5 مرحله اساسی تا برندینگ شخصی در اینترنت

  • با وجود اینترنت داشتن یک برند شخصی قوی از هر زمان دیگری آسان تر شده است. شما برای این کار ابزارهای متعددی را در اختیار دارید و از همه مهمتر اینکه نیازی ندارید تا برای این کار هزینه ای را صرف کنید و یا اینکه شخصی را استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد. انجام دادن این کار، آسان، راحت و البته همراه با لذت و سرگرمی است.

    همچنین اگر شما قصد دارید تبدیل به یک مربی، سخنران یا مشاور شوید یا در هر زمینه کاری دیگری دارای شهرت یا برند شخصی شوید، انجام دادن این کار برای شما یک باید به حساب می آید.

    اگر هنوز شک دارید که باید حضوری آنلاین داشته باشید یا نه، اجازه دهید از شما سوالی بپرسم!

    شما در رابطه با یک رستوران خیلی معروف از یکی از دوستانتان چیزی می شنوید. بعد از آن چکار می کنید؟ در موتور جستجوی گوگل بدنبال آن می گردید؟ خوب، حالا اگر چیزی در مورد آن پیدا نکنید، چه؟ به احتمال زیاد فراموشش می کنید. بالاخره باز هم رستوران خوب هست!

    در مورد خودتان هم اینگونه فکر کنید. مطمئن باشید که اگر کسی در مورد شما چیزی بشنود، مطمئنا برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر اقدام به جستجو در اینترنت می کند تا اطلاعات بیشتری بیابد.

    با این جستجو چه چیزی پیدا می کند؟ نتیجه این جستجو کاملا به شما بستگی دارد.

    در اینجا به بررسی 5 مرحله در رابطه با داشتن یک برند آنلاین می پردازیم، تا مطمئن شویم که شما همه چیز را در مکان و زمان مناسب برای داشتن یک کسب و کار موفق حول نام و برند شخصی خود در اختیار دارید:

    1- دامین خود را در اختیار داشته باشید.

    برندینگ شخصی

    اگر شما محور کسب و کار خود هستید (به این معنا که شما چهره اصلی و شناخته شده این کسب و کار هستید، شما برند مرتبط با آن هستید، یا حتی خود محصول هستید)، آنگاه شما باید دامینی با اسم خود در اختیار داشته باشید.

    این وبسایت می تواند وبسایتی بسیار ساده و تنها با یک صفحه باشد و در آن یک صفحه تنها به معرفی خود، خدمات و پیشنهاد خود بسنده کنید ، مانند چیزی که در این نمونه یا این مورد می بیند. البته می توانید آن را توسعه دهید و بخشهایی مثل وبلاگ، منابع مختلف، انواع خدمات یا پیشنهادات را هم مانند این مورد در آن جای دهید.

    از آنجاییکه دامین های دات کام در بین مردم شناخته شده تر است، بنابراین قانونی و منطقی تر به نظر می رسد که همیشه دامین دات کام را انتخاب کنید، اما شما می توانید بر حسب کار خود از دامین های دات نت یا دات اُرگ هم استفاده کنید.

    اگر در طول زندگی کاری خود هرگز اقدام به خرید یک دامین نکرده اید، نگران نباشید، این کار بسیار ساده است و وقتی که مشغول آن شوید متوجه می شوید چه کار اعتیاد آمیز و جالبی است. =)

    سایتهای بسیاری در اینترنت وجود دارد که شما می توانید از طریق آنها اقدام به خرید دامین خود بکنید اما سایت GoDaddy.com از جمله معروفترین های آن می باشد.

    تنها کاری که باید انجام دهید وارد کردن نام دامین مورد نظر در بخش جستجو و بررسی موجود بودن آن نام بخصوص می باشد.

    اگر نام شما یک نام معمولی و همه پسند باشد، به احتمال زیاد قبل از شما کسی آن را خریده است. اگر با چنین موضوعی برخوردی کردید، بررسی کنید و ببنید آیا نام دامین مورد نظر شما با پسوند دات نت، دات اُرگ و یا حتی دات می، موجود است؟

    2- منابع مالی لازم را ایجاد کنید.

    برندینگ شخصی
    تامین منابع مالی برای برنشخصی

    مورد دیگری که باید در اختیار داشته باشید دارایی و منابع لازم است البته این موضوع نباید تنها به منابع و دارایی های آنلاین محدود شود.

    دارایی ها و منابع شما ارزش، قدرت و تخصص شما را ایجاد می کند. اینکه شما وبسایت خودتان را داشته باشید و به مردم در مورد حرفه مربی گری خود یا ارائه مشاوره به کسب و کارها اطلاع رسانی کنید، یک موضوع است و اینکه بتوانید نشان دهید که تمام این جریان را خودتان و در طی زمان ایجاد کرده اید هم یک موضوع دیگر است.

    منابع و دارایی های مختلفی هستند که شما در این زمینه می توانید در اختیار داشته باشید:

    • کتابهای الکترونیک
    • دوره های حضوری / آنلاین
    • وبسایتها و وبلاگهای مختلف
    • کانال یوتیوپ
    • صفحه طرفداران خود در فیسبوک
    • کیندل
    • شرکتهای مختلف یا داشتن سهم شراکت در آنها

    و زمانی که این موارد را در اختیار داشتید، حتما از آنها بر روی وبسایت خود نام ببرید. در اینجا نمونه ای از این کار را که توسط یکی از دوستانم بر روی وبسایت شخصیش در حال انجام است می توانید مشاهده کنید. برای دیدن تمامی این موارد باید سایت را به سمت پایین صفحه اسکرول کنید.

    شما می دانید که من وبسایت رواشناسی برای بازاریابان را مدیریت می کنم و بطور همزمان صفحه طرفدارانی را هم در این رابطه در فیسبوک دارم، اما در عین حال سایت InfluenceOthers.net را هم تحت مدیریت خودم دارم که در آن به ارائه سه دوره آموزشی آنلاین قدرت اقناع، 9 مرحله تا رسیدن به یک اقناع برنده برنده و هنر اقناع می پردازم.

    من همچنین یک دوره آموزشی دیگر را هم شروع کرده ام تحت عنوان چگونه بزرگ بیاندیشیم و آن را به سرانجام برسانیم و در حال ایجاد وبسایت دیگری با محوریت آن هستم.

    تمامی اینها دارایی های من هستند. من تنها ادعا نمی کنم که می توانم به شما کمک کنم تا یک کسب و کار آنلاین را راه اندازی کنید، بلکه می توانم به شما نشان دهم که خودم این کار را انجام داده ام. این موضوع است که برای من ایجاد اعتبار و اعتماد می کند. من تنها یک مربی نیستم، من یک موسس هستم، من یک سخنران و همچنین یک نویسنده هستم.

    خوب، حالا ممکن است از خود بپرسید، “حالا اگر این دارایی ها را در اختیار نداشتم؟”

    آنها را ایجاد کنید، و به حرف من ایمان داشته باشید که ایجاد کردن آنها بسیار آسان تر از چیزی است که فکر می کنید.

    ایجاد کردن اولین دوره آموزشی آنلاین برای من 3 ماه زمان برد. چند روز زمان صرف کردم تا توانستم آن را در نسخه کیندل ارائه کنم. دقیقا میتوانم بگویم دو روز صرف کردم تا توانستم یک محصول دیگر را بر اساس سخنرانی که داشتم ایجاد کنم ( و برای آماده شدن برای آن سخنرانی هم چند روز وقت صرف کرده بودم). اگر شما در مورد چیزی که در مورد آن صحبت می کنید اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید، ایجاد کردن آن مشکل خاصی نیست. خیلی ساده موضوعی را انتخاب کنید که در مورد آن اطلاعات کافی در اختیار دارید. چیزی که می توانید در مورد آن ساعتها برای دوستانتان صحبت کنید، چرا که به آن کاملا علاقه دارید و اطلاعاتتان هم در مورد آن کافی است. خیلی راحت گفته های خود را در رابطه با آن ضبط کنید یا ویدئویی از آن آماده کنید یا حتی متن گفته های خود را بر روی کاغذ بیاورید، و نهایتا، بله، تمام شد، شما اکنون منابع لازم را در اختیار دارید.

    3- از رسانه های اجتماعی استفاده کنید.

    برندینگ شخصی

    این روزها اینترنت مدیریت برند شما را بسیار آسان تر و لذت بخش تر از گذشته ساخته است. بجای اینکه خود را مجبور به تبعیت و انجام کاری بکنید که علاقه ای به آن ندارید، می بیند که گزینه های بسیاری در برابر شما وجود دارد و می توانید مناسب ترین آنها را انتخاب کنید.

    بخاطر داشته باشید که کسب و کار شما باید همراه با لذت و سرگرمی باشد. اگر نباید کاری را بکنید که هیچ علاقه و انگیزه ای برای انجام آن ندارید، خوب انجام ندهید. بجای آن انرژی خود را بر چیزی متمرکز کنید که از آن لذت می برید.

    این موضوع در رابطه با رسانه های اجتماعی بسیار صحیح و معتبر است. با وجود داشتن، شبکه های اجتماعی مختلف، شما کاملا آزاد هستید تا یکی از آنها را برای کار خود برگزینید. من از فیسبوک استفاده می کنم و تمرکز کردن بر آن برای من خوب و مناسب است، بجای اینکه لازم باشد با مدیریت و کنترل 4 شبکه اجتماعی مختلف پیوسته دچار حواس پرتی و گمراهی شوم، تمام تمرکز خودم را بر روی یک شبکه می گذارم.

    اینها مواردی هستند که می توانید از بین آنها برای خود انتخاب کنید:

    • فیسبوک (صفحه طرفداران و گروهها)
    • توئیتر
    • پینترست
    • کانال یوتیوپ
    • گوگل پلاس
    • لینکداین
    • وبلاگ
    • و اگر کسب و کار شما به زبان انگلیسی نیست، آنگاه شما حق انتخاب شبکه های اجتماعی محلی را هم در اختیار دارید که بعضا از فیسبوک و توئیتر هم قوی تر عمل می کنند.

    هر شبکه اجتماعی تا حدودی نسبت به بقیه بگونه متفاوتی کار می کند و گروه خاصی از مردم جزء مخاطبین آن هستند.

    در حال حاضر فیسبوک بهترین وسیله ارتباطی برای دسترسی پیدا کردن به دیگر افراد در اجتماع بیرون است. با این وجود تعداد بسیار زیادی از مردم که در آن برای خود حساب کاربری دارند و بطور روزانه آن را چک می کنند و آنرا را کانال بسیار خوبی برای دسترسی پیدا کردن به مخاطبان عمده و گروهی می دانند.

    4- خود را بگونه ای متفاوت از دیگران جایگاه یابی کنید.

    من مطمئنم که شما قدری، هر چند اندک، در مورد اصول بازاریابی می دانید. یکی از اصولی ترین قوانین بازاریابی و فروش موفق جایگاه یابی برند یا محصول مورد نظر بصورت ویژه است که خود موجب ماندگاری در اذهان شود. این موضوع به این معناست که به دیگران نشان دهیم محصول و برند ما چگونه نسبت به بقیه موارد موجود در بازار در جایگاه بهتری قرار می گیرد و متفاوت از آنهاست.

    حالا اجازه دهید حقیقتی را برای شما و برای هر کسی که می خواهد کسب و کار خودش را مرتبط با نام خودش (مانند یک مربی، سخنران و یا مشاور) گسترش دهد، بیان کنم. هر کسب و کاری که دارید و هر پیشنهادی که ارائه می کنید، بدانید که همیشه یک نفر دیگر وجود دارد که قبل از شما مشغول این کار شده است. به ندرت اتفاق می افتد که محصول یا خدمات شما چیزی منحصر به فرد و یا تنها گزینه موجود در بازار باشد.

    با این وجود، این موضوع یک مشکل تلقی نمی شود. در مورد آن بیاندیشید. فرصتهای بیشماری در بازار برای شرکتهای کوکاکولا و پپسی وجود دارد و البته فرصتهای بیشتری هم در فضای آنلاین وجود دارد.

    خوب اگر این محصول شما نیست که باعث می شود تا شما از دیگران متفاوت باشید، پس چه عاملی باعث تمایز شما می شود؟ خود شمائید که باعث این تمایز می شوید.

    اینکه شما از دیگران کپی برداری نکنید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شما می توانید از دیگران الهام بگیرید، اما هرگز سعی در کپی برداری از دیگران نداشته باشید. اگر چنین کاری بکنید، نشان از تقلب شما بوده و دیگران این موضوع را بخوبی احساس می کنند. و از همه مهمتر اینکه اگر شما از روش فرد دیگری کپی برداری کنید و این به معنای این باشد که دقیقا همان روش فرد دیگر را پی می گیرید، بدانید که به احتمال زیاد آن فرد مدت زمان بیشتری نسبت به شما در بازار حضور داشته است. بنابراین دیگر چه لزومی دارد که مردم به سراغ شما بیایند؟ آنها مطمئنا به سراغ افراد دیگر خواهند رفت.

    با کپی برداری از دیگران، شما برنامه خود را برای شکست خوردن در این وادی تنظیم کرده اید. با این وجود، با اجازه دادن به ظهور و درخشندگی شخصیت خود در کسب و کارتان، جایگاهی ویژه را برای خود ایجاد می کنید که شما را نسبت به دیگران متمایز می کند.

    به عنوان مثال فرانک کِرن، یک کارشناس شناخته شده در زمینه بازاریابی آنلاین می باشد. همچنین جِف والکِر نیز در این زمینه شناخته شده است. اما فرانک یک کمدین است، در حالیکه جِف شخصیت آرام و خجالتی دارد. آنها مطالب و موضوعات مشابهی را تدریس می کنند، اما شخصیت آنها موجب می شود تا گروه هایی کاملا متفاوت از مردم را به سوی خود جلب کنند.

    البته، منحصر به فرد بودن به این معنا است که عده ای از مردم به سوی شما جذب می شوند و عده ای دیگر برعکس از شما دور می شوند. هر قدر میزان منحصر بودن شما بیشتر باشد، این موضوع میزان قطبی بودن مخاطبین شما را هم افزایش می دهد. این موضع بدی نیست و نکته منفی در مورد آن وجود ندارد. آنها ممکن است برای همیشه احساس بدی نسبت به شما داشته باشند، و بدون توجه به اینکه شما چگونه کسب و کار خود را پیش می برید، همیشه با افرادی برخورد خواهید داشت که سعی دارند چیزی را به شما آموزش دهند، آنهایی که “آن کار را بهتر از شما انجام می دهند”، یا اینکه از شما تصوری اندک و حاکی از بی ارزشی دارند. به سادگی از کنار آنها بگذرید، چرا که کاری نمی توانید در رابطه با آنها انجام دهید. کاری که شما می توانید انجام دهید بستگی به خود شما دارد و شما تنها باید به مخاطبین خود اهمیت بدهید، آنهایی که بازتابی از شما هستند و به شما اعتماد دارند.

    5- تائید اجتماع را بدست آورید.

    برندینگ شخصی

    یک مورد دیگر باقی مانده که شما برای یک فرایند برندیگ موفق آنلاین (و حتی آفلاین) به آن نیاز دارید. این مورد همان تائید اجتماع می باشد.

    اگر فرصتی برای مطالعه کتاب “تاثیر” اثر ر. سیالدینی داشته اید، بخوبی می دانید که تائید اجتماع یکی از قوی ترین ابزارهایی است که شما می توانید از آن برای اقناع دیگران استفاده کنید. شما کاری را انجام می دهید که برای اقناع دیگران لازم است – تا اقدام به خرید محصول یا خدمات شما بکنند. برای این منظور شما نیاز دارید تا آنها به شما اعتماد کنند. هر آنچیزی که تا کنون در مورد آن صحبت کردیم بطور غیر مستقیم در ارتباط با ایجاد اعتماد مخاطب نسبت به شما بوده است. تائید اجتماع چیزی است که بطور مستقیم به ایجاد آن می پردازد.

    بنابراین تائید اجتماع دقیقا به چه معنایی به کار می رود؟ تائید اجتماع به هر نوعی از تائید اشاره دارد که از طرف شخص دیگری ناشی می شود. بنابراین می تواند شامل موارد زیر شود:

    • گواهی نامه ها یا تائیدیه های مختلف که از جانب افرادی می آیند که شما با آنها کار کرده اید (مشتریان، مراجعه کنندگان، شرکا، مربیان و . . .)
    • جوایز و هدایایی که تاکنون دریافت کرده اید
    • لوگو شرکتهایی که با آنها یا برای آنها کار کرده اید
    • تصاویری که نشان دهنده شما در حین تدریس، سخنرانی و یا مربی گری هستند( برای درک بهتر این مورد و دیگر مواردی که در بالا به آنها اشاره شد می توانید به سایت من مراجعه کنید)
    • تصاویری از شما همراه با مشتریان و یا مراجعه کنندگان به شما
    • تصاویری از شما همراه شخصیتهای اجتماعی، افراد مشهور و کارشناسان
    • بازخورد مثبت از شخصیتهای اجتماعی و کارشناسان (برای درک بهتر منظور من می توانید این سایت را ببینید.)
    • درج مطالب مختلف از شما در نشریات
    • لوگو رسانه هایی که به انعکاس فعالیت های شما یا معرفی محصولات شما پرداخته اند.

    ممکن است از در اختیار نداشتن هیچ یک از این موارد در شگفت باشید. تا زمانی که هیچ گونه مطلبی از شما در نشریات منتشر نشده باشد، نمی توانید مشتری برای خود داشته باشید، و البته تا زمانی هم که هیچ مشتری نداشته باشید نمی توانید به درج مطلبی درباره خود در رسانه ها امیدوار باشید.

    پس چکار باید بکنیم؟

    شروع به عرضه محصولات یا خدمات خود به گروههایی بصورت رایگان در ازای درج مطلب در رابطه با خود در نشریات آنها بکنید. آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و از آنها بخواهید تا آنها نیز اقدام به نشر مطلب و یا نقد بکنند.

    همچنین شما می توانید از به اصطلاح “تائید استغراضی” نیز استفاده کنید، به این معنا که شما از دیگران تائیدی دریافت می کنید، در حالیکه این تائید برای شخص شما نیست، بلکه تائید برای موضوعی است که به تدریس آن مشغول هستید.

    در این باره به مثالی توجه کنید. ما اخیرا اقدام به عرضه محصول جدیدی در رابطه با مراقبه (مدیتیشن) هدایت شده (guided meditation) کردیم. از آنجاییکه این محصول نو و جدید بود ما هیچگونه گواهی و تائیدیه یا بازخورد مثبتی در رابطه با آن نداشتیم، و باز هم از آنجاییکه محصول در زمان معین آماده نمی شد ما نمی توانستیم محصول را به گروهی از دوستان و آشنایان معرفی کنیم و از بارخورد یا نظرات و تائید آنها در معرفی رسمی محصول استفاده کنیم. پس چکار کردیم؟ ما در جستجویی به دنبال یافتن مطالبی بر آمدیم که در تائید و توضیح ویژگیهای این حوزه قبلا تلاش کرده بودند (مانند مقاله ای در مجله تایم که مزایای این روش مراقبه را توضیح داده بود). این مقاله بطور مستقیم در رابطه با محصول ما به نگارش در نیامده بود، اما در تائید مزایای موضوعی بود که محصول ما هم در ارتباط مستقیم با همان موضوع بود و ما قصد فروش آن را داشتیم.

    این روشی است که شما باید شروع کنید. سپس با گذشت زمان که شما مجموعه ای از مراجعین و مشتریان راضی و خوشحال را در اختیار خود داشتید، می توانید بازخورد یا نظرات آنها را جویا شوید و به انعکاس آنها در وبسایت خود بپردازید.

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

    نویسنده ماگدا کای

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 398 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید