10 راهکار برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی که بازاریابان باید از آنها مطلع باشد

  • بر اساس مطالعه ای از 500 شرکت کوچک تا متوسط تجاری در سراسر آمریکا، 90% از این شرکتها بصورت فعالانه در شبکه های اجتماعی به فعالیت می پردازند. این نکته به دو دلیل بسیار جالب و با اهمیت می باشد. اولین دلیل آن اینست که رسانه های اجتماعی دیگر به عنوان یک مدیا و علاقه کوتاه مدت به حساب نمی آید، بلکه از آن به عنوان یک استراتژی در بازاریابی آنلاین نام برده می شود که دارای نرخ پذیرش بسیار بالایی می باشد.

    بر اساس دلیل دوم از آنجاییکه از هر 10 شرکت یک شرکت در حال استفاده از ساختارهای شبکه های اجتماعی برای افزودن بر تعداد مشتریان خودشان هستند، شما نیز باید چنین کنید. اگر شما در نظر دارید جزء آن 10% باشید که به جنگ با این موج می پردازند، در نهایت غرق خواهید شد.

    با توجه به این گفته، اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به 10 نکته ای که هر بازاریابی باید از آنها اطلاع داشته باشد. این نکات با هدف مخاطب قرار دادن افراد نوپا و بی تجربه جمع آوری شده است و من می توانم ضمانت کنم که اگر شما تا پایان این مقاله به خواندن آن ادامه دهید، آنقدر مطلب آموخته اید که بتوانید بصورت شگفت انگیزی بازاریابی در شبکه های اجتماعی را برای خود آسان کرده و گسترش دهید.

    بازاریابی در شبکه های اجتماعی

    1- ارجح بودن کیفیت نسبت به کمیت

    زمانی که نوبت به ارسال محتوا در شبکه های اجتماعی می رسد، اغلب بازاریابان اقدام به ارسال اولین مواردی می کنند که به نظرشان می رسد که مطلوب و مورد پسند جامعه مخاطبین آنهاست.

              “با گلچین کردن و داشتن معیارهای سخت در رابطه با محتوایی که اقدام به اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی می کنید، شما شانس بالاتری برای متمایز شدن در بین این هیاهو موجود در شبکه های اجتماعی خواهید داشت و قادر خواهید بود تا پایگاهی از طرفداران وفادار برای خود ایجاد کنید که در این فضا به شما به عنوان یک قدرت متفاوت می نگرند.

    یک روش خوب و مناسب برای انجام دادن این مهم جمع آوری مجموعه ای از محتوای مناسب و قابل ارسال می باشد و سپس باید اقدام به گزینش و گلچین کردن از بین آن موارد کنید تا به چند مورد محدود و مناسب دست پیدا کنید. بله این رویکرد بسیار وقت گیر است، اما در نتیجه محتوای تهیه شده توسط شما تاثیر بیشتری بر جای خواهد گذاشت و از تعامل بالاتری برخوردار خواهد شد.

    2- در زمان انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی از تصاویر استفاده کنید

    ما همگی موجودات اجتماعی هستیم و با محتوای تصویری نسبت به محتوای متن محور بسیار بهتر و سریعتر ارتباط برقرار می کنیم.

    طبق اطلاعاتی که از شبکه فیسبوک و هاب اسپات بدست آمده محتوای شامل تصویر در حدود 53% بیشتر مورد پسند مخاطبان قرار گرفته و تا 104% بیشتر موجب ترغیب مخاطبین به درج نظر می شود.

    آسان ترین راه برای افزایش تعامل مخاطبین در پروفایل اجتماعی استفاده محتوایی همراه با تصاویر است. توجه کنید که هرگز در دام برخی از عادات بد و معمول شبکه های اجتماعی در انتشار محتوا گرفتار نشوید و همیشه در حین انتشار محتوا مخاطبان خودتان را هم مد نظر داشته باشید.

    محتوای تولید شده توسط کاربر بهترین دوست شماست. نه تنها موجب صرفه جویی در زمان شما بابت پیدا کردن و یا ایجاد محتوا می شود، بلکه محتوای تولید شده توسط مخاطبین و طرفداران شما به دلایل دیگر دارای ارزشی طلایی است. چنین محتوایی می تواند تاثیری بسیار قوی بر شبکه های اجتماعی از خود بر جای بگذارد، چرا که ارتباط برقرار کردن با محتوای تولید شده توسط افرادی که شبیه به مخاطبین و طرفداران شما هستند برای مخاطبان شما بسیار ساده تر و خوشایند تر است.

    تهیه محتوای تولید شده توسط کاربران شما بسیار سخت و پر زحمت است، اما خوشبختانه خدماتی بصورت آنلاین و رایگان وجود دارد تحت عنوان Yopto که به بازرگانان آنلاین اجازه می دهد تا انبوهی از محتوای اینچنینی را تولید کنند و از آنها که شامل نظرات و ارزیابی های مختلفی از محصولات هستند به منظور افزایش فروش و ترافیک سایت بهره ببرند. این خدمات در 18 حوزه مختلف از تجارت وجود داشته و بصورت رایگان عرضه می شود.

    4- از چهارچوب ارسال محتوا برای حداکثر ساختن نتیجه تلاش های خود استفاده کنید

    شروع به کردن کار در شبکه های اجتماعی برای برخی از مردم کاری بسیار سخت و دشوار است، چرا که این شبکه ها دنیایی بسیار بزرگ هستند که البته همواره در حال رشد می باشند. من چهار چوبی را در رابطه با ارسال محتوا برای مالکان فروشگاه های فروش در این شبکه توسعه داده ام تا با استفاده از آن بتوانند نتایج حاصل از تلاش های خود در این شبکه ها را حداکثر کنند. این چهارچوب دارای 4 بخش می باشد:

    1- ستون های محتوا: 3 تا 5 مجموعه برای انواع مختلف از محتوایی که قصد ارسال آن را دارید تعریف کنید.

    2- توسعه و گسترش: بطور فعالانه از طریق فعالیت اجتماعی به افراد مختلف دست پیدا کنید و برای آنها ارزش آفرینی کنید، این امر موجب ایجاد بستر مناسب و در ادامه رشد گسترش دنبال کنندگان شما می شود.

    3- برنامه ریزی: با استفاده از ابزارهایی از قبیل Buffer یا Sprout Social اقدام به برنامه ریزی برای ارسال های خود در شبکه های اجتماعی کنید.

    4- زمان بندی: تعامل مجموعه مخاطبین خود با محتوای خود را تحلیل کنید و از این طریق ارسال محتوای خود را در زمانهای بهینه برنامه ریزی کنید.

    5- اشتراک گذاری: گسترش و باز نشر مطالب را برای اعضای جامعه هدف خود آسان نمائید.

    یکی از قوی ترین زمینه های رسانه های اجتماعی اینست که یک نفر می تواند به صدها یا شاید هزاران هزار نفر دسترسی داشته باشد. به عنوان یک بازار شما مطمئنا خواهان آن هستید که از این امکان استفاده کنید تا دیگران نیز به نوبه خود اقدام به باز نشر محتوای ارسال شده از طرف شما بکنند و در مورد برند یا محصولات شما به دیگران اطلاع رسانی کنند.

    گروههای ثالثی در بیرون از محیط شرکت و کسب و کار شما وجود دارند که بستر این ارتباطات برای باز نشر مطالب شما در دیگر شبکه های اجتماعی را برای شما در اختیارتان قرار می دهند که باعث می شود تا سایت شما کاربر پسند تر شود و در نهایت ترافیک رایگان ویروسی بیشتری به سایت شما انتقال پیدا کند.

    6- هر آنچه را که در توان دارید زیر نظر گرفته و دنبال کنید

    اغلب ابزارهای رسانه های اجتماعی و حتی برخی از آنها در داخل خود شبکه های اجتماعی خدماتی را برای شما فراهم می آورند که با استفاده از آنها تجزیه و تحلیل هر چیزی از نرخ تعامل کاربران تا تعداد کلیک ها و حتی تقسیم آنها بر اساس سن و موقعیت جغرافیایی امکان پذیر می باشد.

    اطلاعات موجب قدرت بوده و دسترسی داشتن شما به مطالب و اطلاعاتی که مهم هستند از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. در زیر لیستی از موارد مهمی قرار گرفته است که من تصور می کنم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شما باید آنها را مورد پیگیری و نظارت خود قرار دهید:

    1- میزان تعامل برای هر ارسال مجزا با تقسیم بندی آن بر اساس نوع محتوا

    2- تعداد کلیک های انجام گرفته

    3- مجموع تعداد خرید های انجام شده از طریق شبکه های اجتماعی با قید نوع شبکه زیر ساخت اجتماعی مورد استفاده

    4- مجموع تعداد بازدید کنندگان بر اساس شبکه های اجتماعی به طور مجزا (در برابر دیگر کانال های انتقال دهنده ترافیک)

    5- عملکرد ترافیک انتقال یافته از طریق بستر های اجتماعی (زمان حضور در سایت، تعداد صفحات دیده شده)

    6- تعداد ترافیک جدید حاصل از شبکه های اجتماعی در برابر تعداد افرادی که از سایت خارج شده و باز به آن برگشته اند

    7- عملکرد ترافیک اجتماعی که از طریق ابزارهای گروههای ثالث منتقل شده اند، مانند Yotpo و Mailchimp و . . .

    برای اینکه ببینید در مقایسه با بازار خود در چه جایگاهی قرار گرفته اید، به لیست 25 کسب و کار الکترونیک برتر در صنعت خود مراجعه کنید.

    7- حق تبلیغات را بدست آورید

    یک ترفند ذهنی ساده اما قدرتمند وجود دارد که می توانید آن را در رابطه با خودتان اجرا کنید که به شما کمک می کند به رسانه های اجتماعی آنگونه که باید نزدیک شوید. رسانه های اجتماعی، از یک دیدگاه تجاری به مصرف کننده، در ارتباط با فراهم آوردن ارزش به تک تک افراد با امید شکل گرفتن بستر مناسب بین برند و افراد می باشد. زمانی که آن بستر شکل گرفت، آن فرد به شما به شیوه های مختلف کمک خواهد کرد که این شیوه از گسترش هدف و در عمل تبلیغ شما گرفته و تا خریداری محصولات شما ادامه دارد.

    یک روش قدرتمند برای نزدیک شدن به رسانه های اجتماعی با در نظر داشتن این رویکرد گفتن این مطلب و القاء آن به خودتان است که شما باید حق تبلیغ کردن را بدست آورید. با در نظر گرفتن این الزام شما مجبور به فراهم آوردن این ارزش ثابت برای اجتماع خود هستید و سپس گاه و بی گاه شما حق عرضه محصولات و خدمات خود به آنها با امید به اینکه آنها خریدی را انجام دهند را به دست می آورید. به خاطر داشته باشید، که شما می خواهید حق تبلیغ کردن را بدست آورید.

    8- متفاوت و بدون تعصب بیندیشید

    یکی از مهمترین تاثیرات که از حوزه بازاریابی آنلاین دریافت کردم از طرف سز گودین بوده است که کتاب معروفی را با عنوان گاو بنفش به نگارش در آورد. اساس و بنیاد این کتاب بدین صورت است که اگر کسب و کار قابل توجه و عالی نیست، در عمل نامرئی است و من عمیقا با این ایده و نظر موافق می باشم. یکی از روشهایی که با استفاده از آن می توان یک کسب و کار را شناخته شده و قابل توجه ساخت از طریق بازاریابی میسر می باشد. این موضوع به نظر همانند یک ماموریت غیر ممکن می ماند، اما با آغاز کردن و عملی کردن مرحله به مرحله و اندک اندک ایده هایی متفاوت از آنچه که دیگران در زمینه بازاریابی انجام می دهند، در مسیر قابل توجه و متمایز ساختن بازاریابی کسب و کار خود از دیگران قرار می گیرید.

              من پیشنهاد می کنم که هر هفته زمانی را به طوفان فکری اختصاص دهید و ایده هایی را غربال کنید که تک بوده و نمونه قبلی ندارن و البته برای اجرا شدن هم نیاز به منابع زیادی ندارند.

    حداقل یک بار در ماه به برگزاری کمپینی اقدام کنید که خارج از چهارچوب های معمول است. پس از مدتی به این نتیجه می رسید که این ایده های خارج از چهارچوب همیشگی و روزمره بیشترین بازده را نسبت به سرمایه گذاری انجام گرفته از سوی شما در پی خواهد داشت.

    در زیر چند نمونه از این ایده های غیر معمول و خارج از چهارچوب ارائه شده است که امروزه هر کسب و کار الکترونیک محوری قادر به اجرا کردن آن می باشد. عجله کنید و این ایده ها را قبل از آنکه به موضوعی عادی بدل شوند اجرا کنید.

    1- در سال یک روز را انتخاب کنید و آن را بنام بازار تخصصی که در آن فعال هستید نام گذاری کنید، بنابراین اگر در حوزه فروش لوازم و تجهیزات و گشت و گذار فعالیت دارید، از امسال 5 مارس برای شما به نام روز گشت و گذار کنندگان نام گذاری می شود. از امسال به بعد، همیشه در این روز 5 مارس تخفیفات بسیار بزرگ و نمونه های دیگری از موارد ترغیب کننده رقابت را برپا کنید. با دیگر فعالان در این حوزه یک تیم تشکیل دهید و کمپین بزرگی را در این رابطه تشکیل دهید.

    2- یک برنامه شکار گنج را بصورت آنلاین برای علاقه مندان طراحی و اجرا کنید.

    3- از طریق اسکایپ به مصاحبه با چند تن از افراد کارشناس در حوزه تخصصی فعالیت خود بپردازید و برخی از آنها را در سایت یا وبلاگ خود منتشر کنید.

    4- میزبان ملاقات هایی باشید که در آنها مشتریان می توانند به ملاقات با افراد فعال در پشت صحنه کسب و کار شما بپردازند.

    9- ذهنیتی بر اساس شبکه های اجتماعی برای خود داشته باشید

    زمانی که نوبت به کسب و کار شما می رسد، تنها فعال بودن در شبکه های اجتماعی کافی نیست، بلکه شما نیاز دارید تا ذهنیت و طرز فکری بر اساس شبکه های اجتماعی داشته باشید. ما موجوداتی اجتماعی هستیم و به لطف انقلاب رسانه های اجتماعی، ما همگی عادت کرده ایم که پیوسته نشانه هایی از شبکه های اجتماعی را در سراسر اینترنت شاهد باشیم. هر قدر که فعالیت های اجتماعی را بیشتر و بیشتر در کسب و کار خود به عنوان یک کل قرار دهید، دنبال کردن شما در فضای مجازی با سرعت بالاتری رشد می کند، نتایج بهتری نسبت به فعالیت های بازاریابی اجتماعی خود دریافت خواهید کرد و احتمال گسترش و همه گیر شدن برند شما در جای جای اینترنت افزایش پیدا می کند.

    در زیر لیستی از برخی روشهایی ارائه شده است که شما با استفاده از آنها می توانید فعالیت اجتماعی را در وبسایت و کسب و کار خود نهادینه کنید:

    1- گزینه اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را در تمام صفحات سایت خود، در کنار امضاء دیجیتال ایمیل خود و صفحات مرتبط با محصولات و خدمات خود قرار دهید.

    2- بازدید کنندگان را تشویق کنید تا برای مطلع شدن از تخفیفات مختلف، ترفیعات و دیگر اطلاعات مهم شما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنند.

    3- هیچ گونه تعاملی از طرف طرفداران خود را بدون پاسخ نگذارید (یک به یک توئیت ها، نظرات و ارسال یا … دیگر بر روی صفحات اجتماعی خود را پاسخ دهید.)

    4- برای اعضای صفحات اجتماعی و سایت خود ترفیعات و تبلیغات ویژه ای را در نظر بگیرید(برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به بند 10 از این مقاله مراجعه کنید).

    5- ویجت هایی را بر روی سایت خود طراحی کنید که میزان فعالیت اجتماعی ش:/. ا را نشان دهند.

    10- کمپین های اجتماعی به راه بیندازید

    راه اندازی کمپین های اجتماعی می توانند در بسیاری از موارد که در بالا اشاره کردم جای بگیرند، که از جمله می توان به اندیشیدن بصورت متفاوت و بدون تعصب اشاره کرد، اما من شخصا تصور می کنم که این مورد آنقدر اهمیت دارد که نیازمند توجه خاص و ویژه ای برای خودش می باشد.

    منابع مختلفی در سطح اینترنت وجود دارد که با استفاده ازآنها شما قادر به راه اندازی یک کمپین بازاریابی هستید، اما من تصور می کنم که به طور کلی چند موضوع عمده وجود دارد که شما باید مد نظر قرار دهید.

    1- به زبان بازار هدف خود سخن بگوئید – اگر شما در کمپین های بازاریابی خود با استفاده از زبان معمول و مورد استفاده هر روزی افراد تشکیل دهنده بازار هدف خود سخن نگویید، کمپین های شما با شکست مواجه خواهد شد.

    2- این کمپین ها نیاز به خاص و ویژه بودن دارند – امروزه اغلب برندهای آنلاین سعی در راه اندازی کمپین های آنلاین از طریق شبکه های اجتماعی دارند، بنابراین این موضوع خود موجب شده است که دنیای شبکه های اجتماعی مملو از رقابت ها و ترفیعات و تبلیغاتی باشند که هیچیک به اندازه کافی قدرت ارضاء و ارائه هیجان کافی را به شما ندارند. اگر در پی راه اندازی کمپین های اجتماعی ویژه ای هستید، آنگاه این کمپین ها به واقع نیاز دارند تا از درون چیزی ویژه باشند. اخبار خوب در این رابطه اینست که اگر آنها واقعاً قابل توجه باشند، خصوصیت ویروسی بودن شبکه های اجتماعی باعث می شوند تا آنها همانند یک آتش افسار گسیخته گسترش یابند.

    3- پول و نقدینگی دیگر به عنوان یک عامل اثر گذار قوی شناخته نمی شود – این موضوع ممکن است در نظر بسیاری از افراد عجیب به نظر برسد، اما زمانی که نوبت به رقابت آنلاین می رسد، داشتن یک جایزه  در قالب پول دیگر تبدیل به موضوعی کسل کننده شده است. خود را بجای اعضای جامعه هدف خود تصور کنید و به چیزی بیندیشید که برای آنها بسیار تشویق کننده و هیجان انگیز باشد و از آن در تبلیغات خود به عنوان جایزه استفاده کنید. گاهی اوقات تنها توجه کردن به مخاطب و در مرکز توجه قرار دادن وی برای موفقیت کمپین شما کافی است.

    نتیجه گیری

    در 10 راهکاری که من در بالا به آنها اشاره کردم یک مضمون مشترک وجود دارد. برخی از این مضامین از این قرار می باشند: 1- قابل توجه بودن 2- خود را بجای اعضای بازار هدف خود تصور کردن 3- محیط بسیار مملو از رقابت و در حال سرعت و حرکت سریع می باشد. اگر شما می توانید این مضامین را بخاطر بیاورید و برای کمک به رشد کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی از آنها استفاده کنید، در جایگاه بسیار خوبی قرار دارید.

    امیدوارم این مطالب را مطلبی مفید و کاربردی یافته باشید و منتظر دیدن بازخورد شما نسبت به مطالب مطرح شده در آن هستم، بنابراین من را از نظرات خود در بخش نظرات آگاه سازید.

    نویسنده جاستین باتلین – 24 آبان 1392

    فرشید رمضانی: مشاور سئو | مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 52 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • دیدگاه ها بسته شده است.