چگونه از فرمول طلایی تبلیغات استفاده کنیم

  • اهمیت فراوانی در ارتباطات، بازاریابی و رهبری خود را درک کنید

    اگر از یک معلم بازاریابی در مورد لازمه مطلع ساختن مصرف کننده گان و در نهایت ترغیب آنها به انجام عملی بپرسید ، آنها بلافاصله از فرمول طلایی خود تحت عنوان دسترسی پیدا کردن به وی + فراوانی و تکرار دفعات سخن به میان می آورند.

    تکرار مکررات در بازاریابی موجب فریب مشتریان از دوره هنری فورد به بعد شده و به عبارتی در هر پیشرفت از تکنولوژی، معرفی محصول و تائید کالا یا خدماتی توسط یک فرد مشهور و شناخته شده و همچنان ادامه دارد.

    با خارج کردن این دستور العمل از حالت کد به این موضوع می رسیم که دسترسی پیدا کردن به مشتری به عبارتی اشاره به دسترسی یافتن به مخاطب صحیح از طریق پیام مناسب و در زمان مناسب می باشد. این همان تصوری است که اغلب مردم از بازاریابی در ذهن خود دارند. اما فراوانی و تکرار دفعات هم به همین میزان دارای اهمیت است و البته جزئی از بازاریابی است که کمتر به آن پرداخته شده و کمتر کسی هم از آن اطلاع دارد یا به آن پرداخته است. اگر تنها یکبار تبلیغ کلاسیک کوکالا تحت عنوان “teach the world to sing” را دیده باشید، ممکن است در عمل خنده ای بر لبان شما آورده باشد، اما حقیقتاً بعد از 40 سال دیگر کلامی از آن را به یاد نمی آورید، در حالیکه پیام ارائه شده از آن بر روح و روان شما تاثیر گذارده و همچنان تاثیر آن بر اثر تکرار برای شما قابل یادآوری است.

    چگونه از فرمول طلایی تبلیغات استفاده کنیم
    چگونه از فرمول طلایی تبلیغات استفاده کنیم

    اگر هدایت یک شرکت یا تیم را بر عهده دارید و از اینکه این اعضاء روش کار را خود بخوبی یاد نمی گیرند، خسته و ناامید شده اید، به نظر ما باید به فاکتور تکرار و فراوانی استفاده در استراتژی تبلیغاتی خود توجه کنید. توجه داشته باشید که ارائه و معرفی یک برنامه کاری منظم در یک جلسه که شامل 12 بخش مختلف می باشد، بدون تکرار آن در دفعات مختلف تاثیر گذار نبوده و موجب یادگیری و اجرای آن توسط آن تیم نمی شود، مگر که در واقع شما با یک تیم از دانشمندان در حال کار و فعالیت باشید. به همین ترتیب نمی توانید از مردم عادی هم انتظار درک و پذیرفتن یک پیام را از طریق یک پیام بازارگانی و تبلیغ را تنها با چند بار تکرار آن داشته باشید، مگر اینکه این افراد به دفعات مورد هدف پیام و تبلیغ شما قرار بگیرند.

    به عنوان شخصی که یک برنامه جدید، ارزش های فرهنگی، یک سخنرانی برای ارائه در یک جلسه فروش یا استراتژی استخدام را طراحی کرده، مطمئنا ساعت های بسیاری به ایجاد تغییر و بی عیب ساختن آن در هر یک کلمه وقت صرف کرده اید. با این وجود وادار کردن تیم اجرایی به پذیرفتن و اجرا کردن آن رویکرد جدید یک روزه ممکن نمی باشد. به عبارت دیگر یک پیام ارسال شده به معنای یک پیام دریافت شده نمی باشد و پذیرش و اجرای آن نیاز به دفعات متمادی تکرار به منظور تحت تاثیر قرار دادن آن بصورتی اثر بخش می باشد.

    همین اصل عینا در رابطه با مشتریان، سرمایه گذاران، روابط بین فردی و شرکای استراتژیک ما هم کاربرد پیدا می کند. اگر خواهان آن هستید که مردم پیام شما را بخوبی دریافت کنند، می بایست که آنها این پیام را بیشتر از یکبار بشوند. از طریق استمرار تم های اصلی آن را تقویت کنید و اطمینان داشته باشید که در طی زمان پیام شما بر دل و جان مخاطب اثر می گذارد.

    توجه داشته باشید که محتوای مناسب پیام شما تنها مرحله اول است، اما و فراوانی و تکرار است که موجب زندگی بخشیدن به آن می شود. اگر به این موضوع و نکته شک دارید تنها باید به اصول اولیه و پایه ای استراتژی برند هایی از قبیل کوکالا، مک دونالد و برند های دیگری از این دست در 20 سال گذشته توجه کنید.

    تکرار و فراوانی همواره اثر بخش بوده و هست!!!

    نویسنده: جاش لینکر – تاریخ: 5 تیر 1394

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 149 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • Majid Saidii
      جولای 3, 2015 در 1:02 ق.ظ

      مثل همیشه عالی بود فرشید خان سپاس
      یک سوال…روند این استمرار و تکرار تا چه حد … در چه فواصلی … با چه محتوایی باید باشد؟؟؟
      راستش تکرار و استمرار یک پیام تبلیغاتی گاهی آنقدر آزار دهنده می شود گاهی به ضد تبلیغ می رسد.
      بطور مثال یک تبلیغ را بین یک برنامه تلویزونی چندین بار پخش می کنند خودم بارها شاهد بودم که با وجودی که تبلیغ بسیار زیبایی هم بوده… اما بر اثر تکرار پشت هم، یا تکرار در چند دقیقه به فواصل کم در روزهای بعد اثر مخربی روی ذهن مشتری می گذاره …گاهی هم شاید منجر به خرید اون کالا بشه ولی چون کیفیت اونی نیست که در تبلیغ تصویری و توضیح آن کلا پخش شده(محتوای صحیح) کالاهای دیگر آن شبکه تلویزونی هم در ذهن مشتری بایکوت می شود..
      نمونه بارز: تبلیغات فروشگاه های اینترنتی در شبکه های تلویزیونی که کالا خریداری شده کاملا بی کیفیت ارائه می شود بطوری که بچه ها هم بارها تکرار می کنند اینها دروغه.. اونی نیست که می خریم.
      در این مورد هم اگر توضیحاتی بدید ممنونم خواهم شد. سپاس فراروان .

      • فرشید رمضانی
        جولای 3, 2015 در 2:11 ق.ظ

        سلام مجید جان و ممنون از لطف های همیشگی ات .
        تبلیغات و شیوه های بسیار مختلف آن ، گاهی صاحبان صنایع را مجبور به رفتارهایی میکنه که شاید حتی خودشان هم آنرا قبلا دوست نداشته اند . از جمله آن ، شیوه های تکرار است . قطعا صاحب آن صنعت بیش از شما از تکرار آزار میبیند . چون شما ده ثانیه تیزر را تحمل میکنید ولی او باید هزینه های چند ده میلیونی و حتی گاهی میلیاردی آنرا بپذیرد . این اتفاق ارتباط مستقیم به رقیبان نیز دارد . بذار چندتا مثال بزنم . ما چندتا اپراتور تلفن همراه در ایران داریم ؟ احتمالا شما هم مثل خیلی های دیگه میفرمایید سه تا . همراه اول ، ایرانسل و رایتل . و احتمالا شما هم مثل خیلی های دیگه تالیا را فراموش کرده اید . دلیل فراموشی آن هم کاملا واضح است چون تکرار تبلیغات آنرا ندیده اید . پس دو راه پیش پای این اپراتور میماند ، یا از سه تای دیگر بیشتر تبلیغات کند که میتونی حدس بزنی چه تکرار بالایی را در بر میگیرد و چه هزینه هایی را تحمیل میکند ، و یا سیاستهای دیگری را دنبال کند . مثلا حفظ همان مشتری های قبلی .
        یکبار در یک مجتمع تجاری که اکثر برندهای رستورانی مطرح جهان مثل مک دونالد و KFC و کینگ برگر و …. حضور داشتند ، بدلیل شلوغی و ازدحام جمعیت ، برای اولین بار برند A&W را امتحان کردم که دو سه خانواده بیشتر در آن نبود . یک وعده غذای بسیار عالی و خوشمزه با خدمات رسانی بالای پرسنل و حفظ پرستیژ مشتری . وقتی ازشون نوشابه خواستم گفتند که ما به هیچ وجه نوشابه های رایج را نداریم چرا که برای سلامتی شما ضرر دارد و ما نمیخواهیم از عوامل بیماری شما در کهنسالی باشیم . یک نوشابه مخصوص داریم که کاملا گیاهی است و از صمغ یک درخت تهیه میشود و فلان خاصیت ها را دارد و … ( که البته باب میل من نبود ، شاید به این خاطر که از بچگی فقط به کوکا میگفتم نوشابه ) . چرا مک دونالد جای سوزن انداختن نداشت ؟ بدلیل تکرار تبلیغات و حجم بالای آن . اگر مک دونالد همین الان تبلیغاتش را قطع کند تا 5 سال دیگر هم به راحتی میفروشد . ولی پس از آن چه ؟ با کمتر تبلیغ کردن مک دونالد ، برندهای کوچکتر زورشان میرسد که خودشان را مطرح کنند . به مرور مشتریانی جذب کنند و با ارائه خدمات مناسب و کیفیت بالا بخشی از سهم بازار را برای خودشان کنند . و این برای مک دونالد قابل تحمل نیست . پس آنچنان تبلیغاتی میکند که علاوه بر حفظ و بدست آوردن مشتری ، دیگران را از عرض اندام کردن منصرف کند و منِ رستوران دار متقاعد شوم که حتی تبلیغات چند میلیون دلاری من در لابلای تکرار و حجم چند میلیارد دلاری مک دونالد گم میشود .
        متاسفانه مثال هایی که شما زدید کاملا مستند و قابل لمس است . تبلیغات اگر قرار است پر حجم و پر تکرار باشد باید به اندازه کافی جذاب ، داستان دار ، متنوع و ترغیب کننده باشد . نه اینکه یک تیزر هر ده دقیقه یکبار پخش شود . تبلیغات پر تکرار باید دارای یک کمپین سنجیده و متناسب باشد . قرار نیست اگر شما یکساعت پای تلویزیون نشستید 5 بار آنرا ببینید . بلکه بعد از اینکه از دیدن فیلم سینمایی خود ( و مشاهده آن تبلیغ ) فارغ شدید و سری به فیسبوکتان هم زدید آنرا ببینید . فردا هنگام رفتن به محل کار نیز بیلبورد آنرا ببینید ، وقتی روی کاناپه لم داده اید و روزنامه مطالعه میکنید هم آنرا ببینید و شاید در طول هفته آینده احتمالا یک اس ام اس تبلیغاتی هم از آن شرکت به دستتان برسد . غیر از این باشد حس تنفر شما به حس تحمل شما غلبه میکند و مثل من روزی 40 تا اس ام اس را بدون باز کردن پاک میکنید .
        در واقع دوستانی که در رسانه های مختلف تبلیغات میکنند باید بدانند همه آنها در ذهن مخاطب یک فولدر مجازی اسپم دارند که اگر مزاحم باشند ناخواسته مثل ایمیلهای بیهوده به اسپم میروند و هرگز دیده نمیشوند . همانگونه که شما هنگام پخش آگهی ها بین یک فیلم کانالهای دیگر را مرور میکنید و در واقع آن باکس تیزر که شاید چند میلیارد تومان ارزش داشته باشد را به فولدر اسپم ذهن خود میسپارید .
        امیدوارم خیلی حاشیه نرفته باشم و بخشی از سئوالت را جواب داده باشم .
        موفق و سربلند باشی

    • Majid Saidii
      جولای 3, 2015 در 1:53 ب.ظ

      سپاس فرشید خان
      پس با این حساب باز هم محتوا از همه تبلیغات مهم تر است و بعد فراوانی و تکرار که با مدیریت درست اجرا بشه تا رو اعصاب نره. حکایتی ست این روند تبلیغات…
      جواب جامع شما بطور مستقل یک مبحث تبلیغاتی بود. سپاس از وقتی که گذاشتید.

    یک نظر اضافه کنید