هنر خوشحال کردن مشتریان در شبکه های اجتماعی

  • اگر مشغول فروش کالایی بصورت آنلاین هستید یا کسب و کاری را بصورت آنلاین مدیریت می کنید، از فرصت صحبت و گفتگو آنلاین در طی 24 ساعت شبانه روز و در طی هفته با مشتریان خود برخوردار می باشید. در کنار مزایایی که این شرایط برای شما ایجاد می کند، شما با چالش هایی هم در این رابطه روبرو می باشید، اگر این گفتگو بدون وقفه ادامه داشته باشند، چطور به بهترین نحو قادر به پاسخگویی به آنها خواهید بود؟ و البته توجه کنید که اگر این موارد همه و همه از لحنی مثبت برخوردار نباشند چطور؟

    چطور فرایند خوشحال کردن مشتریان خود در شبکه های اجتماعی را مدیریت می کنید؟ خوشحال کردن مشتریان در شبکه های اجتماعی یک هنر است و اخبار خوب در این رابطه این است که دستور العملی هم برای اجرای آن وجود دارد که من برای آن استراتژی هایی را تدوین کرده ام که خوشبختانه هر یک توسط برخی از تحقیقات دانشگاهی هم مورد تائید قرار گرفته اند.

    دستور العمل 5 مرحله ای برای خوشحال کردن مشتریان در شبکه های اجتماعی:

    نکته قابل توجه در رابطه با این دستور العمل این است که لحاظ کردن ترتیب نشان داده شده در این دستور العمل از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، به عنوان مثال قبل از پاسخگویی باید به دقت به گفته فرد مقابل خود گوش دهید.

    1- با دقت گوش کنید.

    گوش فرا دادن به محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی فرایند پیدا کردن گفتگو ها و اطلاعات جامع از تمامی موارد اشاره شدن و نام برده شدن از شما در شبکه های اجتماعی می باشد.

    ابتدا باید سعی در درک طرف مقابل داشته باشید و پس از آن انتظار درک شدن از طرف وی را داشته باشید.

    توجه داشته باشید که ما گوش می دهیم تا بیاموزیم، تا مطلع باشیم، تا درک کنیم، تا اطلاعات بدست بیاوریم، تا کسب دانش کنیم و خرد مناسب داشته باشیم!!!

    توجه داشته باشید که بر اساس آمار در شبکه های اجتماعی 92% از افرادی که در مورد برند های مختلف اقدام به هرگونه اظهار نظری می کند، بطور متوسط دارای 500 نفر دنبال کننده می باشد. همچنین 30% از توئیت های منتشر شده که شامل نام برندها می شوند، از نام کاربری آن برند در توئیت خود بهره نمی برند، پس برای گوش دادن به گفتگو ها حتما نباید به نام کاربری خود به عنوان یک کلمه کلیدی تکیه داشته باشید.

    توجه کنید که برای دنبال کردن گفتگوهایی که در مورد شما در شبکه های اجتماعی در جریان است، در هر شبکه ای یک ابزار ویژه در نظر گرفته شده است. از جمله این ابزارها می توان به Mention یا استفاده از خدمات جستجوی توئیتر اشاره کرد.

    اگر چنین رویه ای را پیش نگیرید، چه چیزی در انتظار شماست؟

    زمانی که گفتگویی در مورد شما با برند شما شکل می گیرد، شما همواره از شانس وارد شدن به آن، پاسخ گویی به مسئله پیش آمده یا حتی تاثیر گذاری بر روند آن گفتگو برخوردارید. اما اگر در این کار تعلل کنید، فرصت تاثیر گذاری و ایجاد یک تصویر مثبت از خود را از دست داده و حتی این سکوت شما می تواند موجب شکل گیری یک تصویر منفی و بی توجه از شما در بین مخاطبین شود.

    هنر خوشحال کردن مشتریان در شبکه های اجتماعی
    هنر خوشحال کردن مشتریان در شبکه های اجتماعی

    2- سریعا پاسخ دهید.

    مشتریان در شبکه توئیتر همواره انتظار دریافت یک پاسخ مناسب تنها در طی 60 دقیقه از زمان انتشار محتوای خود دارند.

    تعداد این افراد را می توان بر اساس تحقیقاتی که به این منظور انجام پذیرفته معادل 53% از کاربران شبکه توئیتر تخمین زد و زمانی که مسئله در رابطه با ابزار یک شکایت یا اعتراض باشد این مقدار به 72% از کاربران این شبکه گسترش پیدا می کند.

    همینطور بر اساس تحقیقات دیگری که در این رابطه انجام شده، مشخص شده است که 99% از برند های شناخته شده در شبکه توئیتر فعالیت دارند و حتی 30% از آنها دارای بخشی مجزا برای فعالیت های شبکه توئیتر می باشند، ولی باز هم با این وجود متوسط زمان پاسخ گویی آنها چیزی در حدود 5.1 ساعت برآورد شده است و از هر 10 شرکت تنها 1 شرکت به بازه زمانی 1 ساعته برای پاسخ گویی پایبند بوده است.

    هنر خوشحال کردن مشتریان در شبکه های اجتماعی

    اگر از ابزارهایی که در بالا به آنها اشاره شد برای گوش دادن به صحبت های در جریان در شبکه های اجتماعی استفاده کنید، قدم خوبی برای پاسخ گویی به مخاطبین خود برداشته اید. علاوه بر این Must Be Present نیز ابزاری برای کمک کردن به شما جهت کاهش زمان پاسخ گویی به توئیت های منتشر شده در رابطه با برند شما می باشد.

    اگر چنین رویه ای را پیش نگیرید، چه چیزی در انتظار شماست؟

    در تحقیقی در این رابطه مشخص شده است که به طور متوسط هر کاربر شبکه های اجتماعی دارای 140 دوست می باشد و هر یک از دوستان وی هم به همین ترتیب دارای 140 دوست دیگر می باشند. پس بنابراین در صورتی که یک محتوا را به اشتراک بگذارید پس از 4 سطح اشتراک گذاری محتوای شما قابلیت رسیدن به دست بیش از 2.7 میلیون نفر را دارا می باشد که البته در صورتی که محتوای شما محتوایی مثبت و انگیزاننده باشد خودتان باید تصور کنید که از چه قدرت شکست ناپذیری برخوردار می باشد.

    3- ارتباط برقرار کنید.

    زمانی که یکی از مخاطبین خواهان برقرار تماس و گفتگو با شما، باید قدردان این انتخاب وی باشید و در اولین فرصت به وی پاسخ دهید.

    در صورت امکان سعی کنید بصورت 24 ساعته و در طی هر 7 روز هفته برای پاسخ گویی به مشتریان آمادگی داشته باشید. اگر چنین شرایطی برای شما مقدور نیست – اگر یک کسب و کار کوچک هستید و یا تنها یک تیم یک نفره هستید – می توانید زمان های در دسترس بودن خودتان را به اطلاع دیگران برسانید. در ادامه می توانید شاهد نمونه هایی از برقراری ارتباط با مخاطبین را در تیم های ارتباط با مشتری با برند هایی از قبیل Zappos و Ask Amex شاهد باشید که در ابتدا و انتهای هر دوره شیفت کاری آمادگی خود برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبین را اعلام می کنند:

    هنر خوشحال کردن مشتریان در شبکه های اجتماعی

    و همچنین

    هنر خوشحال کردن مشتریان در شبکه های اجتماعی

    اگر چنین رویه ای را پیش نگیرید، چه چیزی در انتظار شماست؟

    در اینصورت نه تنها خطر غریبه شدن دنبال کننده گان خود از طریق عدم پاسخ گویی به آنها را می پذیرید، بلکه می توانید صدمات جبران ناپذیری برای برند خود ایجاد کنید. مطمئنا اگر مسئولیت یک مشکل ایجاد شده برای مشتریان و یا مخاطبین خود را بپذیرید با برخورد خوب و مناسبی از طرف آنها روبرو می شوید و این موضوع بر وفاداری آنها نسبت به شما تاثیر بسیار زیادی می گذارد.

    4- بطور روشن و صریح رفتار کنید.

    این استراتژی از حوزه بازاریابی ایمیلی گرفته شده است که در آن روشن و صریح بودن در قالب بخش بندی و شخصی سازی دیده شده و عاملی کلیدی برای افزایش تعداد دفعات باز شدن و نرخ کلیک بر جزئیات ایمیل ها می باشد.

    تحقیقات نشان داده است ایمیل هایی که با هماهنگی و اطلاع قبلی (آَشنایی قبلی بین فرستنده و دریافت کننده) ارسال شده اند نسبت به ایمیل هایی که اینچنین نبوده اند بطور متوسط 18 مرتبه بیشتر مورد بازگشایی قرار گرفته و درآمد زایی بالاتری نسبت به ایمیل های عادی داشته اند.

    این موضوع در ارتباطات مجازی شما در شبکه های اجتماعی مختلف هم صدق می کند و استفاده از آن باعث می شود تا قادر باشید با جستجویی کوتاه به راحتی اطلاعات مختلف دیگری هم در مورد مخاطب هدف خود بدست بیاورید.

    اگر چنین رویه ای را پیش نگیرید، چه چیزی در انتظار شماست؟

    در صورت شخصی سازی نشدن ارتباطات شما، نکته منفی آنچنانی در این رابطه برای شما وجود ندارد. یک پاسخ یا هر پاسخی در پاسخ به ارتباط ایجاد شده از طرف شما بهتر از دریافت نکردن پاسخ می باشد.

    شخصی سازی ارتباطات چیزی است که باعث می شود تا ارتباطات شما از یک مرحله به مرحله ای بالاتر ارتقاء پیدا کند. اگر در نظر دارید تا در ارتباطی مخاطب خود را خوشحال کنید، آنگاه شخصی سازی در پاسخ های شما در شبکه های اجتماعی روشی عالی برای پیش گرفتن می باشد.

    5- از نام آنها استفاده کنید.

    دیل کارنگی نویسنده و سخنران برجسته در حوزه اجتماعی و اقتصادی در این رابطه می گوید: “بخاطر داشته باشید که نام یک شخص در نظر وی شیرین ترین و مهمترین آوا در هر زبانی است.”

    توجه داشته باشید که در اغلب شبکه های اجتماعی پیدا کردن نام کوچک مخاطب شما تنها با چند کلیک ممکن می باشد. به عنوان مثال شبکه توئیتر از مخاطبین در زمان ثبت نام، یک اسم کاربری می خواهد که تمامی ارتباطات وی در این شبکه تحت آن نام انجام می پذیرد، ولی در کنار آن نام کوچک و نام خانوادگی وی را هم می پرسد که با نگاه کردن بر بخش “درباره” وی به راحتی به این اطلاعات دسترسی می یابید.

    اگر چنین رویه ای را پیش نگیرید، چه چیزی در انتظار شماست؟

    همانند پیام های شخصی سازی شده، این مورد هم نه موجب بر هم خوردن ارتباط شما می شود نه قدرت آنچنانی در شکل دادن و به نتیجه رساندن آن می شود، بلکه تنها نکته ای مثبت بوده که در طی زمان به ارتباط شما معنا می بخشد.

    شما استفاده از چه استراتژی هایی را در روابط خود در شبکه های اجتماعی مفید می دانید؟ دیدگاه خودتان را بنویسید

    لیدرمارکتر

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    این مطلب در مجموع 264 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • طاها منفردپور
      مارس 4, 2021 در 11:05 ب.ظ

      من که تا الان در شبکه های اجتماعی بیشتر مطالعه کننده و بازدید کننده بوده ام و زیاد اهل تعامل و ارتباط با دیگران نبوده ام ، ولی قصد دارم که استفاده تجاری خودم رو از شبکه های اجتماعی شروع کنم ، فقط دارم دست دست می کنم که همگام با دوره شروع کنم و اون رو پیش ببرم .

      • فرشید رمضانی
        مارس 5, 2021 در 1:09 ب.ظ

        خیلی خوبه و درباره اش خیلی صحبتها خواهیم کرد و به امید خدا پیش میرویم.

    • bahmansh
      مارس 5, 2021 در 12:47 ق.ظ

      خیلی سخته همه اینکارا رو انجام دادن ولی میدونم جزو واجبات فروشگاه هست

      • فرشید رمضانی
        مارس 5, 2021 در 1:11 ب.ظ

        خب اگه در اوایل کار سخت بود و امکان اینکه تیمی مخصوص این اتفاقات وجود داشته باشه نبود. از دست پایین شروع کنید و به مرور بهترش کنید.
        یعنی مثلا اینطوری نباشه که اول کار جواب مشتری رو دو ساعته بدید و بعد که یکم شلوغ تر شد، یک هفه بعد برسید جواب بدید. از همون ابتدا تعیین کنید که احتمال داره جواب دادن حداکثر 24 ساعت طول بکشه. بعد بشه 12 ساعت و … همینطور برای بقیه موارد.
        مشتری بهبود را حس کنه نه اینکه روز به روز داره ضعیف تر میشه.

    یک نظر اضافه کنید