رسانه اجتماعی یا شبکه سازی اجتماعی

  • پنج تفاوت موجود بین رسانه اجتماعی و شبکه سازی اجتماعی

    سعی و تلاش برای درک تمامی تفاوت های موجود بین رسانه اجتماعی و شبکه سازی اجتماعی شبیه به درک کامل تمامی فاکتورهای رتبه بندی است که گوگل برای بهینه سازی نتایج موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می دهد: و البته که این موضوع اصلا ساده نیست.

    به منظور داشتن درکی واقعی از این موضوع، پیش از هر چیز باید آنها را تعریف کنیم. تعریف این دو مفهوم بر اساس معتبر ترین فرهنگ لغت زبان انگلیسی به قرار زیر می باشد:

    Social Media: forms of electronic communication (as Web sites for social networking and microblogging) through which users create online communities to share information, ideas, personal messages, and other content (as videos).

    متن اول

    Social Networking: the creation and maintenance of personal and business relationships especially online

    متن دوم

    رسانه اجتماعی: اشکالی از ارتباطات الکترونیکی (به صورت وبسایت برای شبکه سازی اجتماعی و مایکروبلاگینگ – وبلاگ نویسی کوچک-) که از طریق آن کاربران اقدام به ایجاد اجتماعات آنلاین به منظور اشتراک گذاری اطلاعات، ایده ها، پیام های شخصی و انواع دیگر محتوا از قبیل ویدئو می کنند.

    ترجمه متن اول

    شبکه سازی اجتماعی: ایجاد و حفظ روابط اجتماعی و حرفه ای خصوصا بصورت آنلاین

    ترجمه متن دوم

    با توجه به گفته های فوق، اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به 5 مورد از تفاوت های رسانه اجتماعی با شبکه سازی اجتماعی:

    سبک ارتباطی:

    در شبکه های اجتماعی، تمامی صحبت ها از طرف شما آغاز می شوند. شما در حال انتشار محتوا اعم از تصویر، ویدئو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافیک و … هستید و سعی در ایجاد تعامل با دنبال کننده گان و طرفداران خودتان دارید و در نهایت امیدوار هستید تا آنها با برند شما تعامل و ارتباطی برقرار سازند و نهایتا دست به عملی بزنند.

    در شبکه سازی اجتماعی همواره با ترکیبی از این گوش دادن و صحبت کردن رعایت شود. اگر در حال پیوستن به گروه ها و شبکه های مختلف در شبکه های اجتماعی هستید و تمامی صحبت ها بصورت یکطرفه از سمت شما آغاز می شود – تنها اقدام به انتشار محتوا از طرف برند خود و به عبارتی دمیدن در بوق خود می کنید – احتمالا این رفتار شما منجر به دریافت احترامی که لایق آن هستید نمی شود و چون به مخاطب خود گوش نمی دهید، پس در حال از دست دادن فرصتهای بیشماری می باشید.

    برای کسب موفقیت در شبکه سازی اجتماعی، شما باید زمانی را صرف گوش دادن و توجه کردن به محتوای تولید شده توسط مخاطبین خودتان بکنید.

    رسانه اجتماعی یا شبکه سازی اجتماعی
    رسانه اجتماعی یا شبکه سازی اجتماعی

    اهداف:

    شاید بزرگترین تفاوت بین شبکه اجتماعی و شبکه سازی اجتماعی هدفی است که در تلاش برای دستیابی به آن می باشید.

    از طریق شبکه سازی اجتماعی، هدف نهایی شما ایجاد شبکه ای از طرفداران و دنبال کننده گان و شکل دادن به روابط شما می باشد. اینکه آیا این روابط منجر به شکل گیری روابط تجاری جدید شود یا خیر هنوز مشخص نیست، اما ایجاد این رابطه هم هدف نهایی شما به حساب نمی آید.

    شبکه اجتماعی از این منظر متفاوت است که شما در زمانی که در حال سعی و تلاش برای ایجاد تبلیغات دهان به دهان و تعامل با دیگران هستید، در عین حال در تلاش برای افزایش حداقل میزان سود خود هم می باشید، و این به معنای کسب اطلاعات برای ایجاد مشتری بالقوه و فروش برای تجارت الکترونیک خودتان می باشد.

    محتوا:

    محتوا برای هر جنبه از بازاریابی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و در حالیکه شما آن را برای هر دو موضوع شبکه های اجتماعی و شبکه سازی اجتماعی خود نیاز دارید، نوع محتوایی که بر هر یک از آنها مورد استفاده قرار می دهید، متفاوت می باشد.

    در شبکه سازی اجتماعی، محتوای شما شامل حجم انبوهی از سوالات و گفتگو های دو طرفه و غنی می باشد. در این ارتباطات شما گفتگوهایی عمیق و حاوی اطلاعات با افرادی دارید با امید به ایجاد یک ارتباط و بدست آوردن یک طرفدار یا دنبال کننده جدید در حالی که شبکه ارجاعات خود را گسترده تر می کنید.

    از طرف دیگر در شبکه های اجتماعی، شما در پی ایجاد تعامل هستید و البته قادر به انجام دادن آن با محدودیت 250 کلمه ای پست های فیسبوک نیستید. بلکه نیازمند ارسال و اشتراک گذاری تصاویر، ویدئو ها، اینفوگرافیک و دیگر انواع محتوای با معنی به منظور حفظ تعامل با مخاطب و جذب کردن وی به سمت برند خود می باشید.

    زمان و میزان تلاش:

    اگر شما یک برند فعال در شبکه های اجتماعی هستید، به احتمال زیاد در حال استفاده از ابزارهایی از قبیل Hootsuit یا  Sprout Social به منظور صرفه جویی در زمان و ارزیابی نتایج کسب شده حاصل از تلاش ها و فعالیت های خودتان می باشید. با استفاده از این ابزار شما قادر به ایجاد محتوا و تنظیم برنامه برای انتشار آنها در زمان های آینده می باشید و سپس می توانید میزان تعامل ایجاد توسط آنها را پیگیری و بررسی کنید.

    از طریق شبکه سازی اجتماعی، هیچ راه مبتنی بر اتوماسیون برای رشد و گسترش روابط یا آسان تر کردن و به اصطلاح میان بر زدن وجود ندارد. هر تعاملی که دارید نیازمند تمرکز و توجه بسیار زیاد می باشد.

    شبکه سازی اجتماعی همانند دوست شدن با معشوقه خودتان است – فرایندی زمان بر که برای نتیجه دادن نیاز به تلاش و زمان زیادی دارد، که البته در پایان نتایج بسیار مناسبی از این تلاش های بدست می آورید.

    اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه:

    در این عصر دیجیتال، ما همواره در حال اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه برای هر کاری که انجام می دهیم هستیم، خصوصا در زمینه شبکه های اجتماعی.

    اینکه چگونه موضوع نرخ بازگشت سرمایه را به شبکه اجتماعی و فعالیت شبکه سازی خودتان مرتبط سازید، کاملا دو مقوله متفاوت از یکدیگر می باشد، چرا که جنس فعالیت شما در این دو حوزه کاملا متفاوت از یکدیگر می باشد. اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه حاصل از فعالیت های شما در شبکه سازی اجتماعی به مراتب آسان تر از شبکه های اجتماعی است، چرا که در این فعالیت ها پاسخ مستقیم بیشتری دریافت می کنید – اگر شبکه دنبال کننده گان شما در حال افزایش باشد، آنگاه این را می توان یک نرخ بازگشت سرمایه قابل اندازه گیری در نظر گرفت.

    اما از آنجائیکه استراتژی شبکه اجتماعی شما در حال ایجاد تعامل و بازاریابی دهان به دهان برای شما می باشد، بررسی کردن و تعیین این نوع از بازگشت سرمایه قدری سخت و دشوار می باشد. در طی یک بازه زمانی به نسبت طولانی تر، باید قادر به نسبت دادن و مرتبط دانستن برخی از انواع موفقیت به فعالیت های خودتان باشید، اما این فرایند به آسانی و روشنی شبکه سازی اجتماعی نیست. البته اگر در حال دریافت مواردی از قبیل افزایش فروش هستید و به پیگیری نتایج و تحلیل اطلاعات کسب شده از فعالیت ها می پردازید، اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه شما بسیار آسان تر می باشد.

    در مجموع، شبکه های اجتماعی و شبکه سازی اجتماعی دو تاکتیک مهم بازاریابی هستند، اما در عین حال هر یک چالش های خاص خود را هم برای شما به همراه دارند.

    نویسنده: پیت شوئِر – تاریخ: 7 تیر 1394

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 268 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

    • khosravian
      جولای 15, 2016 در 3:12 ب.ظ

      سلام؛ مثل همیشه عالی بود جناب رمضانی .ممنونم

      • فرشید رمضانی
        جولای 15, 2016 در 5:38 ب.ظ

        سلام و ممنون از لطفتان …. از این که همراهی میفرمایید سپاسگزارم

    یک نظر اضافه کنید