چگونه بودجه بازاریابی خود را بین سئو و تبلیغات کلیکی تقسیم کنیم؟

  • سئو (بهینه سازی نتایج موتورهای جستجو) یا تبلیغات کلیکی؟ این یکی از سوالات مهم بازاریابی است که هر مالک کسب و کاری زمانی از خود می پرسد؟ این دو راهی ایجاد شده به این دلیل است که سئو مانده گاری بیشتری دارد ولی نمایان شدن نتایج آن به زمان بیشتری نیاز دارد. در مقابل نتایج تبلیغات کلیکی زودتر نمایان می شود، اما از ماندگاری پایین تری برخوردار است و برای ادامه داشتن آن نیاز به صرف هزینه مستمر برای بدست آوردن هر مشتری جدید دارید. اگر دست از تبلیغات بردارید، دیگر مشتری جدیدی هم نمی بینید.

    اگر تازه در ابتدای مسیر هستید، پس بودجه اندکی برای بازاریابی در اختیار دارید. آیا تمام بودجه خود را در زمینه سئو هزینه می کنید و دست به سینه منتظر نمایان شدن نتایج می نشینید؟ یا اینکه آن را صرف تبلیغات کلیکی می کنید و امیدوار هستید که تمام بودجه شما صرف تا قبل از بدست آمدن درآمد به اتمام نرسد؟ در این باره نظرات تعدادی از کارشناسان این حوزه را پرسیده ایم که نظرات آنها را در زیر می بینید.

    صنعت خود را بشناسید

    پاسخ به سوال تبلیغات کلیکی یا سئو بستگی به فعالیت وبسایت شما، بودجه بازاریابی شما و میزان رقابت موجود در صنعت شما دارد. اگر در یک صنعت بسیار تخصصی حضور دارید و قدرت شما در آن تثبیت شده است، احتمال موفقیت شما در آن با استفاده از سئو بسیار زیاد است و احتمالا اصلا نیازی به تبلیغات کلیکی هم نداشته باشید.

    در مقابل این وضعیت اگر در حال ورود به بازاری هستید که پیش از این به بلوغ رسیده است، پس تقسیم بودجه شما بین سئو و تبلیغات کلیکی ایده خوب و مناسبی می تواند باشد، چرا تبلیغات کلیکی از قدرت درآمد زایی سریع تری برخوردار می باشد. در یک بازاری که پیش از این به بلوغ رسیده است، استفاده از تبلیغات کلیکی همچنین برای شناسایی بهترین واژگان کلیدی از اهمیت بالایی برخوردار است که کیفیت نتایج سئو در نتیجه استفاده از آنها را افزایش می دهد.

    سئو و تبلیغات کلیکی
    چگونه بودجه بازاریابی خود را بین سئو و تبلیغات کلیکی تقسیم کنیم؟

    برند و مشتری خود را درک کنید

    استفاده از تبلیغات کلیکی و روش های بهینه سازی نتایج موتورهای جستجو برای هر کسب و کاری مناسب نیست، به عنوان مثال اگر شما با کسب و کاری سر و کار دارید که بر ایده نو و خلاقانه ای استوار است، به احتمال زیاد سئو سازی سایت برای شما کاربردی ندارد، چرا که اصلا کسی با آن آشنا نیست و کلمات کلیدی مورد استفاده برای شما در بین مخاطبین هدف شناخته شده نبوده و مورد جستجو قرار نمی گیرد. همچنین اگر محصول یا خدماتی عرضه می کنید که حاشیه سود پایینی دارد، استفاده از تبلیغات کلیکی نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد، چرا که بیش از چیزی که بدست می آورید را باید برای تبلیغات خود صرف کنید.

    در این رابطه پیشنهاد می شود که صاحبان کسب و کار سوالات زیر را از خود بپرسند:

    آیا وبسایت شما پیش از این ترافیکی داشته است؟ آیا وبسایت شما از استراتژی محتوا معتبر برای هدف قرار دادن بازدید کننده گان برخوردار است؟ آیا محصول یا خدمات نوآورانه ارائه می کنید؟

    توجه داشته باشید که در زمانی که شما مخاطبین و برند خود را بخوبی بشناسید، می توانید استراتژی محتوایی موثری برای خود ایجاد کنید که برای بهینه سازی نتایج موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد. با این وجود در حالیکه ارزیابی بازگشت سرمایه در رابطه با استفاده از تبلیغات کلیکی به نسبت ساده است، در رابطه با سئو سایت خیلی ساده نمی باشد. خصوصا از آنجایی که نتایج فعالیت های شما در رابطه با سئو در بلند مدت مشخص می شود، اگر کسب و کار شما در مراحل اولیه قرار داشته باشد، این سخت بودن ارزیابی نتایج، سخت تر از قبل هم می شود.

    بهینه سازی نتایج موتورهای جستجو را از همان ابتدا آغاز کنید

    کسب و کارهایی که برای شروع و راه اندازی از هیچ منبع مالی یا غیر مالی خارجی کمک نمی گیرند و تنها به داشته و امکانات خودشان تکیه می کنند، اغلب راه اندازی فعالیت های مرتبط با بهینه سازی نتایج موتورهای جستجو را تا بدست آوردن تعدادی قابل قبولی مشتری از طریق تبلیغات کلیکی عقب می اندازند، اما به اعتقاد برخی از کارشناسان از جمله بیل سِبالد Bill Sebald این کار تبدیل به فرصتی از دست رفته می شود. چرا که گوگل دارای سیاستی مبنی بر “صبر و کن ببین” برای سایت های تازه راه اندازی شده می باشد و دلیل این موضوع هم این است که بسیار از سایت های بدون سابقه اندکی بعد از راه اندازی یا بطور کامل رها می شوند یا اینکه اصلا تبدیل به ابزار انتشار هرزنامه می شوند. بنابراین به اعتقاد این کارشناس ضمن توجه به بدون مشکل بودن سایت در مرحله راه اندازی باید فعالیت هایی را در رابطه با سئو سایت از همان ابتدا مد نظر داشته باشیم تا از این طریق لینک هایی به سایت ما ایجاد شود و به اصطلاح سایت ما در نظر گوگل موجه جلوه کند.

    زمانی که دچار شک می شوید، از تبلیغات کلیکی بهره ببرید

    گاهی اوقات وبسایت ها در رابطه با نرخ بازگشت سرمایه خود در کانال های بازاریابی مختلف یا کلید واژه هایی که باید آنها در تبلیغات کلیکی بهره ببرند اطمینان کافی ندارند. در این موقعیت استفاده از تبلیغات کلیکی با بودجه ای اندک در حدود 500 دلار پیشنهاد می شود که از نتایج حاصل از آن می توان به شناسایی کلمات و پیام مناسب برای استفاده در بهینه سازی موتورهای جستجو استفاده کرد. البته باز هم اگر فعالیت شما در رابطه با کسب و کارهای صنعتی با بطور کلی ارائه خدمات قرار دارد، استفاده از تبلیغات کلیکی در اندازه ای که برای شما نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد، موجب صرف هزینه  بالایی می شود که باز هم در این صورت روی آوردن به سئو سازی سایت پیشنهاد می شود.

    بازاریابی مجدد را فراموش نکنید

    صرفنظر از اینکه صفحات وبسایت شما از منظر سئو و تبلیغات کلیکی دارای چه کیفیتی باشد، باز هم تمامی مشتریان هدف گرفته شده در دفعه اقدام به خرید از شما نمی کنند. بسته به نوع بازار هدف، شما ممکن است به چندین دور فعالیت های بازاریابی برای باز کردن درب کیف پول مخاطبین خود نیاز داشته باشید. در برخی موارد دیگر ممکن است بسته به چرخه عمر محصول خودتان نیاز به هدف گیری مشتریان بصورت دوره ای داشته باشید.

    به عنوان مثال اگر شما ارائه کننده خدمات تعمیر و سرویس ماشین باشید، برقراری ارتباط با این مشتریان بصورت دوره های 6 ماهه و در فواصلی که خودرو مورد نظر نیاز به سرویس مجدد دارد، از طریق تبلیغات کلیکی یا بازاریابی با ایمیل مناسب به نظر می رسد.

    به هر حال  شما این راهکارها را چگونه اجرا می کنید؟

    6 مرحله ای که در ادامه می آید راهنمای خوبی برای شروع می باشد:

    1- یک کمپین تبلیغات کلیکی با بودجه اندک برای شناسایی کلمات کلیدی مناسب و ارزیابی کسب و کار خود راه اندازی کنید.

    2- از اطلاعات کسب شده برای تدوین یک استراتژی سئو مخصوص فاکتورهای طراحی سایت در ابتدای راه اندازی استفاده کنید.

    3- بخشی از بودجه ماهانه بازاریابی خود را برای فاکتورهای مرتبط با سئو خارج از سایت در نظر بگیرید.

    4- یک کمپین تبلیغات کلیکی جامع در آغاز راه اندازی برای جذب مشتریان تا زمان افزایش پیدا کردن ترافیک طراحی کنید.

    5- همچنان که سایت شما در رتبه بندی ارگانیک در نتایج بالاتر قرار می گیرد، رفته رفته از بودجه اختصاص یافته به تبلیغات کلیکی کم کنید و آن را به سئو سازی اختصاص دهید.

    6- بازدید کننده های قبلی خود را مورد بازاریابی مجدد قرار دهید تا نرخ تبدیل شما افزایش پیدا کرده و موجب خرید مجدد از شما شود.

    نویسنده: آراند سیرینیواسان – تاریخ: 14 خرداد 1394

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 65 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید