شش نکته مهم برای طراحی یک صفحه فیسبوک برنده

  • چگونه یک صفحه حرفه ای در فیس بوک داشته باشیم 

    قطعا مزیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی ، دیگر به همگان ثابت شده است . ولی اینگونه بازاریابی نیز ، مثل همه حرفه های دیگر ، ریزه کاریهایی دارد که اگر رعایت نشود موفقیت آنچنانی را در پی نخواهد داشت . یکی از آن موارد داشتن پیج حرفه ای و حساب شده در فیس بوک است . اگر میخواهید یک صفحه حرفه ای و تجاری در فیس بوک داشته باشید این شش مورد را فراموش نکنید .

    در نظر داشته باشید بیش از یک میلیارد نفر در دنیا از فیس بوک استفاده میکنند و به طور کلی از هر پنج بزرگسال ، چهار نفر در شبکه های اجتماعی حضور دارند . بیش از نیمی از جمعیت ایالات متحده امریکا دارای حساب کاربری فیسبوک بوده و از آن استفاده می کنند. آیا شما هم از فیسبوک استفاده می کنید؟ اگر شما از میزان موفقیت کنونی خود در فیسبوک راضی نیستید یا بطور ساده تر بگیم هیچ نظری درباره شروع فرایند توسعه یک صفحه در فیسبوک را ندارید، اکنون بهترین زمان برای یادگیری چگونه منتفع شدن از مزایای استفاده از رسانه های اجتماعی است. و خبر خوب اینکه ایجاد و نگهداری از یک صفحه فیسبوک برنده آنقدر هم که فکر می کنید دشوار نیست. با دنبال کردن این راهنمای 6 مرحله ای ساده و راهنمایی گرفتن از آن دسته دوستان خودتان که از سابقه بهتری نسبت به شما در این زمینه برخوردار هستند، می توانید به ارتباطات بیشتر و عمیق تری نسبت به قبل با مشتریان خود دست پیدا کنید.

    صفحه حرفه ای در فیس بوک
    صفحه حرفه ای در فیس بوک

    1- جاهای خالی را پر کنید.

    اولین قدم در ایجاد حساب کاربری فیسبوک برای کسب و کار شما شامل ارائه تمامی اطلاعات خواسته شده از شماست. امروزه، تعدادی از مشتریان در هنگام جستجوی کسب و کارهای مختلف برای پیدا کردن اطلاعاتی از قبیل ساعات کار،  شماره های تماس، مکانهای ارائه محصول یا خدمات، اطلاعات پارکینگ، و … تمایل به صفحه های اطلاعات مرجع کسب و کارها در فیسبوک دارند. هر قدر اطلاعات بیشتری را بتوانید در اختیار پایگاه مصرف کننده قرار دهید، احتمال اینکه کسب و کار آنها را جذب کنید بیشتر می باشد. اگر پروفایل مرتبط با کسب و کار شما ساعات کاری شما را شامل نشود، اما پروفایل رقیب تجاری شما که اتفاقا از نظر مکانی در نزدیکی شما نیز واقع شده است، این اطلاعات را ارائه کند، احتمال بازدید مشتری از کدام یک بیشتر است؟ در اغلب اوقات آنها آن صفحه ای را انتخاب می کنند که ساعت شروع و پایان کار را بطور روشن بیان کرده باشد. و نهایتا اینکه هیچکس دوست ندارد مسیری هرچند کوتاه را طی کند و نهایتا با یک درب بسته روبرو شود.

    علاوه بر فراهم آوردن اطلاعات ضروری برای مشتریان شما، یک پروفایل کامل تر در نگاه اول همیشه حرفه ای تر به نظر می رسد. اگر شما دوست ندارید به خود قدری زحمت بدهید و قدری اطلاعات مفید و ضروری را در رابطه با کسب و کار خودتان  برای مراجعین خود فراهم آورید، چطور توقع دارید که آنها به خود زحمت داده و برای ملاقات با شما وقت بگذارند؟ به عنوان مثالی در این رابطه Famous Dave در لویزویل ایده خوبی را بکار برده است. آنها در کنار یک توصیف کامل از رستوران خود، اطلاعات تماس، ساعات فعالیت و … اطلاعاتی را به کاربران فیسبوک در رابطه با روشهای پرداخت، اسامی مدیران بخش های مختلف و … ارائه می کنند.

    2- شخصیت خود را پوشش دهید.

    شما نمی توانید یک کتاب را از روی جلد آن ارزیابی کنید، اما می توانید یک صفحه فیسبوک را از روی جلد آن مورد ارزیابی قرار دهید. از هر مشاور خوب رسانه های اجتماعی هم که بپرسید به شما خواهند گفت که صفحه فیسبوک شما بدون داشتن یک تصویر پس زمینه؛ عریان، نازیبا و غیر حرفه ای به نظر خواهد رسید. با وجود اینکه تصویر پروفایل یک شرکت به نوعی معرف کسب و کار شما می باشد و (عموما شامل لوگوی شرکت می شود)، تصویر پس زمینه برای شما راهی برای معرفی شخصیت شرکت شما است. یک تصویر پس زمینه مناسب باید چشمگیر بوده و معرف خوبی از زمینه وجودی شرکت باشد.

    نمونه خوبی از این مورد را می توانید در صفحه فیسبوک شرکت پپسی بیابید. تصویر پس زمینه ای با طراوت و روشن، از نظر بصری جذاب که به شخصیت پپسی حس زنده بودن می دهد. لوگوی حال حاضر شرکت، “در لحظه حال زندگی کنید”، بصورت کاملا واضح با حروف ضخیم و پر رنگ و چشم گیر چاپ شده و لوگوی پپسی را به همراه یک قوطی نوشیدنی پپسی در میان می گیرد. در زمان طراحی یک تصویر پس زمینه از خلاق بودن و مشاوره گرفتن از یک مشاور سایتهای اجتماعی هراس نداشته باشید.

    3 – بروزرسانی کرده و خوراک مناسب تامین کنید.

    تنها راه بدست آوردن فرصتهای کسب و کار از صفحه فیسبوک درگیر کردن مشتریان از طریق بروزرسانی های مکرر است. اما فقط با مطالب بی ارزش که تنها جنبه سرگرمی دارد صفحه خود را بروزرسانی نکنید. نکته کلیدی ارسال مکرر مطلب در بازهای زمانی مشخص و ثابت و با کیفیت مطلوب است. هنگامی که مشتریان شما بدانند که شما بصورت هفته ای مثل کارکرد منظم یک ساعت، مطالب ویژه ارسال می کنید، نه تنها چک کردن صفحه شما را فراموش نخواهند کرد، بلکه با هیجان با آن برخورد خواهند کرد. اگر بصورت مکرر برای صفحه خود ارسال مطلب نداشته باشید یا این کار را بصورت گاه و بیگاه انجام دهید، از اینکه مشتریان سرزدن به صفحه شما را فراموش کنند نباید متحیر شوید. همچنین هوشمندانه خواهد بود اگر که از بروزرسانی های خود بعنوان طعمه برای مشتریان استفاده کرده و آنها را مجبور به برقراری ارتباط با شما، به اشتراک گذاری افکار خود، به اشتراک گذاری صفحه شما و محبوب دانستن (لایک کردن) پستهای خود کنید.

    از صفحه رستوران ایتالیایی Olive Garden درس بگیرید. تعاملات مشهور و زنجیره ای آنها با طرفدارانشان بصورت روزانه از طریق ارسال تصاویر از غذاهایی که سرو می کنند و سوال از کاربران که آیا تاکنون آن غذا را امتحان کرده اند. دیگر طرقی که بواسطه آنها کاربران خود را درگیر می کنند شامل قرار دادن لیست منو جدید بر روی صفحه و رای گیری کردن از کاربران در مورد غذای مورد علاقه آنهاست و تعدادی کارهای ابتکاری دیگر… . این موارد نمونه مطالبی است برای ارسال که کاربران را وادار به فعالیت بیشتر در صفحه شما می کند، چیزی که در واقع شما به آن نیاز دارید. هر قدر تعداد بیشتری از کاربران محتوای ارسالی شما را محبوب بدانند، به اشتراک گذارند و در زیر آن به درج نظر خود بپردازند، منجر به معروف و مطرح شدن آن می شود. این به این معنا است آن محتوای ارسالی در قسمت خوراک خبری تعداد کاربران بیشتری از صفحه شما نشان داده می شود و آنها را دعوت به دیدن و ابراز نظر می کند. همانطور که دنبال کنندگان شما در رابطه با ارسال ها تعامل برقرار می کنند، هرگونه فعالیت آنها بر روی صفحه فیسبوک دوستانشان منعکس می شود، و این به معنای تبلیغات رایگان برای شماست. بکار بردن طوفان فکری در میان کارکنانتان و مشورت گرفتن از مشاورین خبره در زمینه تهیه و انتخاب محتوای مناسب برای ارسال می تواند تفاوت بسیاری را در موفقیت صفحه شما به دنبال داشته باشد.

    4 – برگه های جدید برای کاربران خود ایجاد کنید.

    برگه های مختلفی را که می توانید برای هر چه بهتر شدن صفحه فیسبوک خودتان از آنها استفاده کنید، نادیده نگیرید. برگه های معمول و رایج روی صفحه های فیسبوک شامل عکس های صفحه، تعداد افرادی که صفحه شما را پسندیده اند، محل واقع شدن شما از نظر جغرافیایی و … است. اما میدانستید که شما می توانید برگه های خودتان را ایجاد کنید؟ این همان چیزی است که کمک می کند تا نسبت به دیگران متمایز جلوه کنید. از طریق شخصی سازی برگه های صفحه خود می توانید مشتریان خود را تشویق به غرق شدن در دنیای کسب و کار خود کنید، و اینکه آنها را بیشتر علاقه مند کنید و متمایل به اتخاذ تصمیم خرید متفاوت نمائید. نگاهی به صفحه فیسبوک سینمارک داشته باشید که مجموعه ای از سینما ها را اداره می کند. بازدید کنندگان به راحتی می توانند پیشنهاد های فوق العاده را در قسمت بلیطهای تخفیف دار هفته بررسی کنند، زمانهای نمایش را در منطقه خود پیدا کنند و از فیلمهای مطرح در صفحه پینترست سینمارک آگاهی یابند. همکاری با افراد خبره یا مشاور رسانه ای شما در رابطه با ایجاد برگه هایی که مرتبط با وبلاگ یا پیشنهاد های ویژه شما باشد روش بسیار خوبی برای افزایش فروش شماست.

    5 – شما هم در پاسخ به بازدید کنندگانتان با شور و خوشحالی پاسخ دهید.

    اگر می خواهید همراهان شما به برقراری این ارتباط همچنان ادامه دهند، باید در پاسخ با آنها صحبت کنید. اگر یک مشتری نظری را ابراز می کند و در آن نظر با بی حوصلگی در مورد شما و محصول شما صحبت می کند، زمان گذاشته و از او تشکر کنید. اگر یکی از بازدید کنندگان پیشنهادی دارد، آنرا پذیرا بوده، از وی قدردانی کنید و شروع یک تغییر برای کسب و کار خود را در نظر بگیرید. و هنگامی که بازدید کنندگان صفحه از شما سوالی می پرسند، حتما به آن پاسخ دهید. مصرف کنندگان امروزی بدنبال گسترش روابط خود با برند های مورد علاقه خود هستند، و کلید اصلی در این روابط توسعه یافته همانا ارتباطات است. اگر یک مشتری احساس کند که شما نسبت به خواسته ها یا سوالات وی پاسخگو نیستید، ممکن است به مرور زمان تبدیل به یک رقیب شود. به عنوان مثال من در فیس بوک پیجی دارم که در زمینه  مدیریت، بازاریابی، تبلیغات و فروش در آن مطلب مینویسم ، ولی نه تنها در مورد وقایع روزمره کسب و کار ارسال محتوا دارم، بلکه زمانی را هم برای خواندن نظرات و پرسش های مشتریان اختصاص داده و به آنها در بازه های منظم پاسخ می دهم. در نهایت می توان گفت که همین اقدامات کوچک است که تمامی تفاوتها در وفاداری مشتری را به ارمغان می آورد.

    6 – به دقت گوش کنید.

    مرحله آخر شامل همکاری نزدیک با شرکت مشاور تبلیغاتی خودتان جهت گوش فرا دادن به پاسخ مخاطبان صفحه فیسبوکتان از طریق بررسی دقیق مشاهدات و تجزیه و تحلیل آنهاست. با مشاهده برخی روندها شما می بینید که چه مواردی به خوبی پیش می رود و چه مواردی نیاز به توجه بیشتر دارد و نهایتا بهتر می توانید از وقتتان به عنوان سرمایه در ارسال محتواها و فعالیت های بهتر استفاده کنید.

    تبدیل شدن صفحه فیسبوک شما از هیچ به بهترین، کار دشواری نیست. از طریق همکاری مناسب با یک مشاور رسانه های اجتماعی و پیگیری این 6 روش، خود را در سرازیری بسوی موفقیت در رسانه های اجتماعی می بیند.

    فرشید رمضانی : متخصص بازاریابی در شبکه های اجتماعی و سئوسازی سایت ها ( SMO SEO )

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 337 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • hellen
      آگوست 4, 2014 در 8:48 ب.ظ

      khili khoob bod mamnoon

    یک نظر اضافه کنید