الگوریتم پنگوئن گوگل ، دوست داشتنی یا منفور ؟

  • بعد از گوگل پاندا که به جان سایتهای کپی کننده و ناقض کپی رایت افتاد و آنها را قلع و قمع کرد ، اینبار الگوریتم جدید گوگل به نام پنگوئن ( Google Penguin ) ، سعی میکند صفحات جستجوی گوگل را از سایتهای اسپم و هرزنامه ، پاک کند .

    حتما” شما هم بارها به این مورد برخورده اید که پس از سرچ در گوگل ، به نتایجی رسیده اید که هیچ ربطی به مورد جستجوی شما نداشته اند و یا با جملاتی بی ربط ربات گوگل و به طبع آن شما را فریب داده و به صفحات اسپم و بی مورد هدایت کرده اند . مثال ساده اش فروشگاه های اینترنتی بسیار بی کیفیتی هستند که فقط به خاطر بازدیدکننده بیشتر از هیچ جمله بی ربطی برای کشاندن بازدیدکننده  به سایت خود دریغ نمیکنند.

    البته شاید این بازدید منتهی به خرید نمیشد ولی بازدیدهای بالا از مناطق مختلف به لحاظ جغرافیایی ، و نمایش و کلیک بالای این سایتهای اسپم در جستجوی گوگل باعث ارتقای رنکینگ این سایتها شده بود . گوگل پنگوئن با شناخت این سایتها و کلمات کلیدی و لینکهای نا مربوط ، این سایتها را از گردونه حذف خواهد کرد که این امر باعث افزایش بازدید کننده برای سایتهای مفید تر گردیده و علاوه بر آن نظر کاربران اینترنتی نیز بهتر و سریعتر برآورده میشود .

    آشنایی با الگوریتم جدید با نام پنگوئن (Google Penguin )

    همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم هدف اصلی این بروزرسانی در الگوریتم موتور جستجوگر گوگل مبارزه با سایت‌های هرزنامه نویس و تبلیغاتی است که با استفاده از تکنیک‌های مختلف رتبهٔ خوبی را برای خود در صفحه نتایج گوگل بدست آورده‌اند اما به هیچ وجه محتوای موجود در آن‌ها با موضوع جستجوی کاربران ربطی ندارد و می‌توان گفت تنها برای تبلیغات محصولات و یا خدمات دیگری ساخته و سئو شده‌اند.

    لازم به ذکر است که Matt Cutts مدیر ارشد بخش بهینه سازی و توسعه موتور جستجوگر گوگل نیز چند روز پیش از اعمال این بروزرسانی در رتبه بندی نتایج جستجو خبر داده است و طبق دیگر گفته‌های مسئولین این بخش با اجرای این بروز رسانی که ۳ درصد از نتایج جستجو را تحت تأثیر خود قرار داده است استفاده از بروزرسانی پنگوئن شروع شده است. توجه داشته باشید که الگوریتم گوگل پاندا از یک سال و چند ماه پیش که معرفی شد تا کنون در نسخه های مختلف خود در کل ۱۵ درصد از نتایج را تغییر داده است که این شروع سه درصدی برای الگوریتم پنگوئن گوگل می‌تواند شروع جسورانه‌ای باشد.

    گوگل پنگوئن چگونه سایتهای اسپم نویسی را پیدا میکند ؟

    اگر متدهای گوگل پاندا و گوگل پنگوئن را بهتر بشناسیم و بدانیم چگونه سایت های هرز و اسپم را پیدا میکنند میتوانیم سایت خود را بیش از پیش از گزند این دو جانور !!! در امان نگه داریم . در زیر برخی از متد هایی را که گوگل پنگوئن برای شناختن سایتهای اسپم بکار میگیرد را مرور میکنیم .

    1. تکنیک‌های Black SEO برای افزایش رتبه سایت و صفحات آن به صورت غیر واقعی که اکثراً نیز شناخته شده هستند و توسط خیلی از وبمسترها استفاده می‌شوند در الگوریتم جدید به راحتی شناسایی و کمک می‌کنند سایت شما در لیست سایت های اسپم ثبت شود. از نمونه این تکنیک‌ها می‌توان به پارک دامنه پیج رنک دار به شکل غیر مجاز ، تولید محتوا با توجه به کلمات کلیدی مرتبط به صورت خودکار و …نام برد
    2. در صورتی که از برنامه های جستجوی اتوماتیک برای کلمات کلیدی مرتبط با سایت خود استفاده می‌کنید تا از این طریق CTR سایت خود را افزایش و در نهایت بتوانید رتبه سایت خود را افزایش دهید باید بدانید که پنگوئن گوگل نگاه دقیقی به اینگونه از سرویس‌ها و برنامه‌ها مانند Position Gold دارد و سایت شما ممکن است در جستجو اتوماتیک بعدی به طور کلی از نتایج حذف شود.
    3. سایت‌هایی که در کدهای آن‌ها کدهای مخرب ، تروجان و … وجود دارد معمولاً به دلیل استفاده از اسکریپت کپی شده و غیر قانونی با این مشکل روبرو شده‌اند و درصد بالایی از آن‌ها نیز خود انتشار دهندگان اسپم هستند که با الگوریتم جدید نسبت به گذشته خیلی زودتر شناسایی و از نتایج جستجو حدف می‌شوند.
    4. اگر همیشه تلاش میکنید از کلمات کلیدی در اولین کلمه عنوان مطلب و در توضیح عکس ها استفاده کرده و آن را در کد HTML خود وارد کنید ، و متن خود را بدون در نظر گرفتن راحتی خواننده و روان بودن آن ، با تکرار بی مورد کلمات کلیدی به منظور بالابردن چگالی آن مینویسید ، بدانید پنگوئن به سراغتان آمده و دخل سایتتان را می آورد . بارها بر این موضوع تکیه و تایید شده است که متن را برای کاربر بنویسید نه برای موتورهای جستجوگر . متن شما باید روان و کامل و با پرهیز از تکرار های بی مورد باشد .
    5. از متون و لینک های مخفی و یا همرنگ صفحه به هیچ وجه استفاده نکنید . گوگل قبلا” هم چند بار به طور جدی ، وبمستر ها را از این کار منع کرده بود . و اکنون گوگل پنگوئن ، کسانی را که به گفته های گوگل توجه نکرده اند را به شدت تنبیه میکند !!!
    6. ساخت زیر دامنه‌های مختلف برای دامنه سایت شما و استفاده از آن‌ها برای افزایش استفاده از کلمات کلیدی و مرتبط با موضوع‌های تبلیغاتی در سایت یکی دیگر از روش‌هایی است که با استفاده از آن بسیاری از وبمسترها توانستند ترافیک خوبی را به سایت اصلی خود جذب کنند اما دیگر با انتشار بروزرسای جدید این روش نیز ناکارآمد و برای سئو سایت شما مضر است.

    اگر کمی وقت بگذارید و مطالب مرتبط با سئو را که قبلا” در همین سایت به آن پرداخته ایم را مرور بفرمایید متوجه میشوید که تمام موارد فوق به صورت تفکیک شده در سایت مورد بحث قرار گرفته و تکنیک ها و ترفند های لازم در آن ذکر شده است .

    Google-Penguin

     آیا این الگوریتم رتبه سایت شما را کاهش داده است ؟

    شاید برای شما جالب باشد که ببینید با شروع به کار این الگوریتم سایت شما چه مقدار افزایش رتبه و یا کاهش رتبه را در موتور جستجوگر گوگل داشته است و در حقیقت بفهمید که پنگوئن گوگل سایت شما را یک سایت اسپم تشخیص داده است یا خیر. این بروز رسانی از سه شنبه ۵ اردیبهشت ماه و یا همان ۲۴ آوریل 2012  کار خود را شروع کرده است پس تنها کاری که ما باید انجام دهیم آنالیز تعداد ورودی گوگل و تعداد نمایش سایت خود در صفحه نتایج گوگل بعد از این روز است.

    در صورتی که بعد از شروع به کار این بروزرسانی سایت شما کمتر در صفحه نتایج دیده شده باشد و کاربران کمتری از این طریق به سایت شما انتقال داده شده باشند پس نتیجه می‌گیریم که پنگوئن گوگل سایت و یا وبلاگ شما را به عنوان یک سایت هرزنامه نویس و تبلیغاتی شناسایی کرده است و اگر رتبه شما بعد از این روز به صورت مداوم افزایش داشته است خوشحالیم به شما بگوییم حذف سایت‌های تبلیغاتی باعث شده است که شما به رتبه اصلی خود در گوگل برسید و بتوانید از ترافیک بازدید کننده بیشتری از سمت این موتور جستجوگر بهرمند شوید.

    برای انجام این آنالیز همان طور که گفتیم کافی است به سرویس و یا نرم افزاری که از آن برای ثبت ترافیک بازدید کنندگان سایت خود استفاده می‌کنید سری بزنید. به این خاطر که بسیاری از وبمسترها و وبلاگ نویسان از سرویس فوق‌العاده آمارگیر گوگل که  برای این کار استفاده می‌کنند در زیر روش انجام این آنالیز را با این سرویس برای سایت خود آموزش می‌دهیم و در سایر سیستم‌ها نیز روند تقریباً به همین شکل است.

    1. به آمارگیر گوگل با آدرس https://www.google.com/analytics رفته و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود در این سرویس وارد شوید.
    2. لیست سایت‌هایی که شما برای ثبت اطلاعات آماری بازدید کنندگان آن‌ها از این سرویس استفاده می‌کنید نمایش داده می‌شود. حال بر روی سایتی که می‌خواهید تأثیر بروز رسانی پنگوئن گوگل را بر روی آن تشخیص دهید کلیک کنید.
    3. در صفحه ظاهر شده از طریق کادر انتخاب محدوده زمانی نمایش آمار از ۱۵ ماه April تا آخرین روزی که می‌توانید انتخاب کنید بازه زمانی را تعیین کنید.
    4. از منوی سمت چپ تصویر به ترتیب بر روی گزینه های Traffic Sources > Search Engine Optimization > Queries کلیک کنید.
    5. در صفحه ظاهر شده مقدار نمایش صفحات سایت خود را برای جستجوی کلمات مختلف در گوگل که با نام Impressions نمایش داده می‌شوند می‌توانید در بازه زمانی که در مرحله ۳ مشخص کردیم مشاهده کنید.
    6. از قسمت Site Usage بر روی لینک Select a metric کلیک کنید و گزینه Click را انتخاب کنید تا مقدار بازدید کنندگانی که هر روز از این طریق به سایت شما فرستاده شده‌اند نیز در چارت مربوطه نمایش داده شود.

    حال با کمی تمرکز بر روی نتایج نمایش داده شده می‌توانیم به راحتی تأثیر اعمال الگوریتم پنگوئن را بر روی سایت مورد نظر مشخص کنیم. در صورتی که از ۲۴ April به بعد مقدار نمایش صفحات سایت در نتایج جستجو ( Impressions ) و همچنین تعداد کاربرانی که به سایت ما از این طریق وارد شده‌اند ( Click ) کاهش یافته‌اند متأسفانه سایت شما به عنوان یک سایت هرزنامه نویس و تبلیغاتی توسط الگوریتم جدید شناسایی شده است و در صورتی که افزایش را مشاهده کردید خوشبختانه این افزایش به دلیل حذف سایت‌های اسپم از لیست نتایج جستجو و نمایش سایت شما در رتبه های بالاتر در این لیست به وجود آمده است.

    البته استفاده از ابزار وبمستر گوگل ( Google Webmaster Tools ) نیز کمک بزرگی به شما می‌تواند بکند در صورتی که سایت شما کاندیدای حذف از گوگل باشد. همانطور که می‌دانید با استفاده از این سرویس نه تنها برای اسپم بلکه دیگر رفتارهای خطرناک در سایت شما و محتویات آن از طریق ایمیل خودکار و یا وارد شدن به این ابزار به شما نمایش داده می‌شود.

    و به طور خلاصه :

    گوگل پاندا قاتل مطالب کپی شده و گوگل پنگوئن قاتل کلمات کلیدی نا مربوط هستند .

    اگر میخواهید سایتتان در نتایج بالای جستجو قرار بگیرد و رنکینگ آن افزایش پیدا کند، چاره ای ندارید جز آنکه نظر مخاطب را جذب کرده و او را راضی نگه دارید . تلاش کنید محتوای خوب و غیر تکراری ، با انشا و گرامر مناسب ، بدون غلط املایی و گرامری ، با کلمات کلیدی سنجیده ، چگالی مناسب ، تصاویر سئو شده ، سرفصل های مفید و واقعی تولید کنید . رضایت مشتری یعنی بازگشت مجدد او ، ترغیب شدن برای لینک دادن به سایت شما ، داشتن یک صفحه فرود خوب و در نتیجه افزایش رنکینگ . موفق باشید .

     فرشید رمضانی : مدیر تبلیغات و مشاور سئو

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 71 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید