مذاکره و متقاعد کردن دیگران

نگاه چسبناک یا اپوکسی منظور شما را به سرعت و با شدت میرساند- مذاکره 14

  • نگاه چسبناک یا اپوکسی – یک جلسه دادگاه رو در نظر بگیریم. قاضی پشت میزش نشسته داره صحبت میکنه روبروی اون یک وکیل، یک متهم و پلیسی که اون متهم رو دستگیر کرده نشستن و دارن به حرف‌های قاضی گوش می‌کنن. به نظرتون اینها دارن کجا رو نگاه میکنن.

    خیلی طبیعیه همشون چشم به قاضی دوختن و دارن به صحبت‌های اون گوش می‌کنن. اگر احیاناً کسی جای دیگر رو نگاه کنه یا کسی دیگه رو نگاه کنه داره کار گستاخانه انجام میده. امروز می‌خوایم درباره این کار گستاخانه که اتفاقاً تاثیرش به شدت ویران کننده است صحبت کنیم.

    نگاه چسبناک یا اپوکسی.

    سلام فرشید هستم. شما کانال لیدرمارکتر رو گوش میکنید. من هر روز سعی میکنم یک نکته از مذاکره، فروش و روابط عمومی رو تو پلی لیست مذاکره قرار بدم .

    نگاه چسبناک یا اپوکسی منظور شما را به سرعت و با شدت میرساند- مذاکره 14

    نگاه چسبناک یا اپوکسی منظور شما را به سرعت و با شدت میرساند- مذاکره 14

    بیاییم برگردیم به مثال قبلی‌مون، همینطور که قاضی داره صحبت میکنه یک دفعه اون شخص متهم متوجه میشه که پلیسه به اون خیره شده داره به اون نگاه میکنه. صحنه را مجسم کنید. در جایگاه متهم نشستین یک پلیس شما را دستگیر کرده قاضی داره توضیحاتی میده و شما یه دفعه متوجه میشید که اون پلیس خیره شده به شما.

    وقتی هم که روتون برمیگردونید سمت اون پلیس، یا اصلا نگاهش را برنمی‌داره یا وقتی که میخواد روشو برگردونه خیلی با تأخیر و حتی وقتی سرش را هم می چرخونه همچنان نگاهش به شماست و خیلی به آرومی آن را از شما برمی‌داره.

    یه حالت چسبناکی همچنان داره شما رو نگاه میکنه. پنیر پیتزا رو در نظر بگیرین چطوری کش میاد و کنده میشه با یک همچین نگاهی چشم از شما برمی‌داره. و چه بسا که باز در طول صحبت حتی وقتی که وکیل داره صحبت میکنه یا حتی وقتی خودتون دارید صحبت میکنید این نگاه خیره رو به شما دارد.

    قطعا این کار به وقت خودش، به شکل خودش و با هوشمندی انجام میشه. ولی معنیش برای متهم چیه. پلیسه داره بهش میگه که من پدر تو رودر میارم. من بالاخره تو را محکومت میکنم. تا آخرشم هم وایستادم. این نگاه یکی از زبان بدن های خیلی جسورانه و خیلی حرفه ای هست همیشه هم منفی نیست، حالت های مختلفی داره که درباره اش صحبت می کنیم.

    جسورانه ترین حالتش و گستاخانه ترین حالتش همین اتفاق است و معمولا هم منفی هست. یعنی کسی دیگه داره صحبت میکنه شما به اون شخص گوینده توجه نمی کنید و با نگاهت به شخص مورد نظرت تقریبا خیره میشی اگر هم مجبور شدید رو تو برگردونی با یک نگاه چسبناکی این کار را انجام میدی.

    حالت یک مقدار ملایمش به این شکل هستش که وقتی شخص مقابل داره صحبت میکنه شما به گوینده نگاه میکنید. به محض اینکه یک جا توقف میکنه یا مکثی می‌کنه یا می‌خواد موضوع دیگه‌ای رو بگه. شما برمیگردید و شخص مورد نظرتون نگاه میکنید.

    این بسته به شرایط هم میتونه خصمانه باشه و هم می‌تونه نه حتی عاشقانه باشه، مهربانانه باشه، حتی رسوندن منظور دیگه‌ای باشه. بذارید براتون مثال بزنم. فرض کنید من جایی دارم سخنرانی میکنم دارم صحبت می‌کنم و یه لحظه متوجه میشم که یک خانمی به من خیره شده خوب خیلی غیر طبیعی نیست چون من گوینده هستم همه احتمالاً دارن به من نگاه میکنن حالا با حالت های خاص. ولی وقتی که متوجه نگاه من بهش میشه و میبینه که من متوجه نگاهش شدم با یک نگاه چسبناکی سرش رو برمیگردونه یا سرشو پایین میندازه.

    من سخنرانی تموم میشه. کس دیگه‌ای شروع به صحبت میکنه. خوب طبیعتا همه شنونده ها حالا دارن اون شخص گوینده رو تماشا میکنن به اون دارن نگاه میکنن. ولی هر جایی که اون گوینده صحبتش رو قطع میکنه. اون خانم برمیگرده به من نگاه میکنه خب این داره خیلی چیزا رو میرسونه. مثلا داره منو تحسین میکنه. یعنی من هنوز دارم به حرف های تو فکر می کنم. یا من نمیتونم از تو چشم بردارم. یا من هر فرصتی پیدا کنم تو را نگاه میکنم.

    این دیگه گستاخانه نیست این داره منظور رو میرسونه. حالا همین اتفاق رو در جهت منفیش نگاه کنید. تو یک جلسه و مذاکره سیاسی و بین المللی مثلا نماینده های چند تا کشور نشستن. و یک نفر شروع میکنه درباره یک کشور دیگه یا درباره نماینده اون کشور صحبت های منفی انجام میده. پنج دقیقه صحبت میکنه و صحبت ها تموم میشه خوب همه هم دارن نگاش میکنن. حالا نفر دیگه شروع به صحبت میکنه چند دقیقه صحبت میکنه ولی هر جایی که مکث میکنه نماینده اون کشوری که ازش بدگویی شده برمیگرده و به اون شخص اول نگاه میکنه. نه اینکه مرتب به اون خیره شده باشه.

    توجه و نگاهش به شخص صحبت کننده است. ولی هر جایی که فرصت میکنه نفر قبلی که بر علیه اش صحبت کرده رو با یک نگاه چسبناکی نگاه میکنه. یعنی چی یعنی حواست باشه ها منم خیلی ازت پته ها دارم بریزم رو آب، حواست باشه چی داری میگی.

    میدونی میخوام چی نتیجه گیری کنم این نگاه تاثیرش خیلی خیلی زیاده خیلی آنی و فوریه حتی دیگران هم احتمال داره متوجهش بشن. و این یه جسارت خیلی زیادی میخواد. چگونه اونو انجامش بدیم. در چه شرایطی انجامش بدید. و در چه زمانی اون کارو انجامش بدیم. هر کدومش میتونه جنبه های مختلف و منظور های مختلف داشته باشد.

    بنابراین خیلی مهمه که ازش به جا، به اندازه، نه افراطی و به شکل مناسبی استفاده بشه. حالا مذاکره را برنده نشدین فدا سرتون عیبی نداره ولی توی برقراری ارتباط و رساندن منظورتون رد خور نداره ببینم چیکار می‌کنید.

    مثل همیشه توصیه می‌کنم که مقدمه این پلی لیست مذاکره را هم گوش کنید. من تصور می‌کنم که نتایج بهتری از این پادکست‌های کوتاه خواهید گرفت. خیلی ممنونم سلامت باشید.

    لینک پادکست این موضوع در یوتیوب

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    13 − دوازده =