کسب و کار تازه ای به راه انداخته اید؟ درمسیر برندینگ گام بردارید.

  • برندسازی و تبلیغات کسب و کار

    نمیدانم مفهوم برند از نظر شما دقیقا میتواند چه چیزی باشد ؟ خوب قطعا تعریف های مختلفی از برند را همه شنیده ایم ، آنقدر زیاد که من حتی معنی بعضی هایش را هم نمیفهمم  🙂 . ولی وقتی که خودم یک کسب و کار کوچیک ولی جدید راه اندازی کردم ، به دلیل آنکه به شدت محدودیت های مالی داشتم مجبور شدم یک تعریف جداگانه از برند برای خودم درست کنم ( که طبیعتا بخشی از تعریف های شناخته شده برند هم در آن بود ) و بعد به مرور برای خودم مسیر را ترسیم کردم .

    تعریف اولیه من از برند این بود :

    • نیازی نیست همه دنیا مرا بشناسند فقط کافیست مخاطبینم مرا بشناسند
    • همه مخاطبین که در دسترسم نیستند پس بخش عمده از تلاشم را بر روی پیدا کردن آنها بگذارم.
    • همه مخاطبین که مشتری من نمیشوند پس مزیت هایی به وجود بیاورم که هر روز بیشتر به خرید از من ترغیب شوند.
    • برای ایجاد مزیت ، نقطه ضعف های رقیبانم و دلیل برطرف نکردن آنها از سوی رقبا را بدست آورم.
    • بعد از فروش مشتری را رها نکنم …

    خوب البته این خیلی کلی و تیتر وار عنوان شد ، من برای خودم راهکارهایی را هم برای هر کدام در نظر گرفتم که در این مطلب میخوام اونها را با جزییات بیشتری برایتان بنویسم . ضمن آنکه لینک هایی هم به مطالب قبلی سایت داده ام که میتواند برخی از موارد را بیشتر برایتان باز کند.

    • تیم مناسب

    اول سعی کردم تیم خلاق و با انگیزه ای را به همکاری دعوت کنم . خیلی وسواس به خرج دادم و تلاش کردم به دلیل آنکه توان پرداخت حقوق بالا را نداشتم کسانی را انتخاب کنم که در یک بخش تخصص لازم را داشته باشند ولی به دیگر بخش ها هم تا حدودی آشنا باشند . در خیلی از مواقع هنگام حجم بالای کار و یا مرخصی رفتن بچه ها ، کمتر به مشکل بر میخوردم و با تقسیم نیروهای موجود و کمک گرفتن از یکدیگر خلا ها را پر میکردم.

    برندسازی و تبلیغات کسب و کار

    • نام گذاری مناسب 

    سعی کردم اسمی انتخاب کنم که در ذهن ها بماند و خیلی محدودیت زمانی ، جغرافیایی و حتی فعالیتی نداشته باشد. راستش از ابتدا به این فکر کردم که اگر کارم نگرفت ، بتوانم از اسمی که برایش زحمت کشیده و هزینه کرده ام در فعالیت های نزدیک استفاده کنم …. که خوشبختانه نیاز نشد 🙂

    برندسازی و تبلیغات کسب و کار

    • قیمت گذاری 

    خیلی کار سختی بود … گاهی به دلیل اینکه به خدمات و محصولاتم امکانات و ویژگیهای خاصی اضافه میکردم ، دلم میخواست قیمت بالاتری از رقبا را تعیین کنم . ولی بعد میدیدم با این کارم خودم دو دستی یک مزیت رقابتی را به رقیبانم تقدیم کرده ام . بعد ها که کمی جا افتادم برای خودم این قانون را گذاشتم :

    قیمت دوبرابر دیگران ، کیفیت سه برابر دیگران . و با همه وجود برای آن کیفیت سه برابری تلاش میکردیم.

    بعضی از مشتریانم  را متاسفانه از دست میدادم ، ولی خیلی از آنها بعد از اینکه چند جای دیگه میرفتند و خدمات دیگر را امتحان میکردند به این نتیجه میرسیدند که بیش از دوبرابر هزینه کرده اند و هنوز نتیجه دلخواه را نگرفته اند. بعضی هاشون بر میگشتند و البته با استقبال گرم تیم من مواجه میشدند و به مشتری وفادار من تبدیل میشدند.

    برندسازی و تبلیغات کسب و کار

    • احترام و تکریم مشتری

    این اتفاق خیلی برایم مهم و حیاتی بود . از اولین تماس های تلفنی تا مراجعات حضوری و مراحل انجام کار و قرار داد و فروش و … همه تلاشم را میکردم که خودم و بچه های شرکت نهایت احترام را به مشتری بگذارند. به شدت بچه ها را از تملق گویی و تعارفات معمول در صحبت ها منع میکردم و سعی میکردم احترام واقعی و ملموسی را در فضای شرکت ترویج بدم. اول از خود شرکت شروع کردم و به شکلی اوضاع را مدیریت کردم که بچه ها اول به خودشون و همکاراشون احترام بگذارند. از کلمات و عبارات سخیف استفاده نکنند و در کار همدیگه دخالت نکنند . حتی در استخدام هایم این یکی از مواردی بود که خیلی بهش توجه میکردم و تلاش میکردم افرادی را جذب کنم که این شرایط را درک کنند و با بقیه تیم همخوانی داشته باشند. به مرور فضای شرکت، فضای محترم و کم تنشی شد و این آرامش و احترام به مشتریان هم منتقل میشد و حس ظاهر سازی و تملق را به مشتری نمیداد. اعتقاد داشتم مشتری بیشتر از خودِ کار به احترامی که به شخصیت و خواسته هایش میگذاریم پول میدهد.

    برندسازی و تبلیغات کسب و کار

    • تبلیغات و بازاریابی 

    خوب تبلیغات خودش جوانب و راهکارهای مختلفی داشت. من تبلیغ و بازاریابی را در یک گروه گذاشتم و معرفی شرکت و در دسترس مشتری بودن را هم در این راستا میدیدم. به عبارتی اول زمینه های معرفی و دسترسی به شرکت را تعریف کردم و بعد برای این دست رسی ها تبلیغات کردم. چند تا از مواردی که شاخص تر بودند موارد زیر بودند:

    فرم های اداری 

    سعی کردم لوگو، کارت ویزیت، سربرگ، پاکت ( که خیلی ها آن را ندیده میگیرند )، بروشور، مُهر و … مناسبی داشته باشم . در بیشتر مواقع اولین آشنایی ها با این ملزومات آغاز میشد و مراجعات بعدی از روی آنها ( سربرگ ، مهر و … ) پیگیری میشد.

    مطبوعات

    هرازگاهی در مطبوعات و نشریات مرتبط حضور داشتم. نشریات علاوه بر تاثیرگذاری فوری، یک اثر ماندگار و دراز مدت هم داشت. خیلی ها با مراجعه به مطبوعات ماه های پیش برای یافتن مطلبی، به آگهی من هم بر میخوردند و تماس میگرفتند.

    رادیو و تلویزیون و بیلبورد 

    قطعا موارد فوق تاثیر بالایی در فروش و برندینگ خواهد داشت ولی من متاسفانه ( یا خوشبختانه ! ) همچین بودجه ای نداشتم و از آن استفاده نکردم. ولی نقش آنها به قدری پر رنگ هست که حیفم آمد در مطلبم از آنها نامی نبرم.

    اینترنت 

    بله اینترنت … اینترنت و شبکه های اجتماعی، کسب و کار خیلی ها را از جمله من، متحول کرد. راهی که در چند سال بدون اینترنت طی کرده بودم را در چند ماه با اینترنت و شبکه های اجتماعی پیمودم.

    برندسازی و تبلیغات کسب و کار

     به سرعت و با مشکلات خیلی زیاد سایت اینترنتی برای شرکت فراهم کردم ( اون زمان ثبت دامین و هاست فقط از طریق شرکت های خارجی انجام میشد و طراحی سایت کار ساده ای نبود … ولی خوشبختانه این شاخه ای بود که به تازگی به خدمات شرکت اضافه کرده بودم و تونستم از اولین شرکتهای صاحب سایت باشم 🙂 )

    بعد از اون و با ترویج روز افزون اینترنت ، شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو هم پدیدار و قوی تر شدند و به روند کار سرعت بخشیدند. ضمن اینکه به سئو علاقه مند شدم و تونستم حداکثر بهره را ( در حد توان و بودجه خودم ) از گوگل ببرم. من از اینترنت با شکل های زیر بهره خوبی بردم :

    سایت و سئو : خوب بدون شک اولین قدم ، داشتن سایت بود و بعد از اون پیدا شدن. به مرور تلاش کردم با تکنولوژی روز من هم تغییراتی در سایتم بدهم .

    ایمیل : به مخاطبینم ایمیل مستقیم میفرستادم و شرکت را معرفی میکردم. روزی پنج یا شش ایمیل هدفمند و حساب شده ارسال میکردم و با تحقیقات و جستجوهایی که میکردم تلاش میکردم مخاطب اصلی خودم را پیدا کنم. ( اگه بخوایم اصل را بر صداقت بگذاریم یکی دوبار هم در سالهای بعد ایمیل های انبوه و چند هزارتایی را امتحان کردم … خوب جوان بودم و جاهل 🙂 )

    شبکه های اجتماعی : من در برخی از شبکه های اجتماعی فعالیت بالایی را برای خودم برنامه ریزی کردم و حتی در آنها هزینه های تبلیغاتی نسبتا زیادی را هم تقبل کردم. ولی جوابی که از آن گرفتم کاملا مقرون به صرفه بود و مطمئن باشید در حال حاضر جایگزینی ندارد. به شرط آنکه حساب شده و حرفه ای با آن برخورد کنید.

    • عملکرد مداوم

    بعد از بحث تبلیغات که براتون نوشتم ، عملکرد مداوم و همراه با تحقیقات بازار ، ارتقای سطح علمی کارمندان و فروشندگان ، بهبود شیوه های تحویل محصولات و ارائه خدمات و زیر ذره بین داشتن رقیبان و مخاطبان ، بهم خیلی کمک کرد تا در اون زمان که اوج فعالیت و شرکت داری ام بود ، در حد خودم به یک برند کوچک تبدیل شوم  و اعتماد مخاطبینم را جذب کنم . یا شاید بهتر این باشد که بگویم در مسیر برندینگ قرار گرفته بودم و همیشه میتوانستم به رشد و ارتقای مجموعه خودم امیدوار باشم . بعد ها فعالیت های شرکت تغییراتی کرد و بیشتر محصول محور شد و حتی با نمایندگی های ( نه چندان بزرگ و عریض و طویل ) در خارج از کشور ، طعم فعالیت های بین المللی و استفاده از تجربیات دیگران در سطح وسیع تری را نیز چشیدم .

    برندسازی و تبلیغات کسب و کار

    شاید در این مطلب چیز جدیدی برای شما که سالهاست مشغول کسب و کار هستید به چشم نخورد ولی من تلاش کردم آنها را به شکل فهرست وار و به صورت یک چک لیست برایتان بنویسم که با مرور آنها، اگر موارد خیلی واضح و بدیهی را در کسب و کار خود از قلم انداخته اید یا آنرا بی ارزش قلمداد کرده اید ، در آن تجدید نظر کنید. ضمن اینکه باز یادآوری میکنم در زمینه های مختلف به موارد دیگر سایت هم لینک داده ام که هر مورد به نظرتان جذاب آمد را بتوانید بیشتر دنبال کنید . همینطور اگر بر روی لینک های زیر کلیک کنید تیترهای مطالب مرتبط زیادی را ملاحظه خواهید کرد که فکر میکنم مفید باشد . و مفید تر از آن اینکه شما هم تجربیاتتان را در کامنتها بنویسید تا جمع بندی بهتری داشته باشیم . ممنون.

    تبلیغات – تبلیغات آنلاین – برند – بازاریابی ایمیل – شبکه های اجتماعی – نکات مهم در طراحی سایت 

    موفق باشید . فرشید رمضانی | مشاور سئو | تبلیغات و اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 214 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • Majid Saidii
      آوریل 15, 2016 در 12:56 ب.ظ

      عالی بود سپاس …

    • قیمت زنده طلا
      آوریل 16, 2016 در 11:02 ب.ظ

      من یکی از رهروان سایت شما هستم موفق باشید.

      • فرشید رمضانی
        آوریل 17, 2016 در 3:04 ق.ظ

        سلام و عرض ادب
        شما عزیز و سرور ما هستید و محبت میفرمایید که مطالب بنده را دنبال میفرمایید .

    • مهاجرت به کانادا
      آوریل 26, 2016 در 10:35 ق.ظ

      سلام خوب بود خدافظ

    • قیمت زنده طلا
      آوریل 28, 2016 در 6:58 ب.ظ

      سلام جناب رمضانی بسیار عالی و مفید بود .ممنون

    • استوانیا
      ژوئن 5, 2016 در 4:17 ب.ظ

      مقاله خیلی مفیدی بود
      مرسی

    • فروشگاه اینترنتی
      دسامبر 11, 2019 در 8:49 ق.ظ

      مفید و سرشار از جزئیات فوق العاده ارزشمند و این بسیارمهم است

    یک نظر اضافه کنید