• کروماکی در سینما و تلویزیون کاربرد بیشماری دارد . بد نیست با آن بیشتر آشنا شوید.

    تصور کنید مجری یک برنامه تلویزیونی دارد از یک کارشناس فوتبال در مورد مسابقه ای که دیروز برگزار شده سئوالاتی میپرسد و همزمان با این پرسش و پاسخ ، تصاویری از بازی دیروز در پشت سر آنها نمایش داده میشود  و شما همزمان هر دو تصویر را میبینید . شیوه این کار بدین شکل است که پشت سر مجری و مهمان در استودیوی فیلم برداری یک پرده سبز رنگ نصب میکنند و پس از فیلم برداری رنگ سبز را از طریق نرم افزارهای مختص این کار مانند پریمیر و افتر افکت حذف میکنند .

    کروماکی چیست؟

    حال به جای رنگ حذف شده هر تصویر یا فیلم دیگری را میتوان نمایش داد . باید دقت کرد در لباسها و اشیایی که داخل صحنه وجود دارد رنگ سبزی وجود نداشته باشد که به هنگام کروماکی حذف نگردد . بدین طریق میتوان از یک ماکت کشتی فیلم برداری کرد و آنرا درون یک اقیانوس قرار داده و هرچقدر دلمان خواست آنرا به صخره ها بکوبیم ! حتی اقیانوس را هم میتوان با فیلم برداری ماهرانه از یک استخر بوجود آورد .

    گفتیم که باید مراقب بود در صحنه اشیای همرنگی با پرده سبز وجود نداشته باشد چراکه آنها هم حذف میگردند .  این بدان معنی است که اگر ما از روی تعمد نیز بخواهیم چیزی را حذف کنیم میتوانیم . به عنوان مثال اگر بخواهیم بازیگرمان یک دست نداشته باشد میتوانیم یک دستکش همرنگ پرده را مورد استفاده قرار دهیم . برای این منظور لباسهای مخصوصی برای اعضای بدن وجود دارد که در استودیو ها از آنها استفاده میشود و توسط آن دست ها و پا ها و حتی سر قطع میگردد! سپس در کامپیوتر تلاش میگردد که به شکل کاملا” واقعی نمایش داده شود .

    کروماکی چیست؟

    نتیجه آنکه به شکل ساده ، به حذف کردن یک رنگ از یک فیلم به منظور نمایش دادن تصویر دیگری به جای آن کروماکی میگویند

    اگر کمی قدرت تخیل خود را به کار اندازید و بیشتر در فیلم ها دقت کنید نمونه های کروماکی بیشماری میبینید . در فیلم های رزمی که با یک ضربه شخص چند متر پرتاب میشود یا از نخ نامرئئ برای جابجا کردن شخص استفاده میکنند و یا نخ رنگی را کروماکی میکنند . در خیلی از فیلمهای جنگی تصاویر را بر روی هم منطیق میکنند و صحنه های بدیعی میسازند و یا همانگونه که ذکر شد یک شخص و یک پلنگ به شکل مجزا از یک دیگر فیلمبرداری شده و با هم تلفیق میشوند . حتی گاهی بازیگری را که کروماکی کرده اند داخل یک محیط مجازی و ساخته شده با نرم افزارهای قوی قرار میدهند . محیط هایی که امکان حضور در آنها یا غیر ممکن  است و یا هزینه بالایی دارد مثل فضا و سیارات دیگر و یا داخل سفینه فضایی و زیر دریایی و … و حتی محیط های فانتزی و نقاشی مانند .

    کروماکی چیست؟

      نکاتی که باید هنگام کروماکی در نظر گرفت :

    یک کروماکی خوب حاصل یک کار تیمی خوب است . در کروماکی باید از پرده های ضخیمی که نور را منعکس نمیکنند استفاده گردد . همین طور نور پردازی خوب باعث میشود که سایه کاراکتر ها روی پرده دیده نشده و کار کروماکی راحت تر و تمیز تر  انجام شود . در صحنه نباید اجسام هم رنگ  و یا حتی ترجیحا” نزدیک به رنگ پرده وجود داشته باشد . از نرم افزار مناسب و افکت های دقیق استفاده کرد و ….

    در حال حاضر نرم افزار های متعددی برای این کار وجود دارد که همان طور که اشاره شد پریمیر و افتر افکت در ایران کاملا” رایج است . اگر علاقه به تدوین دارید با پریمیر کار را شروع کنید و حتما” در کنار آن افتر افکت را فرا بگیرید تا بتوانید زیبا ترین جلوه های  ویژه سینمایی را در خانه تجربه کنید .

    فرشید رمضانی  – چاپ در ماهنامه رشد نوجوان – دیماه 1388

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    این مطلب در مجموع 3,496 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید