چگونه نامی مناسب برای کسب و کار خودم پیدا کنم؟

  •  نام مناسب به چه معنا است؟ زمانی که بحث موفقیت یک کسب و کار مطرح می شود نام ارزش بسیاری یپدا می کند. نام مناسب می تواند باعث شود تا کسب و کار شما با تمام شهر سخن بگوید. نام نامناسب می تواند باعث سقوط آن به تاریکی و نهایتا شکست آن شود. بطور مطلوب، نام انتخابی شما باید نشان دهنده تخصص، ارزش و یکتا بودن محصول یا خدماتی باشد که شما در حال ارائه و توسعه آن هستید.

     نامی مناسب برای کسب و کار

    برخی کارشناسان اعتقاد دارند که بهترین نام ها انتزاعی هستند و باید بر اساس آنها ذهنیت و جایگاهی ایجاد کرد. دیگران اعتقاد دارند که باید نقش اطلاع رسانی داشته باشند تا مشتریان بتوانند از روی نام کسب و کار در کمترین زمان متوجه نوع کسب و کار ارائه شده شوند. برخی اعتقاد دارند که نامهای ایجاد شده یا به اصطلاح ساخته شده (که از ترکیب و کنار هم قرار دادن کلمات ایجاد شده اند) بیشتر و بهتر از کلمات واقعی به خاطر سپرده می شوند. برخی دیگر فکر می کنند چنین اسامی خیلی سریع فراموش می شوند.

    اما در واقعیت، هر نامی در صورت پشتیبانی با استراتژی مناسب بازاریابی می تواند موثر واقع شده و موفق باشد. اینها مواردی هستند که شما در رابطه با انتخاب نام مناسب برای کسب و کار کوچک خود باید در نظر داشته باشید.

    برای شروع از کمک کارشناسان استفاده کنید

    پیدا کردن یک نام مناسب برای کسب و کار فرایند دشوار و پیچیده ای است. شما ممکن است مشورت کردن با یک مشاور را در نظر داشته باشید، خصوصا اگر در صنعتی مشغولی باشید که نام انتخاب شده برای کسب و کار بر موفقیت آینده آن بسیار تاثیر گذار باشد. بنگاه های نام گذاری نظام های دقیق و استادانه ای برای ایجاد نام های جدید دارند و دقیقا از قوانین مربوط به این حوزه و مالکیت معنوی و … اطلاعات کافی دارند. آنها می توانند به شما در زمینه اینکه چرا یک نام بد است و چرا نام دیگری خوب و مناسب است توصیه های مناسبی بکنند.

    نکته منفی این موضوع هزینه آن است. یک بنگاه حرفه ای در این زمینه ممکن است برای چنین خدماتی مبلغی تا 80 هزار دلار از شما طلب کند که البته این مبلغ شامل تمامی فعالیت های جانبی مربوط به آن شامل طراحی گرافیک، لوگو و . . . می شود. البته خدمات مشاوره نام گذاری با هزینه های کمتر و حتی تا 50 دلار هم موجود می باشد، اما صرف یک هزینه زیاد و البته کامل در ابتدا برای توصیه یک کارشناس با کیفیت می تواند موجب صرفه جویی های بسیاری برای شما در دراز مدت شود.

    در یک اسم چه چیزهایی وجود دارد؟

    اجازه دهید با این موضوع شروع کنیم که می خواهید نام انتخابی شما گویای چه موضوعی باشد؟ این نام باید تمامی عناصر موجود در کسب و کار شما را تقویت کند. فعالیت شما در زمینه ایجاد و توسعه یک بازار هدف و یک بیانیه رسالت می تواند عناصر اصلی را که می خواهید نام انتخابی شما به تقویت آنها بپردازد، مشخص کند.

    هر قدر نام انتخابی شما در ارتباط برقرار کردن با مصرف کننده و توضیح کسب و کار شما بهتر عمل کند، شما به تلاش کمتری برای توضیح آن به مصرف کنندگان نیاز خواهید داشت. بر اساس نظر کارشناسان نام گذاری، کارآفرینان باید اولویت را به کلمات واقعی یا ترکیبی بدهند و پرداختن به کلمات تولیدی یا ایجاد شده را به مرحله بعدی واگذارند. مردم کلماتی را ترجیح می دهند که بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و آن را بخوبی درک کنند. به همین دلیل است که نام گذاران حرفه ای در سراسر دنیا همیشه استفاده از یک زنجیره عدد در نام شرکت یا استفاده از ابتدای چندین کلمه در کنار یک دیگر را یک انتخاب بد می دانند.

    از سوی دیگر، ممکن است که یک نام کاملا معنادار باشد. اشتباهات رایج در این زمینه نامهای عمومی یا ژنریک و نامهای جغرافیایی است. یک مثال فرضی در این زمینه “San Pablo Disk Drivers” می باشد. اگر مدیران این شرکت بعدها قصد توسعه و گسترش کسب و کار خود به خارج از شهر San Pablo در کالیفرنیا را داشتند چه؟ این نام چه معنایی برای ساکنین و مصرف کنندگان شیکاگو و یا پیترزبورگ خواهد داشت؟ یا اگر این شرکت قصد توسعه و تنوع بخشیدن به محصولات خود را داشت و می خواست از صنعت دیسک درایور به حوزه نرم افزار یا راهنما و دستورالعمل های کامپیوتر وارد شود؟

    یک اسم چگونه می تواند هم گسترده باشد و هم در عین حال معنا دار باشد؟ اسامی توصیفی همیشه به بیان موضوعی واقعی در رابطه به یک کسب و کار می پردازند – – چه کاری انجام می دهد، در کجا واقع شده است و . . .  . اسامی اشاره کننده بیشتر واقعی هستند. آنها بر چیستی کسب و کار بیشتر تمرکز می کنند.

    به عنوان مثال نام “Italiatour” را در نظر بگیرید که توسط یکی از شرکتهای نام گذاری برای ترویج کسب و کاری پیشنهاد شده است که ارائه دهنده خدمات توریستی به مقصد ایتالیا می باشد. با وجود آنکه این نام، یک کلمه واقعی نیست، اما دارای معنا بوده و مشتریان براحتی می توانند متوجه ماهیت شرکت و محصول یا خدمات پیشنهاد شده بشوند. حتی بهتر از آن این نام تحریک کننده هیجان ناشی از یک سفر خارجی نیز می باشد.

    در زمان انتخاب یک نام برای کسب و کار موارد و نکات زیر را در ذهن داشته باشید:

    • نامی انتخابی کنید که از نظر ویژگیهای زیبایی شناختی هم در نظر شما زیبا بیاید و هم در نظر مشتریانی که در پی جذب آنها هستید.
    • از نامی استفاده کنید که حس آرامش بخش بودن یا آشنا بودن را انتقال دهد و خاطرات خوب را تداعی کند. در نتیجه مشتریان در یک سطح عاطفی نیز با شما ارتباط برقرار خواهند کرد.
    • اسمی انتخاب نکنید که طولانی یا گیج کننده باشد.
    • از تجانس های زیبا پرهیز کنید، چرا که عموما فقط شما معنای آنها را متوجه می شوید.
    • هرگز از عبارات و کلماتی که بار حقوقی دارند در نام گذاری استفاده نکنید، مگر آنکه واقعا شرکت شما شرایط مطروحه در آن کلمه خاص را داشته باشد.

    خلاقانه عمل کنید.

    در زمانی که تقریبا هر کلمه و واژه موجود در زبان به عنوان علامت تجاری ثبت شده است، گزینه اختراع و یا ابداع یک کلمه بیشتر مطرح می شود، برخی از این کلمات می تواند Acura و یا Compaq باشد که توسط بنگاه NameLab ایجاد و ترویج داده شده است.

    مایکل بار مدیر این شرکت نام گذاری کننده می گوید: “اسامی ابداعی می توانند بار معنایی بیشتری داشته باشند.” به عنوان مثال برای Acura هیچ معنایی در فرهنگ لغت قرار داده نشده است، اما می تواند معنای دقت در مهندسی را از آن درک کرد که البته دقیقا همان چیزی است که شرکت مشتری قصد آن را داشته است. تیم فعال در این شرکت نام گذاری نام Acura را از Acu گرفته است که در بسیاری از زبانها معنای دقت، صحت و . . . از آن برداشت می شود. مدیر این شرکت می گوید اعضای این تیم با کار کردن با بخش های کوچک از کلمات (که زبان شناسان به آنها تک واژ می گویند) مانند “Acu” کلمات جدیدی درست می کنند که هم جدید هستند و هم از ویژگی یکتا بودن بهره مند می باشند.

    با این وجود وی می افزاید که ساخت کلمات جدید برای هر موقعیتی راه حل مناسب نیست. کلمات جدید پیچیده هستند و این ذهنیت را در مخاطب ایجاد می کنند که محصول، خدمت یا شرکت پیچیده بود که در واقع درست نیست. علاوه بر این، کسانی که در این زمینه تازه کار و تجربه کافی را در اختیار ندارند نیز این روش را فرای توانایی های خود می دانند.

    یک روش ساده تر نیز استفاده از اشکال جدید یا دیکته جدید کلمات موجود می باشد. به عنوان مثال NameLab زمانی که یک شرکت جدید کامپیوتری برای معرفی محصول جدید خودشان به آنها مراجعه کرد، نام Compaq را برای آن پیشنهاد کردند. آنها در ابتدا برای پیشنهاد خود به کلمه compact به معنای فشرده و کوچک می اندیشیدند و در نهایت با کلمه Compaq توافق کردند که به اعتقاد آنها کمتر دارای جنبه عمومی بود و بیشتر جلب توجه مخاطب را می کرد.

    نام خود را مورد آزمون قرار دهید.

    پس از اینکه زمینه انتخاب نام را به چهار یا پنج مورد خلاصه کردید که همگی قابلیت به خاطر سپرده شدن را داشتند و از بیان راحتی هم برخوردار بودند، زمان آنست که اقدام به انجام جستجوی علامت تجاری کنید. البته تمامی نام ها نیاز به تبدیل شدن به یک علامت تجاری را ندارند، خصوصا تا زمانی که بر اساس قوانین دولتی نام شما تداخلی با نام های انتخاب شده دیگر و قبلی شما نداشته باشد. در این زمینه مشاوره با یک کارشناس در این زمینه از موارد مهم و ضروری است. البته با وجود اینکه هزینه های این کار نیز زیاد است، باید توجه کنید که اگر شما محصولی را تولید و به بازار عرضه کنید، و در ابتدای راه با اعتراض یک شرکت دیگر مبنی بر اینکه با انتخاب این نام شما حقوق او را زیر پا گذاشته اید مواجه شوید، وی می تواند یک جنگ قانونی را بر علیه شما به راه بیاندازد و در این راه حتی می تواند شما را ورشکست کند. پس صرف هزینه هر چند زیاد برای جلوگیری کردن از چنین مشکلاتی در آینده معقول به نظر می رسد.

    تجزیه و تحلیل نهایی

    اگر خوش شانس باشید در این مرحله به 3 تا 5 اسم می رسید که تمامی آزمونها و تست های شما را پشت سر گذاشته اند. حالا چگونه تصمیم نهایی خود را اتخاذ می کنید؟

    تمامی معیارهای اولیه خود را به خاطر بیاورید. کدام اسم به نظر خودتان در تطابق بیشتری با اهداف اولیه شماست؟ کدام اسم بطور مناسب تر به توصیف شرکتی اقدام می کند که شما پیش از این در ذهن خود داشته اید؟

    تعدادی از کارآفرینان از طریق یک حس درونی به نتیجه نهایی می رسند و یا برخی دیگر هم از طریق انجام تست بازار و مصرف کننده یا آزمون گروههای کانونی به این برداشت میرسند که نام انتخاب شده مورد پذیرش قرار می گیرد یا خیر؟ شما حتی می توانید ایده خود را در رابطه با چگونگی ظاهر شدن آن در قالب یک طرح لوگو یا . . . به معرض آزمون بگذارید. مثلا می توانید نام انتخابی خود را در صورتی که تبلیغات رادیویی و بازاریابی از راه دور را در برنامه های آینده خود در نظر دارید، با صدای بلند بخوانید و ببینید آیا راحت خوانده و شنیده می شود؟

    به خاطر داشته باشید که همیشه بنگاه های نام گذاری چیزی در حدود 6 هفته تا 6 ماه را برای فرایند انتخاب یک نام صرف می کنند. شما احتمالا این میزان زمان را دراختیار ندارید، اما سعی کنید حداقل چند هفته را برای آن صرف کنید.

    زمانی که تصمیم نهایی خود در این مورد را اتخاذ کردید، باید سریعا وارد مرحله بعد، یعنی نشان دادن شور و شوق و معرفی آن به دیگران شوید. نام انتخابی شما اولین مرحله از ساختن یک هویت قوی برای شرکت خودتان است، نامی که تا زمانی که این کسب و کار در جریان است باید همچنان پابرجا باشد.

    شما چگونه نام بیزینس خود را انتخاب کردید ؟ اگر فکر میکنید بازگو کردنش میتواند تجربه مفیدی برای دیگران باشد ، دست بکار شوید و آنرا در بخش نظرها بنویسید .

    فرشید رمضانی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای
    این مطلب در مجموع 17,544 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • مهسا
      ژوئن 30, 2014 در 9:20 ق.ظ

      سلام شرکت ما در زمینه عایق صوتی و روکش چرمی درب و دیوار فعالیت میکند میشه راهنمایی کنید چگونه عنوان مناسبی را پیدا کنم؟

      • فرشید رمضانی
        جولای 2, 2014 در 2:22 ق.ظ

        دوست عزیز ، همانطور که در مطلب هم ذکر شده است فرایند انتخاب اسم میتواند پروسه مفصلی باشد . نیاز به ساعتها بحث و مشورت و شنیدن نظرات صاحب کسب و کار دارد .
        آیا عنوان برای شرکت است ؟ یا برای یکی از محصولات شرکت ؟ تولید کننده هستید یا وارد کننده ؟
        و خیلی از سئوالات دیگر که با جلسات متعدد میتوان به نام مناسب تر نزدیک شد .
        سعی کنید چنین سئوالاتی از خود بپرسید و با جواب به آنها دامنه انتخاب خود را کوچکتر کنید و سپس یکبار دیگر تجزیه و تحلیل نهایی در آخر متن را مرور بفرمایید .

    • sareh
      اکتبر 10, 2014 در 12:50 ب.ظ

      Salam ,ghasd daram sherkati khadamati ba onvane “sherkate khadamati bazaryabi ” sabt konam Ama dar sadadam k name monasebi peyda konam, az shoma khahesh daram k dar soorate emkan nazare pishnahaditoon ro be man erae bedin, Sepas

    • محسن كاظم
      دسامبر 15, 2014 در 12:49 ب.ظ

      بهترین فرد جهت کمک برای انتخاب نام برند ، مشاور و یا مدیر برند می باشد … هیچ فردی در سازمان نمی تواند به صورت تخصصی و استاندارد و با در نظر گرفتن تمامی ابعاد حرفه ای انتخاب نام ، برای برند نام انتخاب کند.

      • فرشید رمضانی
        دسامبر 15, 2014 در 1:42 ب.ظ

        دقیقا همینطوره و فقط میشه یک سری اصول و استانداردها را برایش در نظر گرفت . هرچند که گاهی شکستن همین اصول خودش خلاقیت خلق میکند .

    • محمدرضا فعدی
      دسامبر 16, 2014 در 11:00 ق.ظ

      سلام لطفا من را برای انتخاب یک اسم اصیل ایرانی برای نامگذاری یک شرکت تبلیغاتی مساعدت فرمایید.

    • سید محمد رضا مرمضی
      فوریه 12, 2015 در 8:23 ق.ظ

      سلام
      لطفا من را برای انتخاب یک نام دامنه و یک اسم برای نام گذاری یک شبکه اجتماعی مساعدت فرماید.

      • مهلا
        می 11, 2015 در 3:27 ب.ظ

        یک نام مناسب برای شرکت فروش ابزار آلات
        حتما معنی خاصی ندهد
        ترجیحا انگلیسی باشد

    • حسین
      جولای 16, 2015 در 8:37 ق.ظ

      با سلام
      ضمن تشکر از اطلاع رسانی شما و مجموعه، ممنون می شوم در خصوص نام شرکت آب و فاضلاب و نزدیک به کارهای پروژه ای شهرداری باشد بنده را یاری رسانید
      صمیمانه سپاس گزارم

    • قربانی
      آگوست 7, 2015 در 10:00 ب.ظ

      با سلام و خسته نباشید . ما شرکت با مسولیت محدود هستیم و در زمینه طراحی و ساخت و تامین قطعات صنعت نفت ، حفاری و پتروشیمی فعالیت میکنیم و چنانچه ممکن است ما را برای انتخاب نام راهنمای بفرمائید
      با تشکر

    • وبمانی
      مارس 13, 2016 در 5:57 ب.ظ

      از اطلاعات ارزشمندتون متشکرم

    • سیدمحمود موسوی
      سپتامبر 21, 2016 در 12:05 ب.ظ

      میخواهم در گفتگوها شرکت کنم چون عقیده دارم خودتان هنوز اول راه هستید

    • اسرا
      ژوئن 9, 2018 در 2:25 ق.ظ

      سلام.شرکت مشاورە،طراحی، نصب و راە اندازی آسانسور و پلە برقی با مسئولیت محدود میخوام ثبت کنم،هر اسمی پیدا میکنم قبول نمیکنن، ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • رضایی
      نوامبر 10, 2020 در 4:17 ب.ظ

      سلام خسته نباشید من میخواست درمورد انتخواب نام یک کانال یا بهتر بگویم یک کانال تولید کننده محتوا در یوتویب به من کمک کنید.

    یک نظر اضافه کنید