پنج روش برای اینکه بازاریابی با موبایل بهتر عمل کند

  • این شیوه از بازاریابی باید بصورتی انجام شود که موجب کمترین میزان از درگیری ذهنی باشد: احتمال اینکه مصرف کنندگان یک پیام متنی را به نسبت یک ایمیل باز کنند بسیار بیشتر است. اما بازاریابی با موبایل برای موفقیت آمیز بودن نیاز به استراتژی دارد.

    مصرف کنندگان و قانون گذاران به حق در رابطه با “پیام های هرز” خشمگین هستند. اما یک کمپین تبلیغاتی فکر شده و بطور صحیح انتخاب شده که از طریق پیام به تلفن های هوشمند مردم ارائه می شود می تواند یک ابزار بسیار موثر بازاریابی باشد – یک ابزار بسیار بهتر از ایمیل.

    بازاریابی با موبایل
    بازاریابی با موبایل

    جیمز سیترون مدیر ارشد بازاریابی شرکت پِی ویا که یک شرکت ارائه دهنده خدمات پیام کوتاه است، توضیح می دهد که مردم همیشه برای لیست ارسال ایمیل بصورت داوطلبانه مشترک می شوند، اما 95 درصد این ایمیل ها هرزنامه هستند و با توجه به اینکه یک فرد عادی در طی روز چیزی در حدود صد مورد یا بیشتر از این ایمیل ها را دریافت می کند، بازاریابی با ایمیل در کناره مسیر بازاریابی کسب و کارها بدون استفاده مانده و گم می شود. امروزه نادیده گرفتن خطر استفاده از بازاریابی ایمیلی به مراتب با وجود خدمات ایمیل جیمیل بیشتر از گذشته است، چرا که سرویس ایمیل جیمیل بصورت خودکار صندوق دریافت ایمیل را برای کاربران خود به سه صندوق مجزا یا بیشتر تقسیم کرده است و بصورت خودکار اقدام به دریافت ایمیل های ترفیعی و تبلیغی در صندوقی می کند که ایمیل های بلااستفاده بوده و از دیگر ایمیل های کاربر که با اولویت بالاتر هستند و عموما کاربران تمایل بیشتری به باز کردن آنها دارند جدا نگاه می دارد.

    از طرف دیگر سیترون می گوید که اس ام اس های با مضمون تبلیغی از نرخ باز شدن 95 تا 97 درصد برخوردار هستند. نرخ باز شدن ایمیل در حال حاضر چیزی در حدود 28 درصد است. این به تنهایی دلیلی کافی است برای اینکه به بازاریابی با موبایل نگاهی جدی تر داشته باشیم.

    در اینجا مواردی را برای اجرا کردن هرچه بهتر این روش می بینیم:

    1- مطمئن شوید که مشتریان واقعا خواستار دریافت پیام های شما هستند  و توانایی اثبات آن را هم داشته باشید.

    فقط جهت تصریح مجدد اعلام می کنم که ارسال پیام های ناخواسته می تواند شما را با  ارائه دهنگان خدمات موبایل و همچنین مشتریان شما دچار مشکل کند. بنابراین اقدام به این کار نکنید. همچنین همه ما می دانیم که برخی از مردم بدلیل ناآگاهی یا فراموشی برای پیام های ما مشترک می شوند که در واقع خواستار دریافت آنها نیستند. از آنجایی که ارسال پیام های هرز غیر قانونی بوده، تلاش کنید تا همیشه یک سند یا مدرک دائمی از تمایل مشتریان از دریافت چنین پیام هایی داشته باشید. از آنها بخواهید تا برای آغاز به دریافت پیام های شما کاری را از روی آگاهی انجام دهند، مانند ارسال یک کلمه کلیدی یا گرفتن عکسی از یک کد کیوآر با گوشی هایشان. و هر یک از پیام های ارسالی شما هم باید با صراحت کامل شامل روش خارج شدن از لیست ارسال این پیام ها را یادآوری کند، مانند ارسال کلمه “توقف” در پاسخ به پیامی که شما برای آنها ارسال می کنید.

    2- وسوسه انگیز باشید.

    کمپین سال 2008 اوباما، لژیونی از طرفداران را با استفاده از قول اینکه آنها کسانی هستند که پیش از دیگران از کاندید معاون اولی رئیس جمهور با خبر می شوند، ترغیب ساخت تا برای دریافت پیام های تبلیغاتی مشترک شوند. شما می توانید از همین طریق و با قول ارائه کوپن، فروش ویژه، پیشنهادهای رایگان و دیگر موارد مطلوب آنها را برای مشترک شدن در لیست دریافت پیام های خود جذب بکنید. اگر می توانید اطلاعاتی ، مانند نقدی بر یک رستوران محلی یا نکاتی آموزنده در رابطه با رویدادهای محلی و …، را ارائه دهید که کاربران خواهان دریافت آن هستند، این اطلاعات هم خود می توانند ترغیب کننده های خوبی در نظر گرفته شوند.

    به عنوان مثال شرکت پِی ویا خدمات بازایابی با موبایل را برای یک مجموعه تلویزیونی که بر اساس یک ترانه مشهور ساخته شده است انجام می دهد. تریسی کونزی در این رابطه می گوید کسانی که برای دریافت این پیام های دریافتی خود مشترک شوند، ترانه ها را قبل از دیگر شهروندان دریافت خواهند کرد.

    3- از مشتریان بپرسید که خواهان چه چیزی هستند. سپس همان چیز را به آنها ارائه دهید.

    به نظر شما ارسال هر چند وقت یکبار پیام، زیاد و بیش از حد به نظر می آید؟ سیترون می گوید یک روش به عنوان سوپاپ اطمینان وجود دارد که از آن می توان برای ارسال پیام به مشتریان استفاده کرد: “از آنها بپرسید چه زمانهایی تمایل به دریافت پیام دارند و در این پیام ها چه اطلاعاتی می خواهند دریافت کنند. سپس برنامه بازاریابی با موبایل خود را مطابق با اولویت های آنها تنظیم کنید.

    او ادامه می دهد که نیازی به گفتن آن نیست و شما می دانید که نباید از روشهای طعمه و قلاب برای مشتریان خود استفاده کنید. “همان چیزی را ارسال کنید که قول ارسال آن را داده اید و هرگز از این قول و خط مشی تخطی نکنید.”

    4- با ملاحظه باشید.

    در رابطه با زمانهایی که می خواهید اقدام به ارسال پیام بکنید با ملاحظه عمل کنید. هرگز قبل از ساعت 9 صبح و بعد از ساعت 9 شب اقدام به ارسال پیام نکنید – – و همیشه تفاوت زمانی بر اساس مناطق را در نظر داشته باشید. همچنین باید در زمان ارسال به مواردی همچون تعطیلات رسمی و . . . هم توجه کنید.

    5- خارج از قائده و چارچوب فکر کنید.

    تا حدودی ضد و نقیض به نظر می رسد – – بازاریابی بصری با موبایل؟ اما سیترون اشاره می کند که اکثر گوشی های تلفن و حتی آنهایی که تا حدودی قدیمی تر هم هستند، می توانند پیامهای ام ام اس (خدمات پیام رسانی چند رسانه ای) را هم در کنار اس ام اس ( خدمات پیام کوتاه) دریافت کنند که البته از قبل رایج بوده و به 160 کاراکتر شامل عدد و الفبا محدود می شوند.

    شما می توانید از ام ام اس برای ارسال تصاویر و ویدئو های کوتاه به گوشی های هوشمند مشتریان خود استفاده کنید. سیترون می افزاید، شما می توانید در متون اس ام اس خود لینکی به سایت یوتیوپ را هم درج کنید و در آمریکا یوتیوپ برای 50 تا 60 درصد مردم قابل دسترس بر روی گوشی های تلفن می باشد، و این در حالیست که 100 درصد مردم به اس ام اس یا همان پیام کوتاه دسترسی دارند.

    تصاویر و ویدئو های ارسالی شما چه چیزهایی را باید نشان دهد؟ او در این زمینه پیشنهاد می دهد که این پیامها باید بیان و نشانی از برند شما باشند و ترکیبی از مطلوبیت و ارزش را برای آنها به ارمغان بیاورد. اگر اینگونه باشد موجب خوشحالی مصرف کننده گان شما بوده و آنها تمایل به باز کردن پیام های شما خواهند داشت.

      نویسنده میندا زتلین – 10 آبان 1392

     فرشید رمضانی – مشاور سئو و کارشناس تبلیغات

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 67 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید