• روح و روان ما بر چگونگی ارتباط برقرار کردن با وبسایت های  مختلف  تاثیر گذار است.  طراحان می توانند از این موضوع به نفع خودشان بهره ببرند.

    در اینجا با روشهایی آشنا می شوید که در طی آنها می توانید از روانشناسی و چگونگی رفتار کاربران در زمان طراحی سایت خود بهره ببرید.

    اعتماد ایجاد کنید

    بدست آوردن اعتماد بازدید کننده جزء بالاترین اولویت ها در طراحی سایت است. مردم اغلب در ابتدا نسبت به وبسایت به دیده شک می نگرند – مخصوصا سایتهایی که قصد فروش چیزی را به آنها دارند. قضاوت کردن در مورد یک وبسایت برای بازدید کننده تنها چند ثانیه طول می کشد. ایجاد اعتماد بسیار مهم است.

    چه شما یک طراح سایت باشید یا نه، احتمالا باز هم می توانید کیفیت طراحی یک سایت را مشخص کنید ، حتی اگر شما نتوانید با دقت مشخص کنید که چه موارد و نکاتی باعث بهتر شدن یک سایت نسبت به سایت دیگر است. طراحی ضعیف یکی از مهمترین دلایل برای بازدید کنندگان است تا به یک سایت اعتماد نکنند، که به طور مستقیم بر نرخ بازدید تاثیر می گذارد. سایت شما همیشه باید با مطالب جدید بروز و محتوای منتشر شده در آن باید مرتبط با صنعت و فعالیت مربوطه باشد. اگر در مورد نیاز سایتتان به بروزرسانی شک دارید، پس بدانید که احتمالا به این موضوع نیاز دارد.

    روش دیگر برای ایجاد اعتماد قابل تشخیص بودن هدف کسب و کار شما بطور کاملا واضح در زمانیست که یک کاربر وارد سایت شما می شود. هدف شما نباید در قالب یک متن بصورت کاملا مشخص بیان شود، بلکه باید کسب و کار شما مشخص باشد و بازدید کننده به راحتی متوجه شود که شما چه محصولات و خدماتی را بفروش می رسانید. این موضع باعث جلب سریع اعتماد بازدید کننده شده و بازدید کننده سریعا به خواسته خود دست می یابد.

    احتمال پذیرفته شدن اطلاعات توسط مردم در زمانی که این اطلاعات از طرف یک منبع معتبر یا کارشناس عنوان شده باشد بیشتر است. از این موضوع با درج گواهی های اعتماد در ارتباط با روشهای پذیرفته شده پرداخت خود یا دیگر گواهی های اعتباری اینچنینی بر روی سایت خود سود ببرید. اگر با دیگر کسب و کارهای مطرح و برجسته همکاری داشته اید، اضافه کردن بخشی تحت عنوان “مشتریان” را همراه با لوگوهای این شرکتها به سایت خود در نظر داشته باشید که باعث بیشتر شدن قدرت و نفوذ شما می شود.

    روانشناسی و طراحی سایت
    مگنتو، راه حل تجارت الکترونیک، مشتریان مهم خود را بر روی سایت خود به نمایش در آورده است

    روانشناسی اجتماعی

    روانشانسی اجتماعی، به معنای شیوه ارتباط برقرار کردن ما با دیگران، نیز می تواند در زمان طراحی سایت کمک خوبی باشد. به عنوان مثال، ما بطور مکرر در پی دریافت تایید یک گروه از طریق قضاوت کردن در رابطه با رویدادهای اطراف خود هستیم. در زمینه طراحی سایت، این به معنای داشتن یک طراحی قابل مقایسه با سایت دیگر کسب و کارها در صنعت خودمان هست. این به معنای این نیست که شما باید از سعی و تلاش برای متمایز بودن دست بردارید. این نکته به این معناست که مردم توقع وجود نوعی هماهنگی بین وبسایت های معماری دارند که آن توقع را در بین وبسایت های کسب و کارهای مربوط به پخت و توزیع نان ندارند و این روند بصورت عکس هم مشاهده می شود.

    در کنار خواهان دریافت تایید گروه بودن، امروزه مردم بدنبال اجتماع و احساس تعلق هم هستند. شما می توانید این اشتیاق را با استفاده از زبان و تصاویر که احساس تعلق را به بازدید کنندگان شما منتقل می کند تحت اختیار خود بگیرید. شما باید کاری کنید تا بازدید کنندگان شما احساس کنند به یک اجتماع تعلق داشته و حضور آنها اهمیت دارد.

    نوع دیگری از روانشناسی اجتماعی که در طراحی سایت می تواند به کمک ما بیاید استفاده از عمل متقابل است، تصوری که بر اساس آن افراد به اعمال مثبت و نیکو ما با اعمال نیکو و مثبت پاسخ می گویند. اگر شما به یک بازدید کننده هدیه ای مانند یک کتاب الکترونیک، کوپن تخفیف و یا حتی یک محصول رایگان در آخرین لحظه پرداخت و خروج از سایت بدهید، به احتمال زیاد آنها این عمل شما را با یک عمل مثبت دیگر پاسخ می دهند. در هنگام طراحی سایت خود بدنبال فرصت هایی برای قرار دادن ترفیعات رایگان اینچنینی به عنوان “اعمال مثبت” باشید که می توانند با کارهای متقابل پاسخ داده شوند.

    تشخیص الگو

    مغز انسان در تشخیص الگو بصورت غیر باوری– حتی گاهی اوقات بدون وجود داشتن یک الگوی حقیقی در آن موضوع – ماهرانه عمل می کند. از این موضوع با طراحی پیوسته و هماهنگ در سایت خود استفاده بهینه را ببرید. از رنگها، فونت ها، قالب صفحات هماهنگ استفاده کنید. اگر اطلاعات تماس دارید، مطمئن شوید که با کسب و کار شما کاملا هماهنگ و مرتبط می باشد. به عنوان مثال، از آدرس های ایمیلی استفاده کنید که با آدرس اینترنتی شما در صورت امکان در هماهنگی باشد. اگر برای این کار از یک راه حل عمومی مانند جیمیل یا … استفاده می کنید، حتما سعی کنید که نام کسب و کار شما در این ایمیل مشخص باشد.

    همچنین الگوهای بزرگتر و مهم تری را که توسط بقیه کاربران اینترنت مقرر شده است را هم در ذهن داشته باشید. به عنوان مثال، اغلب کاربران انتظار دارند تا لوگو یک شرکت را درقسمت بالا و سمت چپ سایت ببینند و همچنین آن لوگو به سایت اصلی یا مادر شرکت لینک و ارتباط داشته باشد. اگر اینچنین نباشد شما در عمل این الگو از پیش پذیرفته شده را نادیده انگاشته اید.

    ابر پیوندها (هایپرلینک ها) مثال خوب دیگری از این الگوها می باشد. کاربران اینترنت عادت دارند که لینکها با خطی در زیر  یا رنگی متفاوت از بقیه متن متمایز باشند. سایت گوگل حتی تحقیقاتی در این زمینه داشته و به این نتیجه رسیده است که لینکهایی که با رنگ آبی از دیگر بخشهای متن متمایز شده اند تعداد کلیک بیشتری را دریافت می کنند. پیروی کردن از الگوهای اینچنینی به اعتبار شما افزوده و موجب افزایش کاربری سایت شما می شود.

    روانشناسی رنگ

    روانشناسی رنگ در پی یافتن این موضوع است که رنگهای مختلف و ترکیب های آنها چگونه بر خلق و خوی افراد و رفتار آنها تاثیر می گذارد. روانشناسی در طراحی سایت مهم بوده و شما در زمان انتخاب رنگ برای سایت خود بسیار باید به این موضوع توجه داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید به مقاله قبلی  با عنوان “ روانشناسی رنگ و تجارت الکترونیک ” مراجعه کنید.

    فعال کننده های احساسی

    احساس یک برانگیزاننده بسیار قوی است. استفاده از فعال کننده های احساسی – متنی یا گرافیکی – می تواند رفتار بازدید کننده را تحت تاثیر قرار دهد. رنگها و نوع قلم مورد استفاده که متن و یا یک تصویر را نشان می دهند می توانند فعال کننده های احساسی را فعال کنند. در نظر بگیرید که چه نوع پاسخ احساسی می تواند منجر به افزایش نرخ تبدیل شود و سعی کنید از آنها در طراحی خود استفاده کنید. می توانید از روش آزمون A/B برای مشخص کردن بهترین فعال کننده های احساسی برای سایت خود استفاده کنید.

    سلسله مراتب بصری

    از طریق اطلاعات موجود بر روی سایت خود اقدام به ایجاد یک سلسه مراتب بصری نمایید. بازدید کنندگان تمایل دارند در زمان بازدید از یک سایت خیلی سریع سراغ موارد برجسته تر بروند. از این خصوصیت استفاده کنید و آنها را به سوی اطلاعاتی هدایت کنید که می خواهید آنها ببینند. به خاطر داشته باشید که مردم بطور طبیعی به سمت مواردی گرایش دارند که نسبت به بقیه بیشتر به چشم می آیند.

    در زمان ایجاد این سلسله مراتب بصری همیشه فرهنگ مخاطب را هم در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، در کشورهای انگلیسی زبان مردم تمایل دارند که اطلاعات را از سمت چپ به راست و همچنین از بالا به پایین دنبال کنند. با این وجود، مردم ساکن در آسیا و خاور میانه در این رابطه متفاوت عمل می کنند.

    از تصویر چهره در زمان ایجاد این سلسله مراتب تصویری استفاده کنید. انسانها به طور کلی چهره و صورت را نسب به دیگر اشیاء و اطلاعات ترجیح می دهند. علاوه بر این اگر شما بر روی سایت چهره ای را ببینید که در حال نگریستن به یک شیء است، بدون شک شما هم به آن شیء نگاه می کنید.

    روانشناسی رنگ

    انسانها به طور طبیعی به سمت چهره، صورت و خطوط دید تمایل دارند.

    اگر در این رابطه کنجکاو هستید که بدانید مردم بر روی سایت شما به چه نقاطی می نگرند، تهیه کردن یک نقشه حرارتی ( هیت مپ ) از صفحه سایت خود را حتما در نظر داشته باشید.

    این نقشه ها نقاط پر حرارتی را که بازدید کنندگان اغلب به آنها خیره می شوند را نشان می دهند تا شما نقاط محبوب صفحه خود را دریابید.

    ( درباره موضوع بسیار جذاب هیت مپ میتوانید به این مقاله من نیز رجوع داشته باشید – فرشید رمضانی )

    هیت مپ چیست ؟ (Heat map)

    از فضای منفی استفاده کنید

    گاهی اوقات پر کردن هر چه بیشتر از فضای موجود در یک صفحه از سایت با محتوا بسیار وسوسه انگیز است، بنابراین کاربران دیگر نیازی به جستجو برای یافتن اطلاعات نخواهند داشت. در حالیکه این موضوع در قالب حرف و تئوری به نظر خوب و منطقی می آید، در حقیقت می تواند موجب گیج کردن بازدید کننده با تعداد زیادی انتخاب شود یا اینکه باعث شود بازدید کننده احساس ناراحتی و عصبیت کند. قانون هیکس در این رابطه می گوید هر قدر انتخاب های بیشتری به کاربر داده شود، موجب افزایش مدت زمان تصمیم گیری وی می شود. از فضای های منفی فراوان برای تنظیم کردن محتوای مهم تر و محدود کردن انتخاب های کاربر استفاده کنید.

    نویسنده –  درو کافین

     مشاور و متخصص سئو ،  کارشناس تبلیغات و مارکتینگ در شبکه های اجتماعی  – فرشید رمضانی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 56 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • علی
      جولای 13, 2014 در 8:12 ب.ظ

      اگرچه مطلب مهمه ولی ظاهر هم نقش بسیار اساسی ایفا می کنه چون اولین چیزیه که جلب توجه می کنه.

    • مانی
      مارس 13, 2016 در 5:29 ب.ظ

      از مطلب جالبی که نشوتید ممنون. هیت مپ از مواردیه که ایرانی ها جدی نمی گیرن

    یک نظر اضافه کنید