کاوشی در استراتژی اینتراکتیو مارکتینگ

  • بطور سنتی همیشه جهت حرکت تبلیغات یکسویه بوده و همچنان ادامه دارد. یک بازاریاب یک تبلیغ را طراحی می کند، فضای تبلیغاتی را خریداری می کند، تبلیغ مورد نظر را در معرض دید مخاطبان گسترده و جهانی قرار می دهد و صبر می کند تا با گذشت زمان نتایج حاصل از آن رفته رفته بصورت جریان نقدی نمایان شود. این ارتباط یکسویه در ادامه موجب شکل گیری یک گفتگو یا محاوره دو طرفه نمی شود، بلکه بطور بسیار ساده پیامی را به مشتریان ارائه می دهد که می تواند توسط آنها قبول یا رد شود.

    برای برخی از شرکت ها، این نوع از تبلیغات بالا به پایین دیگر موثر واقع نمی شود. اکنون دیگر مشتریان انتظار دارند تا با احترام با آنها برخورد شده و مورد پذیرش و پذیرائی توسط برندهایی  قرار بگیرند که به آنها علاقه دارند. آنها دوست ندارند تحت این عنوان که کالایی ارزش خریدن دارد مورد ترغیب بازاریابان قرار بگیرند؛ آنها می خواهند برای بهتر شدن و موفقیت یک برند به آن کمک کنند و در این موفقیت نقش داشته باشند.

    استراتژی اینتراکتیو مارکتینگ

    در تحقیقی که توسط سایت expoTV.com انجام شده است، مشخص گشته که 55% از پاسخ دهندگان ترجیح می دهند با شرکتهایی که از آنها خرید داشته اند، ارتباطات مستمری را داشته باشند. بر اساس همان تحقیق همچنین مشخص شده که 89% از پاسخ دهندگان در صورتی که توسط شرکت دعوت به ارائه بازخورد شوند، احساس نزدیکی و وفاداری بیشتری به آن شرکت خواهند داشت.

    در گذشته، درگیر شدن و شرکت دادن مصرف کنندگان در یک مکالمه برای بازاریابان سخت بود و نیازمند صرف زمان و انرژی از سوی آنها برای جستجو، بررسی و مطالعه مشتریان بالقوه می بود. تمامی این جریان با ظهور اینترنت تغییر پیدا کرد. امروز، ابزارهای مختلف جلب بازخورد، پیگیری رفتار مشتریان و شخصی سازی فعالیت های بازاریابی و پیشنهاد محصول را بر اساس خواست مشتریان برای شرکت ها از هر زمان دیگری آسان تر ساخته است. این ارتباط منجر به رضایت بیشتر مشتریان و وفاداری طولانی مدت آنها شده و به مصرف کنندگان اجازه شرکت در یک گفتگو دو سویه در رابطه با محصولات مورد علاقه آنها را می دهد.

    اینتراکتیو مارکتینگ چیست؟

    اینتراکتیو مارکتینگ وابسته به ابراز تمایلات مشتریان توسط آنها می باشد، تا در نتیجه بازاریابان پیام های بازاریابی مرتب بیشتری را می توانند بر آن اساس ایجاد کنند. بر خلاف بازاریابی برونگرا که به گذشته تعلق دارد، اینتراکتیو مارکتینگ یک گفتگو تعاملی و دو طرفه را بین یک کسب و کار و مشتریان آن ایجاد می کند. تبلیغات تبدیل به یک فرایند داینامیک (پویا) می شود که بجای هدایت مشتریان آنها را درک کرده و از آنها تبعیت می کند. هر زمانی که از یک مشتری برای ارائه بازخورد به شکلی دعوت به عمل آید، علایق شخصی خود را اعلام می کند یا اطلاعات جمعیت شناختی ارائه می دهد، اطلاعاتی ارائه می دهند که بازاریابان می توانند از آنها برای هدایت فعالیت های تبلیغاتی خود استفاده نمایند.

    اینتراکتیو مارکتینگ شکلهای مختلفی به خود می گیرد، اما بازاریابی موتور جستجو یکی از معمول ترین شیوه های آن است. زمانی که مشتریان به منظور جستجو عبارتی را در موتور جستجو وارد می کنند، به آنها تبلیغاتی در ارتباط با موضوع مورد جستجو آنها نشان داده می شود. یک جستجو در رابطه با شامپو ممکن است منتهی به تبلیغاتی در رابطه با محصولات مراقبت از مو شود.

    در انتهای دیگر طیف وبسایت رسمی یک شرکت قرار دارد. اینها فرصت های بزرگی را برای کسب و کارها برای تعامل با مشتریان خودشان فراهم می کنند. بر خلاف یک تبلیغ تلویزیونی که برای مدت 20 ثانیه ادامه دارد و سپس به پایان می رسد، وبسایت ها به مشتریان اجازه می دهند تا با برندهایی که با برنامه و کیفیت زندگی آنها در هماهنگی بوده و مورد علاقه آنهاست ارتباط برقرار کنند. آنها از این طریق می توانند به مرور و ارزیابی پیشنهادات قیمتی اقدام کنند، در مورد تاریخچه و گذشته شرکت ها مواردی بیاموزند، به معامله بپردازند و در فروم های مختلف شرکت داشته باشند.

    بازاریابی در یک حالت تعاملی مزایای بسیاری نسبت به شیوه سنتی آن دارد. اولین و مهمترین مورد از این مزایا هزینه آن می باشد. تبلیغات آنلاین به نسبت تبلیغات چاپی یا رادیویی هزینه بسیار کمتری را طلب کرده و اغلب نرخ بالاتری از بازگشت را موجب می شود. شرکتها همیشه باید علاقمند به ایجاد نتایج یکسان با هزینه کمتری باشند.

    همچنین، فعالیت های آنلاین حجم انبوهی از اطلاعات را در مورد مشتریان از خود بجای می گذارند. جزئیات اطلاعات جمعیت شناختی و تمایلات شخصی آنها هر دو از طریق رفتار آنلاین آنها آشکار می شود و به شرکتها اجازه می دهد تا ضمن دنبال کردن و ردیابی این اطلاعات، آنها را برای خود حفظ کرده و از آنها در فعالیت های بازاریابی آینده خود استفاده نمایند. هر قدر آن فعالیت های بازاریابی به نیازها و خواسته های آنی مشتریان نزدیک تر باشد، احتمال اینکه این فعالیت ها منجر به یک فروش شود، بالاتر می رود.

    برای مشتریان، بازاریابی اینتراکتیو فرصت هایی را میسر می سازد که به آنها اجازه می دهد تا به رشد و تکامل محصولات و برندهای مورد علاقه خود کمک کنند. هر قدر آن مشتریان بیشتر در مورد یک شرکت در فروم های آنلاین، سایت ها و شبکه های اجتماعی، ایمیل ها و ویدئو ها صحبت بکنند، امیدها و ایده های آنها بیشتر وارد جریان آگاهی و ادراک شرکت می شود. کسب و کارها می توانند از این اطلاعات به منظور توسعه محصولاتی که مشتریان آنها بیش از همه برای خرید آنها هیجان زده هستند استفاده کنند، که منجر به افزایش حس احترام مشتری شده  و در ادامه تعداد فروش های بالقوه را افزایش می دهد.

    اشکال مختلف بازاریابی اینتراکتیو

    بازاریابی موتور جستجو

    این بخش شامل هر چیزی از بهینه سازی یک سایت به منظور نشان داده شدن در رتبه های بالاتر نتایج جستجو گرفته تا قرار دادن تبلیغات هدفمند در اطراف صفحات هدف می شود. بازاریابی ایمیلی ارائه تبلیغات، پیشنهادات و اعلان ها از طریق ایمیل روشی موثر و اقتصادی برای برقراری ارتباط با مشتریان می باشد.

    اسپانسرشیپ (حمایت مالی)

     شراکت با شرکت هایی که از حضوری شناخته شده و یکپارچه در فضای مجازی برخوردار می باشند روشی فوق العاده برای برقراری ارتباط با مشتریان جدید می باشد.

    وبلاگ نویسی

    سرگرمی، مطالب کوتاه که مشتریان را در مورد محصولات جدید، پیشنهادات ویژه و فرهنگ موجود در پشت یک برند مطلع می سازد. ویجت ها ابزار ساده قابل دانلود که تحت برند سازی قرار گرفته اند، روش فوق العاده ای برای ایجاد ارزش افزوده برای آن برند می باشد. شبکه سازی اجتماعی سایت هایی مانند فیسبوک و توئیتر دارای میلیون ها کاربر بوده و مکان مناسبی برای برقراری ارتباط با مشتریان جدید می باشند. هدف گذاری

    برخی از انواع تبلیغات می توانند برای برخی از مشتریان خاص مورد استفاده قرار بگیرند. زمانی که مشتریان در برابر تبلیغات مرتبط با نیازهای آنها قرار می گیرند، میزان خرید آنها به مراتب افزایش پیدا می کند.

    فعال سازی آفلاین

     شرکتها باید بصورت فعالانه و به کرّات اقدام به معرفی و تبلیغ آدرس اینترنتی و حساب توئیتر خود بکنند تا مشتریان آنها در فضای آنلاین راحت تر و سریعتر موفق به پیدا کردن آنها بشوند.

    به مرور وارد بحث های موردی و حرفه ای تری از اینتراکتیو مارکتینگ خواهیم شد . زیر و بم های آن را بیشتر و بهتر خواهیم شناخت و بهترین موارد را در حوزه بیزینسی خود بکار خواهیم بست .

    از کدام یک از شیوه های اینتراکتیو مارکتینگ ( صرف نظر از هر اسمی ) تا به حال استفاده کرده اید ؟ آیا میتوانید یک استراتژی مشخص و مدون برای راه اندازی و استمرار یک بازاریابی تعاملی برای مجموعه خود طراحی کنید . در تمام مراحلی که مشغول تدوین این استراتژی هستید ، مراقب باشید تبلیغات آنلاین برنامه ریزی شما را منحرف نکند . تبلیغات آنلاین و حتی بازاریابی آنلاین ، با بازاریابی تعاملی اختلافات ظریفی دارد که راز موفقیت شما را در پی دارد

    فرشید رمضانی | مشاور مارکتینگ و بازاریابی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    این مطلب در مجموع 73 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • مهدی ورمزیار
      دسامبر 17, 2014 در 7:14 ق.ظ

      ممنونم نمیدونی چقدر برام مفید بود

    • Majid Saidii
      دسامبر 22, 2014 در 1:30 ق.ظ

      عالی بود مرسی موفق باشید

    یک نظر اضافه کنید