پیوند های یکتا را چگونه بهینه سازی کنیم ؟

  • پیوند های یکتا ( permalink ) ، از عوامل بسیار مهم لینکهای سایت شما هستند . پیوند های یکتا را باید هوشمندانه کوتاه و رسا انتخاب کنید . بسیاری از موتورهای جستجوگر ، ابتدا تایتل و سپس پیوند یکتای صفحه شما را چک میکنند. اولین کاری که میکنید بدون هیچ واهمه ای تمام حروف اضافه را از پیوند یکتا حذف کنید . کلماتی مانند ( از ، در ، به ، برای ، را و ….. ) . علامات و اعداد اضافه را نیز حذف کنید مثل علامت سئوال ، علامت تعجب ، نقطه چین و …

    یک سری کلمات هم هستند که حروف اضافه یا علائم نیستند ولی به تنهایی معنایی ندارند و قابل حذف هستند . با دقت و هوشمندی میتوانید آنها را نیز حذف کنید .

    تا همین جا قدم بزرگی برداشته و کلی پیوند یکتای خود را بهینه کرده اید .فقط دقت کنید کلماتی که حذف میکنید معنای جمله را برعکس نکند و یا به هم نریزد و یا از کلمات کلیدی نباشند .

    در حقیقت تایتل و تیتر مطلب شما مخصوص بینندگان سایت است و پیوند یکتای شما مخصوص موتورهای جستجو . موتور های جستجو به پیوندهای یکتای سایت  شما امتیاز میدهند و هرچه این تعداد کلمات بیشتر باشد این امتیاز بین آنها تقسیم شده و به هر کدام امتیاز کمتری میرسد . تعداد مناسب کلمات برای تایتل حدود شش تا هشت  کلمه و برای پیوند های یکتا حدود سه تا پنج کلمه میباشد . حتی میتوانید جمله ای دیگر را هوشمندانه در پیوند یکتا بنویسید تا در عین اختصار ، مفهوم تایتل را نیز برساند . البته دقت کنید که بهتر است ترتیب کلمات رعایت شود . به مثال زیر که بهینه سازی پیوند یکتای همین مقاله هست دقت بفرمایید :

    بهینه سازی پریمالبنک

    یک پیوند یکتای کوتاه ، با معنی ، بدون کلمات زائد و با رعایت ترتیب کلمات در تایتل مقاله . امتیازی که قرار بود بین 9 کلمه تقسیم شود ( با احتساب علامت سئوال )، حال بین سه کلمه تقسیم میشود . در حقیقت ارزش پیوند یکتای شما سه برابر شده است .

    نکته بسیار مهم :

    مطالب قبلی شما در گوگل لیست شده و پیوندهای یکتای شما به همان شکل قبلی ایندکس شده اند . بنابراین اگر اکنون مطالب قبلی را تغییر دهید و پیوندهای یکتای آنرا بهینه کنید نه تنها کار مثبتی نکرده اید بلکه تعداد زیادی لینک معیوب و به عبارتی صفحه 404 تحویل گوگل میدهید که به شدت به سایت شما لطمه میزند و هم  نتیجه جستجوی سایت شما را خراب میکند و هم رنکینگ سایت را پایین می آورد . پس تلاش کنید از این به بعد این نکات را رعایت کنید و پیوندهای یکتای بهینه ای بسازید .

    نکته دوم استفاده از نرم افزارها و پلاگین های این کار است که به هیچ عنوان توصیه نمیشود . آنها به صورت اتوماتیک مثلا” کلمات دو حرفی یا سه حرفی را طبق تنظیم شما حذف میکنند که در خیلی از موارد ( به خصوص در زبان فارسی ) مفهوم جمله را از بین میبرد . کار باید هوشمندانه و توسط شخص شما انجام گیرد که اصلا” کار وقت گیری هم نیست .

    پس تاکید میکنم از این به بعد پیوندهای یکتای بهینه ای بسازید و به پیوندها و نامهای قبلی کاری نداشته باشید .

    موفق باشید

    فرشید رمضانی – آموزش سئو

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 94 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • Mehdi Malekzadeh
      جولای 21, 2012 در 10:23 ب.ظ

      سلام.
      بنده مدتی ه که به شدت درگیرم با این پیوند یکتا.خواهش دارم نظرتون رو بیان کنید و بنده رو راهنمایی بفرمایید.
      شما در نهایت چه پیوند یکتایی رو پیشنهاد می‌کنید.
      بنده الان این اسختار رو دارم:
      /%post_id%/%postname%.html
      آیا این بهتره یا بدون آی دی؟
      /%postname%.html
      آیا وجود اچ ام ال تاثیری داره؟
      ممنون از پاسختون!
      در ضمن وب بنده وبی هستش برای دانلود رایگان کتاب الکترونیکی.
      cketab.com
      مرسی

      • فرشید رمضانی
        جولای 22, 2012 در 1:38 ب.ظ

        سلام دوست عزیز
        بله همونطور که شما میفرمایید این یکی از مواردی است که اختلاف نظر هایی در موردش وجود دارد.
        ولی من به شخصه بدون آی دی و بدون اچ تی ام ال را توصیه میکنم . خوب منطق هم همین را میگوید . به عنوان مثال شماره آی دی چه کمکی میتواند به خزنده گوگل بکند جز اینکه آدرس را طولانی تر کند؟
        البته اگر سایتتان قدیمی است ، به نظرم همین ساختار را ادامه دهید.
        در ضمن سایت مفیدی دارید … خسته نباشید

    • طراحی سایت
      ژانویه 18, 2014 در 2:36 ب.ظ

      متشکرم از مطالب خوبتان

    • طرح توجیهی
      مارس 13, 2014 در 3:39 ب.ظ

      بسیار جالب بود.متشکرم

    • حسین
      اکتبر 19, 2014 در 4:35 ب.ظ

      سلام. من پیوندهای یکتا رو بر اساس «نام تنوشته انتخاب کردم» ولی می‌بینم که از شما ابتدا نام دسته و بعد نام نوشته است. نام دسته مؤثرتر هست؟ چطوری فعالش کنم که نام دسته هم بیاد؟ ممنون

      • فرشید رمضانی
        اکتبر 21, 2014 در 1:08 ب.ظ

        سلام
        خیر موثر تر نیست و ارزش یکسانی دارد . به صورت دستی عبارت category را قبل از postname وارد بفرمایید . در زمانی اینکار را انجام دهید که دسته بندیهایتان ارزشی مانند کلمات کلیدی داشته باشند و با موضوع مرتبط باشند .

    • fateme
      نوامبر 19, 2014 در 8:55 ق.ظ

      سلام
      من یک فروشگاه اینترنتی لوازم جانبی دارم، حدود 8 ماه هست که دارم روش کار می‌کنم و حدود 600 تا محصول بارگذاری کنم، پیوند یکتای تمام محصولاتم رو نام لاتین آن را قرار دادم یعنی انگلیسی هستن، پیوند یکتا انگلیسی باشه موردی نداره؟؟؟

      • فرشید رمضانی
        نوامبر 19, 2014 در 12:50 ب.ظ

        سلام دوست عزیز
        پیوندهای یکتا به تمام زبانهای یونیکد ( به عبارتی همه زبانهایی که در ویندوز وجود دارد ) میتواند باشد و هیچ عیبی ندارد . نکته ای که وجود دارد در جستجوی گوگل هست که که چون سایتتان فارسی است و همه محصولات هم در آن فارسی است ( حتی عنوان محصول ) شاید بد نبود اگر فارسی میگذاشتید تا باعث جذب حداکثری فارسی زبانها میشد که احتمال فروش را هم بالا میبرد.ولی با توجه به اینکه زمان زیادی صرف شده است و حتما صفحات در گوگل ایندکس شده اند دیگر به آنها دست نزنید ، اگر با نظر من برای فارسی بودن آنها موافق بودید ، از این به بعد آنرا اعمال کنید .
        در ضمن سایت خوبی دارید ، برایتان آرزوی موفقیت میکنم .

    • alisp59
      آگوست 20, 2015 در 8:15 ب.ظ

      خیلی ممنون از توضیحات خوبتون

      • فرشید رمضانی
        آگوست 20, 2015 در 8:52 ب.ظ

        ممنون از توجهی که به سایت دارید . پاینده باشید .

    یک نظر اضافه کنید