صفحات زامبی چه هستند و چگونه سئوی سایت شما را نابود میکنند؟

  • مدت زمان تخمینی مطالعه صفخات زامبی: 7 دقیقه

    گاهی با خودتان فکر میکنید چرا با اینکه اینهمه محتوا و مطلب به سایت اضافه میکنم و آنها را سئو میکنم و تمام مواردی که برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل لازم است را انجام میدهم، ولی همچنان در رتبه های بالای گوگل نیستم؟ اینجاست که باید به صفحات زامبی نیز فکر کنید و یک صفحه زامبی را از بین ببرید. زامبی پیج ها گاهی همه زحماتی که برای مطالب مفید میکشید را از بین میبرند.

    شاید تا به حال با عنوان صفحات زامبی ( Zombie Pages ) برخورد داشته اید. اگر کاملا با آنها آشنا نیستید من تلاش کرده ام در این مطلب شما را بیشتر با آنها آشنا کنم تا قبل از اینکه همه زحماتتان را از بین ببرند، فکری برای زامبی پیج ها بکنید.

    صفحات زامبی

    صفحات زامبی چیست؟

    زامبی پیج ها صفحاتی هستند که نه مرده اند و کاملا بی استفاده، و نه زنده اند و به درد بخور. درواقع صفحات و محتواهای بی جان و رمقی هستند در میان محتواهای زنده و فعال شما که موجب میشوند انرژی و قدرت محتواهای فعال نیز از بین برود و عملا نگذارند مطالب مفید شما نیز در صفحه اول گوگل و یا حتی چند صفحه اول دیده شوند.

    زامبی پیج ها همه جا هستند، میان لینکهای داخلی، صفحات بی استفاده، محتواهای کوتاه و بی کیفیت، تگ ها و برچسب ها، دسته بندی ها و منوها و … هر جایی که شما به آن فکر کنید میتواند حاوی تعداد زیادی زامبی یا اصطلاحا زامبی پیج باشد.

    • اگر بخشی از مطالب وبلاگ شما مثلا در 4-5 ماه گدشته هیچ بازدیدی نداشته است.
    • اگر مطلبی پاک شده است ولی فراموش کرد اید تگ ها و برچسبهای آنها را پاک کنید.
    • اگر صفحاتی در ورد پرس دارید که دیگر به آنها احتیاج نداشته ولی فراموش کرده اید آنها را حذف کنید.
    • اگر لینکهای شکسته در سایت موجود است. محصولاتی که موجودی آنها تمام شده و یا حتی تمام نشده ولی در چند ماه گذشته هیچ بازدید و فروشی نداشته اند و …
    • تمام اینها صفحات زامبی شما محسوب میشوند. آنها شما را در بازاریابی های موتورهای جستجو یا سرچ مارکتینگ، ناکام میگذارند.

    یافتن زامبی پیج ها

    اصلی ترین بخش هایی که باید در آنها دنبال صفحات زامبی بگردید عبارتند از:

    • پست های قدیمی و اخبار تاریخ گذشته و بلااستفاده از زامبی پیجها هستند.
    • دسته بندی و تگ های بیهوده و غیر قابل استفاده نیز زامبی محسوب میشوند.
    • نتایج جستجوها در سایت چون در بیشتر اوقات تکرار نمیشوند صفحات زامبی میسازند.
    • محصولاتی که هیچ فروشی نداشته اند اگر بازدید کننده هم ندارند زامبی پیج هستند.
    • محصولات بی محتوا یا با محتوای کم مثلا کمتر از 300 کلمه میتوانند از صفحات زامبی باشند.
    • محصولات، صفحات و مطالب تکراری و یا با تایتل تکراری
    • لینک های شکسته و یا بی استفاده
    • صفحات یتیم: گوگل به صفحات و مطالبی که از هیچ جا لینک و دسترسی ندارند و کاربر به هیچ شگلی نمیتواند آنها را ببیند صفحات یتیم میگوید.
    • صفحات ایندکس نشده: این صفحات معمولاً دارای مشکلات فنی مانند بارگذاری بیش از حد طولانی یا اسکریپت هایی هستند که اجرا نمی شوند. گوگل زمانی را که خزنده هایش در یک سایت می گذرانند با توجه به تعداد صفحات موجود در آن ، تقسیم می کند و تصمیم می گیرد صفحاتی را که سرعت کار آنها را کند می کند فهرست نکند و به همین ترتیب احتمال رها شدن توسط بازدیدکنندگان زیاد است. این صفحات نیز زامبی پیج بوده و جزء صفحات زامبی قرار میگیرند.

    یکی از راه های پیدا کردن محتواها و مطالب بی فایده، ابزار سرچ کنسول هست. میتوانید در آن بازدید را بر مبنای page مرتب کنید. ببینید مثلا در 4-5 ماه گذشته کدام یک از مطالب یا محصولات شما هیچ بازدیدی نداشته و یا آنکه بازدید خیلی کمی را از طریق گوگل به خود اختصاص داده است. البته طبیعتا از ابزارها و آمارگیرهای معتبر دیگر نیز میتوانید برای پیداکردن صفحات زامبی کمک بگیرید و جهت از بین بردن زامبی پیج ها استفاده کنید.

    صفحات زامبی

    پس از یافتن زامبی ها با آنها چه کنیم؟

    بسته به نوع و ماهیت زامبی ها، رفتار ما نیز با صفحات زامبی میتواند متفاوت باشد. به عوان مثال برچسب های بی استفاده و لینکهای شکسته و … باید فوری پاک بشوند. برای مقابله با صفحات زامبی، یکی از روش های زیر را در نظر بگیرید.

    1 – پاک کردن زامبی پیج ها

    بسیاری از آنها را میتوانیم بدون تامل و فکر کردن، پاک کنیم.لینکهای شکسته و برچسب های بلااستفاده از این دسته هستند. همینطور اخبار تاریخ گذشته و بی استفاده و حتی محصولات بدون فروش.

    هنگام پاک کردن مطالب و محصولات، دقت داشته باشید که آنها را به صفحات و مقالات مرتبط با آن ریدایرکت کنید و ریدایرکت ها را از نوع 301 که دائمی هستند انتخاب کنید

    در این صورت به مرور زمان، یک لینک از گوگل که به یک صفحه زامبی در سایت شما متصل شده است به یک لینک مفید تبدیل میشود.

    2 – به روز رسانی صفحات زامبی

    شاید مطلبی را چند سال پیش نوشته اید که دیگر آن طراوت و کاربرد گذشته را ندارد و یا آنکه با پیشرفت تکنولوژی تغییراتی در آن ایجاد شده است.

    میتوانید آنرا کامل تر کرده، به آن فیلمها و تصاویر جدیدی بیافزایید، متن آنرا ویرایش کرده و به روز کنید و حتی در صورت لزوم تاریخ آنرا تغییر داده و به روز کنید تا آن مطلب دیگر بخشی از صفحات زامبی شما نباشد.

    برای زنده کردن محتواهای قدیمی پیشنهاد میکنم مقاله محتوای سایت پادشاه است، چگونه از مرگ آن جلوگیری کنیم را مطالعه بفرمایید.

    3- تالیف و گرداوری مطالب قدیمی

    شاید بتوانید بسیاری از مطالب را به یک مطلب تبدیل کنید. به عنوان مثال در ده مقاله چند خطی ده تا از مراکز دیدنی و توریستی اصفهان را معرفی کرده‎ اید؟ وقت آنست که همه را در یک مقاله به عنوان دیدنی های اصفهان قرار داده و مابقی را پاک کنید. همانظور که یادآوری شد، مطالبی که پاک میکنید را به این مطلب جدید ریدایرکت کنید. در این صورت چندین صفحه زامبی را پاک کرده اید و در مقابل یک صفحه کامل تر و مفیدتر دارید.

    بهبود مستمر صفحات زامبی

    هر چند وقت یکبار لازم است که سایت خود را بررسی و آنالیز کنید و صفحات زامبی را پیدا و حذف کنید. حذف یک صفحه زامبی، کم ارزش تر از افزودن یک محتوای جدید نیست و تاثیر آن در تمام سایت شما محسوس خواهد بود.

    بسته به ماهیت و موضوع سایت شما، ممکن است هر چند وقت یکبار لازم باشد که بحث صفحات زامبی را در اولویت خود قرار دهید و زامبی پیج ها را حذف کنید.

    همینطور از عدم وجود صفحه زامبی در سایت مپ خود نیز مطمئن شوید و در صورت لزوم تغییرات مناسب را در سایت مپ خود نیز اعمال کنید.

    چه زمانی زامبی پیج ها را حذف کنیم؟

    بعضی ها معتقند که صفحات زامبی را باید به مرور حذف کرد تا به بازدید و رتبه سایت شما لطمه ای وارد نشود ولی به عقیده من این گول زدن خودمان و انتظار کشیدن بیشتری برای رفع مضرات زامبی پیج هاست

    شاید در ابتدا با حذف آنها آمار بازدید کمتر شود ولی به همان نسبت هم اصلاحات در گوگل سریعتر آغاز میشود و زودتر به نتیجه میرسد. کاری که درست هست را باید هرچه سریعتر انجام داد. ولی طبیعتا به روش صحیح واصولی.

    اگر از وجود یک زامبی پیج مطمئن شدید، ابتدا سعی در اصلاح و به روز رسانی آن داشته باشید و چنانچه این امکان وجود نداشت با حذف صفحات زامبی و ریدایرکت کردن صحیح آن به یک لینک مفید، نه تنها از اعتبار گوگل خود نکاسته اید بلکه آن مطلب مفید را تقویت کرده اید.

    حذف زامبی پیج ها باعث میشود کاربران به صفخات درست تر و مرتبط تری از سایت شما وارد شوند و زمان بیشتری در آن صرف کرده و بونوس ریت شما را نیز بهبود بخشند.

    البته ، صفحات زامبی وجود دارد که از جمله موارد ضروری است: درباره ما، تماس با ما، اعلان های قانونی ، شرایط عمومی فروش ، RGPD … که بازدید کم یا هیچ بازدیدی ایجاد نمی کند و باید نگهداری شود. این ها را به عنوان زامبی پیج در نظر نگیرید و حذف نکنید. ولی بهتر است در فوتر سایت به آنها (بخصوص تماس، پشتیبانی و صفحات قوانین) لینک دهید.

    پس از حذف صفحات زامبی ، فراموش نکنید که (301) URL این صفحات را به صفحه ستون دسته مناسب یا سایر صفحاتی که با یک موضوع مشابه سر و کار دارند هدایت کنید

    دوران کپی کردن و انتشار محتواهای بی ارزش دیگر سپری شده است، برای قرارگرفتن در صفحه اول گوگل باید حرفه ای تر و مفید تر تلاش کنید و موارد اضافه و بیهوده در سایت خود را حذف کنید.

    فرشید رمضانی | مشاور سئو

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای
    این مطلب در مجموع 1,717 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • فرهنگ
      دسامبر 27, 2019 در 12:46 ق.ظ

      سلام و خسته نباشید به خاطر نوشتن این مطلب کاربردی
      سوالی داشتم
      من ی فروشگاه اینترنتی دارم ک خب سعی کردم بیشتر تمرکزم روی دسته ها و تگ ها باشه
      محصولات عمدتاً لباس و پوشاک هستند و تقریباً هیچ کدومشون قابلیت اینو ندارند ک محتوای یونیک بزنم براشون و بخام توی کلمه کلیدی خاصی بالا بیان
      مثلن تیشرت مدل 11745 رنگ آبی

      ب نظرتون این محصولات رو چیکار بکنم ؟
      نو ایندکس کردنشون با یواست کار درستیه ؟ این همه صفحه نو ایندکس ولی فالو باشه مشکلی نداره از نظر گوگل ؟
      و اگ اوکی نیس چ راهکاری پیشنهاد میدین؟

      • فرشید رمضانی
        ژانویه 2, 2020 در 2:06 ب.ظ

        سلام و وقت شما بخیر.
        سایتتان را جند نوبت بررسی کردم. اولین نکته ایندکس های خیلی پایین در گوگل بود که خب احتمالا همانطور که فرمودید از انتخاب نوایندکس در یواست باشه. این مورد هیچ عیبی از لحاظ گوکل نداره ولی خب به بازدید سایت خودتان لطمه میزند.
        اینکه میفرمایید قابلیت کلمات کلیدی را ندارند، خیلی متوجه فرمایشتان نشدم. مثلا قطعا من عبارت تیشرت مدل ۱۱۷۴۵ را در گوگل سرچ نمیکنم، ولی شاید تیشرت مردانه آبی را سرچ کنم. به نظر من از سرچ کنسول گوگل استفاده نمایید و ببینید چه عباراتی برای سایت شما ایمپرشن داشته اند ( حتی کلیک نداشته و یا در پوزیشن نا مناسب قرار دارند)، بر روی آنها تمرکز بفرمایید و با بالاآوردن رتبه شان در گوگل و استفاده از کلمات کلیدی، کلیک جذب بفرمایید.
        واقعیت این هست که گوگل میگه حتی اگر محصولات کم فروشی هم دارید حذف کنید ولی در حال حاضر من توصیه نمیکنم. ابتدا باید بازدید مناسب جذب شود تا کم فروشها دقیق تر شناخته شوند.
        خیلی ممنون از توجهتان به سایت و بنده.

    • تهرانیان
      مارس 13, 2021 در 12:11 ق.ظ

      سلام
      ممنون بابت اطلاعاتی که ازائه دادید
      سایت ما یه سایت شرکتیه که متن های مربوط به خدمات مون رو اونجا قرار دادیم و از لحاظ سئو تلاشمون(متن مناسب + هزینه) رو کردیم که رتبه های اول گوگل رو به دست بیاریم و الان به نسبت زمانی که از باز کردن سایت گذشته از وضعیتش راضی هستیم .
      اما مشکلی که داریم:
      می گن که سایت باید پویا باشه و به صورت منظم محتوای جدید روش قرار بگیره، ما برای محتوای جدید باید در مورد حواشی ای متن بذاریم که نمی تونیم توی رتبه بندی گوگل بالا قرار بگیریم و حتی اگر هم رتبه ای بیاریم اون متن ها برای ما مشتری ای نمیارن و ارزش اینکه براشون هزینه بشه رو ندارن .
      با توجه به اینکه اصولا این صفحات به زامبی تبدیل میشن، به نظرتون چه کنیم؟
      متن جدید بنویسیم
      یا نه

      • فرشید رمضانی
        مارس 13, 2021 در 2:48 ق.ظ

        سلام و خواهش میکنم.
        اگر مطمئنید که از هر نظر به بهترین شکل سئو شده است تلاش کنید به ارزش اون صفحه و اعتبارش (اتوریتی) کمک کرده و مرتب بیشترش کنید مثلا:

        • در دوره های زمانی مشخص اونها را بازبینی کنید و اگر لازمه ویرایش کرده یا مطالبی یه آنها اضافه کنید و بروز رسانی کنید.
        • به آن مدیاهایی مثل تصاویر جدید ( و انحصاری)، پادکست، ویدئو و … اضافه کنید.(ویدئو و پادکست خیلی سریع به صفحه اول گوگل میاید و آنها را هم مثل عکسها سئو کنید)
        • ویدئوها را در سایتهای ویدئو محور مانند یوتیوب و آپارات و نماشا و … به اشتراک گذاشته و در هرکدام که ممنک هست لینک به صفحه دهید.
        • آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید( به طور کلی شبکه های اجتماعی فعال و واکنش کاربران تاثیر زیادی دارد)
        • در صورت امکان بکلینکهای مناسب بگیرید( از سایتهای معنبر)
        • گاهی تبلیغات کلیکی کنید بخصوص در خود گوگل. آی پی های جدید و برندینگ در گوگل موثر است.
        • مرتب سایت را در سرچ کنسول به لحاظ موبایل فرندلی، سایت مپ، سرعت و دیگر خطاها چک کنید و ایرادات را برطرف کنید.
        • تعداد کامنتها و فعالیتهای ارگانیک کاربران هم سایت شما را پویا نگه میدارد.

        بطور کلی پویا بودن فقط تغییرات نیست، صفحاتی که بازدید و تعامل زیادی هم داشته باشند زامبی نیستند.

        • تهرانیان
          مارس 13, 2021 در 7:40 ب.ظ

          ممنون انجام میدم

    یک نظر اضافه کنید