• سرچ مارکتینگ یا بازاریابی در موتورهای جستجو چیست؟

    خوب از عنوان مقاله میتوان حدس زد به دنبال چه هستیم. این یک معادله بسیار ساده است، ما خدمات و محصولاتی برای فروش و ارائه داریم و روزانه صدها، هزاران و شاید صدها هزار نفر ( یسته به نوع محصول و خدماتمان) به دنبال آن میگردند… فقط این معادله یک مجهول دارد. مارا چگونه پیدا کنند؟

    اینکه مارا چگونه پیدا میکنند و چطور باید قبل از رقیبانمان دیده شویم همان اساس سرچ مارکتینگ هست. بله خیلی به تعریف سئو نزدیک است ولی کاملا همان نیست بلکه قابلیت های متفاوت و مزایا و معایبی نسبت به سئو دارد که بسیار حائز اهمیت است و البته در راستای سئو نیز قرار میگیرد.

    پس به طور کلی میتوانیم دو عامل مهم را برای سرچ مارکتینگ تصور کنیم.

    • سئو: که مارا در میان مدت و دراز مدت در معرض دید مخاطبینمان قرار میدهد.
    • تبلیغات در موتورهای جستجو: مثلا گوگل ادوردز که مارا بلافاصله به مخاطبینمان معرفی میکند.
    سرچ مارکتینگ

    ابتدا ببینیم جه مواقعی بهتر است در بازاریابی در موتورهای جستجو، تبلیغات را در اولویت قرار دهیم.

    زودتر بفروشیم!

    شاید شما قرار است محصولی رابه بازار ارائه کنید که بلافاصله رقیبانتان هم به فکر آن بیوفتند. شاید نیاز دارید خدمات، اطلاعات، افتتاحیه، جشنواره، تخفیف یا موارد اینچینینی را به مخاطبینتان اطلاع رسانی کنید که در آنها زمان فاکتور بسیار مهمی است و نمیتوانید برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل هفته ها و ماه ها صبر کنید. در این زمان بهتر است از تبلیغات، مثل ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی و … استفاده کنید. و البته سرچ مارکتینگ.

    با کلمات کلیدی بیشتر بفروشیم

    شما در سئو به طور معمول میتوانیدمطلب و محتوای خودرا با چند کلمه و عبارت کلیدی به صفحه اول گوگل بیاورید، در صورتی که با تبلیغات در موتورهای جستجو این محدودیت را ندارید و میتوانید بلافاصله با کلمات کلیدی مورد نظرتان در صفحه اول گوگل باشید.

    در زمان معین بفروشیم

    بسیاری از خدمات و محصولات فصلی هست. شاید ما همیشه تابستانها خدماتی را برای ارائه داریم یا فلان محصولمان مناسب زمستانها هست. به ندرت امکان دارد کسی در تابستان به دنبال خرید زنجیر چرخ باشد و در زمستان به فکر تعمیر کولر اتومبیل. پس میتوانیم بودجه تبلیغاتی خودرا برای تبلیغات در موتورهای جستجو نیز برنامه ریزی کنیم.

    از رقیبان سبقت بگیریم

    احتمال دارد شما در رقابت تنگاتنگی با رقیبانتان قرار گرفته اید، هر دو نیز جایگاه خوبی در گوگل دارید و کم و بیش میفروشید. ولی معمولا سهم بازار یک مقدار مشخص و محدود است. چنانچه در پی آن باشید که سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرید، لازم است تبلیغات آنلاین بیشتری داشته و به سرچ مارکتینگ اهمیت بیشتری داده و در موتورهای جستجو تبلیغات کنید.

    البته در کنار آن میتوانید دیگر تبلیغات آنلاین را هم تجربه کنید که من در مقالات زیراطلاعاتی را در اختیارتان گذاشته ام که احتمالا خالی از فایده نیست.

    خوب پس میبینیم در سرچ مارکتینگ، مهم اینست که هنگام جستجوی مشتریان و کاربران، قبل و بیش از رقبایمان دیده شویم حال با سئوی یا تبلیغات. برای بهترین نتیجه من استراتژی بازاریابی در موتورهای جسنجو را به شکل زیر در نظر گرفته ام که البته بسته به شغل، میزان پیشرفت در بیزینس، اقداماتی که قبلا انجام داده اید و قدرت رقیبانتان باید با هوش و خلاقیت خودتان آنرا به بهترین شکل اجرا کنید.

    هفت گام اصلی برای آغاز سرچ مارکتینگ:

    قدم اول : استراتژی موثر و سنجیده ای داشته باشید

    بسیاری از شرکت ها و کسب و کارها، چندان موثر و با تفکر وارد بحث سئو و سرچ مارکتینگ نمیشوند و فقط از دانسته های حتی گاهی غلط بهره میبرند و تلاش میکنند ورودی از گوگل داشته باشند. ولی این ورودی باید هدفمند و سنجیده باشد و به مشتری ختم شود.

    اگر حوزه اصلی شما صنعت باشد و نگاهی به B2B و همکاران داشته باشید، بنکدار و عمده فروش بوده و یا مویرگی و خرده فروشی کار میکنید، اگر مخاطبتان به لحاظ سنی، جغرافیایی، جنسیت، میزان تحصیلات و یا مواردی از این قبیل حائز اهمیت است، شما نیز باید تمام این موارد را در استراتژی مارکتینگ و بازاریابی خود ببینید. گام اول مهمترین گام و تعیین کننده این است که چه کسی در نهایت موفق میشود بازار را جدب کند.

    قدم دوم: بهترین عبارات و کلید واژه ها را انتخاب کنید.

    اگر اساس سایت و بیزینس شما بر روی عبارات و کلمات کلیدی مناسب ساخته نشود، شما بازنده بازار خواهید بود و کمپین بازاریابی شما با شکست مواجه میشود.

    این خیلی مهم هست که با صرف وقت بسیار، مهمترین عبارات و کلیدی ترین کلمات و واژه ها را بیابید و بر روی آنها متمرکز شوید. ابتدا خودتان با توجه به تجربه و تخصصی که در حرفه خود دارید آنها را انتخاب کنید. سپس از همکاران بخواهید که یک طوفان فکری برپا کنند و خود را به جای مشتریان قرار داده و هر چه به ذهنشان میاید بنویسند. حتی هیچ عیبی ندارد اگر از خود مشتریانتان مستقیما بپرسید که معمولا با چه عباراتی محصولات شما را پیدا کرده اند و یا از آن استفاده کرده اند. همینطور میتوانید مهمترین کلماتی که در کنسول گوگل درج شده است و نمایش و یا کلیک داشته است را جمع آوری کنید.

    به صورت کاملا انسانی و نه ماشینی و از طریق نرم افزار، بهترین کلمات و عبارات کلیدی را انتخاب کرده و مابقی را در این مرحله کنار بگذارید. حال میتوانید اهمیت این کلمات را در سایت ها و نرم افزارهای مختلف بررسی کنید و اولویت بندی کنید.

    قدم سوم: ساختار سایت خود را بهینه کنید.

    حال که عبارات مهم و واژه های کلیدی که جستجو گران بیشتر استفاده میکنند و ختم به مشتری میشود را پیدا کردیم، باید محتوای سایت خودمان را کاملا بر مبنای آنها بهینه کنیم.

    تمام نوشته ها و مقالات، محصولات و هر آنچه در سایتمان هست، باید حول محور مهمترین عبارات باشد و تعدادی از آنها را در بر بگیرد. لینکهای داخلی کاملا هوشمندانه و مفید از دیدکاربران در سایت گنجانده شود و سایت را به شبکه ای برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خدمات و محصولات شما تبدیل کند. هر مطلبی که مینویسید، با هدف این باشد که روزی در صفحه اول گوگل و حتی در اولین نتیجه آن باشد. توضیحات و متای توضیحات خودرا بسیار فکر شده بنویسید، هنگامی که با رقبایتان در یک جایگاه نزدیک قرار دارید این توضیحات شماست که زیر لینک شما در گوگل نمایش داده شده و کاربر را متقاعد میکند بر روی لینک شما کلیک کند.

    مطمئن شوید ساختار فنی سایت صحیح است و خزنده های موتورهای مهم مانند گوگل و بینگ به خوبی مطالبتان را ایندکس میکنند. از مشاور سئو برای پیشبرد اهدافتان کمک بخواهید و کاملا سنجیده و برنامه ریزی شده سایت را تکمیل کنید. هر چقدر برای سئوی سایت خود وقت و هزینه کنید، قطعا بازخورد خواهد داشت به شرط آنکه آنرا دور نریزید و با برنامه و هدفمند به انجام برسانید.

    رسیدن به صفحه اول گوگل باید هدف اصلی شما در سرچ مارکتینگ باشد، پیشنهاد میکنم بارها و بارها مقاله : میخواهید محتوای شما صفحه اول گوگل باشد؟ پس اسرار آن را بدانید. را مطالعه بفرمایید.

    قدم چهارم: لینک‎های با کیفیت و از سایت‎های مرتبط بگیرید.

    بله … لینک های با کیفیت از سایت های مرتبط. دوران لینکهای فله‎ای از هر سایتی دیگر تمام شده است.به شکل پست مهمان در سایت های معتبر مطلب نوشته و به شکل خیلی حرفه ای و حساب شده به سایت خود لینک دهید. در دایرکتوری های معتبر و با کیفیت سایت و شغل خود را معرفی کنید و به صفحات مختلف سایت خود از سایت های دیگر لینک دهید.

    اصلا نیاز نیست افراط کنید و یا به هر سایتی رجوع کنید. چند لینک با کیفیت، میتواند از ده ها لینک بی کیفیت موثرتر باشد. ضمن آنکه دایرکتوری های سایت و مشاغل نیز یک نوع جستجو کننده محسوب میشوند و حضور در آنها نیز در راستای سرچ مارکتینگ میباشد. ولی قبل از آن از کیفیت و حرفه ای بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

    قدم پنجم: تبلیغات در گوگل ادوردز

    کمپین تبلیغاتی خود را در گوگل ادوردز تشکیل دهید و از امکانات بیشمار آن نهایت استفاده را ببرید. گوگل ادوردز برای آنالیز کلمات کلیدی و عباراتی که دیگران بیشتر جستجو میکنند نیز راه حل های مناسبی به شما پیشنهاد میدهد و شما به مرور در مسیر درست قرار خواهید گرفت.

    از یک کارشناس تبلیغات و مشاور سئو کمک بگیرید تا هزینه هایی که میکنید بیشترین نتیجه را بگیرید. در نظر داشته باشید تبلیغات در گوگل از همان ابتدا شما را در صفحه اول گوگل نمایش میدهد و این اتفاق میتواند به سرعت به جدب مخاطب و تبدیل آن به مشتری مفید باشد.

    قدم ششم: شبکه های اجتماعی

    شبکه های اجتماعی نقش به سزایی در پیشبرد اهداف شما در فروش آنلاین، سئو، و سرچ مارکتینگ دارد. هنامی که پستی را به اشتراک میگذارید و از سمت کاربرانتان اینترکشن جذب میکنید( لایک، فیو، کامنت، اشتراک گذاری … ) به نوشته خود اعتبار بیشتری میدهید و جایگاه آنرا در موتقدم ششم: شبکه های اجتماعیورهای جستجو بهبود میدهید. همینطور بسیاری از نوشته ها در سرچ گوگل نیز نمایش داده میشوند بخصوص اینستاگرام و پینترست …

    مرتب و منظم و بسته به آداب هر شبکه اجتماعی در آن فعالیت کنید هشتگ های مناسب و مفید بگذارید.به کاربران خود اهمیت داده و جواب کامنت های آنها را بدهید. صرفا لینک به سایت و مطاالب تبلیغاتی نگذارید و آنها را راضی نگهدارید. لینکهای زیر میتوانند برای فعالیت در شبکه های اجتماعی، مفید واقع شوند:

    سایت های اشتراک گذاری فیلم را هم فراموش نکنید. فیلمهای مناسب تهیه کرده و در سایتهایی نظیر یوتیوب، آپارات و دیگر شبکه های اشتراک فیلم منتشر کرده، از کلمات کلیدی مناسب استفاده کرده و آنها را به مطالب خود لینک دهید. فیلمها در سایت های معتبر خیلی سریعتر در گوگل ایندکس شده و رتبه های خیلی بالاتری دارند.

    قدم هفتم: آنالیز و بررسی بازاریابی از طریق موتورهای جستجو

    مثل هر بازاریابی دیگر، سرچ مارکتینگ نیز به این نیاز دارد که به شکل مستمر مورد بازبینی و تحلیل قرار گیرد. عبارات کلیدی خود را از مرتب بررسی کرده و بهبود بخشید. نرخ کلیک ها را بررسی کرده و اقدامات لازم برای بهبود آنها را بیاندیشید. صفحات فرود ( لندینگ پیج ) های خودرا مرتب بررسی کرده و نقاط ضعف آنها را برطرف کنید. تا آنجا که ممکن است هزینه خود در گوگل ادوردز را بهینه کنید تا زمان بیشتری تبلیغات داشته باشید. عملکرد کاربران را پس از ورود به سایت خود بررسی کنید و ببینید چه تعداد از آنها بلافاصله از سایت خارج شده اند و چه تعداد به کدام صفحات رفته اند. گوگل آنالیتیکس و کنسول گوگل اطلاعات فوق العاده مفیدی در اختیارتان میگذارد که آنها را مرتب آنالیز کرده و نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری خودرا افزایش دهید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    این مطلب در مجموع 515 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید