اینتراکتیو مارکتینگ چیست ؟

  • اینتراکتیو مارکتینگ ( interactive marketing ) را میتوان به بازاریابی یا فروش تعاملی معنی کرد . یا به طور کلی تعامل با مشتری در هر چه که به مارکتینگ مربوط میشود . به هیچ وجه نباید آنرا با بازاریابی آنلاین اشتباه گرفت هر چند که اینترنت و روابط آنلاین خیلی به اینتراکتیو مارکتینگ سرعت بخشیده و بازاریابی تعاملی را آسانتر کرده است .


    در بازاریابی تعاملی ، مشتری و یا کسی که علاقه مند به محصولات و خدمات شماست ، انتظار جوابی کاملا منحصر به فرد و مخصوص به خودش را دارد . کاتالوگ ، سایت و اطلاعاتی که شما به طور همگانی منتشر کرده اید را مطالعه کرده است و با کلیات آشناست . او از شما توقع ندارد در ازای سئوال خاصی که از شما میپرسد ، بخشی از آن اطلاعات همگانی را برایش کپی کرده و بفرستید . او میخواهد شما به او به عنوان یک شخص منحصر به فرد نگاه کنید ، حرف هایش را بشنوید ، خواسته هایش را تجزیه و تحلیل کنید و دقیقا جوابی به او بدهید که مال اوست . اختصاصی برای اوست و در بر گیرنده همه احتیاجات و ابهامات اوست .

    چه بسا حتی نظرات ، سئوالات و ابهامات او منجر به این شود که شما در ارائه خدماتتان تغییراتی حاصل کنید و یا محصولاتتان را در آینده با ویژگیهای دیگری تولید کنید .

    اینتراکتیو مارکتینگ چیست؟
    اینتراکتیو مارکتینگ چیست؟

    در واقع اینتراکتیو مارکتینگ مشارکت مشتریان در ساخت و شکل گیری برند شماست . شما برند خود را به مشتری تحمیل نمیکنید بلکه او را در هر چه بهتر شدن و خوشنام تر شدن برندتان شریک میکنید و محصول و خدمات نهایی را ، با ترکیبی از توانایی ها و ایده های خودتان و نیازها و مشارکت های مشتریانتان ارائه میدهید.

    با تبحر ، هوشمندی و توانایی هایی که در اینتراکتیو مارکتینگ بدست میاورید میتوانید میزان ریسک ایده ها و ابتکارات خودتان را بسیار پایین تر بیاورید وبه دلیل بازاریابی تعاملی که با مشتریانتان داشته اید به رضایت حداکثری آنها امیدوار بوده و نسبت به فروش خدمات خود بسیار خوشبین تر باشید .

    بگذارید با یک مثال بحث اینتراکتیو مارکتینگ  را ادامه دهیم. 

    فرض کنیم شرکت انبوه سازی قصد دارد 500 واحد آپارتمانی با در نظر گرفتن امکانات رفاهی ساخته و آنرا پیش فروش کند . راه معمول این است که مشخصات واحد ها و به طور کلی مجموعه را اعلام میکند و عده ای آنرا میپسندند و مراحل پیش فروش کردن آن طی میشود .

    اگر شما تصمیم بگیرید واحدی را پیش خرید کنید ، کدام را ترجیح میدهید ؟ یک شرایط از پیش مشخص شده و یکسان را که مثلا دو سال دیگر تحویل میگیرید ؟ و یا واحد مسکونی را که در طول این دو سال میتوانید در روند اجرایی آن نقش داشته و از آن با خبر باشید ؟ شرکت انبوه ساز قصد دارد یک زمین فوتبال در مجموعه تفریحی خود نیز بگنجاند . ولی شاید 350 نفر از این 500 مشتری ، بیشتر به زمین تنیس رغبت داشته باشند . شاید آنها اینترنت پر سرعت را به داشتن آنتن مرکزی ترجیح بدهند و یا خودشان پیشنهاد بدهند که هر دو در نظر گرفته شود هر چند اگر باید مبلغ بیشتری پرداخت کنند . حتی سنگ فرش خیابانهای مجموعه میتواند به مشورت گذاشته شود ، آیتم هایی معرفی شود که صاحبان واحد های مسکونی انتخاب کنند . این به هوشیاری شما بر میگردد که چه مواردی را به مشارکت بگذارید و چگونه با خریداران خود تعامل داشته باشید . وقتی پس از دو سال مجتمع مسکونی شما آماده تحویل شد ، مشتریان شما به خواسته های بیشتری رسیده اند و رضایت بالا تری دارند . و این یعنی موفقیت از پیش تعیین شده برای پروژه بعدی .

    در این باره صحبت های بیشتری خواهیم داشت و با یکدیگر تعامل بیشتری خواهیم کرد . چون من میخواهم سایتم را بر مبنای خواسته های خوانندگان پیش ببرم و با شما وارد یک مارکتینگ تعاملی شوم . پس نظراتتان را در اینباره برایم بنویسید .

    ممنون

    فرشید رمضانی | مشاور مارکتینگ و بازاریابی

    مطالب زیر نیز میتواند به تفهیم مطلب کمک بیشتری کند:

    چه کسی از بازاریابی اینتراکتیو استفاده می کند؟

    کاوشی در استراتژی اینتراکتیو مارکتینگ

    بازاریابی تعاملی، درک درست آن و اشتباهات رایج

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۹ رای
    این مطلب در مجموع 1,315 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • mahdi
      نوامبر 29, 2014 در 7:41 ب.ظ

      سلام خیلی خوب بود فرشید جان چون محتوای شما اموزشیه بنظر من یک سری دوره ایمیلی در حوزه های مارکتینگ برگزار کنید که در صورت اینکه کاربر در دوره ای ثبت نامکرد به صورت اتوماتیک ایمیلهای دوره برایش ارسال گردد.
      متشکرم

      • فرشید رمضانی
        نوامبر 29, 2014 در 8:14 ب.ظ

        سلام مهدی جان
        چشم ، حتما به این موضوع فکر میکنم و بیش از پیش در خدمتتان خواهم بود . البته الان هم میتوانید در خبرنامه عضو شوید ولی این کار را حرفه ای تر و کارآمد تر خواهم کرد .
        ممنون

    • قیمت سکه
      دسامبر 16, 2014 در 7:27 ق.ظ

      سلام جناب رمضانی من دیگه مطالب شما را به روز دریافت نمیکنم علت چیست؟؟

      • فرشید رمضانی
        دسامبر 16, 2014 در 12:25 ب.ظ

        سلام قربان
        اگر ممکنه ایمیلی که با آن ثبت نام فرموده اید را بفرمایید من پیگیری کنم و علت را پیدا کنم .
        از این بابت عذرخواهی میکنم و از همراهی تان ممنونم

    • Mostafa Pazoki
      می 7, 2016 در 6:01 ب.ظ

      بازارگردانی تعاملی، زیرشاخه‌ی مفهوم و مهارت پراهمّیتی در مارکتینگ هست: «گوش کردن»
      گوش کردن که دو دسته اصلیش گوش کردن به همکاران و گوش کردن به مشتریانه، فقط در این شرایط درست نیست که کسی به ما زنگ بزنه و نظری بده. ما خودمون باید شرایط شنیدن حرف‌ها و نظرات مشتریان رو «ایجاد» کنیم. بهشون زنگ بزنیم، جلسه بذاریم، نظرسنجی کنیم و … . در کشورهای توسعه‌یافته تعداد زیادی از پروژه‌ها (خیلی جالبه) پیش از استارت با مشتریان به مشورت گذاشته می‌شه.
      «گوش کردن» مهارتیه که می‌تونه به تنهایی باعث موفّقیت یا شکست یه مجموعه بشه.

      • فرشید رمضانی
        می 7, 2016 در 6:07 ب.ظ

        سلام و ممنون .
        دقیقا همینطوره ، “«گوش کردن» مهارتیه که می‌تونه به تنهایی باعث موفّقیت یا شکست یه مجموعه بشه.
        مرسی از همراهی و مشارکتتون .

    • ابراهیم
      می 7, 2016 در 9:06 ب.ظ

      با سلام و خسته نباشید. واقعا ازتون ممنونم خیلی عالی و به زبان ساده موضوع رو توضیح دادید. من چندین سایت رو برای گرفتن اطلاعات بازدید کردم ولی همه آن ها مطالب رو با ادبیات پیچیده ای گفته بودن و چیزی دستگیرم نشد. ولی شما واقعا عالی مطلب رو توضیح داده اید. خدا خیرتون بده

      • فرشید رمضانی
        می 7, 2016 در 9:27 ب.ظ

        سلام ابراهیم جان و ممنون از لطفت .
        بعضی وقت ها بعضی از مقالات را که میخواهید ترجمه کنید ، اصطلاحاتی در آنها هست که خیلی برگردان واضح فارسی ندارند و مجبور میشوی از ترجمه های نامانوس استفاده کنی که همین باعث میشه درک مطلب سخت بشه . ضمن اینکه همین اینتراکتیو مارکتینگ نیز در مراحل حرفه ای تر و برای برخی مشاغل نیاز به دانسته های به روز دنیا و گریز به علم های مدیریتی و فروش دارد که ناچار میشوی از اصطلاحات متعدد استفاده کنی ( مثل دو لینکی که در انتهای مطلب داده ام ) . شاید چون این مطلب را خودم نوشته ام و ترجمه نکرده ام زبان ساده تری داشته است .
        در هر صورت ممنونم که توجه داشته ای و دلگرمم میکنی .
        برایت آرزوی موفقیت دارم .

    • قیمت سه آت لئون
      می 2, 2019 در 3:51 ق.ظ

      خوشمان امد

    • نرگس
      فوریه 22, 2021 در 10:24 ب.ظ

      عالی بود،ممنون

    یک نظر اضافه کنید