پدر سئو ؟ جل الخالق ! مگه داریم ؟

  • پدر سئوی ایران !  طبیعتا کنجکاو شدم که ببینم این پدر بزرگ از چند سال پیش کار سئو میکنه که دیدم سن ایشون از تاریخ ثبت دامین سایت من هم کمتره 🙂 و جالب اینکه غلط های املایی فراوانی که در سایت وجود داشت مشخص میکرد که ایشون احتمالا دیپلم هم ندارند . اول خیلی تعجب کردم که چطور بعضی ها همچین جسارتی دارند ، بعد یاد آمپول زنهایی افتادم که دکتر خطابشان میکنیم و بنـّا هایی که مهندس نامیده میشوند و … اول اهمیتی ندادم ولی بعد دلم سوخت برای اشخاصی که فریب میخورند و هزینه های چند ده میلیونی میکنند و … این بود که تصمیم گرفتم این مطلب را بنویسم .

    seo-farshidramezani

    اول اینکه سئو هیچ پدری ندارد ! جسارتا بگذارید اینطوری عرض کنم که بی پدر تر از سئو خودش است . چه بسا شما سالها زحمت بکشید و رتبه های خوبی در گوگل بدست آورید ولی با مدتی رها کردن تلاش هایتان سایت های دیگر که عمر کمتری هم دارند از شما پیشی بگیرند.

    دوم اینکه تجربه در سئو ، بسیار حائز اهمیت است و جایگاه ویژه ای دارد ولی همه چیز نیست . اینترنت و گوگل ( و حتی کاربران و عباراتی که جستجو میکنند ) مدام در حال تغییر و تحول و پیشرفت هست. الگوریتم های گوگل مرتب در حال به روز رسانی هستند و همواره تلاش میکنند روش های بهتری برای سایت های بهتر و کارآمد تر پیدا کنند . به همین دلیل چه بسا تازه کارانی که وارد این عرصه میشوند و بسیار هم خوب و حرفه ای پیشرفت میکنند و نتایج بسیار خوبی هم میگیرند و حتی مقالاتی مینویسند که با تجربه ها باید آنها را مطالعه کنند و معلوماتشان را به روز کنند.

    سوم اینکه اگر فقط یک سایت وجود داشت که برای شما بود و فقط یک موتور جستجو وجود داشت ، آن وقت یک سئو کار میتوانست تضمین کند که شما در نتیجه اول میایید و هیچ وقت هم از بین نمیروید ! مگر منِ مشاور سئو میدانم رقیبان شما مشغول چه کاری هستند ؟ مگر میدانم آنها چه نیرو و چه هزینه ای برای سایتشان گذاشته یا خواهند گذاشت ؟ اصلا به فرض آنکه من ماه ها هم درباره رقبای شما تحقیق و آنالیز کنم ، چه کسی تضمین میدهد سایت های جدید با نیروهای توانمند وارد بازار نمیشوند ؟ من به عنوان کسی که بیش از بیست سال است در دنیای تبلیغات و کسب و کار فعالیت میکنم و حدود 11 سال است که در زمینه وب و طراحی سایت و سئو فعالیت دارم ، صادقانه خدمتتان عرض میکنم ، سئو هیچ تضمینی ندارد.

    میتوان یک سایت را با برخی عبارات بررسی کرد و با رفع معایب و تلاش مستمر رتبه آن عبارت را بهبود داد . بهبود هم لزوما رتبه اول نیست ولی هر گونه بهبودی میتواند نتایج و فواید خودش را داشته باشد . میتوان بسته به تلاش و علم و تجربه سئو کار و همکاری و نیروی کارفرما سایتی را تا رتبه های خیلی خوب و حتی اولین نتیجه هم بالا آورد ، ولی هیچ تضمینی نیست که حتی با ادامه سعی و تلاش و هزینه هم شما در رتبه اول بمانید. هر بحثی که رقیبی داشته باشد ، پیروزی در آن قطعی نیست ولی میتوان برای پیروزی تلاش کرد.

    روزگاری بود که وقتی عبارت ” مشاور سئو ” را جستجو میکردید از ده نتیجه صفحه اول هفت تایش سایت من بود. ولی اکنون به دلیل تغییرات در الگوریتم های گوگل و ورود دوستان پرتلاش ، من فقط رتبه اول را در اختیار دارم که چه بسا اگر علم و معلومات و تلاش های خودم را افزایش ندهم آن را هم از دست بدهم  به همین سادگی ، بدون هیچ ادعایی.

    سئو بدون همکاری کار فرما و بدون هدف گذاری و تحلیل و آنالیز کاربران و رقیبان، هیچ معنایی ندارد. شاید بتوان معایب فنی را رفع کرد و اوضاع را بهتر کرد ولی این کارفرماست که باید نیروهای خود را به نحوی تعلیم دهد که محتوای سنجیده و مطابق با معیارهای سئو را در سایت بگذارند. ضمن آنکه سایت فقط برای گوگل نیست ، سایت برای کاربرانش مفهوم و معنی دارد و به هیچ عنوان نباید کاربران را فدای سئوی سایت کرد. شما مادامی که کاربران را از سایت خود راضی نگه دارید، بخش عظیمی از فعالیت سئو را انجام داده اید و خود گوگل نیز بارها و بارها بر روی این موضوع تاکید کرده و همه تلاشش در الگوریتم های جدیدش بر این مبنا هست. من حتی به شدت به همه دوستانی که برای سئوی سایت رجوع میکنند عرض میکنم، من هیچ کار خارق العاده ای نمیتوانم برایتان بکنم و هر چه در توان و در سوادم هست را به صورت کاملا رایگان در سایتم نوشته ام، آنها را مطالعه کن و به کار ببند و تنها در صورتی که وقت ، حوصله و یا پرسنل لازم در این زمینه را نداری پولی پرداخت کن تا دیگران آن کار را برایت بکنند.

    سئو یعنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو … سئوی سایت یعنی سایتتان را بهینه کنید ، بهینه نسبت به قبل. نه اینکه فکر کنید بهینه شد و حتما اول میاید و تا ابد هم بهینه است و اول میاید. واقعا اگر حوصله آن را دارید ، قبل از اینکه چند میلیون تومان پول بی زبان را به امثال من بدهید تا سایتتان را سئو کنیم ، خودتان درگیر آن شوید و تلاش کنید آنرا فرا بگیرید و با دقت و وسواس آنرا در سایتتان پیاده کنید و نتایج مثبت آن را ببینید.

    مشاوره هیچ عیبی ندارد ، حتی میتوانید برای مشاوره سئوی سایتتان هم هزینه کنید . ولی سعی کنید خودتان بدانید چه اتفاقاتی قرار است در سایتتان بیوفتد . و یا لااقل پرسنلی در تشکیلاتتان داشته باشید که مامور چنین کاری باشد . سئوی سایت ، موضوعی است تنیده در روح و محتوای سایت که هیچکس بهتر از شما نمیداند هدف سایت کجاست و قرار است به کجا برسد . موفق و سربلند باشید

    فرشید رمضانی – پنجم تیرماه 1395

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 330 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • Majid Saidii
      ژوئن 27, 2016 در 4:37 ب.ظ

      خدایی این جمله :
      “ضمن آنکه سایت فقط برای گوگل نیست ، سایت برای کاربرانش مفهوم و معنی دارد و به هیچ عنوان نباید کاربران را فدای سئوی سایت کرد . ”
      یکی از بهترین جمله های شماست … عالی سپاس

    • قیمت طلا
      جولای 2, 2016 در 11:25 ب.ظ

      بسیار عالی بود جناب رمضانی ممنون بابت سایت خوبتون

    • فروشگاه میزهای اداری و مدیریتی
      نوامبر 3, 2016 در 12:38 ب.ظ

      بسیارعالییی بود

    یک نظر اضافه کنید