بازاریابان چه سوالهایی در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی دارند؟ – بخش اول

  • هر آنچه که بازاریابان می خواهند در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی بدانند، اما از پرسیدن آن می ترسند!

    ساهیل جاین سوالات ارزنده تری را که اخیرا در یکی از همایش های بازاریابی بین المللی از سخنرانان این همایش پرسیده شده در یک جا جمع کرده که در ادامه برای شما آورده ام:

    اغلب اوقات بازاریابان و شرکت هایی که برای آنها کار می کنند با محدودیت منابع روبرو هستند. جز زمانی که شما مقدار نامحدودی از پول و زمان در اختیار داشته باشید، دستیابی به موفقیت در تمامی شبکه های اجتماعی تقریبا غیر واقعگرایانه به نظر می رسد.

    بنابراین به عنوان یک بازاریاب باید بر چه مواردی تمرکز کرد؟

    سوالهایی در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی
    بازاریابان چه سوالهایی در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی دارند؟

    من اخیرا در همایشی با حضور سخنرانان مطرح از فیسبوک و لینکداین شرکت کرده بودم که در آن به بحث در مورد شبکه های اجتماعی موجود برای فعالیت کسب و کارها و چگونگی بهینه سازی آنها پرداخته شد.

    بیش 1000 متخصص بازاریابی در این رویداد شرکت داشتند و سوالات بسیار خوبی در آن مطرح شد. من لیستی از بهترین سوالات مطرح شده را همراه با پاسخ های ارائه شده جمع آوری کرده ام (سوالات عینا همانند چیزی است که مطرح شده، اما پاسخ ها تا حدودی ویرایش شده و مسائلی از قبیل نام فرد و شرکت و … از آنها حذف شده است).

    س: دو شبکه اجتماعی که من باید در آنها فعالیت داشته باشم، کدامیک هستند؟

    پ: این موضوع کاملا بستگی به نوع کسب و کار شما و هدف شما برای آن کمپین دارد. اگر در حال فروش به دیگر کسب و کار ها (بازاریابی صنعتی) هستید، پس لینکداین یک “باید” برای شما به حساب می آید، و من استفاده از آن را در کنار فیسبوک و توئیتر و تبلیغات گوگل پیشنهاد می کنم.

    توجه کنید که همیشه باید استفاده از تبلیغات کلیکی  گوگل یا بینگ را در کنار فعالیت های سایت های اجتماعی خود داشته باشید. این شبکه های اجتماعی در ذهن مشتری ایجاد آگاهی نسبت به برند شما کرده و گوگل و بینگ هم موجب اقدام نهایی از طرف مشتری می شود.

    س: من خیلی دوست دارم از شبکه های اجتماعی استفاده کنم، اما نسبت به بازخورد منفی آن نگرانم. بهترین راه کنار آمدن با این مسئله چیست؟

    پ: با مخاطب خود وارد تعامل شوید. تمامی بازخورد ها را با دید بین المللی و فارغ از هرگونه برخورد احساسی پاسخ دهید. در زمانی هم که کمپین های خود را در فضای اجتماعی مدیریت می کنید به راحتی می توانید اقدام به فیلتر کردن بازخورد ها با نظرات و پاسخ های خود بکنید. به نمونه زیر دقت کنید، که فردی در مورد ارائه خدمات در یک فست فود اعتراض کرده و مدیریت کمپین تنها خواهان صحبت کردن کاربر با مدیر شعبه شده و عنوان کرده که کارکنان خواهان اطلاع از اشتباه خود هستند.

    سوالهایی در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی
    بازاریابان چه سوالهایی در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی دارند؟

    س: در فیسبوک باید سرمایه گذاری کنم یا لینکداین؟ چگونه متوجه شوم که کدام شبکه بهتر است یا ارزش وقت گذاشتن دارد؟

    پ: دلایل خیلی خوب و نمونه های قبلی برای سرمایه گذاری در هر دو این شبکه ها وجود دارد. لینکداین بسیار دقیق است و همه سعی می کنند پروفایل خودشان را در آن بروز نگاه دارند، اما همه کاربران عموما اطلاعات خودشان را در شبکه فیسبوک بروز نمی کنند.

    اگر هدف شما مخاطبین صنعتی و کسب و کار های حرفه ای است، با وجود اینکه تبلیغات کلیدی در لینکداین هزینه بیشتری دارد، باز هم آن را پیشنهاد می کنم، چرا که مخاطب قرار دادن کسب و کارها در محیط فیسبوک خیلی تاثیر گذار نیست.

    توجه داشته باشید که اصولا محیط فیسبوک برای مخاطب قرار دادن کسب و کارها طراحی نشده است، فیسبوک محیطی است که در آن اغلب مردم در پی یافتن دوستان و آشنایان و ارتباط برقرار کردن با آنها هستند.

    س: پینترست چه مزایایی نسبت به فیسبوک دارد؟

    پ: شبکه پینترست به نسبت شبکه جدیدی است و قضاوت کردن در مورد جنبه اقتصادی و مالی آن هنوز زود است.

    فقط توجه داشته باشید که شبکه پینترست زیرساختی کاملا بصری است و برای خرده فروشان، تولید کنندگان و … بسیار مناسب است. سعی کنید از تصاویر جذاب در این شبکه استفاده کنید که توسط کاربران برای دیگر دوستان و شبکه ارتباطی آنها به اشتراک گذاشته می شود و آنها هم به همین ترتیب اقدام به اشتراک گذاری مجدد آن می کنند.

    سوالهایی در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی
    بازاریابان چه سوالهایی در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی دارند؟

    س: فیسبوک یا لینکداین آیا خدماتی برای کمک به راه اندازی کمپین دیجیتالی من در اختیارم قرار می دهند؟

    پ: متاسفانه در بودجه های پایین شبکه های فیسبوک و لینکداین قادر به فراهم آوردن مدیری برای راه اندازی و مدیریت کمپین های دیجیتالی شما نیستند. اما هر دو این شرکت ها در زمینه آموزش مجازی، ارائه خودآموز، وبینار و … ارائه راهکارهایی برای مدیریت و تدوین استراتژی شما در مراحل اولیه خوب عمل کرده اند.

    س: بهترین راه حل برای کسب و کارهای کوچکی که در سطح بین المللی فعالیت می کنند، چیست؟ آیا آنها یک صفحه برای تمام بازارهای خود باید داشته باشند یا صفحات مجزا همراه با محتوای هدفمند برای هر گروه از مخاطبین را باید در نظر داشته باشند؟

    پ: سوال خیلی خوبی است، این بستگی به این دارد که آیا شما قصد بازاریابی برای زبان های مختلف دارید یا اینکه برای هر بخش از بازار هدف خودتان محتوای فرهنگی خاصی را مد نظر دارید. البته من در صورت امکان انجام دادن هر دو این موارد را پیشنهاد می کنم که یک صفحه اصلی در نظر بگیرید و در کنار آن در مراحل بعدی صفحات مجزا برای هر بخش از بازار را تهیه کنید.

    در غیر اینصورت اگر از بودجه کافی برخوردار نیست، استفاده از یک صفحه کافی است. در اینصورت فقط باید توجه کنید که تبلیغات پرداختی خود از طریق این کانال ها را برای آن دسته از مخاطبین قرار دهید که بیشترین غرابت را با محتوای منتشر شده فعلی شما دارند.

    س: من در حال حاضر در پی ایجاد پروفایل و پایگاه مخاطبین خودم هستم. پیشنهادی برای من دارید؟

    پ: توجه کنید که حتما صفحه طرفداران خود را در شبکه توئیتر، فیسبوک و شاید هم در لینکداین باز کنید. در بخش زیر می توانید تصویری از ظاهر صفحات مجموعه ما در این شبکه ها را مشاهده کنید.

    سپس اقدام به تهیه و انتشار محتوای مناسب و مورد پسند مخاطبین هدف خودتان بکنید. زمانی که حجم قابل قبولی محتوا برای خود تهیه کردید، اقدام به ترویج این محتوا برای اعلام حضور و معرفی خودتان با استفاده از تبلیغات پرداختنی نمائید که در نتیجه قادر به هدف قرار دادن مجموعه ای از مخاطبین جدید هستید که ممکن است به محتوای شما علاقمند باشند.

    سوالهایی در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی
    بازاریابان چه سوالهایی در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی دارند؟

    س: شما چگونه محتوای مناسب برای چندین شبکه مانند فیسبوک و لینکداین را مدیریت می کنید؟

    پ: ابزارهای مختلفی برای مدیریت محتوای شما در شبکه های مختلف از جمله فیسبوک و لینکداین وجود دارد. البته در کنار این موضوع برای انتخاب ابزار مناسب باید به برنامه استراتژیک خود در تهیه محتوا توجه داشته باشید. لینکداین بیشتر فضایی برای کسب و کارهای صنعتی است و فیسبوک بیشتر فضایی برای گپ و گفت با دوستان و اعضای خانواده و فامیل می باشد. بنابراین، محتوای شما باید هماهنگ با محیط و شرایط مختلف تهیه شود.

    ادامه در بخش دوم . . . 

    نویسنده: ساهیل جاین – 10 اردیبهشت 1394

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 109 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید