چهار روش برای بهبود ارتباطات در رسانه های اجتماعی

  • اینکه شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی چگونه برای رسیدن به اهداف بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرند، از کسب و کاری به کسب کار دیگر متفاوت می باشد. با این وجود در این رابطه یک وجه اشتراک وجود دارد: هر کسب و کاری باید بصورت موثر یک برقرار کننده ارتباط در محیط های اجتماعی اینترنت باشد. برای گرفتن بهترین نتیجه از بازاریابی خود در رسانه های اجتماعی از این موارد پیروی نمایید:

    1- گوش فرا دهید.

    بسیار شنیده ایم و دیده ایم که می گویند: “ما نمی توانیم که ارتباطی برقرار نکنیم” این گفته به این معنا است که که حتی ارتباطات غیر کلامی نیز می توانند تفسیر شوند. در محیط وب، ارتباطات شما که مرتبط با کسب و کار شما هم هست، بسیار فراتر از مطالب ارسال شده به وبلاگ، توئیت ها و یا مطالب ارسال شده در غالب پست به فیسبوک است. زمانی که با مشتریان کنونی یا محتمل خود به هر شکلی – شامل مطلبی که ارسال می کنید و اینکه چگونه به نظرات و سوالات آنها پاسخ می گویید و یا حتی پاسخی نمی دهید –  ارتباط برقرار می کنید، تاثیر و احساسی از خود در آنها ایجاد می کنید.

    اولین قدم در پشتیبانی کردن از تلاش های بازاریابی شما گوش دادن است. شما در محیط اینترنت از طریق زیر نظر گرفتن کوچکترین فعالیت کاربران در حقیقت در حال گوش دادن هستید. چه نوع ارتباطی بیشترین عکس العمل را از طرف خواننده باعث می شود؟ چه مطلبی به اشتراک گذارده می شود؟ در توئیتر دوباره منتشر می شود؟ فعالیت ها از طریق پیگیری کردن اطلاعات آماری گوگل هم قابل پیگیری و به عبارتی شنود شدن را دارند. ابزارهای آماری ساده از قبیل خدمات آماری ارائه شده توسط سایت گوگل می توانند منابع اولیه هدایت ترافیک به سمت سایت شما را مشحص کنند. کدام رسانه اجتماعی موجب بازگشت ترافیک بیشتر به سمت سایت شما می شود؟ آیا در این رابطه برخی از منابع ترافیک بیشتری را نسبت به بقیه برای شما ایجاد می کنند؟ در کنار ترافیک، نگاهی دقیق تر داشته باشید به مواردی که برای سایت شما ایجاد جذابیت بیشتر، ارتباطات و فروش می کند. کدام ارتباطات و رسانه های اجتماعی نرخ جابجایی و تغییر بیشتری را ایجاد می کنند. آن دسته از کاربران رسانه های اجتماعی که از دقت بیشتری در این رابطه برخوردار هستند با ممارست هر چه بیشتر بهترین نتیجه را از این فضا بدست می آورند.

    به عنوان مثال، شما مطلبی را برای وبلاگ خود می نویسید. شما می توانید با مراجعه به اطلاعات آماری مربوط به وبلاگ خود و مشاهده اینکه چه نوع مطالبی در طی ماه، در طی یک فصل و نیز یک سال بیشترین بازدید را داشته است، متوجه شوید که چه نوع از مطالبی برای وبلاگ بیشترین پاسخ مثبت از طرف خوانندگان را بدنبال داشته است. آیا در این رابطه روند یا لحن خاصی در موضوع یا محتوا وجود دارد؟

    یک روش دیگر برای برای گوش فرا دادن به چیزی که مشتریان شما می خواهند، روش ساده پرسش کردن از آنها از طریق پرسشنامه های آنلاین است. پرسشنامه های آنلاین – قابل دسترس از طریق ابزاری مانند مانکی سروی – از قابلیت ارسال به لیست تماس های شما در حساب پست الکترونیک یا ارسال به رسانه های اجتماعی برای دریافت پاسخی در رابطه با مواردی شبیه به “چه کاری می توانیم برای کمک به شما بکنیم؟” جهت فراهم آوردن ایده های مناسب برای محتوای مورد نظر مشتری شما بخوردار است.

    به ارتباطات و گفتگوهای محقق شده در رابطه با برند و صنعت خودتان توجه داشته باشید. وبلاگ ها و صفحات کسب و کارهای مرتبط با صنعت خود در رسانه های اجتماعی را دنبال کنید تا از اخبار مرتبط با خبر شوید، این موضع حتی شامل رسانه های اجتماعی مورد استفاده رقیبان شما هم می شود. برای دریافت خوراک اینترنتی مناسب – سایت ها، وبلاگها، ویدئو و اخبار – در رابطه با موضوعات مشخص و یا صنعت خودتان، یک حساب کاربری در بخش گوگل آلرتس باز کنید. این بخش از سایت گوگل خدمات رایگان بر اساس ایمیل ارائه می کند که در برگیرنده آخرین نتایج جستجو در سایت گوگل از قبیل صفحات سایتها، ویدئو، و مطالب ارسالی وبلاگ ها بر اساس موارد انتخابی شما می باشد. به شایعات و اطلاعات مطرح شده در رابطه با اخبار و صنعت خود توجه کنید، ببینید مردم در چه رابطه ای صحبت می کنند یا حتی در بطن این مکالمات هم قرار بگیرید.

    مشاور سئو و برندینگ سایتاز خدمات گوگل آلرتس برای دنبال کردن موضعات مورد علاقه استفاده کنید

    بهترین بر قرار کنندگان ارتباط آنهایی نیستند که ایجاد هیاهو می کنند، آنها کسانی هستند که می دانند چه زمانی باید سکوت اختیار کرده و گوش فرا دهند. زمانی شنوندگان حرفه ای سخن می گویند، صحبت آنها توسط دیگران دارای اهمیت بوده و بسیار با معنا شمرده می شوند. گوش فرا دادن همان چیزی است که به شما اجازه می دهد تا پیام های خود را محدود کنید و نه تنها آنها را “مرتبط با برند” نمایید بلکه به پیامهایی “هدفمند” تبدیل کنید تا در خدمت و حمایت از کسانی باشند که شما می خواهید آنها را وارد قیف فروش خود نمایید.

    2- درک کنید.

    هنگامی که شما زمانی را برای گوش فرا دادن به مکالمات و صحبت های اتفاق افتاده در اطراف خود و صنعت مربوط به خودتان صرف کردید، مرحله بعد هضم کامل این هیاهو و درک روشهایی برای ارائه بهترین ارتباطات ساختار یافته و با معنی است. گاهی اوقات درک و فهم به معنای کنترل کردن ضمیر خود و پذیرش این موضوع است که برخی از روشهایی که تاکنون برای ارتباطات خود در رسانه های اجتماعی مورد استفاده قرار می دادید در عمل موثر نبودند. شما قادر به تغییر کردن نخواهید بود، مگر اینکه خود بخواهید تغییر کنید.

    از مرحله گوش فرا دادن چه چیزی آموختید؟ آیا نیازی احساس می کنید تا به یک منبع آموزشی برای صنعت خود تبدیل شوید؟ آیا می توانید از طریق به اشتراک گذاری لینک مناسب به مشتریان خود کمک کنید؟ آیا در این رابطه شاهد ارتباطات تهی و بی اعتباری هستید که بتوانید جای آنها را پر کنید؟ از مواردی که به دقت به آنها گوش فرا داده اید، بگویید که بازار هدف شما را کدام یک از موارد زیر تشکیل می دهد:

    • نیازها؟
    • خواسته ها؟
    • محرومیت ها؟
    • علائق؟

    به عنوان مثال، شما از طریق اطلاعات آماری حاصل از محتوای سایت خود در یک بازه زمانی مشخص می نگرید و می بینید که با اقبال ترین مطلب ارسال شده قدری دارای لحن طنز آمیز بوده و از یک داده نما (اینفوگرافیک) برخوردار است. از این طریق شما متوجه می شوید که عموما مطالب ارسال شده که دارای لحنی طنزآمیز تر بوده، یا آنهایی که در متن خود عکس داشته یا در رابطه با یک موضوع خاص تهیه شده اند نسبت به بقیه از اقبال بهتری برخوردار هستند، بنابراین ممکن است تصمیم بگیرید که از این به بعد بیشتر اقدام به ارسال محتواهایی از آن دست بکنید تا مورد قبول و توجه بیشتر خوانندگان شما واقع شود.

    زمانی را صرف کنید تا متوجه شوید که چه نوع مطالبی بیشتر مورد اقبال مصرف کنندگان قرار می گیرد

    زمانی که شما بازار هدف خود را درک می کنید، بهتر می توانید با ارتباطاتی که بر روی آنها متمرکز شده است به آنها ارائه خدمت کنید. زمانی که راههای برقراری ارتباط را که مشتری محور هستند درک می کنید، احتمال بیشتری برای اینکه آن مشتریان محتمل به شما دست پیدا کنند دارید و همچنین احتمال فروش به آنها نیز افزایش پیدا می کند.

    3- احترام بگذارید.

    در فضای اجتماعی احترام موضوعی دو جانبه می باشد. ما در رسانه های اجتماعی با مردم صحبت نمی کنیم، ما با آنها ارتباط بر قرار می کنیم. از طریق گوش فرا دادن و درک کردن، ما بصورت محترمانه، محتوای اجتماعی را برای کسانی ارائه می کنیم که می خواهیم با آنها کسب و کار خود را ادامه دهیم. محتوایی که بصورت کاملا آشکارا دارای لحن کاملا تجاری باشد باعث دلزده شدن مردم می شود.

