نکات روانشناسی نهفته در انتخاب یک نام دامین فوق العاده

  • انتخاب نام دامین (دامنه) یکی از مهمترین تصمیم هایی است که شما برای کسب و کار خود می گیرید. نام دامین انتخابی شده توصیف کننده کسب و کار شما بوده، به عنوان برچسبی بر آن در اجتماع به شناسایی شدن آن کمک می کند و همراه با کسب و کار شما برای مدت بسیار زیادی باقی می ماند.

    در اغلب موارد همزمان با انتخاب نام مناسب برای کسب و کار خودتان باید اقدام به انتخاب نام دامین خودتان هم بکنید. زمانی که نام دامین انتخابی شما با نام کسب و کار در تطابق و هماهنگی باشد، در عین حفظ هماهنگی و یکپارچگی بین فعالیت های برندینگ خودتان از شانس بالاتری برای به خاطر آورده شدن توسط دیگران برخوردار خواهید بود.

    انتخاب نام دامین
    نکات روانشناسی نهفته در انتخاب یک نام دامین فوق العاده

    به یاد آوردن نام دامین خود را ساده کنید

    مغز از قدرت قابل توجهی برخورد می باشد، اما نام انتخابی شما باید با این قدرت و توانایی مغز در هماهنگی و تطابق باشد.

    • منحصر به فرد بودن – بهترین نام های دامین تنها یک ترکیب عادی و معمولی از کلمات و عبارات نیست. آنها تنها برای این در حافظه مردم حک می شوند که غیر متعارف هستند.
    • بصری بودن – هر چیزی که بخش های بیشتری ار مغز را درگیر کند، به نسبت بهتر به یاد آورده می شود. اگر نام دامین شما به چیزی اشاره داشته باشد که قابل دیدن یا لمس کردن باشد، طبعا از قدرت بیشتری برای به یاد آورده شدن برخوردار می باشد.
    • جاذب و گیرا بودن – هر قدر گفتن، به زبان آوردن، خواندن و تکرار کردن آن ساده تر باشد، به یاد آوردن آن هم ساده تر است.
    • دارای نظم و ترتیب بودن – مغز دوست دارد که هر چیزی سازماندهی شده باشد. به یاد آوردن اصولا همان فرایند سازماندهی داشتن می باشد. هر قدر یک نام دامین بهتر سازماندهی شده باشد، بیشتر و بهتر به یاد آورده می شود. به عنوان مثال: com دارای نظم و ترتیب است، اما phoneyoursell.com از نظم و ترتیب خاصی برخوردار نیست.

    آنرا کوتاه و مختصر کنید

    اگر می خواهید مردم نام دامین شما را به خاطر بیاورند یا حوصله تایپ کردن آن را داشته باشند، باید نام کوتاهی برای آن انتخاب کنید.

    چند نمونه از نام دامین هایی که بصورتی غیر قابل قبول و بیش از حد بلند هستند را در زیر می توانید ببینید:

    http://www.iamtheproudownerofthelongestlongestlongestdomainnameinthisworld.com

    http://llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogochuchaf.com

    هرگز یک مالک کسب و کار که از عقل سلیم و مناسبی برخوردار باشد چنین نام دامینی با این تعداد کاراکتر را برای کسب و کار خودش انتخاب نمی کند. اما متاسفانه برخی از صاحبان کسب و کار در این موارد گاهی نسبت به استفاده از واژگان و کلمات کلیدی مختلف حریص شده و نام های دامینی را ایجاد می کنند که چیزی غیر از مجموعه ای به هم چسبیده از کلمات بی معنی نیستند – – تنها مجموعه ای بی نظم از کلمات که به ظاهر سازمان دهی شده و به هم چسبیده اند. هرگز در این مسیر حرکت نکنید. در عوض سعی کنید یک نام کوتاه و زیبا انتخاب کنید، حتی اگر کلمه کلیدی خاصی در آن وجود نداشته باشد.

    نام دامین خود را بصورت مرتبط انتخاب کنید

    یک نام دامنه باید مشخص کننده برخی از زمینه های وجودی و عملی آن کسب و کار را مشخص کند، یعنی بیانگر این موضوع باشد که آن کسب و کار به چه صنعتی تعلق داشته و چه کاری انجام می دهد. اسامی خوب و مناسب برای کسب و کارها منحصر به فرد بوده و به عبارتی بدون اینکه در مخاطب ایجاد حس ناخوشایندی جلب توجه وی را می کند.

    آن دسته از اسامی که بصورت مشخص اشاره به موضوع خاصی دارند، اغلب با خطر فراموش شدن روبرو می شوند. بدتر از آن، اغلب ممکن است دامین آزادی برای استفاده کردن در مورد آنها وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، یک کسب و کار بنام “window washing” که به کار شستشوی پنجره های ساختمان های بزرگ مشغول می باشد ممکن است برای بدست آوردن نام دامین http://windowwashing.com مجبور به صرف بودجه زیادی شود.

    مواردی که در ادامه می آید برخی از مثال های مرتبط در این رابطه می باشد – – یک مورد مثبت و دیگری بصورت منفی.

    • LifeLock, Lifelock.com این کسب کار ارائه کننده خدمات حفاظت از هویت کاربران می باشد. نام مورد استفاده برای کسب و کار و دامین آنها واژه مرکبی از دو کلمه “life” و “lock” می باشد که دقیقا توصیف کننده همان فعالیتی است که آنها به عنوان یک کسب و کار مشغول انجام دادن آن می باشند. بطور حتم آنها قادر به انتخاب نام com. هم بودند، اما، همانطور که شاهد هستید نام فعلی آنها برای دامین و همچنین کسب و کار هم مرتبط با هم بوده و از قابلیت به خاطر سپاری برخوردار می باشد.
    • Screaming Frog, Screamingfrog.co.uk این کسب و کار یک موسسه بازاریابی دیجیتال بوده و همچنین نوع خاصی از خدمات سئو را نیز ارائه می کند. نام انتخابی آنها در عین خلاقانه بودن نه بیانگر و نشان دهنده خدمات و نه ماهیت سازمان و کسب و کار آنها می باشد و هیچ کدام از نام های انتخابی آنها، چه نام کسب و کار و چه نام انتخابی برای دامین، کمکی به پیشبرد اهداف آنلاین آنها نمی کند.

    اگر کسب و کار شما در یک صنعت تا حدودی شلوغ و پر مخاطب قرار داشته و تا حدودی شناخته شده می باشد، به خاطر داشته باشید که مرتبط بودن آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. با این وجود بیش از حد هم نباید به این موضوع توجه شود. به خاطر داشته باشید که برخی از با ارزش ترین و برترین برندها دارای نام و دامین هایی هستند که بطور کلی توضیحی در مورد فعالیت و خدمات آنها ارائه نمی کند که از این موارد می توان به – Apple, Google, Bing, Yelp, Yahoo و Amazon اشاره کرد.

    توجه داشته باشید که تنها نباید نام یک کسب و کار را بر اساس این موضوع انتخاب کنید که دامین شما از چندین کلمه کلیدی مختلف در آن تشکیل شده باشد. همیشه اجازه دهید تا نام کسب و کار شما نسبت به کلمات کلیدی موجود در آن حوزه برتری پیدا کند.

    نام دامین باید ساده باشد

    همیشه ساده ترین نام دامین ها بهترین موارد می باشد. همیشه نام های دامین تشکیل شده از دو یا 3 واژه در کنار پسوند “دات کام” از قابلیت تشکیل بهترین نام دامین ها برخوردار می باشند.

    اینها مواردی هستند که شما همیشه باید در انتخاب نام دامین خود از آنها اجتناب کنید:

    • خط فاصله: تنها تعداد افراد کمی هستند که به خاطر می آورند که چه هنگام و در کجای نام دامین شما باید از خط فاصله استفاده می کردند.
    • اعداد: هیچ کس نمی تواند در عمل به خاطر بیاورد که باید بصورت حروفی از کلمه “پنج” در نام شما استفاده می کرد یا عدد “5”؟
    • هر پسوندی غیر از “دات کام”: اگر در درجه اول در حال انجام یک کسب و کار در کشور دیگری غیر از کشور بومی خودتان هستید آنگاه استفاده از یک نام دامین (بطور مثال .co.uk) که مخصوص استفاده در یک کشور خاص می باشد، مناسب بوده و اشکالی ندارد. البته انواع دیگری از پسوند ها برای استفاده در نام دامین وجود دارد، مانند: .tv، .flowers، .info. و ink. که همگی بلا استفاده و در عمل بی نتیجه می باشند.
    • واژه های اختصاری: واژه های اختصاری تنها موجب ایجاد به هم ریختگی در نام دامنه شما شده، آنرا زشت و قابل فراموش شدن می سازد.
    • واژه های مبهم و دو پهلو: مطمئن شوید که نام دامنه شما خالی از هرگونه ابهام باشد. به عنوان مثال، دامنه ExpertsExchange.com در نگاه اول به عنوان یک نام دامین دو کلمه ای مناسب باشد، اما آیا به واقع منعکس کننده کار و فعالیتی که شرکت در حال انجام دادن آن است می باشد؟ این نام همچنین بصورت ExpertSexChange.com هم نوشته شود.
    • املاء ابتکاری برای کلمات: برخی از کسب و کارها علاقه دارند تا ترتیب نوشتاری معمول کلمات را به منظور خلاقانه جلوه کردن کسب و کار خودشان تغییر دهند. به عنوان مثال، “Doug’s Holesale Digging”، “Kleen Machine” یا “The Dzign People” را در نظر بگیرید. این نامها ممکن است در دنیای آفلاین یا تبلیغات چاپی نتیجه خوبی از خود بر جای بگذارند، اما اسامی خوبی برای دنیای آنلاین و یک نام دامین نمی باشند.

    نویسنده: نِیل پاتل – 28 آبان 1393

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 161 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • آرتین
      می 14, 2015 در 8:27 ب.ظ

      سلام خدمت آقای رمضانی عزیز
      سوالی برام پیش اومده
      من یه سایت دارم و الان میخوام بهش انجمن اضافه کنم
      برای انجمن بهتره آدرسش کدوم یک از موارد زیر باشه ؟
      1- forum.test.com
      2- test.com/forum
      پیشاپیش ممنون از راهنماییتون

      • فرشید رمضانی
        می 16, 2015 در 12:33 ب.ظ

        سلام آرتین جان و ممنون از همراهی هایت
        اگر بخواهم خلاصه خدمتت عرض کنم باید بگم به لحاظ سئو فرقی نمیکند
        به طور کلی از سه روش برای تفکیک های اساسی و بزرگ در سایت ها استفاده میشود .
        اولی ( forum.test.com ) ساب دومین است که کاملا مستقل بوده و گاهی حتی کاربران مبتدی را به اشتباه میاندازد . توصیه ام اینست که اگر بخش فوروم نقشی اساسی تر ، فعال تر و پر رنگ تر از سایت اصلی دارد از آن استفاده کن .
        حالت دوم (test.com/forum ) فولدر است که ارتباط نزدیک تری با سایت اصلی دارد و فوروم را بخشی از سایت و نه کاملا مجزا نمایش میدهد . ساخت ایمیل و درگاه بانکی و بک آپ و انتقال سرور و … هم در آن راحت تر است
        و حالت سوم بیشتر تفکیک های جغرافیایی است که پسوند کشورهای مختلف را میگذارند ( که البته مورد سئوال شما نیست ) که مثلا سایت اصلی دات کام است و فوروم دات آی آر .
        در خدمتت هستم .

        • آرتین
          می 16, 2015 در 9:33 ب.ظ

          ممنون و سپاس بابت راهنمایی کاملتون
          پیروز باشید

    یک نظر اضافه کنید