هفت فاکتور اساسی در یک مدل کسب و کار

  • ایجاد یک مدل کسب و کار تنها به معنای تهیه یک طرح کسب و کار یا تعیین محصولات و خدمات نیست، بلکه تعیین چگونگی ایجاد ارزش برای مشتریان است.

    ایده کسب و کار شما از کجا شروع می شود، چگونه باید ادامه پیدا کند و چه زمانی متوجه موفقیت خودتان می شوید؟ چگونه برای مشتریان خود ایجاد ارزش می کنید؟ برای اطمینان از کیفیت مدل کسب و کار خودتان این مراحل را دنبال کنید:

    1- مخاطب خاص خود را پیدا کنید.

    هدف قرار دادن مجموع گسترده ای از مخاطبین به کسب و کار شما اجازه نمی دهد تا در دل و جان آن دسته از مشتریانی که واقعاً به این محصولات و خدمات نیاز دارند، رسوخ کند. در عوض، در هنگام تهیه مدل کسب و کار خود مشتریان هدف خود را به یک یا دو گروه که دارای ویژگی های مشترک و نزدیک به هم هستند محدود کنید. ویژگی های مشترک و مهم هر یک را بصورت مکتوب در بیاورید و در کنار چالش های مربوط به هر یک از این گروه ها همراه با راه حل پیشنهادی خود بیاورید.

    2- فرایند کسب و کار خود را تعیین کنید.

    قبل از اینکه مدل کسب و کار خود را بصورت اجرایی در بیاورید، نیاز به درک کامل فعالیت هایی دارید که برای اثر بخش بودن مدل کسب و کار خود به آن نیاز دارید. ابتدا جهت تعیین فعالیت های اصلی کسب و کار خود زمینه اصلی پیشنهاد کسب و کار خود را مشخص کنید. آیا مسئول ارائه یک یا تعدادی خدمات مشخص هستید، مانند حمل یک محصول یا پیشنهاد ارائه مشاوره در یک حوزه خاص؟ مثلا ممکن است در حوزه بازاریابی و برندینگ فعالیت داشته باشید که باید این موارد از قبل برای شما مشخص شوند.

    هفت فاکتور اساسی در یک مدل کسب و کار
    هفت فاکتور اساسی در یک مدل کسب و کار

    3- منابع کلیدی کسب و کار خود را ثبت و ضبط کنید.

    برای انجام فرایند های روزانه، کسب و کار شما نیاز به انجام چه کارهایی دارد، پیدا کردن مشتریان و دستیابی به اهداف کسب و کار؟ به منظور کسب اطمینان از اینکه مدل کسب و کار شما به میزان کافی آمادگی برآوردن نیاز های کسب و کار شما را دارد، باید اقدام به مکتوب کردن منابع حیاتی کسب و کار خود بکنید. نمونه هایی از منابع عادی ممکن است شامل یک وبسایت، بودجه، انبار، دارایی معنوی و لیست مشتریان باشد.

    4- پیشنهاد یک ارزش مناسب را توسعه دهید.

    کسب و کار شما در مرحله رقابت چگونه شناخته شده و از بقیه متمایز می شود؟ آیا یک خدمت نوآورانه ارائه می کنید یا تغییر جدیدی را در یک محصول قدیمی معرفی کرده اید؟ تعیین دقیق چیزی که کسب و کار شما ارائه می کند و اینکه چرا این کسب و کار شما نسبت به بقیه برتر است، آغاز ارائه و عرضه یک ارزش قوی و پر قدرت می باشد. زمانی که تعدادی از این ارزش های پیشنهادی را تعریف کردید، هر یک را به یک خدمت یا سیستم ارائه محصول مرتبط بسازید تا از چگونگی با ارزش باقی ماندن برای مشتریان خود در طی زمان آگاهی پیدا کنید.

    5- شرکای کلیدی خود در این کسب و کار را مشخص کنید.

    هیچ کسب و کاری بطور مناسب فعالیت نمی کند (حال از رسیدن به اهداف چشم پوشی کنید)، اگر که شرکای خوب و مناسبی برای کمک کردن و از خود گذشتگی کردن برای آن کسب و کار که به مشتریان خدمتی را ارائه می کند، برخوردار نباشد. در زمان تهیه یک مدل کسب و کار، شرکای اصلی و حیاتی، مانند عرضه کننده گان، شرکای استراتژیک یا مشاوران تبلیغاتی، را انتخاب کنید.

    6- یک استراتژی ایجاد تقاضا بوجود آورید.

    در شرایط کلی شما نیاز به اتخاذ نوعی استراتژی دارید که موجب ایجاد علاقه نسبت به کسب و کار شما شود، مشتریان بالقوه ایجاد کند و برای نهایی کردن معاملات طراحی شده باشد، مگر اینکه رویکردی مبتنی بر تغییر مداوم در نظر داشته باشید. مشتریان شما چگونه شما را پیدا خواهند کرد؟ از همه مهمتر زمانی که از برند شما مطلع شدند، چکاری باید انجام دهند؟ ایجاد یک استراتژی ایجاد تقاضا، طرح و برنامه کاری از حرکت مشتری پس از روبرو شدن با ترغیب کننده های تعیین شده را مشخص می سازد.

    7- فضایی برای نوآوری در نظر بگیرید.

    در زمان شروع به کار یک شرکت و توسعه یک مدل کسب و کار، بیزنس پلن شما بر اساس برخی فرضیات شکل گرفته است. به هر حال تا قبل از اینکه پذیرای مشتریان و خریداران پول به دست باشید، دقیقا نمی دانید که آیا مدل کسب و کار شما حقیقتاً نیازهای مشتریان را برآورده می کند یا خیر؟ به همین دلیل، در نظر گرفتن فرصت نوآوری در فرصت های آتی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. با فرض استاتیک و نهایی بودن طرح کسب و کار خود دچار اشتباه نشوید. بلکه، اغلب به مرور و بررسی مجدد آن بکنید و تغییرات لازم را در آن پیاده کنید.

    توجه داشتن به این 7 فاکتور منجر به تهیه یک بیزنس پلنی می شود که نوید دهنده موفقیت آینده شما می باشد.

    نویسنده: لَری آلتون – تاریخ: 2 اردیبهشت 1394

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 367 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    یک نظر اضافه کنید