ده سوالی که باید پیش از ایجاد یک فروشگاه آنلاین بپرسید

  • اصول اولیه تجارت الکترونیک:

    10 سوالی که باید پیش از ایجاد یک فروشگاه آنلاین بپرسید

    اگر شرکت شما در حال فروش محصولاتی در یک فروشگاه فیزیکی و نه آنلاین می باشد، شما در حال از دست دادن یک فرصت درآمد زایی باور نکردنی می باشید.

    صنعت خرده فروشی آنلاین در ایالات متحده در سال 2010 رشدی معادل 12.6 درصد داشت که این میزان برابر است با 176.2 میلیارد دلار و انتظار می رود این میزان بر اساس مطالعات شرکت تحقیقاتی فورستر که یک شرکت تحقیقات بازار با زیرساخت تکنولوژیک است، امسال یعنی در سال 2015 به 278.9 میلیارد دلار برسد. آیا شرکت شما آمادگی جذب یا به عبارت بهتر درو کردن بخشی از آن فروش های آنلاین را دارد؟

    راه اندازی یک فروشگاه آنلاین معمولا برای کسب و کارهای کوچک که خود از نظر زمان، تعداد نیروی کار و بودجه در مضیقه هستند، خود چالشی مهم به حساب می آید. اما فروشندگان خدمات فروشگاه های اینترنتی می توانند در طراحی و نگاه داری یک فروشگاه آنلاین که هم بصورت نسبی ساده بوده و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد به شما کمک های فراوانی کنند.

    1- چگونه ساخت و ایجاد فروشگاه آنلاین خودم را آغاز کنم؟

    اگر نمی توانید برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین شخصی را به استخدام در بیاورید و از پس هزینه های آن بر نمی آیید، نگران نباشید.  فروشندگان بسیاری هستند که ارائه این خدمات را بخوبی و با سرعت برای شما انجام می دهند. جولین بارکات مدیر یک شرکت بازاریابی و تجارت الکترونیک بنام اگز اند اپل در فیلادلفیا می گوید: “این افراد تمام سختی و زحمت و کار توان فرسای کد نویسی، میزبانی و نگهداری از فروشگاه را بر روی یک سرور مستقل که در اختیار شماست بر عهده می گیرند.” شرکتهایی از قبیل بیگ کامرس، شاپیفای، گود سی، جامپسلر و ولوژن به شما اجازه می دهند که خود ظاهر و نمای کلی، رنگ و احساس و قابلیت های فروشگاه خودتان را طراحی کنید.

    آنها همچنین به شما اجازه می دهند تا کارهایی از قبیل بارگذاری کاتالوگ محصول، تنظیمات سبد خرید مشتری، امنیت پذیرش تراکنش مالی و انجام خدمات خواسته شده توسط مشتری را به صورت دلخواه خود تنظیم و انجام دهید. این خدمات همگی با امنیت بالا میزبانی فروشگاه آنلاین شما را بر روی سرور خود می پذیرند.

    شما در حقیقت می توانید فروشگاه آنلاین خودتان را از وبسایت اصلی شرکت خودتان به این سرورها ارتباط دهید. خدمات تجارت الکترونیک از قبیل این موارد معمولا نیازمند انجام برخی از کارها و تنظیمات از سوی شما هستند. به عنوان مثال، در کار کردن با سایت شاپیفای، شما صفحه ورودی و اصلی سایت خود از بین چندین نمونه قالب و الگو از پیش طراحی شده انتخاب می کنید و بر روی آن نمونه اندازه فونت، حالت کلی چینش رنگها بر روی صفحه و اندازه تصویر محصولات را تنظیم می کنید. کاربران سایت شاپیفای همچنین می توانند خود به بارگذاری طرح و لوگو و نیز تصویر پس زمینه دلخواه اقدام کنند. هزینه انجام چنین خدماتی معمولا بسته به تعداد محصولاتی که می فروشید، و مقدار و نوع خدماتی که دریافت می کنید از 10 تا 700 دلار در ماه متغیر است.

    2- من چگونه می توانم نما و شکل کلی فروشگاه آنلاین خودم را تنظیم کنم؟

    در اغلب موارد، اگر شرکت شما از قبل یک وبسایت داشته باشد، سایت فروش آنلاین شما هم باید نمایی شبیه به ظاهر کلی سایت شما داشته باشد و این شباهت شامل طرح و لوگو و ترکیب رنگها می شود. اگر شما یک سایت برای کسب و کار و شرکت خود ندارید، تصویر پس زمینه و ترکیب رنگی را انتخاب کنید که در تطابق با طرح و لوگو شرکت شما باشد. اغلب قالبهای طراحی که توسط فروشندگان این دست از خدمات تهیه شده است، از قبل بصورتی تنظیم می شوند که نیازی به دانش HTML  و یا CSS برای تنظیمات و شخصی سازی آنها بوجود نداشته باشد. بنابراین بارگذاری طرح لوگو، تصاویر محصولات و اضافه کردن بنر و … کاری آسان می نماید.

    قبل از ایجاد یک فروشگاه آنلاین
    ده سوالی که باید پیش از ایجاد یک فروشگاه آنلاین بپرسید
    3- چه سیستم پرداختی را باید مورد استفاده قرار دهم؟

    بارکات برای این موضوع استفاده از پی پال را در ابتدا پیشنهاد می دهد. بطور کلی می توان گفت که دلیل این امر چیزی نیست غیر از اینکه پردازشگر این سیستم بصورت گسترده بین مصرف کنندگان بعنوان یک سیستم امن برای قبول امنیت پرداخت های مالی پذیرفته و شناخته شده است. قابل ذکر است که در ایران نیز دراه های پرداخت واسطه بسیاری وجود دارند.
    در حالیکه هیچ گونه هزینه جانبی برای ثبت نام اولیه و یا شارژ ماهیانه برای استفاده از خدمات پی پال وجود ندارد ولی بارکات به کاربران این سیستم یا کسانی که قصد استفاده از آن را دارند، توصیه می کند که در این رابطه هشیار باشند، چرا که هزینه خدمات پی پال بصورت غیر قابل باوری یکباره اوج می گیرد، در حالیکه فرد ممکن است خودش اصلا متوجه نشود. به عنوان مثال استفاده کنندگان از خدمات پی پال 2.9 درصد از کل ارزش تراکنش و همچنین حدود 30 سنت برای هر تراکنش باید بپردازند.
    اُوثُورُایز دات نت، یک سیستم مطمئن دیگر برای پردازش تراکنش های مالی است که بارکات در این رابطه پیشنهاد می کند. این سیستم تراکنش مبلغی معادل 99 دلار در ابتدای ثبت نام، 20 دلار بصورت ماهیانه و 10 سنت برای هر تراکنش دریافت می کند.
    اما هنوز خیلی از خریداران ترجیح می دهند در خریدهای آنلاین خود از خدمات کارت اعتباری خود بجای یک سیستم سوم دیگر شبیه پی پال یا … استفاده کنند. شما می توانید از هریک از ارائه دهندگان اینگونه خدمات یک حساب تجاری تهیه نمایید. برخی از اینها برای تراکنش ها بصورت ماهیانه از 20 تا 50 دلار و نیز مبلغی بصورت درصد از کل مبلغ منتقل شده را دریافت می کنند. برخی دیگر مبلغی را بصورت کلی و بدون توجه به مبالغ منتقل شده، بصورت ماهیانه، سالیانه و یا فصلی دریافت می کنند.

    4- چگونه از پس خدمات مشتری بر بیایم؟

    جهت پاسخ گفتن به نگرانی ها و مسائل مشتریان بصورت مطلوب ممکن است شما خواهان انتخاب یک ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک باشید که برای شما دسترسی به یک ابزار مدیریت روابط مشتری (سی آر ام) را فراهم کند. اکثر ارائه کنندگان خدمات تجارت الکترونیک معمولا یک گزینه استفاده از این ابزار را هم با دریافت هزینه ای معادل 25 تا 75 دلار در ماه فراهم می کنند.
    ابزار سی آر ام معمولا روشهای مختلفی را که از طریق آن بازرگانان و فروشندگان با مشتریان خود در تعامل هستند، در یک جای مرکزی ثبت و ضبط کرده، بصورت ساده و البته ساختار یافته در می آورند. این اطلاعات شامل اطلاعات تماس، خریدهای اخیر، شکایات و سفارشاتی می شود که هنوز به انجام نرسیده است.
    هیزر پیترسون، موسس شرکت چارلی گیرل، که یک فروشگاه خرده فروشی آنلاین لوازم قدیمی بافتنی و نایاب بوده و مرکز اصلی آن در کالیفرنیا می باشد، فراهم آوردن یک خط تلفن که تماس با آن برای مشتری رایگان باشد را جهت اختصاص داده شدن به امور خدمات مشتریان پیشنهاد می کند. یک گزینه دیگر ایجاد یک سامانه گفتگوی زنده (چت) در قسمتی از سایت است، در صورتی که اداره آن برای شما بصورت شبانه روز (24 ساعت در 7 روز هفته) امکان پذیر باشد. چرا که به اعتقاد وی خریداران آنلاین در دسترس بودن همیشگی این سامانه را انتظار دارند.

    5- چگونه باید هزینه های حمل و نقل را تعیین کنم؟

    اغلب واگذار کردن تمامی محاسبات مربوط به هزینه های حمل و نقل – چه برای حمل کالا به مقصد شما و نهایتا حمل کالا به مقصد مشتری – به عهده خود فرد یا موسسه ارائه دهنده خدمات حمل و نقل کاری بسیار ساده تر است. اکثر موسسات یا افراد ارائه دهنده خدمات حمل و نقل انجام اینگونه محاسبات را به صورت رایگان برای شما انجام می دهند و همینطور اغلب شرکتهای بزرگ ارائه دهنده خدمات فروشگاه های آنلاین نیز اجازه می دهند تا شما این هزینه ها را در صورت هزینه های مشتری وارد و با هم محاسبه کنید.
    از طرف دیگر، شما ممکن است تمایل به ارائه خدمات حمل و نقل بصورت رایگان، حداقل برای خریدهایی که از حد معینی بالاتر باشد، داشته باشید. پیترسون پیشنهاد می دهد که اگر رقبای مستقیم شما خدمات رایگان حمل و نقل را ارائه می دهند و شما نیز از نظر مالی استطاعت آن را دارید، شما هم این خدمات را بصورت رایگان برای مشتریان خود انجام دهید.

    6- من چگونه باید بهترین تصویر و توصیف از محصولات را مهیا کنم؟

    بارکات می گوید: “از آنجایی که خریداران آنلاین فرصت و امکان دیدن، لمس کردن، حس کردن و احیانا بو کردن محصول شما را ندارند، بنابراین بهترین کار بعدی که شما می توانید انجام دهید ایجاد یک تصویر واضح و روشن از محصول تان می باشد.” در حالیکه او پیشنهاد می دهد که نباید خیلی در این امر جانب هزینه و زمان را در نظر گرفت، باز هم اعتقاد دارد که شما نباید در این کار زیاده روی کرده و یک فرد حرفه ای را برای تهیه تصاویر با کیفیت بالا به استخدام در آورید. اما در عین حال توصیه می کند که شما خودتان می توانید با استفاده از یک دوربین 16 مگا پیکسلی، نورپردازی مناسب  به همراه جعبه نور عکس، تصاویر مناسبی را تهیه کنید. جعبه نور عکس فضایی است از جنس پارچه که عکسان حرفه ای در آنها در حالی که نور را از جهات مختلف بخوبی روی سوژه عکاسی می تابانند، اقدام به عکاسی می کنند.

    پیترسون ادامه می دهد که توضیحات روی محصول باید کوتاه، اما کامل و با جزئیات جالب باشد که توجه مشتری را برانگیزاند. او در این رابطه ادامه می دهد: “سعی کنید از صفات جذاب استفاده کنید و همچنین از اصطلاحاتی استفاده کنید که باعث بیدار شدن احساس در هنگام خوانده شدن می شود، بدون اینکه فضای زیادی را روی محصول اشغال کند.” علاوه بر قیمت ممکن است شما بخواهید کاربردهای محصول، ابعاد و دیگر خصوصیات توصیفی محصول را روی آن درج کنید.

    7- آیا من باید اجازه ابراز نظر و به اشتراک گذاری این نظرات را روی رسانه های اجتماعی بدهم؟

    پیترسون می گوید، دادن اختیار به مشتری جهت نظر دادن در رابطه با محصولات شما و نیز امتیاز دادن به کیفیت آنها می تواند باعث افزایش اعتماد مشتری به فروشگاه شما شود. ابراز نظرات مثبت و به اشتراک گذاری ها در شبکه های اجتماعی باعث افزایش فروش شما می شود، ولی در این صورت ریسک نظرات منفی را هم باید در نظر داشته باشید. بسیاری از بزرگان ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک امکان بازبینی نظرات، پاسخگویی به و یا حذف کردن نظرات نامناسب را فراهم می آورند.
    در حالیکه پیترسون در فروشگاه آنلاین خودش هنوز امکان ابراز نظر و عقیده را فعال نکرده است، اما برای مشتریان این امکان را فراهم کرده تا بتوانند محصولات را بر روی صفحه فیسبوک فروشگاه بپسندند، تصاویر مربوط به آنها را بر روی صفحه پینترست خود به اشتراک بگذارند، تصاویر محصولات را از طریق ایمیل ارسال کنند و … .

    8- چگونه می توانم شروع به جذب کردن خریداران بکنم؟

    بعد از اینکه فروشگاه شما به طور رسمی آغاز به کار کرد، این موضوع را هم بصورت آنلاین و هم غیر آنلاین (با استفاده از روشهای سنتی) تبلیغ کرده و به گوش همه برسانید. قرار دادن لینک مربوط به فروشگاه آنلاین شما بر روی سایت اصلی شرکت شما و همینطور درج آدرس فروشگاه در روزنامه ها و نامه های الکترونیک ارسالی از طرف شما می تواند شروع خوبی برای این کار باشد. پیترسون همچنین ایجاد کردن حسابهای کاربری در رسانه های اجتماعی مختلف از قبیل فیسبوک، توئیتر، پینترست و یوتیوپ که معرف فروشگاه آنلاین شما باشد را پیشنهاد می کند. آپدیت کردن صفحات مربوط به فروشگاه شما در رسانه های اجتماعی بصورت چند بار در روز می تواند ترافیک سایت شما را از طریق جلب توجه مخاطبین نسبت به اتفاقات و حواشی روزمره و دیگر پیشنهادات و ترفیعات مربوط به آن افزایش دهد.
    همچنین استفاده از آن دسته از ارائه دهنگان خدمات فروشگاه های آنلاین که در عین حال خدمات سئو را هم برای محتویات فروشگاه شما ارائه می دهند پیشنهاد می شود. تکنیکهای سئو می تواند برای فروشگاه شما رده بندی بالاتری را در نتایج موتور جستجوی گوگل، بینگ و یاهو به دنبال داشته باشد.

    9- چگونه باید عودت کالاها و محصولات را مدیریت کنم؟

    تمامی فروشگاه ها باید با کالاهای عودت شده به نوعی کنار بیایند. مطمئن شوید و البته دوباره کنترل کنید که آیا ارائه دهنده خدمات فروشگاه آنلاین در خدمات خود امکانات بررسی، رسیدگی به عودت کالا، بازگشت مبلغ دریافت شده، بررسی وضعیت انبار در رابطه با محصول عودت داده شده و نیز ارسال ایمیل به مشتری در رابطه با وضعیت این عودت خرید را در نظر گرفته باشد.

    10- چگونه می توانم موفقیت فروشگاه خودم را پیگیری کنم؟

    سعی کنید در انتخاب ارائه دهنده این گونه خدمات از آنهایی استفاده کنید که ابزار تجزیه و تحلیل اطلاعات خرید و فروش شما را به صورت رایگان و البته به شکل خویش خدمتی ارائه کند تا شما بتوانید به عنوان مثال از خدمات گوگل آنالیتیکز برای بررسی وضعیت خرید و فروش خود در طی زمان آگاه شوید. این امکان به شما اجازه می دهد تا متوجه شوید که چه تعداد نفر از سایت شما بازدید کرده اند، تعداد دفعات این بازدید ها توسط هر فرد چند بار بوده، آنها در کجا سکونت دارند و همچنین چگونه با شما آشنا شده اند. این ابزار همچنین به شما این امکان را می دهد تا ببینید که کدام سایت بیشترین ترافیک را به سایت شما منتقل کرده و اینکه بازدید کنندگان سایت شما کدام محصولات را بیشتر و کمتر از بقیه محصولات مورد بازدید قرار داده اند.

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    این مطلب در مجموع 158 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید