نقشی که دایرکتوری سایت ها در سئوی سایت شما ایفا میکنند

  • وب دایرکتوری چیست ؟

    وب دایرکتوری ، دایرکتوری سایت ، وبسایت دایرکتوری و … اسامی از این قبیل ، سایت هایی هستند که ( معمولا ) در دسته بندی های موضوعی ، اقدام به معرفی دیگر سایت ها ( و شبکه های اجتماعی ) میپردازند . به نوعی نقشی مانند جستجوگر ها دارند البته با ویژگیهایی متفاوت تر .جایگزین موتورهای جستجو گر نیستند و قرار نیست که باشند ولی آنها نیز برای دیده شدن شما در اینترنت نقش داشته و کاربران را به سوی شما هدایت میکنند .

    آیا حضور در دایرکتوری ها در سئو تاثیر دارد ؟

    همیشه بحث بر سر اهمیت و نقش دایرکتوری های معرفی سایت ، در سئوی سایت وجود داشته است . برخی آنرا خیلی مهم ، برخی کم اهمیت و برخی نیز فاقد ارزش میدانند . به عقیده من دایرکتوری ها میتوانند نقش مهم و پر رنگی در موفقیت و رنکینگ سایت شما داشته باشند به شرط آنکه مثل بقیه فعالیت هایی که برای سئو و تبلیغات سایت خود انجام میدهید ، آنرا نیز سنجیده انتخاب کنید و سنجیده و هوشمندانه به انجام برسانید .
    در سالهای گذشته دایرکتوری DMOZ از چنان اهمیتی برخوردار بود که بسیاری از سایت های اعتبار سنجی و رتبه دهی ، تایید در سایت DMOZ را یکی از فاکتورهای امتیاز دهی میدانستند . با تعطیل شدن این سایت در 17 مارس 2017 ، در واقع فضای مناسبی در اختیار دایرکتوری سایت های دیگری قرار گرفت که با فاصله بسیار زیاد در رتبه های بعدی قرار داشتند . از اهمیتی که گوگل و دیگر سایت های امتیاز دهی به دیموز میدادند به راحتی میتوان نتیجه گرفت که سایت های دایرکتوری حائز اهمیت هستند و نقش نسبتا پر رنگی در سئو و جذب مخاطب شما ایفا میکنند . ولی قطعا باید ویژگیهایی را هم برای افزودن سایتمان به دایرکتوری ها در نظر بگیریم .

    Web-Directory--وب-دایرکتوری

    ویژگیهای بارز یک دایرکتوری سایت :

    1 ) جایگاه مناسب دایرکتوری
    ابتدا باید خود سایت و دایرکتوری ، جایگاه مناسب ، ظاهر قابل قبول و بازدیدکننده مرتبط و قابل ذکری داشته باشد .
    سئوی مناسب و تبلیغات دایرکتوری ، موجب دیده شدن و معرفی بیشتر سایت شما نیز میشود . پس این نکته را در انتخاب دایرکتوری در نظر بگیرید .
    2 )  به روز بودن و فعال بودن 
    از اضافه کردن سایت خود در دایرکتوری های مُرده و از رده خارج پرهیز کنید . دایرکتوری هایی که ماه ها و حتی سالها به روز نشده اند ، نمیتوانند برای شما نیز کاری انجام دهند . سایت هایی که نیاز به تایید دارند ، در رتبه های بالاتری از گوگل میایند و با تکنولوژی های به روز تری هستند معمولا قابل اعتماد ترند . ضمن اینکه دایرکتوری هایی که به شکل انسانی از لینک شما بازدید و آنرا تایید میکنند ، طبیعتا فعال هستند . پس از دایرکتوری هایی که شما را مجبور میکنند تا لینکشان را در سایتتان بگذارید و به صورت اتوماتیک تایید شوید پر هیز کنید .
    3 ) لوکال بودن و متناسب با زبان و مخاطب سایت ما
    گاهی میبینم سایتهایی هستند که لینک شما را مثلا در 2000 دایرکتوری درج میکنند . شاید قبلتر ها ( مثلا ده سال پیش ) گوگل فریب چنین بک لینک هایی رو میخورد و این دایرکتوری ها نقشی در سایت شما داشتند ولی اکنون به هیچ عنوان اینطور نیست . افزودن سایتتان به یک دایرکتوری به زبان چینی یا فرانسوی و … در حالی که عمده مخاطب ما در ایران و فارسی زبان هستند نه تنها فوایدی برای شما ندارد چه بسا که به عنوان خرید بکلینک محسوب گشته و از سمت گوگل شامل جریمه نیز بشود . فقط در دایرکتوری هایی حضور داشته باشید که مخاطب آنها به درد شما نیز بخورد .
    4 ) مقرون به صرفه بودن 
    لزوما نمیتوان گفت که همه دایرکتوری های خوب ، غیر رایگان هستند و آنها که رایگان میباشند خوب نیستند . هر دایرکتوری سیاست های خودش را دارد و شاید درآمدهای متفاوتی را برای خودش در نظر بگیرد . دایرکتوری ها را بررسی کنید و اگر شرایط لازم را برای ثبت سایت شما دارند ، لینک خود را ثبت کنید . اگر رایگان بودند که چه بهتر ، اگر نه ببینید آیا بودجه ای که میپردازید ( معمولا ناچیز است ) ارزشش را به نسبت دیگر تبلیغات دارد یا خیر .
    5 ) دسته بندی موضوعی
    لینکهایی که از دسته بندی و صفحاتی که با موضوع سایت شما همخوانی دارد به سایت شما داده میشود ، ارزش بیشتری دارند .وقتی سایت خود را در دسته بندی مرتبط اضافه میکنید ، بقیه سایت ها و عبارات آن صفحه هم همخوانی و مطابقت بیشتری با موضوع سایت شما دارد . بنابراین اول آنکه دایرکتوری را انتخاب کنید که دسته بندی موضوعی دارد و سپس سایت خود را در مناسب ترین و نزدیکترین دسته بندی به سایت خود اضافه نمایید .
    6 ) پیشی گرفتن از رقبا 
    اگر رقیبان شما در آن دایرکتوری حضور ندارند شما اولین باشید و برند خود را مطرح کنید و اگر حضور دارند چه دلیلی دارد که جای شما خالی باشد ؟!
    مخاطب در اینترنت به دنبال شما میگردد و اگر شما را پیدا نکند ، رقیبتان را میابد و با او همکاری میکند . حضور خود را در اینترنت میتوانید با دایرکتوری ها پر رنگ تر نمایید.

    نقاط ضعف دایرکتوری های سایت ها

    دایرکتوری ها معمولا زود بازده نیستند . برای تبلیغات موردی و هیجانی کاربرد مناسبی ندارند . به عنوان مثال شما برای تبلیغات یک حراجی و یک رویداد نمیتوانید از آنها کمک بگیرید . دایرکتوری ها معمولا بهد از چند هفته و یا حتی چند ماه تاثیرات مثبت خود را میگذارند . البته در کوتاه مدت هم تاثیرات و بازدید کنندگانی برای شما خواهند داشت ولی هدف شما نباید تبلیغات زود بازده باشد .
    برای اینکه مطلب براتون بیشتر روشن بشه از تجربه همین سایت در صفر یک ایران که دایرکتوری سایت های ایرانی هست براتون مثال میزنم :

    بکلینک های مناسب و طبیعی  که تقریبا بعد از حدود 15 روز در گوگل وبمستر قابل مشاهده بود :

    بازدید از سایت ( که البته همانطور که گفتم خیلی زیاد نیست ) که در گوگل آنالیتیکس قابل بررسی هست :

    حضور در نتایج اولیه گوگل تقریبا پس از شش روز . البته این مورد برای من خیلی مفید نبود چرا که رتبه سایت خودم در گوگل بالاتر هست ولی برای سایت های تازه کار و آنهایی که کمتر در نتایج گوگل ظاهر میشوند بسیار حائز اهمیت هست و البته برای سایت های با رتبه بالاتر نیز بی تاثیر نمیباشد .

    دایرکتوری های دیگری هم در ایران و به زبان فارسی هستند که من چون تجربه ای با آنها نداشتم از آنها نام نمیبرم ، در جستجوهای گوگل نیز ( هنگامی که موضوع دیگری را جستجو میکنم ) کمتر با سایتی در این دایرکتوری ها برخورد کرده ام بنابراین در سایتم نیز دایرکتوری صفر یک ایران را معرفی کرده ام که البته در سئوی آن نیز نقشی داشته ام و همکاری دارم . هدفم در درجه اول بررسی نقش دایرکتوری ها در سئو و بازتاب آن بوده و سپس معرفی یک دایرکتوری ایرانی . این شما هستید که باید با بررسی دقیق تر و مطالعه همه جوانب ، گزینه مناسب را برای سایت یا شبکه اجتماعی خود انتخاب بفرمایید . اولویت من در سایتم ، احترام به مخاطبینم هست نه تبلیغات .
    ممنون که وقت گذاشتید 

    لازم به ذکر هست که دایرکتوری مدکور به روماکو تغییر نام داده است .
    فرشید رمضانی | مشاور سئو و مدیر تبلیغات

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    این مطلب در مجموع 424 بار و امروز 1 بار مشاهده شده است.
    .

    نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید