چه کسی از بازاریابی اینتراکتیو استفاده می کند؟

  • بازاریابی اینتراکتیو به سرعت تبدیل به یکی از انواع معمول بازاریابی شده است. حتی کوچکترین و بومی ترین شرکتها دارای وبسایت و یا وبلاگ هایی برای خودشان می باشند، که این موضوع را مدیون ابزار ساده طراحی وبسایت هستند که ایجاد و حفظ حضور آنلاین را برای آنها ساده و ارزان کرده اند.

    با توجه به گفته بالا، این شرکتهای بزرگتر هستند که بیش ار بقیه علاقه مند به حوزه بازاریابی اینتراکتیو می باشند، خصوصا آن دسته از شرکتهایی که سرمایه گذاری های بزرگی در حوزه تجارت الکترونیک کرده اند. شرکتهای بزرگتر دارای منابع فنی به منظور ایجاد و نگهداری وبسایت های بزرگ، طراحی تبلیغات داینامیک، فیلم های ویدئویی و تبلیغات بنری گسترده می باشند . شرکتهای کوچکتر که آرزو و چشم انداز های زیادی دارند نیز می توانند از این ابزار استفاده کنند، اما استفاده از تمامی این موارد نیازمند صرف زمان، سرمایه و تخصص بسیار زیادی می باشند.

    بازاریابی اینتراکتیو

    شرکتها به روشهای مختلفی قادر به استفاده از بازاریابی اینتراکتیو می باشند، اما خلاق ترین و نو آور ترین بازاریابان بهترین نتایج را از آن بدست می آورند. زمانی که سایت www.1800flowers.com در حال برنامه ریزی برای کمپین تبلیغاتی روز ولنتاین بود، مدیران این وبسایت همواره به دنبال راه هایی برای جذب مردان بیزار ار خرید گل بودند. آنها یک بازی آنلاین ساده را طراحی کردند که شامل شلیک به الهه های عشق شناور در اطراف دسته های گل بود. همچنان که کاربران مشغول انجام این بازی بودند، دسته های گل در پایین صفحه حرکت می کردند. این استراتژی بازاریابی از یک موضوع بسیار مورد علاقه مردان (بازیهای کامپیوتری) به منظور فروش چیزی به آنها بود که از آن نفرت داشتند (دسته گل مخصوص روز ولنتاین). در آن سال این شرکت رکورد قابل توجهی برای دریافت سفارش در روز ولنتاین برای خود ثبت کرد.

    بهترین روشهای بازاریابی اینتراکتیو

    چند رسانه ای

    از چندین نوع مختلف از رسانه شامل تصاویر، متن، فیلم و بازی استفاده کنید.

    شخصی سازی

    تجربه از  ارائه  تبلیغات شما را برای هر کاربر منحصر به فرد سازید.

    حق انتخاب

    با برقراری ارتباط با یک مشتری تنها در زمانی که آنها خود مشترک یک برنامه خاص شده اند، به حریم خصوصی آنها احترام بگذارید.

    یک پیشنهاد جذاب ارائه کنید

    از توانایی های هدف گذاری تبلیغات آنلاین برای ارائه پیشنهادات منحصر به فرد به مشتریان خود استفاده کنید.

    داستانی را عنوان کنید

    ابزار چند رسانه ای می توانند برای تعریف کردن یک داستان مورد استفاده قرار بگیرند که به منظور نهادینه ساختن تصویر برند در اذهان مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد.

    آن را بصورت فراگیر ارائه دهید

    هر قدر بیشتر مشتری شما با تبلیغ ارائه شده درگیر شود، احتمال خرید کردن آنها افزایش پیدا می کند. از ابزار آنلاین برای ارتباط و تعامل بیشتر پیام تبلیغاتی خود استفاده کنید.

    قابلیت استفاده

    تبلیغات اینترنتی باید بیش از پیش دارای حالت حسی و بصری باشند.

    نرخ بازگشت موثر سرمایه

    از هر ابزار در دسترس خود برای بالا بردن نرخ بازده سرمایه استفاده کنید.

    تغییر شکل دادن برند

    فرصت های مختلف برای آسان کردن تغییر تصویر ذهنی مشتریان نسبت به برند را در نظر داشته و برای آنها برنامه ریزی کنید.

    اشتراک گذاری ویروسی

    اشتراک گذاری و جابجا شدن پیام های بازاریابی را در سطح اینترنت ساده و آسان کنید.

    یک طرح بازاریابی اینتراکتیو چگونه آماده و اجرا می شود؟

    یکی از موثرترین و در عین حال تهاجمی ترین نمونه ها از فعالیت ها و تلاش ها در زمینه بازاریابی اینتراکتیو یا همان بازاریابی تعاملی در طی یک قرن گذشته معرفی کفش ورزشی آدیداس با نام آدیداس-1 می باشد. با استفاده از یک رویکرد تعاملی و چند جانبه آنها قادر به ثبت رکوردی جدید در زمینه فروش کفش های ورزشی شدند.

    کفش ورزشی با نام آدیداس -1، یک کفش جدید و کاملا نو آور و انقلابی در این حوزه بود. این کفش در ساختار خود از سنسور هایی تشکیل شده بود که پس از برداشتن هر گام بلند میزان ثبات آن را بخوبی تنظیم می کرد. یک محصول نوآورانه و جدید نیاز به یک رویکرد جدید و نو در زمینه بازاریابی و معرفی دارد و آدیداس نیز بخوبی می دانست که تنها پر کردن صفحات وب از تصاویر و متون مناسب و مرتبط با این محصول جدید آن شهرت و آوازه مورد نیاز برای شناساندن این محصول را ایجاد نمی کند. آنها نیاز داشتند تا قبل از اینکه مشتریان بتوانند این کفش را به چشم ببینند یا آن را در دستان خود احساس کنند، ارتباطی عمیق و کامل با آن بر قرار کرده باشند.

    هر طرح بازاریابی اینتراکتیو باید بر اساس تجزیه و تحلیل دقیق از اطلاعات مشتریان شکل بگیرد. اطلاع از اینکه این مشتریان چه کسانی هستند، چه چیزی می خواهند و اطلاع از محل حضور و به اصطلاح پاتوق آنلاین آنها برای تهیه و ارائه موثر تبلیغات بسیار حیاتی می باشد. به منظور جمع آوری این اطلاعات، آدیداس سایتی را طراحی کرد و در این سایت 250 جفت از این کفش ها را قبل از معرفی عمومی آنها به معرض فروش گذاشت. این کفش ها در مدت زمان بسیار اندکی به تعدادی از وفاداران پر و پا قرص آدیداس در سراسر جهان فروخته شد. شرکت آدیداس به این مشتریان اجازه داده بود تا به ازاء در اختیار قرار دادن اطلاعاتی در مورد علائق و تجربیات خودشان در رابطه با این برند از فرصت خرید این محصول قبل از معرفی عمومی آن به همه مردم برخوردار شوند. این اطلاعات حقایق کلیدی مهمی را در مورد علایق مشتریان نشان داد که می توانست برای برنامه ریزی تمامی فعالیت های بازاریابی آینده آدیداس مورد استفاده قرار بگیرد.

    این اطلاعات بیانگر این موضوع بود که شرکت آدیداس باید یک کمپین بازاریابی چند رسانه ای و بسیار هماهنگ را به اجرا در بیاورد که به مشتریان در هر لحظه ای که در فضای مجازی یا آنلاین قرار می گیرند معرفی این محصول جدید آدیداس را گوشزد بکند. این تولید کننده کفش تبلیغات خود را در این زمینه بر روی صفحات سایت هایی همچون MSN و Yahoo قرار داد. آنها پوسته بازاریابی ویژه ای را برای نرم افزار خبر رسان MSN طراحی کردند که همزمان با گفتگوی آنلاین کاربران با یکدیگر، تبلیغات مرتبط با این محصول جدید را نمایش می داد. ایمیل های بسیار دقیق و با جزئیات مطالعه شده برای تمامی مشتریان آدیداس ارسال شد که به توضیح تمامی ویژگیها و خصوصیات منحصر به فرد این محصول جدید می پرداخت. یک وبسایت بسیار تخصصی به معرفی و برجسته ساختن ماهیت فن آوری مورد استفاده در این کفش می پرداخت. تمامی این فعالیت ها و تلاش ها برای هماهنگ ساختن و ارائه یک پیام بازاریابی یک پارچه و به هنگام برای مشتریان انجام می گرفت. هدف و تاثیر نهایی این کمپین در مجموع نا ممکن ساختن عدم اطلاع مشتریان از معرفی و عرضه این کفش جدید بود.

    با اتخاذ چنین رویکرد تهاجمی، شرکت آدیداس حس و کنجکاوی و غرابت خاصی در مورد کفش جدید خودش برای مشتریان ایجاد کرد و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن را برای مشتریان آسان ساختند. بازاریابی تعاملی یا اینتراکتیو به گروه های علاقمند اجازه می داد تا به روش و شیوه خود در مورد این محصول جدید اطلاعات لازم را کسب کنند. این استراتژی بازاریابی بیشتر توسط خود مصرف کنندگان هدایت و کنترل شده و تنها توسط آدیداس اجرا می شد. پوسته ویژه ای که آنها برای خبر رسان ها طراحی کرده بودند موجب افزایش چشم گیر بیست و یک درصدی در تعداد کلیک های انجام گرفته بر روی تبلیغات شده بود که در نهایت منجر به هدایت نیم میلیون کاربر به سایت رسمی آدیداس تنها در هفته اول شد. این افراد دقیقا همان نوع از افراد و کاربرانی بودند که آدیداس مشتاق به دستیابی به آنها شده بود، چرا که بطور صریح و روشن علاقمندی خود را نسبت به آن محصول اعلام کرده بودند.

    در آینده نزدیک به این موضوع خواهیم پرداخت که اگر شما قصد بازاریابی تعاملی ( اینتراکتیو مارکتینگ ) را دارید باید چه تخصصی هایی داشته باشید و یا از چه متخصصانی کمک بگیرید . نقش آنها را در رشد فروش شما بررسی خواهیم کرد و … همراه باشید

     
    فرشید رمضانی | مشاور مارکتینگ و بازاریابی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    این مطلب در مجموع 121 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • كيشوند
      دسامبر 25, 2014 در 7:03 ب.ظ

      سلام
      مطلب خوبي در مورد بازاریابی اینتراکتیو نوشته بوديد ولي خيلي خلاصه بود
      در اين زمينه مفصل تر مطلب منتشر كنيد
      ممنون

      • فرشید رمضانی
        دسامبر 25, 2014 در 7:21 ب.ظ

        سلام دوست عزیز
        این سومین مقاله در این زمینه است و امیدوارم دو مقاله قبلی را هم مطالعه بفرمایید . و اینکه در تلاش هستم سلسله این مطالب را ادامه دهم .
        جسارتا عرض کنم همانطور که در انتهای مطلب درج شده است ، کل مطلب برای اعضای ویژه قابل نمایش است . با اینحال خیلی از حضورتان و زحمتی که برای درج نظر کشیدید ممنونم و تشکر میکنم

    • فن بیان
      مارس 1, 2017 در 2:07 ب.ظ

      ممنون بابت اطلاع رسانیتون.

    • skyline
      مارس 1, 2017 در 3:01 ب.ظ

      سلام اگه مدرس یا مرسانی خوبی در این زمینه میشناسید لطفا معرفی کنید
      سپاس

      • فرشید رمضانی
        مارس 4, 2017 در 11:49 ق.ظ

        سلام و عرض ادب
        تا آنجا که من اطلاع دارم در ایران این رشته هنوز به شکل آکادمیک و سازمان یافته ای تدریس نمیشود . هرچند که خیلی ها دانسته یا ندانسته از آن استفاده هم کرده اند . به دلیل سرعت بالای تکنیک های بازاریابی و تغییراتی که تحت تاثیر شبکه های اجتماعی در آن صورت میگیرد ، پیشنهاد میکنم همواره پیگیر مقالات و سایت های انگلیسی زبان باشید . شبکه اجتماعی گوگل پلاس از منابع و مراجعی است که اساتید و اهل فن های مطرح بین المللی در این زمینه در آن فعالیت دارند که با یک جستجوی ساده میتوان به آنها دسترسی پیدا کرد و مطالبشان را دنبال کرد .
        ممنون از توجهتان به سایت و بنده

    • تور کیش
      جولای 21, 2018 در 10:33 ق.ظ

      سلام ممنون خیلی جالب دقیقا از این مطلبا بود در لحظه آخر کلی راهنمایم کرد

    یک نظر اضافه کنید