پنج شیوه ای که بر اساس آنها رنگ می تواند خریداران را تحت تاثیر قرار دهد

  • تا به حال به تاثیر رنگ ها بر روی مشتریان خود فکر کرده اید

    خریداران اغلب خرید های خود را بر اساس رنگ انجام می دهند. در حقیقت، بر اساس ادعای بخش رنگ گروه بازاریابی یک سازمان حرفه ای برای طراحان رنگ در الکساندریا، ویرجینیا، دلیل 85 درصد از مواردی که یک خریدار اقدام به خرید یک کالا نسبت به یک کالای دیگر می کند، رنگ است.

    تاثیر رنگ بر رفتار مصرف کننده تنها محدود به کالاها و اقلام نمی شود. رنگهایی که مشتریان را در حین خرید احاطه کرده است بر تصمیم آنها بر اینکه اصلا اقدام به خرید بکنند یا نه نیز بسیار تاثیر گذار است. ریچ کیزر که یک مشاور طراحی برای فروشگاه های خرده فروشی است اعتقاد دارد که: “رنگهای استفاده شده در یک فروشگاه می توانند موجب به وجود آمدن احساسات مختلف در خریداران شوند و مالکان این خرده فروشی می توانند از این احساسات بخوبی بهره ببرند.”

    اینها 5 روش مختلفی هستند که بر اساس آنها رنگ بر تجربه خرید خریداران تاثیر می گذارد و می تواند کمک کند تا بازدید کنندگان از فروشگاه ها، تبدیل به خریدار شوند:

     تاثیر رنگ ها بر روی مشتریان

    فروشگاه Quiltique واقع در هندرسون، نوادا که از تم باغ های سنتی برای تزئین فروشگاه خود بهره برده است

    1- با استفاده از رنگ به بیان یک داستان بپردازید.

    بجای اینکه خیلی ساده اقدام به انتخاب رنگهایی بکنید که خودتان شخصا از آنها خوشتان می آید، توجه کردن به یک تم خاص و انتخاب رنگهایی که معرف آن مفهوم خاص است می تواند بسیار موثر تر واقع شود. به عنوان مثال، شما می توانید با انتخاب رنگهایی که القاء کننده رنگ ساحل و شن دریا، آب و نور خورشید است به راحتی حس و حال محیط ساحل دریا را به خریدار خود انتقال دهید. این کار می تواند مشتریان شما را به محیطی انتقال دهد که آنها آنرا با آرامش و لذت بردن مرتبط دانسته و باعث می شود تا آنها تمایل به توقف مدت زمان طولانی تر در فروشگاه شما داشته باشند.

    جیل مورتون که کارشناس هویت برند و روانشناس رنگ است اعتقاد دارد: “احساساتی درونی و غریزی وجود دارد که ما را به گونه ای با انواع رنگ ها مرتبط می سازد. رنگ آبی مرتبط با آب، سبز با چمن و قرمز مرتبط با آتش شناخته می شود.”

    زمانی که جنیفر آلباوو برای فروشگاه خودش در منطقه هِندِرسون در حال تهیه و انتخاب یک طیف رنگ بود، ابتدا طیف رنگ باغهای سنتی را انتخاب کرد. در این بین بجای انتخاب رنگهای اتفاقی و سلیقه ای ابتدا به رنگهایی توجه داشت که می توانستند فضاهای مختلف موجود در یک باغ را به نمایش بگذارند. او دیوارهای خود را به رنگ سبز کرفسی طراحی کرد و از سایه قرمز رنگ موجود بر روی آجرها هم برای گلدان ها و شاخ و برگ درختان استفاده کرد.

     تاثیر رنگ ها بر روی مشتریان

    استفاده از رنگهای گرم در دیوارها و کف مغازه ها به منظور ایجاد فضای دلنشین و خوشایند برای مشتریان

    2- مشتریان را آرام کرده و احساسی از راحتی را به آنها انتقال دهید.

    جورگِین بندِر که شریک و مشاور خرده فروشی برای ریچ کیزر است می گوید: “رنگهای گرم از قبیل نارنجی و قهوه ای احساسی سرشار از اطمینان به مشتریان داده و آنها را به محیط داخل فروشگاه دعوت می کند، در حالیکه رنگهای سرد از قبیل سبز و آبی تاثیری حاکی از آرامش بر بیننده می گذارد.”

    او می گوید: “رنگ نارنجی موجب خوشحالی شما می شود و احتمال اینکه مشتریان خوشحال راغب به توقف طولانی در فروشگاه شما شوند بیشتر است.” زمانی که کارول وینستون اقدام به تغییر مکان فروشگاه خود در زمینه ملزومات و پوشاک خانمها نمود، در ابتدا اقدام به تغییر رنگ دیوارها از سفید به نارنجی تیره کرد. در هنگام شب این رنگ در زیر نور های هالوژن استفاده شده در فروشگاه احساسی سرشار از گرمی را به بازدید کننده و مشتری انتقال می دهد.

    او ادامه می دهد: “زمانی که شب فرا می رسد، فروشگاه من مانند یک جعبه جواهر می درخشد و مشتریان را بیشتر ترغیب به وارد شدن به مغازه می کند.”

    3- به مشتریان خود در رابطه با برخی از محصولات خاص هشدار دهید.

    رنگهای روشن مانند زرد و قرمز موجب جلب توجه مشتریان شده، آنها را در طی مسیر حرکت خود متوقف ساخته و موجب وارد شدن آنها به فروشگاه می شود. لیندا کاهن که مشاور طراحی محیط خرده فروشی ها می باشد، اعتقاد دارد: “این موضوع به دلیل آنست که رنگ زرد اولین رنگی است که توسط شبکیه چشم حس می شود. البته رنگ قرمز از زمانهای قدیم در ارتباط با توقف شناخته می شد، خواه این اشاره به قرمز یک اعلان راهنمای و رانندگی باشد، یا بر روی یک ماشین اورژانس با بر روی تابلو یا محیط یک فروشگاه مورد استفاده قرار گرفته باشد.

    کاهن اعتقاد دارد که وقتی مشتریان با رنگ قرمز روبرو می شوند اقدام به خرید حجم بیشتری از کالا و اقلام مختلف می کنند.

    اما از این رنگها بصورت معقولانه و با حفظ تناسب استفاده کنید. طبق نظر برنر استفاده بیش از حد از رنگ قرمز در خریداران ایجاد اضطراب می کند. او در این رابطه پیشنهاد می دهد که باید از سایه هایی از رنگ قرمز در این رابطه استفاده کرد، البته بطوری که این میزان بیش از 20% از کل مغازه را در بر نگیرد.

     تاثیر رنگ ها بر روی مشتریان

    فروشگاه Wet Nose که از طرح و رنگ لوگو خودش در طراحی داخلی محیط فروشگاه بهره برده است.

    4- موجب شناخت برند خود شوید.

    بر اساس مطالعه ای که در سال 2007 توسط محققین روانشناسی و مدیریت دانشگاه لویولا در مریلند آمریکا انجام شده است، رنگ ها تا 80% می توانند موجب شناخت بیشتر برند شوند. پیدا کردن راهی برای استفاده از رنگ های لوگو شما در طراحی فروشگاه خرده فروشی به مشتریان کمک می کند تا آن رنگ ها را با برند و شرکت شما مرتبط بدانند. اما در این ارتباط باید بسیار فراتر از رنگ استفاده شده بر روی دیوارهای شرکت خود اقدام کنید.

    در فروشگاه Pet Nose که فروشنده اقلام مصرفی سگ های خانگی با شعبه ای در منطقه شیکاگو است، مدیر مالک این فروشگاه سعی کرده است تا برای طراحی داخلی فروشگاه خود از طراحی لوگو مورد استفاده خود بهره ببرد. وی سقف فروشگاه را به رنگ بنفش تیره در آورده، در حالیکه بر روی برچسب محصولات، کارت های ویزیت و دستمال کاغذی ها از رنگ بنفش روشن استفاده شده در لوگو فروشگاه بهره گرفته است. در این رابطه یکی مشتریان فروشگاه به مدیر آن گفته که در یک مهمانی دختر نوجوانی را دیده که با الهام از رنگ و طرح و لوگو این فروشگاه برای موهای خودش گل سری را طراحی و استفاده کرده بود.

    مدیر این فروشگاه گفته که: “من می خواهم برای فروشگاه خودم از رنگی تک استفاده کنم که پیش از این در جایی استفاده نشده باشد و تمام مشتریان بتوانند ارتباطی بین رنگ و فروشگاه من در ذهن خود ایجاد کنند.”

    5- بجای غلبه کردن بر محصولات و کالاها اقدام به برجسته ساختن آنها نمائید.

    دقت کنید که با غوطه ور ساختن بیش از حد کالا و محصول خود در رنگ موجب غرق شدن آن در نظر مشتری نشوید. بِندر می گوید: “در عرصه خرده فروشی شما می خواهید کالا و محصول شما به چشم بیاید، نه اطراف و حاشیه های آن.”

    به عنوان مثال، اگر مشغول فروش لباس زیر زنانه هستید، رنگهایی که به چشم می آیند یا به عبارتی جیغ هستند می توانند موجب فراموش شدن کیفیت خوب و حساس محصول شما شوند. به طور مشابه، اگر مشغول فروش لوازم برقی هستید، استفاده بیش از حد از رنگهای روشن و براق می تواند از کیفیت و خاصیت جلب توجه کننده گی محصول شما بکاهد. از آنجایی که بطور مثال یک فروشگاه Quiltique به فروش محصولاتی اختصاص دارد که سطح آنها شلوغ بوده و البته از رنگهای روشن در آنها استفاده شده است، مدیر این فروشگاه طیف رنگ استفاده شده در آن را به سبز کرفسی و دیوار ها را به قرمز آجری محدود ساخته است تا از غلبه رنگ آنها بر محصولات خود جلوگیری کند. او از رنگهای خود در تعدادی از دکوراسیون های هنری موجود در این فروشگاه بصورت پیچیده به عنوان محل نمایش دیگر محصولات استفاده کرده است که البته تمامی این موارد با تم اولیه استفاده شده در این فروشگاه و در ارتباط با باغ های قدیمی است، در هماهنگی می باشد.

    او در این رابطه می گوید: “شما نیازی به استفاده از رنگهای جیغ که برای مشتری آزار دهنده باشد ندارید. ما به این منظور از رنگهای شاد و روشن استفاده کرده ایم که شادابی و سرزندگی بیشتری را به فروشگاه هدیه می دهد.”

    نویسنده: جِین پورتر

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 737 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید