چگونه برندی بسازیم که طرفداران سر سخت را به سوی خودش جذب کند

  • آنها موجب حسادت و غبطه خوردن هر استراتژیست برندینگی هستند: برندهایی که دارای مجموعه ای از طرفداران و دنبال کنندگان سرسخت هستند. منظورم آن دسته از افرادی است که مدام به تبلیغ پرداخته و بدنبال معرفی این برند با هر کسی هستند که با وی به گونه ای آشنایی دارند.

    این برند ها چگونه این مجموعه از مخاطبین وفادار را برای خود ایجاد کرده اند، و شما چگونه می توانید مجموعه ای از این افراد وفادار را برای برند خود ایجاد کنید؟ این موضوع تماما با دانستن این موضوع شروع می شود که بدانید اصلا برندینگ به چه معنایی می باشد.

    وفاداری به برند

    برندینگ فرایند شکل دادن خاطرات، احساسات و ارتباطی دو سویه در حول و حوش برند خود در اذهان مشتریان می باشد. هدف ایجاد چنان ارتباط قدرتمند و باور قوی می باشد که مصرف کننده برند شما را به عنوان بخشی از هویت خود به حساب بیاورد. در حقیقت آنها باید از برند شما به عنوان ابزاری برای تعریف و معرفی خود به عنوان یک فرد استفاده کنند.

    به عنوان نمونه بسیار مناسبی از این دست می توان به هارلی دیویدسون اشاره کرد. هارلی کار فوق العاده ای در ساخت و ایجاد خاطره ها، احساسات و روابط دو سویه با مخاطبین خودشان انجام داده اند که موجب شده است آن دسته از مخاطبین آنها آن شخصیت موتور سوار هارلی را برای خود برگزینند، خود را با پوششی تمام چرم زینت دهند، از دستمال سر استفاده کنند و حتی برای همیشه لوگو این شرکت را بر روی بدن خود خالکوبی کنند.

    ایجاد چنین ارتباطات عمیقی خیلی فراتر از چیزی است که بتوان به آن سهل و آسان گفته شود و در حقیقت زمان بسیار زیادی برای نتیجه دادن نیاز دارد. با این وجود، تعدادی استراتژی وجود دارد که می توانید شروع به بکارگیری آنها بکنید تا از آن طریق رفته رفته مشتریان خود را به طرفدارانی سر سخت و پیگیر تبدیل کنید.

    مشتریان خود را تبدیل به برند کنید.

    یکی از قدرتمند ترین کارهایی که شما می توانید انجام دهید ایجاد یک واژه برند برای اشاره کردن به جمعیت کارکنان و مشتریان خودتان می باشد. این موضوع را به ایده اصلی برند خود مرتبط ساخته و این ایده را چنان تبلیغ کنید که انگار آنها بخشی از یک قبیله خاص می باشند. جشنی خاص و ویژه برقرار سازید و در آن جشن از آنها برای پیوستن به دسته و گروه خودتان قدردانی کنید و آنهارا به دلیل پیوستن به مجموعه ای که بسیار بزرگتر از خودشان است تشویق کنید.

    در آژانس بازاریابی خودمان به نام، Savvy Panda، ما تمامی کارکنان و مشتریان خودمان را با عنوان “پاندا” خطاب کرده و زمانی که یک مراجعه کننده جدید به نزد ما می آید ما بسته ای جهت خوش آمدگویی به آنها آماده و ارسال می کنیم که شامل یک لباس پاندا، برچسب ها و یا تعدادی اسباب بازی به شکل پاندا می شود.

    روی دادن کارها و اتفاقاتی که نشان از مهر و محبت شرکت شما دارد.

    این موضوع که برخی از شرکتها و کسب و کارها گاه و بیگاه برخی از برنامه های تشویقی را جهت تشویق هر چه بیشتر کسب و کار و رونق تجارت خود انجام می دهند، تقریبا عادی و معمولی می باشد. با این وجود، روش قدرتمند تر برای تاثیرگذاری بر مشتریان شما برقراری عادتی اتفاقی و از سر مهر و محبت از طرف برند و شرکت شما می باشد، دریافت کردن چیزی غیر منتظره به شعله ور شدن احساسات در اعماق احساسات یک فرد بسیار کمک می کند.

    معیار و ضابطه ای را برای شناسایی فعال ترین و علاقمند ترین مشتریان خود در نظر بگیرید و بسته هایی غیر منتظره به پاس قدردانی از آنها را برایشان ارسال کنید تا به نوعی از اینکه جزء مجموعه ای از مشتریان شما هستند قدردانی شده باشد. حتی می توانید پس از این قدمی جلوتر گذاشته و برخی از تاثیر گذاران بر برند و مجموعه خود را انتخاب کنید و شرایطی را برای آنها فراهم آورید که حتی از دورترین نقاط قادر به مراجعه به شرکت و دفتر شما باشند و در این ملاقات با برخی از افراد فعال در پشت این برند معروف آشنا شوند.

    برخی از سازمان ها مدیری خاص برای این امور دارند که تنها مسئولیت آنها کمک کردن به بحث و شور گذاشته شدن و اجرای این تاکتیک ها می باشد. هدف آنها باید ایجاد و تقویت رابطه دو سویه بین برند شما با مخاطبین آن باشد.

    ارتباط دیجیتالی خود را قطع کنید.

    حفظ ارتباطات تنها از طریق رسانه ها و زیرساخت های دیجیتال مانند ایمیل و رسانه های اجتماعی کاری ساده و آسان است. با این وجود، ارتباطات دیجیتال یکی از عناصر مهم ایجاد و نگهداری برند را کم دارند: آکسیتوسین. آکسیتوسین یک ماده شیمیائی است که در زمان برقراری ارتباط شخصی با یکدیگر در مغز ما ترشح می شود. این همان چیزی است که به شعله ور شدن احساسات و خاطرات کمک می کند – – به عبارتی دقیقا همان چیزی است که به دنبال ایجاد کردن آن هستیم.

    تعاملات شخصی و غیر دیجیتال که نشأت گرفته از حسن نیست واقعی باشد، روشی بسیار خوب و مناسب برای شروع ترشح آکسیتوسین می باشد. این موضوع می تواند به سادگی برداشتن گوشی تلفن و برقراری یک تماس تلفنی با مشتریان خودتان برای قدردانی کردن از آنها یا حتی برای اعلام استراتژی های پیچیده تر از قبیل میزبانی یک رویدادی باشد که در آن شما قادر به ملاقات تک تک مشتریان خود بصورت شخصی هستید.

    استفاده از ارتباطات دیجیتال برای کار و فعالیت در مقیاس بالا بسیار خوب و مناسب است، با این وجود توجه کردن به این موضوع نیز بسیار مهم است که استفاده از آنها جزء بهترین روشها برای ایجاد یک ارتباط دو سویه و بلند مدت نیست. در زمان هایی که امکان دارد تلاش کنید تا با آنها بصورتی غیر دیجیتال یا حتی بصورت شخصی ملاقاتی داشته باشید (حتی اگر انجام این کار زمان بیشتری را طلب کرده و یا هزینه ای بیشتر از حالت معمول را برای شما به همراه دارد).

    شخصی سازی کنید.

    همچنان که دیل کارنگی نیز این موضوع را یادآور شده است: “بهترین آوا در هر زبانی شنیدن اسم خودمان است.” به همین میزان قدرتی که اسم هر فرد برای خودش دارد، محتوای تهیه شده بر مبنای آن اسم نیز می تواند از قدرتی بی مثال برخوردار باشد. تهیه و تنظیم کردن تجربه برند خودتان بر مبنای یک مصرف کننده مشخص چیزی است که به موجب آن ایجاد آن ارتباطات عمیق برندینگ با افراد و مشتریان ممکن می شود.

    راهی پیدا کنید تا بر آن اساس قادر به شخصی سازی هر آن چیزی باشید که در جریان کسب و کار خودتان انجام می دهید، از محصولات گرفته تا تجربه خدمات مشتری و درج پیغام بر روی وبسایت خودتان، همه و همه را تا جایی که امکان دارد باید شخصی سازی کنید. سعی کنید تا نام هر مشتری، علایق و سرگرمی های وی و . . . را در ارتباط با وی بشناسید و سپس ارتباطات و پیغام های خود را بر اساس آنها شخصی سازی کنید و ارتباطات خود را با آن فرد حول و حوش آن مسائل و ارتباطات شکل دهید.

    در نظر برخی از افراد انجام دادن این کارها در اندازه های کلان امکان پذیر نمی باشد، با این وجود با قدرت اطلاعات، ارتباطات اجتماعی و ساختن و جمع آوری دانش و اطلاعات انجام دادن این کار از آنچه که تصور می کنید آسان تر است.

    هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد که فرایند برندینگ پروسه و تعهدی بلند مدت است که نیازمند نظم و انضباط تزلزل ناپذیر و اعتقاد و اعتماد به برندی ایده آل می باشد که بر آن اساس برند خود را ایجاد کرده اید. برندهایی که نسبت به ایده اولیه شکل دهنده خودشان وفادار باقی می مانند، برندهایی هستند که از وفاداران و طرفدارانی برخوردار هستند که ما به عنوان بازاریاب همگی در تلاش برای دست یافتن به آنها هستیم.

    نویسنده: لوک سامرفیلد – 15 فروردین 1393

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 101 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • بافتنی پوشانا
      مارس 3, 2015 در 12:32 ب.ظ

      سلام.چطوره برا اعضای معمولی هم این امکانات رو بذارید.سپاس

      • فرشید رمضانی
        مارس 3, 2015 در 1:25 ب.ظ

        سلام دوست عزیز
        سایت من سالهاست که این امکانات را رایگان ( و با افتخار ) در اختیار دوستانم قرار میداد . اگر تصمیم به چنین محدودیت هایی گرفته ام بیشترین دلیلش کپی ها و دزدی های بی حد و مرزی بود که حتی بی شرمی را تا آنجا رسانده بودند که مطلب را با امضای خودشان درج میکردند .
        توضیحات بیشتر را در این لینک میتوانید ملاحظه بفرمایید

        ممنونم از توجهتان

    یک نظر اضافه کنید