کارایی تبلیغات بنری

  • تبلیغات بنری چیست و چه تاثیری دارند؟ پاسخ به این سوال را در اینجا، همراه با راهکارهایی در رابطه با افزایش میزان کارائی آن بیابید.

    تبلیغات بنری به عنوان نوعی تاثیر گذار از بازاریابی اینترنتی در دهه 1990 پا به عرصه وجود نهاد. در ابتدا، وقتی که به تبلیغات بنری اشاره می شد، منظور تبلیغاتی بود که در ابعاد بزرگ و در جای جای شهرها و بر روی بیلبورد ها مورد استفاده قرار می گرفت. در مفهوم امروزی، منظور از تبلیغات بنری قرار دادن تبلیغات بر روی مجموعه ای از سایتهای مختلف است که روزانه تعداد زیادی از کاربران اینترنت وارد آن شده و از آنها بازدید می کنند. اینترنت بازار گسترده و مناسبی است که مشتریان جهانی را به سمت خود جذب می کند. از این رو، در عین حالی که مفهوم اولیه ثابت باقی مانده است، در مفهوم جدید آن تبلیغات بنری یکی از تکنیک های منحصر به فرد تبلیغات اینترنتی است که توسط بسیاری از شرکت های کوچک و بزرگ در سراسر دنیا برای شناساندن محصولات و خدمات آنها به تمام کاربران در سطح اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد. اما میزان تاثیر گذاری این نوع از تبلیغات چقدر است؟ آیا به واقع میزان زیادی از فروش را موجب می شود؟ چگونه می توانیم میزان تاثیر گذاری آن را افزایش دهیم؟

    بنر های تبلیغاتی چیست؟

    بنر های تبلیغاتی، از برخی جهات مشابه تبلیغات چاپی سنتی در مجلات هستند. با این وجود، از برخی جهات نیز متفاوت از شکل سنتی تبلیغات می باشند. زمانی که یک بنر تبلیغاتی بر روی هر وبسایتی قرار می گیرد، یک کلیک بر روی آن تبلیغ، شما را به وبسایت محصولی هدایت می کند که در حال تبلیغ شدن می باشد. این موضوع بدین معنا است که شما زمان مورد نیاز برای رفت و آمد به فروشگاه فروشنده محصولی که در حال تبلیغ شدن است و خرید آن را برای خود ذخیره کرده و محصول را در محل کار یا خانه خود دیده و خریده اید. علاوه بر این، این نوع از تبلیغات به مراتب از نوع چاپی آنها شکیل تر و جالب تر می باشد، چرا که مواردی از حوزه گرافیک و انیمیشن به منظور جذاب تر ساختن بر روی آنها قابل استفاده می باشد. با این وجود مکان قرارگیری این تبلیغ تنها محدود به یک نقطه مشخص می باشد. البته مواردی از این نوع تبلیغات هم دیده شده که در استفاده از کارهای گرافیکی و انیمیشنی در آنها افراط شده است که سفارش دهنده تبلیغ باید به آن توجه کافی داشته باشد.

    همانطور که پیش از این به آن اشاره کردیم، زمانی که یک مشتری بر روی یک تبلیغ بنری کلیک می کند، وی به وبسایت محصولی هدایت می شود که در حال تبلیغ شدن است. معمولا روش کار این تبلیغات بر اساس مفهوم تبلیغات کلیکی می باشد. از این طریق وبسایت منتشر کننده این بنر ها به ازاء هر بار کلیکی که بر روی این تبلیغات صورت می گیرد، درآمدی برای خود کسب می کند، چرا که در واقع یک مشتری بالقوه را به وبسایت آن محصول هدایت کرده است. در این حالت خواه مشتری بالقوه هدایت شده به سایت محصول، تبدیل به مشتری واقعی شود (خرید کند) یا نه، برای سایت منتشر کننده مطلب بی اهمیت بوده و به هر حال بر اساس نرخ های رایج و از قبل مورد توافق درآمد خودش را دارد. با این وجود میزان اثربخشی آن زمانی قابل محاسبه و پیگیری است که این بازدید کنندگان هدایت شده تبدیل به مشتری شوند.

    اگر کاربر اینترنت بر روی این تبلیغات کلیک نکند، سفارش دهندگان تبلیغ از این طریق حداقل سعی می کنند تا تصویر محصول یا اطلاعاتی از آن در ذهن مشتری باقی بماند تا شاید در آینده این بازدید کننده خودش بطور مستقیم وارد سایت شود. بطور کلی راهی مناسب برای اندازه گیری تاثیر گذاری این نوع از تبلیغات غیر از تعداد دفعات کلیک بر روی آنها، تعداد بازدید کننده گانی که از طریق آن سایت انتشار دهنده وارد سایت محصول شده اند وجود ندارد. از این طریق کاملا مشخص می شود که آیا یک بازدید کننده فرضی از طریق سایت انتشار دهنده تبلیغ به سایت محصول هدایت شده یا از طریق دیگری به آنجا رسیده است. این نرخ معمولا چیزی در حدود 1% است و به ندرت به رقمی بالاتر از این عدد می رسد. در نهایت تعداد بازدید کننده هایی که از طریق تبلیغ بنری وارد سایت شده و اقدام به خرید کرده اند در مقابل آن دسته از بازدید کنندگانی که از این طریق وارد سایت شده ولی خرید نکرده اند شمارش شده که مشخص کننده اثربخشی نهایی این نوع از تبلیغ می باشد.

    کارایی تبلیغات بنری

    این نوع از تبلیغات تا چه میزان اثر بخش هستند؟

    حقیقت در مورد این نوع از تبلیغات اینست که به دلیل وجود داشتن تعداد بیشماری از این دست تبلیغات در سطح سایتهای اینترنتی، این دسته از تبلیغات اغلب توسط بازدید کنندگان نادیده انگاشته می شوند. چرا که طراحی آنها اغلب بطور ناراحت کننده ای بد است، چرا که یا در هنگام باز شدن سایت یکباره اندازه آنها بزرگ می شود، همراه با موزیک های مختلفی هستند، طراحی گرافیکی زننده ای دارند یا در برخی از مواقع بصورت دستی توسط کاربر باید بسته شوند. در بسیاری از موارد به خطا موجب هدایت بازدید کننده به وبسایتی می شوند که نامرتبط با محصول تبلیغ شده یا ادعا شده می باشد که تمامی این موارد مورد خستگی و عدم توجه بیش از پیش بازدید کننده ها به آنها می شود. بر این اساس و به دلایل دیگر، اغلب این روش که از آن به عنوان یکی از بهترین روشها و تکنیک های بازاریابی و تبلیغات در سطح جهان نام برده می شود، به عنوان روشی در بین صاحبان کسب و کارهای شناخته شده است که کمترین درآمد زایی را در دراز مدت برای سفارش دهنده دارد. با این وجود، هنوز روش هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان میزان اثربخشی این نوع از تبلیغات را افزایش داد و از آنها برای افزایش میزان فروش محصولات و خدمات استفاده کرد:

    1- هدف گذاری مخاطب صحیح:

    بنر تبلیغاتی خود را بر روی وبسایت مرتبط قرار دهید. به عنوان مثال، اگر در حال فروش یک محصول برای کاهش وزن هستید، تبلیغ خود را بر روی یک وبسایت مرتبط با سلامتی و تندرستی قرار دهید. مردم زمانی که تبلیغات شما را در زمان و مکان صحیح ببینند، آن را بیشتر جدی تلقی می کنند.

    2- در طراحی ساده عمل کنید:

    بنر خود را بیش از حد تجملی نکنید. باید به این موضوع توجه داشته باشید که گرافیک سنگین، تصاویر فلش و انیمیشن بسیار خسته کننده هستند و اکنون دیگر بازدید کنندگان خیلی فرصت و حوصله کافی برای دیدن آنها به منظور پی بردن به محصول شما را ندارند. نکته اصلی اینست که پیام خود را باید در حد چند کلمه انتقال دهید، سعی کنید مطالب دارای عنوان مرتبط با محصول تبلیغ شده و همچنین جذاب و ساده باشد. پیام پیچیده نیز معمولا بخوبی درک نمی شود. همچنین بخاطر داشته باشید که لوگو و نام شرکت خود را در تبلیغات قرار دهید. در اینصورت حتی اگر یک مشتری بسرعت بر روی بنر شما کلیک نکند، لوگو شما تاثیری از خود بر جای خواهد گذاشت و مطمئنا در آینده به سراغ شما خواهند آمد.

    3- به نوعی در بیننده بنر، ایجاد فوریت کنید:

    زمانی که در متن تبلیغ خود از عباراتی از قبیل “پیشنهاد برای مدت محدود” یا “این پیشنهاد تنها تا پایان  موجودی محدود ما معتبر است” استفاده می کنید، احتمال فروش خود را بالا برده اید. این عبارت به مشتری یا بازدید کننده این نکته را القاء می کند که موجودی شما واقعاً محدود است و او باید از این فرصت محدود بصورت بهینه استفاده کند.

    4- اندازه بنر بسیار دارای اهمیت است:

    سعی کنید همیشه در طراحی بنر از بزرگترین اندازه های ممکن استفاده کنید. در نتیجه تبلیغات شما بخوبی دیده می شود. مطمئنا استفاده از اندازه های بزرگ نسبت به بنرهای کوچکی که در گوشه ای از سایت قرار می گیرند از اثربخشی بیشتری برخوردار می باشند. هر چند که این موضوع به وبسایتی بستگی دارد که تبلیغ شما را منتشر می کند.

    5- تنها کلیک های انجام شده بر روی آن کافی نیستند:

    میزان اثر بخشی یک تبلیغ تنها از طریق شمارش تعداد کلیک های انجام گرفته بر روی آن قابل ارزیابی نیست، به هر حال دیده شدن تبلیغ شما توسط بازدید کننده ها تاثیر گذار بوده و در اذهان باقی می ماند و ممکن است در آینده موجب هدایت بازدید کننده بصورت مستقیم به سایت شما شود.

    با این وجود بسیاری از افراد هستند که ممکن است به شما بگویند که تبلیغات بنری تاثیر چندانی ندارند. اما همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که این نوع از تبلیغات نیز مانند هر نوع دیگر از تبلیغات دارای استراتژی های خاص خود می باشد که در صورت توجه به آنها و رعایت کردن آنها بخوبی موثر واقع می شوند.

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 112 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید