بازاریابی محتوا فقط تولید محتوا نیست، استراتژی های آنرا بدانید.

  • جای هیچ شکی نیست که بازاریابی محتوا یک استراتژی ارزشمند و پرقدرت بازاریابی است. محتوای ارزشمند کلید موفقیت بازاریابی آنلاین را رقم می‌زند و بیش از آنچه که تصور می شود می تواند نتایج پربار به همراه آورد. اما هنوز هم تصورات اشتباهی در مورد بازاریابی محتوا وجود دارد و اغلب درک درستی از آن در بین کسب و کارها دیده نمی شود. اینکه اساساً بازاریابی محتوا چیست و چه مزایایی به همراه دارد، موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته می شود.

    تعریف درست بازاریابی محتوا چیست؟

    اجازه دهید نگاهی دقیق تر به تعریف بازاریابی محتوا بیاندازیم، زیرا تفکرات اشتباه و گمراه کننده ای در مورد آن وجود دارد.

     بازاریابی محتوا را اغلب اینگونه تعریف کرده اند:

    « نوعی بازاریابی که شامل تولید و به اشتراک گذاری محتوای آنلاین از جمله ویدیو، پست وبلاگ و پست رسانه های اجتماعی است که هدف آن ترویج ضمنی برند و ایجاد علاقه در محصولات و خدمات است.»

     تعریف بالا تعریف نادرستی نیست، اما باز هم برخی موارد در این تعریف از قلم افتاده که می تواند باعث درک اشتباه از بازاریابی محتوا شود.

     بنابراین تعریف درست از بازاریابی محتوا می تواند تعریفی مانند زیر باشد: 

     « نوعی رویکرد بازاریابی استراتژیک که بر تولید و توزیع محتوای مرتبط، ارزشمند و مداوم تمرکز دارد و هدف آن جذب و حفظ مخاطب درست و ترغیب مشتری به عمل سودآور است.»

    استراتژی بازاریابی محتوا
    بازاریابی محتوا

     این تعریف برخی از جنبه های بازاریابی محتوا را روشن می سازد. محتوای بازاریابی چیزی بیش از تولید محتوا است.

     در این تعریف عنصر توزیع نیز به معنی بازاریابی محتوا اضافه شده که اغلب مورد غفلت قرار می گیرد. نکته اینجا است که بازاریابی محتوا بدون توزیع محتوا امکان پذیر نیست و با شکست مواجه می شود. زمانی که شروع به تولید محتوا می کنید، باید به روش‌های توزیع آن نیز فکر کنید؛ زیرا که تولید بدون توزیع معنایی ندارد.

    نکته دوم در این تعریف اشاره به مخاطب درست است. تولید محتوا همیشه باید با هدف رسیدن به مخاطب درست صورت گیرد. تولید محتوا و توزیع محتوا در صورتی که نتواند مخاطب درست را هدف‌گیری کند، راه به جایی نمی برد. اگر محتوایی که تولید می کنید برای مخاطب هدف شما مناسب نباشد، در واقع وقت خود را هدر داده اید و از این رو محتوایی تولید کرده اید که گروهی از افراد نه به آن نیاز دارند و نه علاقه و نه آن را تحسین می کنند. به عنوان مثال شما نمی توانید پوشک بچه را برای افراد بزرگسال جوان که به دنبال ماجراجویی هستند تبلیغ کنید.

     در نهایت فراموش نکنید که در پس هر بازاریابی محتوا باید هدفی نهفته باشد. هدف شما از تولید محتوا افزایش درآمد و فروش است. بنابراین اگر نتوانید مشتری را ترغیب به عملی سودآور کنید، در واقع شکست خورده اید.

    سئو و محتوا

     بازاریابی محتوا همان سئو نیست

     جای شکی نیست که ارتباط محکمی بین تولید محتوا و بهینه سازی موتورهای جستجو وجود دارد، اما نمی توان این دو را به جای یکدیگر تصور کرد.

     بازاریابی محتوا تأثیر مثبتی بر تلاش‌های سئو شما می گذارد. در دنیای بازاریابی آنلاین امروزی افزایش ترافیک وب سایت بدون محتوا عملاً ممکن نیست. اما بازاریابی محتوا چیزی فراتر از فقط سئو است.

     بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی است که هدف آن جلب توجه مخاطب هدف از طریق تولید محتوای جالب، ارزشمند و سرگرم کننده است. با اینکه بازاریابی محتوا یکی از جنبه های جدید بازاریابی مدرن است اما تولید محتوا برای دهه ها است که وجود داشته است – حتی پیش از حضور اینترنت و موتورهای جستجو مانند گوگل.

     موتور های جستجو عاشق محتوای عالی هستند. در همین راستا سئو یکی از روش های جلب مخاطب به محتوا است. اما بازاریابی محتوا می‌تواند بدون موتور جستجو نیز وجود داشته باشد؛ زیرا که کانال های دیگری برای توزیع محتوا نیز وجود دارد. در صورتی که تلاش های بازاریابی خود را محدود به فعالیت های سئو کنید در واقع گزینه‌های خود را محدود ساخته اید.

    مزایای بازاریابی و تولید محتوا

    همچنان که گفتیم بازاریابی و تولید محتوا می‌تواند به افزایش سئو سایت کمک کند. اما بازاریابی محتوا فراتر از اینها است و مزایای بیشتری را به همراه دارد که به آنها اشاره می کنیم:

    • باعث افزایش ترافیک به محتواهای بیشتر می شود.
    • می تواند برای مدت طولانی تری نسبت به تبلیغات توجه مخاطب را جلب کند، به ویژه اگر به طور مستمر محتوای عالی تولید کنید.
    • امروزه افراد یاد گرفتنه اند که چگونه محتوای تبلیغاتی را بلاک کنند، از این رو تبلیغات کمی دشوارتر شده است. بنابراین، محتوای آگاهی دهنده با احتمال بیشتری به دست مخاطب می رسد.
    • محتوای عالی باعث ایجاد تصویر مثبت از برند و اعتماد به کسب و کار می شود.
    • محتوای عالی بازگو کننده داستان برند است. از این راه می‌توانید نظر مردم در مورد محصولات، خدمات و برند خود را تحت تأثیر قرار دهید. با تولید محتوا به بخشی از این داستان تبدیل می شوید و دراک  افراد از برند خود را تحت تاثیر قرار دهید.

     بازاریابی محتوا تنها تولید محتوا نیست

    یکی از دلایلی که بسیاری از کارآفرینان و کسب و کارها در تولید محتوا ناکام می مانند، این است که نمی توانند پیچیدگی و تصویر بزرگتر بازاریابی محتوا را مشاهده کنند. آنها یک قطعه محتوا و یا چندین قطعه محتوا تولید می‌کنند و دیگر هیچ.

    استراتژی بازاریابی محتوا

     استراتژی بازاریابی محتوا 

    1. تعیین اهداف – دلایل شما برای بازاریابی محتوا چیست؟

     در این زمینه باید دیدگاه کاملاً واضح داشته باشید. چرا به دنبال بازاریابی محتوا هستید؟ به دنبال دستیابی به چه چیزی هستید؟

     اهدافی که تعیین می کنید تاثیر بسزایی در مراحل بعدی استراتژی بازاریابی محتوا می‌گذارد؛ زیرا بسته به این اهداف است که محتوای متفاوتی تولید می کنید و کانال های مختلفی برای توزیع انتخاب می کنید. شما تنها در صورتی می توانید استراتژی بازاریابی محتوای خود را تعیین کنید که بدانید به کدام مسیر حرکت می کنید. در نتیجه قادر خواهید بود میزان دستیابی به اهداف خود را نیز بسنجید.

     نکته‌ای که وجود دارد این است که اهداف بازاریابی محتوا نمی‌تواند صد در صد ثابت باشد، بلکه ممکن است بسته به شرایط جاری کسب و کار تغییر کند. به عنوان مثال، ممکن است استراتژی بازاریابی محتوای خود را با هدف افزایش آگاهی از برند آغاز کنید، اما زمانی که برند به شهرت رسید، این هدف به افزایش درآمد تبدیل شود.

    • شاخص های شاخص عملکرد (KPI)چطور موفقیت بازاریابی محتوا را اندازه گیری می کنید؟

     اکنون که اهداف بازاریابی محتوای خود را مشخص کردید، لازم است دریابید تا چه اندازه به اهداف خود نزدیک شده اید. شاخص های کلیدی عملکرد به شما کمک می کند تعیین کنید آیا استراتژی بازاریابی محتوا به اهداف خود رسیده یا اینکه نقصی در آن وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که این اعداد بتواند پاسخی به نیاز های شما باشد؛ چرا که برخی از این اعداد نمی‌تواند کل مطلب را ادا کند. به عنوان مثال، تعداد فالوورهای رسانه های اجتماعی نمی تواند پاسخی بر موفقیت آمیز بودن استراتژی بازاریابی محتوا در افزایش سودآوری باشد، زیرا همه این فالوورها از محصول شما خریداری نکرده‌اند.

    برای هر مرحله از سفر خریدار شاخص کلیدی عملکرد تعیین کنید. به عنوان مثال، اگر هدف شما افزایش سودآوری است، این شاخص ها می تواند چیزی مانند زیر باشد:

    • رشد فالوورها در توییتر (تعداد فالوور ها)
    • افزایش ترافیک از توییتر ) تعداد بازدیدکنندگان وب سایت از توییتر به طور روزانه)
    • تبدیل ترافیک به ثبت نام ایمیلی (تعداد ثبت نام کنندگان از طریق ایمیل)
    • تبدیل ثبت نام کنندگان ایمیل به مشتری خریدار (تعداد محصولات فروخته شده در روز)

     در صورتیکه اهداف استراتژی بازاریابی محتوا را تغییر دهید، مشخصاً باید شاخص های کلیدی عملکرد جدیدی  تعیین کنید. 

    • مخاطب هدف شماشما به دنبال دستیابی به چه کسانی هستید و در کجا می توانید آنها را بیابید؟

     مخاطب هدف شما کیست؟ برای چه کسی محتوا تولید می کنید؟

     هر چه بیشتر در مورد مخاطب هدف خود بیاموزید، بهتر می توانید استراتژی بازاریابی محتوا را در راستای آنها تعیین کنید. قالب محتوایی تولید کنید که خوشایند گروه هدف باشد. موضوعاتی انتخاب کنید که مخاطب هدف به آن علاقه‌مند است و از کانال‌های توزیعی استفاده کنید که مخاطب هدف شما در آن فعالانه عمل می کند و برقراری ارتباط با او راحت تر است. 

    استراتژی بازاریابی محتوا
    مخاطب هدف
    • داستان شما – چه چیزی در محتوای خود بیان می کنید؟

     اگر در مسیر تعیین استراتژی بازاریابی محتوا هستید، به مجموعه ای از محتوا احتیاج دارید. این محتواها باید با داستان‌هایی پر شود. داستانی که در این محتوا بیان می کنید تنها ویژگی های محصولات شما را در بر نمی گیرد. این محتوا باید داستان هایی از مشتریان که محصولاتتان را مورد استفاده قرار داده اند نیز باشد. اما باز هم این مورد بخش کوچکی از داستان هایی است که برای مخاطبان بیان می کنید. داستان شما می تواند شرح مختصری از فعالیت های شرکت و چگونگی راه اندازی آن، نحوه استخدام افراد تیم و غیره باشد.

    چرا در داستان سرایی نمی توان تنها به حقایق محض بسنده کرد؟ زیرا داستان سرایی بیشتر جنبه انسانی دارد و باعث درگیر کردن مخاطب با داستان و ایجاد اعتماد در وی می شود. همچنین به افراد کمک می‌کند تا مواردی را همیشه در ذهن خود بسپارند، در حالی که حقایق محض ممکن است به سرعت فراموش شود.

    • محتوا و قالب محتوا – به چه نوع محتوایی نیاز دارید و چه چیزی می توانید خلق کنید؟

    همیشه به یاد داشته باشید که تنها داشتن محتوای عالی کافی نیست. برای بازاریابی موفق محتوا باید مجموعه ای از محتوای عالی تولید کنید؛ بنابراین تعیین قالب محتوا نیز اهمیت دارد. قالب محتوا قویا کانال های توزیع را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال، اگر قصد دارید در شبکه‌های رسانه‌ای بصری محتوا تولید کنید، باید محتوای بصری تولید کنید.

    • کیفیت محتوادر صورتی که محتوای بیشتر کیفیت کار شما را خدشه دار می کند، در مورد محتوای جدید فکر کنید.

     شما محتوا را برای مخاطب خاص هدف تولید می کنید. در صورتی که کیفیت محتوا به اندازه‌ای نباشد که رضایت مخاطب را جذب کند، مهم نیست که چه مقدار محتوای بیشتری قرار است تولید کنید.

     کیفیت و کمیت محتوا باید در کنار هم باشد. شما به مجموعه ای از محتواها احتیاج دارید، اما هر محتوا باید دارای کیفیتی باشد که مخاطب خواستار آن است. بنابراین، در صورتی که نمی توانید کیفیت محتوا را تضمین کنید، کورکورانه به تولید محتوا نپردازید. 

    • تقویم تولید محتوا – هر چند وقت یکبار می توانید محتوا تولید کنید؟

     قبل از تولید محتوا در مورد برنامه‌ریزی زمانی تولید محتوا فکر کنید. به چه میزان محتوا نیاز دارید و در چه بازه های زمانی آن را تولید می کنید ؟

     این موضوع به خصوص زمانی که مخاطب هدف هنوز با شما آشنایی کامل ندارد اهمیت دارد. مهم این است که با تولید محتوای بیشتر و بیشتر در صفحه رادار آنها حضور داشته باشید. زمانی که به مخاطب وفادار دست یافتید، آنگاه می توانید برنامه زمانی تولید محتوای خود را کمی از حالت فشرده درآورید.

    • توزیعاز چه راهی محتوا را به دست مخاطب هدف خود می رسانید؟

     همانطور که گفتیم توزیع دست در دست تولید محتوا به پیش می‌رود. محتوای معمولی در کنار استراتژی توزیع عالی باز هم می تواند به موفقیت برسد. اما یک محتوای عالی بدون توزیع عالی راه به جایی نمی برد. بنابراین، اگر نتوانید کانال توزیع مناسبی برای محتوای خود بیابید، محتوای شما به زودی به فراموشی سپرده می‌شود. توزیع مناسب محتوا در استراتژی بازاریابی محتوا از این نظر اهمیت دارد که روزانه هزاران محتوا تولید می‌شود که به دنبال جذب مخاطب در فضای اینترنت و رسانه‌های اجتماعی است، بنابراین نباید اجازه دهید محتوایتان در میان این انبوه گم شود.

    همواره به یاد داشته باشید که دستیابی به مخاطب در کانال های توزیع مستلزم گذشت زمان و صرف هزینه است. موفقیت استراتژی بازاریابی محتوا آنی نیست.

    توزیع محتوا
    • تحلیل و بهینه سازیچه اشتباهی رخ داده و برای اصلاح آن چه می توان کرد؟

     در نهایت زمانی که اعداد شما امیدوار کننده نیست و به نتایج دلخواه نرسیده اید، باید نتایج را تحلیل کنید. هر گام استراتژی بازاریابی محتوا را زیر سوال ببرید و راهی برای بهینه سازی آن بیابید. 

     می توانید نوع محتوا و یا موضوعات را تغییر دهید و یا کانال های دیگری برای توزیع بیابید. همینطور می توانید به تولید محتوای بیشتر بپردازید و یا برنامه ریزی پست محتوای خود را تغییر دهید.

    بهینه سازی تولید محتوا

     روش های زیادی برای بهینه سازی استراتژی بازاریابی محتوا وجود دارد. هرگز دست از تلاش برای تبدیل شدن به یک بازاریاب محتوای بهتر برندارید. همیشه باید ذهن خود را باز نگه داشته و مشتاق یادگیری بیشتر باشید.

    در ضمن در مطلب قرار گرفتن محتوا در صفحه اول گوگل به اهمیت ویژه این کار پرداخته شده است . علاوه بر آنکه خودتان محتوا را به دست مخاطب اصلی میرسانید، تلاش کنید مخاطبینی هم که به دنبال این محتوا هستند شما را پیدا کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای
    این مطلب در مجموع 237 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • bahmansh
      مارس 2, 2021 در 9:14 ب.ظ

      چه مطلب پر محتوایی بود ، باور میکنید برای اینکه عمیق بخونم در دو قسمت خوندم و یه ساعت در مجموع زمان گذاشتم تا بتونم حسابی درکش کنم؟ تازه ازش نت برداری هم کردم.
      عالی بود ممنون

      • فرشید رمضانی
        مارس 3, 2021 در 6:15 ق.ظ

        سلامت باشید. احساس کردم هزینه های زیادی برای تولید محتوا میشه ولی نتایج لازم از اون گرفته نمیشه. سعی کردم در یک مطلب همه را بگنجانم که دترسی بهش راحت تر باشه. البته که خب یه مقداری طولانی شد.
        ممنون از وقتی که گذاشتید.

    • طاها منفردپور
      مارس 2, 2021 در 10:51 ب.ظ

      فکر کنم یک درس دو واحدی را توی این مقاله خلاصه کرده اید ، دو دور خواندم ولی دیدم هنوز باید چند دور دیگه مطالعه کنم ، یادداشت کردم سر فرصت با چای و شیرینی بشینم و بازم بخونمش .
      متشکرم

      • فرشید رمضانی
        مارس 3, 2021 در 6:17 ق.ظ

        زنده باشید. خوشحالم مفید بوده و درخور توجه.
        گفتم همه اش یکجا باشه که راحت تر بشه پیدا کرد و بهش فکر کرد.
        مرسی

    • تهرانیان
      مارس 3, 2021 در 1:54 ب.ظ

      موضوع خیلی گسترده ایه
      فکر کنم برای عمیق شدن توی هر کدوم از تیترها باید ساعت ها وقت گذاشت
      این درسته که بیشتر این حرف ها توی شبکه های اجتماعی صدق می کنه و برای سایت های شرکتی و خدماتی کاربرد نداره؟
      اگر این طور نیست چطوری میشه یه سایت شرکتی و خدماتی رو از خشکی در اورد و جذابش کرد

    یک نظر اضافه کنید