    به عنوان مثال، اگر شما در یک فروشگاه مواد غذایی بودید و یک نفر نزد شده می آمد و می گفت: “هِی آقا، می خوام به شما چیزی بفروشم، بهترین چیزی است که تا حالا دیده اید، باید که اون رو داشته باشید … خیـــــــــلی خوبه …” ممکن بود که قدری دلزده شده و علاقه خود را از دست بدهید. اگر کسی بدون توجه به این که چیزی در مورد شما بداند یا بداند که دیرتان شده یا نه، شروع به آماده کردن شما برای ارائه یک فروش با توجیهات مختلفی از کالا باشد، شما ممکن است احساس کنید که به شما بی احترامی صورت گرفته است. همین موضوع هم در رابطه با ارتباطات موجود در رسانه های اجتماعی وجود دارد. ارتباطات مرسوم در محیط رسانه های اجتماعی را میتوان به نوعی به اظهار عشق مرتبط دانست. در آنها باید زمانی برای شناخت شخص مقابل صرف شود، پیش از آنکه فردی با ملاقات شما موافقت نماید یا اظهار تمایل به ازدواج نماید.

    از طریق اشتراک گذاری مطالب مرتبط و کاربردی، بصورت محترمانه ارتباط برقرار نمایید. بجای دیدن این ارتباط به عنوان بازاریابی رو به جلو، آن را به عنوان بازاریابی رو به عقب در نظر بگیرید. از طریق حضور در رسانه های اجتماعی به عنوان یک برقرار کننده ارتباط سازنده، مردم می توانند خود انتخاب کنند که صفحه شما را بپسندند، وبلاگ شما را دنبال کنند یا با شما در ارتباط مستقیم قرار بگیرند.

    برخی از ایده های محترمانه ارتباط شامل موارد زیر می شود: (الف) اشتراک گذاری راه حل هایی که برای مردم مفید هستند. (ب) پاسخ گویی به سوالات مطرح شده زمانی که در شبکه های اجتماعی ارسال شده اند، یا (ج) تبدیل شدن به جواهر شناس محیط مجازی جهت به اشتراک گذاری بهترین های حوزه وب. این موارد می توانند در قالب اشتراک گذاری آدرس های پر کاربرد اینترنتی، توئیت کردن مجدد توئیت ها، وبلاگ نویسی، تهیه پادکست یا ویدئو مورد استفاده قرار بگیرند.

    زمانی که در رابطه با چگونگی ارتباط موثر آنلاین در شک و شبهه قرار گرفتید، به خاطر داشته باشید که احترام به مخاطب از سه موضوع:

    • مفید واقع شدن
    • کاربردی بودن
    • انرژی بخشیدن به مخاطب

    تشکیل شده است.

    و البته در این فرایند به خودتان هم احترام بگذارید. رسانه اجتماعی چیزی نیست که شما برای آن وقت و زمان تلف کنید، رسانه اجتماعی چیزی است که اگر یکبار به درستی انجام پذیرد همانند سرمایه گذاری است و باعث افزایش آگاهی شما (ارتباطات از طریق توزیع اطلاعات و آموزش)، ارتباط، خدمات مشتری می شود که همه و همه حمایت کننده فروش هستند.

    4- از آن لذت ببرید.

    برخی از بهترین مکالماتی که در طول حیات خود داریم، اغلب بهترین و سرگرم کننده ترین این موارد هم می شوند. مردم در رسانه های اجتماعی جمع شده و ازدحام می کنند چرا که این رسانه ها موجب لذت برای آنها هستند. اینکه اگر ما برای خود زمانی را با عنوان مرخصی برای تماشای یک ویدئو در نظر بگیریم، با یک لینک جذاب در فیسبوک اغوا شویم، یا با یک مطلب در یک وبلاگ روبرو شویم که هم خواندن و هم درک آن آسان باشد، ما برای لذت بردن در محیط رسانه های اجتماعی قرار داریم.

    فراموش نکنید تا در این حین از فعالیت های خود لذت ببرید و قدری خوشی را هم چاشنی ارتباطات خود بکنید. این ذات و طبیعت انسان است که به سمت انسان های جذاب کشیده شود. شما می توانید با جذاب و زیبا ساختن محتوای ارتباطات خود تبدیل به یک تاجر جذاب شوید. کسب و کارهایی که چگونگی یادگیری، به اشتراک گذاری و مراقبت کردن را درک می کنند، در زمان برقراری ارتباط متمرکز با بازار هدف خود به سهم بالاتری از بازار دست پیدا می کنند.

    نویسنده : لوری توماس روس [teleShare]
    فرشید رمضانی | مشاور سئو | اینتراکتیو مارکتینگ

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 199 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید