• چقدر با واژه هیت مپ ( Heat Map ) آشنا هستید ؟

    امروزه یکی از بزرگترین نکات و مهمترین موارد در جذب کاربر ، و متعاقب آن پولسازی یک سایت ، تجزیه و تحلیل هیت مپ است . هیت مپ به شما نشان میدهد که موس کاربران و در نتیچه نگاه آنها بیشتر در کدام بخش از سایت شما چرخیده است ؟ به عبارتی رنگ آمیزی و طراحی سایت شما در کدام قسمت ها ، نگاه ها را جلب کرده است ؟ آیا منو ها را و لینک های مهم را در جای خوبی گذاشته اید ؟ کلیدهایی مثل عضویت و یا اضافه به سبد خرید شما در بهترین جای صفحه است ؟

    تکنولوژی هیت مپ بسیار ساختار پیچیده و دقیقی دارد که بحث درباره ریزه کاری های آن و شیوه برنامه نویسی آن  ،خارج از حوصله این مقاله است . ولی با تجزیه و تحلیل هیت مپ صفحات اصلی سایت خود ، هم به نواقص طراحی خود پی خواهید برد و هم بهترین مکان ها را برای در نظر گرفتن منوهای اصلی و لینک های پولساز پیدا خواهید کرد . به تصویر زیر دقت بفرمایید :

    هیت مپ چیست

    این صفحه اصلی سایت من است که میزان گردش چشم در صفحه را با داغ تر نشان دادن آن فضا نمایش میدهد . این اصل بر این تئوری استوار است که کاربران ، موس را در امتداد نگاهشان ، قرار میدهند و هر جایی که نشان گر موس قرار دارد به معنای آنست که نگاه ها و توجه بیشتری را به خود جلب کرده است .

    پس بهترین جا برای قرار دادن مطالب مهم آنجاست . متاسفانه آنقدر این مطلب در بین طراحان سایت های ایرانی ، و کارشناسان سئو در ایران ناشناخته است که شاید اگر در گوگل جستجو بفرمایید  تنها یکی دو مطلب فارسی در این زمینه باشد که بنده نوشته ام . در صورتی که صدها مقاله به زبان انگلیسی در این مورد خواهید یافت .

    اهمیت هیت مپ در سئو

    حال که با اهمیت هیت مپ در طراحی سایت آشنا شدید بد نیست ، بحثی هم درباره نقش هیت مپ در سئو داشته باشیم همه ما میدانیم که اگر گوگل به شما بخندد بازار به شما میخندد ، وشاید بزرگترین تلاش و هدف یک متخصص سئو ابتدا گوگل و سپس دیگر موتورهای جستجو باشد . به تصویر زیر نگاهی بیندازید .

    هیت مپ چیست

    کاملا” قابل رویت است که بیشترین نگاه در جستجوی گوگل بر روی پنج نتیجه اول است ، در صورتی که بخش تبلیغات در گوگل چندان بازدید کننده ای ندارد و این اهمیت به سزای سئو را به شما نمایش میدهد .آمار نشان میدهد 75 درصد از کلیک ها پس از جستجو در اینترنت بر روی همین بخش داغ شده !!!! یعنی چهار تا شش جستجوی اول گوگل است .

    البته  عوامل متعدی در این امر دخیلند، مانند استفاده از رنگ ها در صفحه سایتتان، شناخت نحوه عملکر مغز انسان نسبت به موقعیت های موجود در سایت شما، نوع برنامه نویسی صورت گرفته در سایت شما و … . در این زمینه افراد متخصص در سئو و طراحی سایت میتوانند خیلی به شما کمک کنند … نکاتی در سئو وجود دارد که  هشتاد درصد متخصصین میدانند ولی برخی از آنها که گاهی خیلی ساده نیز میباشند فقط در اختیار بیست در صد بقیه است . ظاهرا” قانون هشتاد بیست اینجا نیز صدق میکند !!!

    فرشید رمضانی  مشاور سئو و کارشناس تبلیغات

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    این مطلب در مجموع 620 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید