گوگل، برای بالاآوردن رتبه در گوگل است.

    صفحات زامبی نسازید

    با انتخاب برچسب ها و دسته بندی های زائد و مواردی که به روز نمیشوند، صفحات زامبی سایت خودرا بالا نبرید. سایتهایی که صفحات بیهوده و حتی مقالات قدیمی و بلااستفاده دارند، برای رسیدن به صفحه اول گوگل مشکلات بیشتری دارند. یا برچسب نزنید یا از تگهایی استفاده کنید که مقالات مختلف را به یکدیگر پیوند دهند و در آن نیز افراط نکنید.

    به نظر میاید محتوای شما آماده انتشار است، آنرا مرور کرده ، برچسبهای لازم را تعیین کرده، دسته بندی را مشخص و آنرا منتشر کنید. شما یک مقاله حرفه ای دارید که قرار هست در صفحه اول گوگل بوده و بازدید کنندگان زیادی را به سوی خویش جذب کند. هیچ عیبی ندارد اگر هر چند وقت یکبار به آن سری بزنید آنرا بخوانید و ویرایش کنید و محتوای سایتتان را زنده نگه دارید. چرا که محتوا همچنان پادشاه است.

    سکانس دوم: پس از نوشتن محتوا

    قانون کلی: محتوایی که در سایت قرار میگیرد باید بازدید از آن آغاز شود.

    هر چه این اتفاق سریعتر و بیشتر باشد عکس العمل گوگل نیز به آن بهتر و دلچسب تر هست. اگر به شکل مرتب محتواهای خودرا منتشر کنید و البته سایتتان نیز اصول سئو، سایت مپ و روبوتس و … را رعایت کرده باشد، به شکل اتوماتیک گوگل محتوای شما را به سرعت ایندکس میکند. با اینحال بهتر است خودتان نیز دست بکار شوید و برایش بازدیدکننده مفید جذب کنید.

    تعداد بازدید، آی پی های متعدد از کشورها و شهرهای مختلف، تعامل کاربران با محتوا ( مانند نوشتن دیدگاه، پرسش و پاسخ ، به اشتراک گذاشتن و … ) هر کدام به اندازه خود میتوانند در بالا آمدن رتبه در گوگل موثر باشند. پس با در نظر گرفتن قانون کلی و توضیحات بالا کار را شروع میکنیم:

    • در کنسول گوگل، لینک محتوا را در بخش URL Inspection وارد کرده و آنرا به گوگل معرفی کنید تا بلافاصله ایندکس شود.
    • اگر در سایت خبرنامه منتشر میکنید، انتشار این محتوای جدید را به اطلاع کاربران خود برسانید. آنها به لحاظ جغرافیایی نیز پراکندگی دارند و به شما کمک میکنند
    • مطلب را در شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید. هر چه کیفیت شبکه های اجتماعی بالاتر باشد، ورودی کاربران، تعامل با سایت و بازنشر آن بیشتر است. ضمن آنکه شما بکلینک های مناسبی نیز از این گونه سایت ها دریافت میکنید. شبکه های فیسبوک و توییتر در درجه اول اهمیت از نظر گوگل هستند و چنانچه محتوای شما عکس محور است ( مثلا پوشاک، دکوراسیون، محصولات و …) از پینترست غافل نشوید. پینترست در سرچ های گوگل نیز به بازدید شما کمک میکند.
    • انتشار در پیام رسانها را در نظر داشته باشید. پیام رسانهایی همچون کانال تلگرام، وایبر، واتساپ و … موارد اینچنینی، برای شما ورودی های سریعتر و همچنین از موبایل جذب میکنند و تنوع بازدید شما را بالاتر میبرند. این تنوع در ورودی ها، تاثیرات سریعی در بالا آوردن رتبه محتوای شما در گوگل و رساندن آن به صفحه اول گوگل دارد.

    موارد بالا مزایای متعددی نیز دارند. کاربران جدید برایتان میاورند، گستردگی جغرافیایی دارند و همینطور کاربران قدیمی را نیز مجددا وارد سایت میکنند که همه موارد به رتبه شما در گوگل کمک میکند.

    همواره به شبکه های اجتماعی خود، نگاه حرفه ای داشته باشید و از آنها در راستای ارتقای کیفیت بازدیدتان کمک بگیرید. من در سایت مطالب فراوانی در این زمینه برایتان فراهم کرده ام که چندتا ار آنها را میتوانید در زیر مطالعه بفرمایید:

    پرده آخر: از هزینه کردن نهراسید ( اختیاری)

    اینکه نوشته ‎ام اختیاری، به این دلیل است که این شرطی برای حضور در صفحه اول و نتایج اول گوگل نیست . دلیل آن هم اینست که بسیاری از لینک هایی که در 5 نتیجه اول گوگل معرفی میشوند هزینه ای برای تبلیغات نکرده اند و عوامل دیگری موجب آن بوده است. ولی اگر به سایت خود نگاه حرفه‎ ای و برندینگ دارید و سایت، کسب و کار شما محسوب میشود، پس باید بپذیریم که هر کسب و کاری نیاز به تبلیغات و هزینه کردن دارد و اگر قرار گرفتن در صفحه اول گوگل برای شما سودآور هست، منطقیست که برای آن هزینه هم در نظر بگیرید.

    این مقاله به محتوا پرداخته است پس هر هزینه ای که برای تبلیغات سایتتان میکنید در مجموع برای همه محتواهای شما مفید خواهد بود ولی من در اینجا بر روی هزینه برای یک محتوای خاص تمرکز میکنم.

    تبلیغات کلیکی (همسان)

    حتما دیده اید بسیاری از سایتهای بزرگ و کوچک، در انتهای مطالبشان کادری دارند با عنوان از سراسر وب یا تبلیغات و … که در آن لینکهایی به دیگر سایت ها داده میشود. حتما میدانید که این یک نوع تبلیغات کلیکی به نام تبلیغات همسان هست. اگر تا به حال آنرا تجربه نکرده اید قطعا از نتایج آن شگفت زده میشوید. در کمال تعجب مشاهده خواهید کرد که نه تنها همان مطلب شما بارها و بارها ( بسته به هزینه‎ تان) دیده شده است. بلکه وقتی کنسول گوگل را بررسی میکنید میبینید بازدیدکننده و ورودی از گوگل به سایت شما نیز رشد چشمگیری داشته است. گاهی حتی تا 70 درصد.

    اگر از سایتهایی که اینگونه تبلیغات را انجام میدهند برای نشر مطالبتان کمک بگیرید و مثلا همواره 4-5 محتوای خودرا در سایت های دیگر به اشتراک بگذارید به سرعت ورودی گوگل شما رشد کرده و مطالبتان بیشتر و بهتر جایگاه کسب میکنند.

    تبلیغات در گوگل- قرار گرفتن در صفحه اول گوگل بلافاصله پس از انتشار

    چه سایتی برای رشد نتیجه در گوگل، بهتر از خودِ گوگل؟

    امکاناتی که گوگل در اختیارتان میگذارد به شما این امکان را میدهد که نوشته و مطالب سایتتان را دقیقا به مخاطب خود برسانید و کلمات کلیدی که برای آن تعریف میکنید در سایت شما جایگاه بهتری پیدا میکنند. البته این نوع تبلیغات به دلیل آنکه به صورت پرداخت به دلار میباشد، کمی گران به نظر میرسد و چنانچه سایتتان منبع درامد و بیزینس شما محسوب میشود توجیه پذیرتر است. ولی به هر حال تبلیغات فوق العاده ارزشمندیست. ضمن اینکه از همان شروع تبلیغات، لینک شما در صفحه اول گوگل قرار گرفته و به مخاطب نمایش داده میشود و این خودش کمک میکند تا علاوه بر ورود و بازدید، کسب و کار شما نیز رونق بگیرد.

    همینطور به دلیل آنکه در اولین صفحه گوگل دیده میشوید طبیعتا بازدیدکننده فراوانی دارید که این باعث تعامل کاربران با محتوا نظیر کامنت نوشتن، اشتراک در شبکه های اجتماعی و غیره میشود که در قرار گرفتن در صفحه اول گوگل موثر است.

    تبلیغات در شبکه های اجتماعی

    وقتی محتوایی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک میگذارید، این امکان را دارید که برای همان پست، تبلیغات ( یا اصطلاحا ریچ ) بخرید. به این صورت که مثلا در فیسبوک 1 دلار هزینه میکنید و آن مطلب به 1000 نفر دیگر از کسانی که عضو پیج شما نیستند و یا تنظیمات دیگری که در اختیارتان میگذارد نمایش میدهد.

    این نوع تبلیغات مزایای متعددی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

    • بازدید بلافاصله و حداکثری از محتوای شما
    • ورودی بازدیدکنندگان با آی پی های کسترده از سراسر جهان
    • ورود اعضای جدید و اعضای قدیمی همزمان، که گوگل آنها را مشتریان وفادار محسوب میکند.
    • ورودی و بک لینک از شبکه های اجتماعی که یکی از فاکتورهای گوگل است
    • یافتن اعضای جدید برای شبکه اجتماعیتان، که مطالب بعدی شما را هم بدون هزینه بازدید میکنند
    • ترویج نام برند شما و زنده و پویا بودن آن.
    • به اشتراک گذاشتن محتوای سایت شما توسط دیکر اعضا ( و یا حتی لایک و کامنت) که نه تنها به بازدید محتوای شما کمک میکند بلکه تعامل را در سایت شما بالابرده و یکی دیگر از فاکتورهای گوگل را برایتان تامین میکند.
    • رشد ویروسی شبکه اجتماعی شما؛ به این معنی که شما هر بار یک محتوا را ریچ میکنید ولی در هر نوبت فالوئرهای شما از دفعه قبل بیشتر است و نتیجه بهتری میگیرید و شبکه اجتماعی شما همچون یک گلوله برفی در سراشیبی، روز به روز بزرگتر میشود. تا زمانی که دیگر حتی نیازی به تبلیغات در آن شبکه احساس نمیکنید ( هر چند که من توصیه میکنم اگر بر روی برندینگ خود تمرکز کرده اید، هیچگاه تبلیغات را متوقف نکنید. برای یک برند روزانه یکی دو دلار هزینه کردن آنچنان سخت نیست)

    تبلیغات مثل یک کاتالیزور عمل کرده و محتوا و متعاقب آن سایت شما را بالا میکشد. سودهای میان مدت را به کوتاه مدت تبدیل کرده و استمرار و برقراری کسب و کار شما را آسانتر میکند. تبلیغات صحیح همواره آنقدر بازده دارد که از نتایج آن راضی باشد و به ادامه آن امیدوار. من مطالب متعددی برای تبلیغات آنلاین و کسب بیشترین بهره از آن را در سایت دارم که چنانچه به آن احساس نیاز میکنید میتوانید برخی از آنها را در لینک های زیر مرور بفرمایید.

    عوامل کلی موثر برای حضور در صفحه اول گوگل

    غیر از مواردی که در این مقاله به آن پرداخته شد و تمرکز آن بر روی نوشتن محتوا بود، عوامل دیگری نیز موثر هستند که میتوانند سرعت این کار را بیشتر کنند و در واقع بر روی گل سایت شما و محتواهای آن تاثیر بگذارند و آنها را با سرعت بیشتری در صفحه اول گوگل نمایش دهند.

    برخی از آنها باید به مرور زمان انجام بپدیرند ولی برخی دیگر را میتوانید به سرعت فراهم کنید و آنها را در اولویت قرار دهید. توجه داشته باشید هنگامی که به صفحه اول گوگل میرسید رقابت سختی بین شما و 9 سایت دیگر شکل میگیرد که این موارد میتواند در قرار گرفتن در رتبه اول بسیار حائز اهمیت باشد ولی به این معنی نیست که اگر فراهم نبود، امکان رسیدن به آن جایگاه هم فراهم نیست. برخی از این موارد را مرور میکنیم:

    • برند بودن . هر چه سایت شما شناخته تر باشد و کاربران با تایپ و یا جستجوی نام و دامین شما وارد سایت شوند، از نظر گوگل اهمیت بیشتری دارید
    • سرعت سایت. نهایت تلاش خودرا بکنید که از بهترین هاست ها و سرورها و نزدیک به بیشترین مخاطب خود استفاده نمایید و یا از هاست های ابری بهره ببرید.
    • صفحات زامبی را از بین ببرید. اگر با آنها آشنا نیستید به مقاله صفحات زامبی چه هستند و چگونه سئوی شما را نابود میکنند مراجعه کنید.
    • نام دامنه، اگر سایت مطرح و با سایقه ای دارید تغییر دامنه نه آنکه امکان پذیر نباشد ولی تبعات و هزینه هایی نیز دارد. ولی اگر در حال ثبت سایت جدیدی هست به نام دامنه خیلی اهمیت دهید.
    • مدت زمان ثبت دامنه. که باید تحمل کنید تا به مرور بیشتر شود. گوگل به دامنه هایی که مدت زمان بیشتری ثبت شده و البته فعال بوده اند، اهمیت بیشتری میدهد.
    • تاریخ انقضای دامنه. اگر هدفمند و دراز مدت برنامه ریزی کرده اید، حتما دامین خودرا بیشتر از یکسال تمدید کنید( و حتی بیشتر از 3 یا 5 سال). گوگل به دامنه هایی که تاریخ انقضای آنها کمتر از یکسال میباشد کمتر اهمیت میدهد.
    • شبکه های اجتماعی فعال و پر مخاطب
    • به روز رسانی منظم محتوا
    • تنظیمات درست سایت مپ و روبوتس
    • ایمیل مارکتینگ

    به شکل منظم گوگل سرچ کنسول را بررسی و آنالیز کنید.

    هر محتوایی که مینویسید، شامل تعدادی عبارت کلیدی و کلیدواژه است که روزانه از طریق کاربران در گوگل جستجو میشود. یرخی از این کلید واژه ها، همانهاییست که شما در ابتدای مقاله و با کمک ابزارها و رقیبانی که در صفحه اول گوگل داشتید به آنها رسیده اید ولی خیلی عبارات دیگر نیز ممکن است از اهمیت بالایی برخوردار باشند که شما به ذهنتان نرسیده است.

    گوگل سرچ کنسول به شما سه گزینه خیلی حساس را نمایش میدهد: تعداد نمایش، تعداد کلیک و جایگاه آن عبارت در نتیجه جستجوها.

    با مرتب کردن عباراتی که مورد جستجو قرار گرفته اند بر اساس تعداد نمایش، میتوانید متوجه بشوید که چه عباراتی مرتبط با این محتوای شما جستجوی زیادی داشته و سایت شما نیز حاوی آن هست، ولی به دلیل آنکه جایگاه خوبی نداشته اید به کلیک منجر نشده است. شاید عباراتی نزدیک کلمات کلیدی شما وجود داشته باشد که جستجوی فراوانی داشته باشد و شما با آن در صفحه اول گوگل نباشید و تلاش و هزینه خودرا بر روی عبارات دیگری متمرکز کرده باشید که از جستجوی کمتری برخوردارند.

    بر روی عباراتی که با آنها در صفحه اول یا حتی صفحه دوم گوگل نمایش داده میشوید تمرکز بیشتری کنید.

    همینطور تمرکز بر روی عبارات مرتبطی با محتوای سایت شما که ایمپرشن (نمایش) خیلی بالایی دارند ولی در صفحات اول گوگل حضور ندارید هم میتواند کلیک بیشتری از گوگل را برایتان به ارمغان بیاورد. سعی کنید در آنها عباراتی که مرتبط با محتوای پر اهمیت تر شما هستند را مشخص و به مطالبی که تلاش میکنید در صفحه اول گوگل قرار بگیرند لینک دهید.

    بلافاصله پس از انتشار محتوا نیز آنرا در گوگل سرچ کنسول اضافه کرده و مطمئن شوید به لحاظ فنی و ایندکس شدن، و همینطور نمایش در موبایل کاملا بهینه بوده و گوگل از آن ایرادی نمیگیرد.

    همینطور میتوانید پوزیشن ( جایگاه) کلمات کلیدی خود را پیگیری و بررسی کنید و رشد آنرا زیر نظر بگیرید و مرتب آنرا بهبود دهید. یا اگر افتی داشت آنرا بررسی و برطرف نمایید. به عنوان مثال نمودار زیر رشد عبارت قرارگرفتن در صفحه اول گوگل را برای این مقاله نمایش میدهد که ملاحظه میکنید در طول حدود 2 ماه از رتبه 97 گوگل ( صفحه دهم) به رتبه حدود 11 رسیده است که به دلیل آنکه این میانگین رتبه هست، طبیعتا در بسیاری از مواقع با جستجوی عبارت قرارگرفتن در صفحه اول گوگل یا حتی صفحه اول گوگل، این محتوا را در صفحه اول گوگل خواهید دید.

    قرارگرفتن در صفحه اول گوگل
    قرارگرفتن در صفحه اول گوگل

    رفتارهای ارگانیک کاربران

    هرچه پیش میرویم الگوریتمهای گوگل پیشرفته تر و استفاده از هوش مصنوعی در آن بیشتر میشود، گوگل برای رتبه بندی سایتها و نمایش آنها در صفحه اول و نتایج اول گوگل بر روی رفتار کاربران نیز تمرکز دارد. اینکه فقط در صفحه اول گوگل قرار بگیرید دلیل ماندگاری شما در آن صفحه نیست چرا که مطلب شما باید آنقدر کامل و جذاب باشد که کاربر مجددا به گوگل باز نگردد و زمان منطقی را در مطلب شما صرف کند، اسکرول کرده و حتی در بحث ها و دیدگاه ها شرکت کند.

    اشتراک گذااری در شبکه های اجتماعی، رای دادن و هرگونه تعاملی که او با سایت شما برقرار میکند از چشم گوگل دور نمیماند و در آوردن سایت و محتوای شما به صفحه اول گوگل نقش زیادی دارد. بنابراین همواره بر این جمله تاکید میشود که برای مخاطب بنویسید و نظرات اورا تامین کنید، برای گوگل ننویسید.

    کلام آخر

    هربار که شما یک محتوای کامل و حرفه ای و با رعایت نکات بالا، به سایت خود اضافه میکنید، یک قدم به بالابردن جایگاه سایت خود و ارتقای اتوریتی آن کمک میکنید. در نتیجه بخشی از موفقیت برای محتوای بعدی خود را می پیمایید. علاوه بر افزایش ایندکس و بازدید از گوگل، پوزیشن کلمات مهم خود را در کنسول گوگل افزایش میدهد و شبکه های اجتماعی خود را قوی تر میکنید.

    استمرار این اتفاق و انتشار محتوا ها در زمان های منظم، همینطور هزینه های تبلیغاتی شما راه را برای مقالات بعدی هموارتر میکنند. به مرور مقالات قدیمی شما نیز جان تازه ای میگیرند و هر روز اوضاع سایتتان بهتر و بهتر میشود. یقین بدانید زحمتی که برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل میکشید ارزش آنرا دارد. به شرط آنکه مستمر، سنجیده و با تمرکز فعالیت کنید و بدانید قرارگرفتن در صفحه اول گوگل میتواند کسب و کار شما را متحول کند.

    اول گوگل بودن ساده نیست، ولی ارزش تلاش کردن را دارد.

    روند رشد این مطلب را در نتایج گوگل و رسیدن به صفحه اول در زیر مرور بفرمایید:

    بروزرسانی ها و بررسی های این مطلب برای پیگیری تا رسیدن به صفحه اول گوگل.

    • این مطلب در تاریخ 30 خردادماه 1398 منتشر شد
    • 3 تیر 98 – من برای اینکه میخواستم تاثیرات ارگانیک گوگل را بررسی کنم، برای این مطلب هزینه تبلیغاتی زیادی انجام ندادم شاید در حد 50 تا 60 بازدید کننده.
    • 6 تیر 98 – از برخی دیگر از مطالب سایتم به این مطلب لینکهای کاملا مفید و سنجیده دادم.
    • 12 تیر 98 – با برخی از عبارات در صفحات 10 تا 15 گوگل نمایش داده شد.
    • 19 تیر 98 – با عبارت چرا باید صفحه اول گوگل باشیم؟ در صفحات 5-7 گوگل نمایش داده شد.
    • 23 تیر 98 – با اکثر عبارات مد نظرم که معمولا سه کلمه ای یا بیشتر بودند در 5 صفحه اول گوگل دیده میشد. از آنجا که قرار گرفتن در صفحه اول گوگل بیشترین تعداد جستجوها را داشت و رقابت بر روی آن سخت تر بود بیشتر روی آن تمرکز کردم و در متن و توضیحات اصلاحاتی انجام دادم.
    • اول مرداد 98: با مهمترین عباراتی که در نظرم بود در سه صفحه اول گوگل نمایش داده میشد و با عبارت چگونه در صفحه اول گوگل باشیم؟ گاهی مواقع در صفحه اول بود.
    • ششم مرداد 98 – مطلب را در لینکداین منتشر کردم. همانطور که گفتم من عجله ای برای بالا آمدن این مطلب نداشتم و بیشتر میخواستم کیفیت محتوا را در نظر بگیرم. میشد با انتشار بیشتر در شبکه های اجتماعی و حتی تبلیغات در آنها، به آمدن به صفحه اول گوگل سرعت بیشتری بخشید.
    • دهم مرداد 98 – با توجه به نتایج نسبتا خوبی که حاصل شد، تشخیص دادم کلمات کلیدی پر بازدید تری را هدف قرار دهم. عبارت صفحه اول گوگل بسیار بیشتر از دیگر عبارات سرچ میشد، کوتاه تر بود و در هر سه عبارت بالا مشترک بود. این مطلب در این تاریح با این عبارت در صفحه پنجم گوگل دیده میشد که تصمیم گرفتم بر روی آن متمرکز شوم. در نظر داشته باشید که برای این مطلب قرار گرفتن در صفحه اول گوگل کار بسیار سخت تری از بسیاری مطالب دیگر است، زیرا همه مطالب مشابه توسط سئوکاران حرفه ای نوشته شده و همه راهکارهایی در مشاوره سئو و قرار گرفتن در صفحه اول داشته اند. چه بسا برای مطالب دیگر و در زمینه های دیگر خیلی زودتر از اینها به اهداف خود میرسیدیم.
    • چهاردهم مرداد 98 – مظلبی کامل و با رعایت نکات حرفه ای سئو که در این مقاله در باره آن بحث کردیم در مورد سرچ مارکتینگ نوشتم و بین این دو مقاله ارتباط صحیح و منطقی برقرار کردم. در این صورت از دو مطلب مهم و کامل سایت و کلمات کلیدی مهم به یکدیگر لینک دادم.
    • بیست و هفتم مرداد 98 – با اکثر عبارات کلیدی که در نظر داشتم، این مقاله در صفحه اول گوگل و یا دوم نمایش داده میشد. این دو نکته حائز اهمیت بود که اولا رقیبان این مطلب همگی در همین زمینه بودند و همگی نوشته بهترین مشاوران سئو هستند که شاید در مقالات سایت شما اینچنین نباشد و نکته دوم اینکه خیلی اصرار داشتم یه شکل ارگانیک این محتوا را به صفحه اول گوگل بیاورم که موفقیت آمیز بود و هنوز تبلیغات، ویدئو مارکتینگ و پادکست برای این مطلب انجام نداده ام که تصمیم گرفتم برای ارتقای رتبه در صفحه اول گوگل و حتی رسیدن به رتبه اول گوگل، در این زمینه نیز فعالیت کنم.
    • اول شهریور 98 – تبلیغات در گوگل و تبلیغات همسان در سایت های کلیکی را آغاز کردم.

    هرگونه سئوال، ابهام ، انتقاد یا پیشنهادی در مورد این مطلب برایتان وجود داشت، من همینجا هستم … در خدمتتان .

    فرشید رمضانی | کارشناس اینتراکتیو مارکتینگ | مشاور سئو و تبلیغات سایت روماکو

    من برای نوشتن این مطلب 19 ساعت زمان در طی 4 روز صرف کردم.( بدون در نظر گرفتن ساعاتی که برای بررسی، ویرایش و گزارش دهی بعد از آن صرف کردم). سه مقاله کامل به زبان انگلیسی را که در سال 2019 منتشر شده بود مرور کرده و تغییرات جدید گوگل را بررسی کردم. بیش از 17 رقیب را آنالیز کردم تا مقاله ای بسیار کامل تر از آنها برایتان تهیه کنم و به ابعاد مختلف حضور در صفحه اول گوگل بپردازم.

    توقع دارم این مطلب را با جستجوی عبارات مرتبط مانند، چرا باید صفحه اول گوگل باشیم؟ قرار گرفتن در صفحه اول گوگل و یا چگونه در صفحه اول گوگل باشیم؟ و عباراتی از این دست، به زودی در صفحه اول گوگل ببینم. شما هم میتوانید در چند روز آینده این اتفاق را بررسی کنید و نتیجه آنرا در گوگل ببینید. اگر به نظرتون مطلب مفیدی آمده ضمن اشتراک در شبکه های اجتماعی لطفا به آن رای دهید.

    One menu for every task

    Customize the position and styles of tabs, icons, start tab, and control the sizes, colors and typography.
    sam-burriss-jTSf1xnsoCs-unsplash-scaled-1.jpg
    Michaela Pacheco
    8 000 000 00 01

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۳ رای
    این مطلب در مجموع 11,508 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • فرزانه
      آگوست 31, 2019 در 12:33 ق.ظ

      عالی بود مطالب..ممنون

    • غلامی
      سپتامبر 11, 2019 در 1:14 ق.ظ

      سلام جناب رمضانی
      با حوصله و دقت زیاد این مطلب رو مطالعه کردم و لذت بردم . ممنون از اشتراک گذاری تجربتون
      یک سوال که مننون میشم راهنمایی بفرمایید .
      وقتی یک مطلب رو در وردپرس بروزرسانی میکنیم آیا نیاز هست که کار خاصی انجام دهیم ؟ فقط کافیست دکمه به روز رسانی را بزنیم و منتظر باشیم گوگل متوجه شود ؟

      با تشکر . وقت بخیر

      • فرشید رمضانی
        سپتامبر 11, 2019 در 7:11 ق.ظ

        سلام جناب غلامی
        خیلی ممنون که برای خواندن مطلبم وقت گذاشتید.
        بله در واقع نیازی نیست هیچ کار خاصی انجام داد و گوگل آنرا ایندکس خواهد کرد. ولی سرعت ایندکس کردن آن میتواند متفاوت باشد. برخی از مواردی که در سرعت بخشیدن به آن کمک میکنند میشه به اینها اشاره کرد:
        تنظیمات درست سایت مپ
        انتشار منظم مطالب در سایت
        به اشتراک گذاشتن آن در شبکه های اجتماعی
        همینطور میتوانید در وردپرس به بخش تنظیمات و سپس نوشتن بروید، آنجا میتوانید تعیین کنید که هر مطلب پس از انتشار به سرویس های بروز رسانی اطلاع داده شود.
        ( این موارد به طور کلی در سئوی سایت و برای کلیه مطالب مفید است)
        و یا اینکه میتوانید در سرچ کنسول گوگل گزینه URL Inspection را انتخاب بفرمایید و آن لینک را معرفی کنید.
        ولی همانطور که عرض کردم، در کل اگر کاری هم انجام ندهید، نهایتا بعد از چند روز گوگل آنرا ایندکس میکند.
        ببخشید خیلی طولانی شد
        در خدمتتون هستم.

        • غلامی
          سپتامبر 11, 2019 در 11:38 ق.ظ

          ممنون از وقت و حوصله ای که خرج کردید
          یک دنیا ممنون از محببتون

    • abas
      اکتبر 21, 2019 در 6:53 ب.ظ

      سلام . ببخشید شما آموزش سئو سایتم انجام میدید.من هیچ شماره تماسی در سایت ندیدم که تماس بگیرم.لطفا راهنمایی کنید.ممنونم.

      • فرشید رمضانی
        نوامبر 19, 2019 در 2:54 ب.ظ

        سلام ذوست عزیز
        در صدد ارائه کاملی از آموزش های سئو و آنالیز سایت به شکل ویدئویی هستم که حتما اطلاع رسانی خواهم کرذ.
        خیلی ممنون.

    • محمد رضا
      فوریه 6, 2020 در 9:39 ب.ظ

      بسیار عالی و مفید چون دقیقاً به اندازه ۱۶ ساعت سئوی مقدماتی بود که گذرونده بودم. من همیشه نگاه میکنم که مطالبی در خصوص سئو بخونم هرچند تکرای ولی دوست دارم.
      خیلی برام مفید بود.

    یک نظر اضافه کنید